Post entry

Pricer på G i Sydamerika!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Pricers VD har en tid pratat sig varm om Sydamerika utan att det reflekterats i några synbara orders. Då bortser jag från framgångarna i Mexico där Pricer plockar från konkurrenterna. Nu kan det vara nära ett större genombrott.

Pricers partner i Brasilien, SEAL, har utan större uppmärksammhet annonserat att man i oktober avser starta produktion av Pricers ESL. se länk http://www.cafedasquatro.com.br/materia/?cM=213123

Enligt info kommer priserna på de erbjudna ESL-etiketterna kunna reduceras med 30% vilket skapar än fantastisk konkurrenfördel. I minnet kan man ha förra årets stororder till franska Carrefour som nu framgångsrikt levereras månad efter månad. En egen fundering är att Carrefour kliver vidare med installation till deras över 150 st Hypermarkets i Brasilien. Ingen dålig order i så fall. Eller är det en annan kund som gömmer sig bakom pm:et.

Aktien har segat länge men ser nu äntligen ut som om den vill börja ta fart mot den fina köprek och riktkurs 17 kr som Swedbank olyckligtvis annonserade i turbulensen under sommarveckorna.

Min tidigare blogg från Juli försvann även den in i turbelensen varför jag lagt in den nedan. Mycket info som är högaktuellare än någonsin.

Info från Juli

Automatiseringstrenden inom dagligvaru- och detaljhandeln har startat. Innevarande decennium väntar massinstallationer av elektroniska hyllkantsetiketter världen över. Svenska Pricer är världsledande. Bolaget nådde kritisk massa för 4 år sedan. 6000 unika installationer med återkommande uppgraderingar är rena kassakistan för Pricer. Få är de som förstår detta. Ovanpå det kommer tillväxten som precis har börjat. Undertecknad tror att Pricer kan göra det som Elekta gjorde under de senaste decenniet. Vara börskrisen 2000-2003 trygga hamn med 500% uppgång samt stiga 100 ggr eller 10.000% under en 10-års period. För att se hur Pricer klarade senaste finanskrisen vänligen fortsätt läs.

Pricers stora fördel gentemot andra bolag på börsen är att gamla order över tid blir en installerad kundbas som många gånger uppgraderar sig själv när äldre etiketter skall bytas ut. Livslängden på ett batteri är ca 7 år. Med över 6000 installationer i över 40 länder blir det i teorin ett genomsnitt på 800 butiker per år. Hur stor del av dessa 800 som i realiteten blir en uppgradering / nytt avtal har jag ingen siffra på men VD underströk på bolagstäman betydelsen / värdet av detta.. Många av dessa uppgraderingar hör vi aldrig om i pm men de återkommer ändå år efter år. Många glömmer att denna grundtrygghet skall premieras när man gör en värdering av bolaget.

En del nytillkomna pricerägare missförstår senaste tidens pmlugn. Man tror att inget händer. Några menar vidare att Cora-ordern var skral och att det måste gå dåligt när den ordern är allt man har att komma med. Då kan det vara idé att påminna lite om den rekordstora orderboken vid Q1´s utgång. Cora meddelades pga att den hade ett strategiskt värde inte p.g.a volymen. Primärt rör det sig om nya installationer utanför den traditionella dagligvaruhandeln och det handlar dessutom om Belgien. Sekundärt men kanske ändå viktigast är att pm:et är en signal. Det finns andra grupper än aktieägare som läser pm från olika bolag. Det pågår samtal/installationer/förhandlingar överallt vilket VD bekräftar i företagsrapporterna, intervjuer och andra presentationer. Vi vet att Europa är Pricers viktigaste marknad.

För Pricer pm-policy var god Lyssna på intervjun med Fredrik Berglund på Introduce.se så förstår ni. http://www.introduce.se/foretag/pricer/intervjuer/2011/6/pricer-europa-ar-den-viktigaste-marknaden.

