Post entry

Mera PRICER

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Automatiseringstrenden inom dagligvaru- och detaljhandeln har startat. Innevarande decennium väntar massinstallationer av elektroniska hyllkantsetiketter världen över. Svenska Pricer är världsledande. Bolaget nådde kritisk massa för 5 år sedan. Tusentals unika installationer med återkommande uppgraderingar är rena kassakistan för Pricer även när orderingången, pga installationscykler, ibland haltar lite.

Sedan det mycket starka Q1 har vi fått nya indikationer på att automatiseringstrenden inom dagligvaru- och detaljhandeln trots dåliga tider börjar ta fart. Hur stark blir tillväxten när väl ekonomin börjar återhämta sig?

Dagens order överstigande 300 Mkr är det största projektet någonsin i branschen. Det går till svenska Pricer. VD hyser förhoppningar att ordervärdet inte kommer att stanna där. Kunden har fler butiker än de initialt 600 st som skall moderniseras. Vidare har kunden ett stort antal butiker i Sydamerika och Thailand. Vi vet ju sedan tidigare att Pricer förberett installationstillväxt i sydamerika med en tillverkningspartner. Förmodligen inte enbart pga av dagens kund.

Undertecknad tror att Pricer kan göra det som Elekta gjorde under de senaste decenniet. Vara börskrisen 2000-2003 trygga hamn med 500% uppgång samt stiga 100 ggr eller 10.000% under en 10-års period. Penetrationen av ESL är drygt 1% idag. .

Pricers stora fördel gentemot andra bolag på börsen är att gamla order över tid blir en installerad kundbas som många gånger uppgraderar sig själv när äldre etiketter skall bytas ut. Livslängden på ett batteri är ca 7 år. Med nära 7000 installationer i över 40 länder blir det i teorin ett genomsnitt på 1000 butiker per år. Hur stor del av dessa 1000 som i realiteten blir en uppgradering / nytt avtal har jag ingen siffra på men VD har tidigare understukit betydelsen / värdet av detta.. Många av dessa uppgraderingar hör vi aldrig om i pm men de återkommer ändå år efter år. Många glömmer att denna grundtrygghet skall premieras när man gör en värdering av bolaget.

För några veckor sedan drog Pricer hem den största ordern i norden. 90 Msek till kunden samtliga butiker. Sedan tidigare vet vi att Pricer även tecknat RAM-avtal med Coop. Enligt vissa källor inom ICA har det även här slutits ett RAM-avtal.

I stort sett alla butiker har stora svårigheter med prisskillnader mellan hylla och kassa. Konsumentverket presenterade i januari 2010 en omfattande marknadsundersökning som visar på stora brister med prisfel på mellan 5-15% av varorna. http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Dagligvaruhandeln-slarvar-med-priser/ Bristerna i butikerna är givetvis inget nordiskt fenomen. Problemet är globalt och den enda lösningen på problemet är ESL. En studie jag minns saknar länk till, beskrev att om det är 10% fel på 10% av varorna, åt fel håll för butiken, så minskar butikens nettovinst med 11%. Åt andra hållet drabbas kunderna. En tidsfråga innan kraven på butikerna skärps. Det är trots allt en vinst för alla parter. Problemet har tidigare främst varit priset. En installation idag återbetalar sig redan efter 12-18 månader.

Nya EU-Direktiv är på väg enligt Fredrik Berglund på en presentation förra åert hos Remium och det finns efter rekordantalet pilotinstallationer förra året en diger TRIGGERLISTA från världens alla hörn.

Värdering

Pricer handlas idag till 7 ggr förra årets vinst. (P/e 7). Extremt lågt för ett bolag med mycket starkt balansräkning och prognos om bättre resultat 2012 samt utsikter om massiva installationer kommande decennium. Efter dagens rekordorder och de utsikter som ligger för hand är det mer rimligt med ett p/e tal på 21. Riktkurs 30 kr inom 6 månader. Sen bet 12 kr.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?