Den tillfälliga rekylen som startade 2:a maj är i sin slutfas. Aktien snuddade torsdagen den 7:e juli på 200 dgr medelvärde. Dessutom bildades under dagen en Key reversal. En signal med mycket hög träffsäkerhet för vidare uppgång. Utförsäljningar senaste månaden har dominerats av småspararkunder på Avanza och Nordnet vilka delvis lidit av Nordnets och avanzas sänkning av belåningsgraden. Generellt tuffare tag efter Diamyd-debaclet men även en åtgärd som ibland förekommer efter starka uppgångar då många småsparare gärna ökar med belåning. Mindre banker / FK balanserar då sina egna risker genom en sådan manöver. Majoriteten av alla köp har i tur och ordning kommit från Remium, S-E Banken, Svenska Handelsbanken, Credit Suisse, Swedbank, Deutche Bank och Morgan Stanley. Dessa kommer sannolikt att framledes backa upp sina köp med höjda riktkurser. I samma veva kommer småspararna som sålt blir ivriga att göra återköp. Man klarar inte av se en aktie man ägt dra iväg framför näsan. För många är det värre att missa en vinst än att ta en förlust. Trada i Pricer är vanskligt. Ett enda betydelsefullt pm kan göra att man blir ståendes på perrongen för gott. Man finner inte läget att komma in igen.
För undertecknad är Pricer ett "Warren Buffet Case". Stay Long och öka på dipparna.

Warren Buffet - "Ignore the macro focus on the micro".
Hur många känner till att Pricer klarade finanskrisen och börsnedgången ( från mitten av juli 2007 till 31 januari 2009 ) med att gå 15% plus. Vårt svenska Omx skakade under samma period med ett minus på 47%. Flera bolag rasade såväl 80 som 90%. Pricer är ett bolag Warren Buffet skulle älska.
According to Warren Buffett, the big things-the larger trends that are EXTERNAL to the business do not matter, it is the little things that are business specific that do matter. He goes on to say that this mistake is the most common and critical mistake investors make. Political events, economic indicators like housing starts, market trends, weather forecasts etc. and the general factors that ECONOMIST look at are short term in nature, therefore irrelevant to his long term approach.
http://shaferfinancial.wordpress.com/2008/10/25/buffett-focus-on-the-micro-and-ignore-the-macro/

Massinstallationer av Esl kommande decennium
- The Long Term Approach: -
Omfattande förändringar sker för närvarande i dagligvaru- och detaljhandeln. Strukturförändringar, hårdnande konkurrens och allt större fokus på priset gör att automatiseringsstrategier blir allt mer utbredda. Detta kommer att gynna ESL-branschen på sikt på en marknad där penetrationen ännu är försumbar, endast dryga 1 %, men där potentialen av Pricer har beräknats till mellan sex och tio miljarder etiketter. Esl ökar i dagligvaruhandeln men den gör även sitt intåg i övrig detaljhandel. Mobiltelefonbutiker, bensinstationer, apotek och posten är exempel på detta. Gör-det-själv kedjorna ute i europa är i startgroparna. Franska Castorama ingående i bjässen KingFisher startade förra året.

I tidigare bloggar har jag mässat för att massinstallationer av elektroniska hyllkantsetiketter står för dörren. Jag tror att PRICER har årtiondets produkt och att aktien framledes kommer upprätthålla sin position som en av börsens bästa placeringar. Vidare är jag övertygad om att en listning på Mid Cap kommer senare i år.

Besök vilken större butik som helst och scanna in vad som händer. Automatiseringstrenden är här. Esl är en del av denna trend. Insiders i branschen och andra expertgrupper uppmärksammar trendskiftet på olika sätt. Bl.a här http://displaydaily.com/2010/05/18/are-esls-the-volume-display-app-of-the-decade/ http://www.eurekalert.org/pub_releases/2011-02/uoc-ifj020811.php

Nya EU-Direktiv är på väg
1. Manuell prissättning kostar och kräver tid. En stormarknad modell BIGGEST ändrar i genomsnitt 5.000-10.000 priser per vecka. Efter Esl-systemens dramatiska prisnedgång sedan slutet av nittio-talet är återbetalningstiden idag blott 12-18 månader. Nu tjänar butiksägare pengar på esl. Den generella automatiseringstrenden inom handeln har redan påbörjats. ESL är, och förväntas bli, en större del av hela denna trend. För Pricer har frågan hela tiden varit när… inte om. Med några knapptryck från kontor eller högre ort förändras priserna i hela butiken. Endast ESL klarar att hantera detta. Klicka play på följande länk så ser man hur det fungerar när Pricers system byter pris och uppger lagersaldo för alla produkter. http://www.pricer.com/upload/MOVIEBANK/animation_v2c_0801_web.swf

2. I stort sett alla butiker har stora svårigheter med prisskillnader mellan hylla och kassa. Konsumentverket presenterade i januari 2010 en omfattande marknadsundersökning som visar på stora brister med prisfel på mellan 5-15% av varorna. http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Dagligvaruhandeln-slarvar-med-priser/ Bristerna i butikerna är givetvis inget nordiskt fenomen. Problemet är globalt och den enda lösningen på problemet är ESL. En studie jag minns saknar länk till, beskrev att om det är 10% fel på 10% av varorna, åt fel håll för butiken, så minskar butikens nettovinst med 11%. Åt andra hållet drabbas kunderna. En tidsfråga innan kraven på butikerna skärps. Det är trots allt en vinst för alla parter. Problemet har tidigare främst varit priset. En installation idag återbetalar sig redan efter 12-18 månader.

Nya EU-Direktiv är på väg enligt Fredrik Berglund på en presentation hos Remium i våras.

Tvister, Konkurrenter och Konkurrerande teknik.
Pricer befinner sig sedan 2009 i ett skiljeförfarande med ProMargin rörande ett avtal som av Pricer sades upp i förtid. Information kring detta har löpande meddelats av Pricer. Även om beloppet i sig kan vara betydande lär det inte på något sätt vara särskilt avgörande. Då hade inte insiders ökat i maj. Framställan av skadeståndskrav blev ju känt redan i april och marknaden har sedan delårsrapporten tagit höjd för detta. Skiljedom kan komma senare i år. Va det det blir i ören på kursen återstår att se. Må hända önskar Erik Danielsson aktier i Pricer.

Det finns i dagsläget bara ett företag med lik­nande produkter som konkurrerar med Pricer om andelar på ESL-marknaden i större skala. Därutöver finns mindre regio­nala bolag eller bolag som försöker utveckla produkter för att etablera sig på marknaden. En strukturering av branschen, till exempel att någon eller några konkurrenter lierar sig med en stark partner, skulle kunna innebära ett hot mot övriga aktö­rer på marknaden. Pricer arbetar nära sina kunder för att be­hålla sin position och stärka sitt erbjudande och därigenom inte riskera att tappa marknadsandelar. Den infraröda teknik som Pricer an­vänder erbjuder säkrare överföring och snabbare hastighet än den konkurrerande radiovågstekniken och är den vanligaste tekniken i ESL-system. Det är dock möjligt att ny teknik kan utgöra ett hot i framtiden. Hittills har inte Pricer hittat någon teknik som utgör ett tydligt hot mot företagets teknik. Utveck­lingskostnaderna för ESL-system har varit mycket stora och det kan inte uteslutas att det kan krävas stora insatser i framti­den för att upprätthålla bolagets konkurrenskraft.

Tack vare flera års kontinuerlig utveckling bedömer Pricer att bolaget har en modern och rationell teknisk plattform som möjliggör marknadens mest effektiva och högpresterande system. Plattformen rymmer dessutom en potential för vidareutveckling och en rad anpassade tillämpningar. Pricer erbjuder ett helhetsgrepp i sitt åtagande mot kunden och har också byggt upp förutsättningar för ett utökat tjänste- och produktutbud på en lönsam eftermarknad. Pricer har ett öppet och skalbart system, frihet att blanda de kostnadseffektiva segmentetiketterna med de flexibla DotMatrix™-etiketterna och använder tvåvägskomunikation för full kontroll. Dessa faktorer har varit avgörande för att flera stora internationella och lokala detaljhandelskedjor valt Pricer. För att möta framtida behov av låg kostnad, snabba leveranstider och stora volymer har Pricer under investerat väsentligt i effektivisering, ökad kapacitet och alternativa leverantörer av kritiska komponenter. Pricers utvecklingsfilosofi är öppenhet – ett modulärt system med tydliga gränssnitt som tillåter snabb integration av nya tekniker, enkel anpassning till kundsystem och olika möjligheter för infästning av etiketterna i butik. Öppenhet ökar trygghet för såväl kunder som leverantörer och säkerställer att det alltid finns en lösning som tillgodoser deras behov. Genom att vara öppen för idéer från både leverantörer och partners kan Pricer dra nytta av kombinerade erfarenheter och resurser och därmed markant öka kapaciteten för utveckling. Pricer har både industriella och akademiska partners inom många områden för att vara vid frontlinjen av nya teknologier.Därutöver pågår ett antal projekt som syftar till att ytterligare förbättra installationsprocesser och handhavande i butik. Här ett exempel på hur dagens etiketter från pricer kan se ut: http://www.pricer.com/templates/Page.aspx?id=279 eller som denna i färg http://www.pricer.com/templates/Page.aspx?id=2183

Coop´s Esl-butiker de mest lönsamma
Ramavtalet med CoopNorden i vintras var ingen överraskning. Sveriges mest lönsamma Coop-butiker har nämligen ESL på hyllorna. Esl från Pricer. Initialordervärdet till ca 20 av 4.000 butiker är ren formalia. Fortsatta installationer lär följa i ökad takt men det är inget som kommer kablas ut i månadsvisa p.m. På Coop-Forum i Varberg http://www.antonson.se/News/2011/pricer-gor-succe-hos-coop-forum-i-varberg/ säger man spontant: -"Ja, den satsningen är bland det bästa vi gjort. Med Pricer har vi ökat effektiviteten vid prismärkningen, vi har alltid rätt pris i butiken och utan fördröjning. De nya priserna kan börja gälla omgående och ligger i fas hela tiden, säger Magnus. Detta är också en säkerhet för kunderna, som vet att de alltid betalar rätt pris. Och investeringen betalar sig ganska snabbt, inskjuter Kent Wennberg."

ICA installerar i det tysta
Enligt en Ica-handlare jag nyligen talade med är de nu allt flera som vill ha ESL från Pricer installerat. Automatiseringstrenden inom prismärkning tar fart även inom ICA..Det sägs att Pricers installationspartner psi-antonsson har fullt upp och att väntetiden för installation har ökat under senare tid. En rolig parentes i sammanhanget är att en säljare i en av ICA´s leverantörsled nyligen förtäljde lite roliga detaljer om ett kundbesök han haft hos en större ICA stormarknad i Sveriges huvudstad. Utan att avslöja för mycket kan jag väl säga att personen på ICA vid tillfället var mycket stressad och på ett uruselt humör och högröd i ansiktet utbrast, ja han nästan vred sig i plågor, - "Måste hinna med dessa jävla prismärkningar som tar så ini helvetes med tid" Om det för tillfället var personalbrist förtäljer inte historien. Som kontrast till denna muntergök vill jag gärna tillägga att en lokaltidnng i Varberg i slutet av juni uppmärksammade den fina Coop-butiken som finns beskriven i länken ovan. En insändare menade att det är den glada och trevliga personalen som gör att det går så bra för butiken. Just att få mer glad tid till kunderna är ett argument av flera för ESL. Enligt uppgifter på Pricers bolagsstämma har 200-250 ICA installerat Pricer esl idag och det ökar hela tiden.

Kommande Triggers?
Q2-rapporten om sex veckor, 24:e aug, är i sig en trigger eftersom den kommer signalera hur felvärderad Pricer är. Men eftersom aktien troligen stiger ordentligt redan i god tid inför rapporten kan det vara läge att fundera över vad som kan tänkas hända under innevarande halvår. Ett viktigt pm och kursen sticker. Jag tänker då främst på volymmässigt stora avtal eller andra strategiska avtal innehållande stora framtida värden och indikationer från nya marknader. Jag bedömer chanserna till nya avtal och uppföljande order som mycket goda. Skälen är flera:

Europa är prioriterat idag men det börjar även röra på sig med nyinstallationer i Nord- och Sydamerika. Wal-Mart, världens största detaljhandelskedja har gett signaler om att man startar med esl i Argentina. Om Pricer är med här vet vi ännu inget om men det är en mycket viktig pusselbit i automatiseringstrenden och "Volume display application of the decade."

Mexico är stekhett. Pricer snodde Soriana från konkurrenten SeS och rullar nu ut i parti o minut. Pricer snodde även nyligen ytterligare en kund från SeS. Läs: Schiever-ordern (Auchan). Helt fantastiskt! VD Fredrik Berglund har talat varmt om Sydamerika. Skall Pricers partner "SEAL" i Brasilien http://www.seal.com.br/produtos/etiquetas.html plocka hem genombrottet lagom till Berglunds första kräftskiva eller blir det afternoon tea med indiska partnern Appulse som kommer först? Även i Kina rör det sig enligt uppgifter på bolagstäman i maj. Japan, genom partnern Ishida, kan stå inför nyinstallationer men även uppgraderingar av gamla system. Den ledande detaljhandelskoncernen Seven and I har flera kandidater i kedjorna: Ito-Yokado, York Benimaru, Yorkmart och Seibu. Ser ni VD Fredrik Berglund på suchi-restaurang så finns goda skäl att fira.

Rekord-ordern till Carrefours franska hypermarkets i höstas kanske sprider sig snabbare inom koncernen än vad många hoppas på. Carrefour Hypermarkets i Spanien och Italien är en möjlighet där särskilt den sistnämnde ligger fint till i sin 7 års-cykel. Carrefour i Asien och Sydamerika likaså. Installationer har redan gjorts vilket brukar vara steg 1. Även Carrefours mindre butiksformat med enorma möjligheter lär komma. Konkurrenten Casino har redan startat med Pricer Esl i de mindre butikerna.

Australiens största supermarket kedja "IGA" med 1200 supermarkets kan vara en joker i esl-leken. Pricer har haft pilot ute med positivt utfall.

Hetast kanske ändå något av följande:

- E.Leclerc med sina 420 Hypermarkets, varav ca 390 i Frankrike. Se äldre pm från Pricer angående E.Leclerc.

- Franska DIY-kedjan Castorama, 120 butiker, ingående i Europas största DIY-koncern Kingfisher, 840 butiker i 8 länder, gjorde i maj 2010 en första beställning på 19 butiker värd 57 Mkr. Ordern följdes 6 månader senare upp med ytterligare 30 butiker. Nu har det gått 7 månader. Är det dags för resterande 53 butiker i Frankrike och/eller start av utrullning i koncernens övriga 738 butiker. Tilläggas kan att Kingfisher även är delägare i Tysklands största DIY-kedja Hornbach med 120 st byggvaruhus

- Tyska DIY-kedjan Praktiker har mellan hösten 2008 och våren 2010 installerat en första fas butiker med Pricer i såväl Ungern som i Tyskland. Praktiker har över 340 stora butiker bara i Tyskland. Vi är nu i fas med den säljcykeltid som VD talar om i den länkade intervjun ovan.

- Brittiska jätten Tesco kan stå på tur för esl genombrott inom kort. Här har Pricer piloter ute. I Januari sökte Tesco IT-folk till sin retail division. I arbetsbeskrivningen kunde man bl.a läsa det här: "You will often be working closely with suppliers to help them understand the needs of Tesco, and to develop new and innovative technology solutions to drive out efficiencies in the business. You will ideally have experience of vendor management and selection. An example of this might be working with our suppliers to develop the next generation of wireless electronic shelf edge labels, which will drive out significant productivity savings." Tesco´s största och mest betydelsefulla leverantör (supplier) är sedan många år företaget "Herbert Retail." Undertecknad rekommenderar en koll på deras websida för att upptäcka vilka esl-system som de marknadsför. http://www.herbertretail.co.uk/ Anställning av personal för ändamålet bör vara avklarat och intrimat.

- Sydafrikanska Pick´n Pay skrev avtal med Pricer 31/7 2009 gällande 30 stormarknader. Pricer räknade då med att denna fas skulle vara klar inom 2 år. När avtalet tecknades hintades om potentialen på 400 stormarknader. 2 år har gått nu. Vidare i Sydafrika finns stora kedjor som MetCash, 178 st cash&carry samt Spar, över 800 stormarknader bara i Sydafrika, vilka båda redan gjort installationer i en första utdragen fas. Kan det vara dags för lite fläsk även härifrån?

Värdering
Pricers omsättning och vinst efter skatt för 2010 landade på 447 Msek respektive 56 Msek. Fjärde vinståret på raken. Min bedömming utifrån rapportkommentarer, orderstock, orderingång sedan hösten 2010 och historiska data gör att jag tror på minst 30-50% tillväxt i såväl omsättning som vinst efter skatt. Tyngdpunkten i vinsten brukar cementeras i Q4. Under gynnsamma omständigheter som större order och svagare krona kontra euron, skulle vinst efter skatt t.o.m kunna närma sig 100 Msek under innevarande år. I så fall en vinsttillväxt på 80%. Är 20-30% en uthållig tillväxt? Pricer finns i mer än 40 länder. Den enkla frågan att ställa sig är vad som händer när dessa 40 länder skall genomgå en automatiseringstrend likt den i Frankrike. Än värre...Vad händer när det sker samtidigt? Blott 1 % av den potentiella marknaden har esl idag. Som vi uppmärksammat är det många tecken som tyder på att automatiseringstrenden startat och att den kommer öka samt fortgå under lång tid.

Hade Pricer varit ett verkstadsbolag i stark tillväxt och enbart värderats efter sin vinstutveckling hade bolaget sannolikt åsatts en värdering på ca 30 gånger årets vinst. Om vi räknar med 75 Mkr i vinst efter skatt.. och inkluderar nettokassan får vi ett värde per aktie runt 21 kr. Pricer är dock betydligt mer än ett vanligt verkstadsbolag.

Tittar man på affärsmodellen med växande kundbas och ständigt återkommande uppgraderingar/intäkter därifrån, 6000 installationer med hög andel i uppgraderingsfas vart 6-7 år, lägger till ett världsledande varumärke med teknik- och marknadsledarskap bör Pricer ha en rejäl premie. Värdet på detta borde vara minst 600 - 800 msek. Men kan likväl vara 1 mdr. Kan vara på sin plats att nämna att marknaden för över ett decennium sedan värderade ett förlusttyngt Pricer till som mest mellan 5-6 Mdr. Ytterligare tillskott på värderingen är värdet på de gamla miljardförlusterna samt kommande utdelningar. Kombinationen hög tillväxt och vinst med samtida utdelning är ovanligt. Pricer betalar ingen skatt under överskådligt tid.

Utifrån ovanstående antaganden och fakta landar värdet 2011 i häradet 3 mdr eller 27 kr per aktie. Jmf aktuell kurs på ca 11 kr. Blir årets vinst högre än mina uppskattade 75 Msek, (90 -100 msek finns med i bilden) är det med ett högre p/e-tal 3,7 - 4,5 Mdr som gäller vilket indikerar 33 - 41 kr. Att räkna på nästa års vinst blir i dagsläget en lek med siffror. Men givet fortsatt automatiseringstrend i världen och att Pricer håller sin ledande plats är det ingen omöjlighet att Pricer närmar sig sitt värderingsrekord vilket skulle betyda kurser upp emot 45-55 kr under andra halvan av 2012.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?