Har vi ett nytt Fingerprint i startblocken?
2016-10-02 22:10, Edited at: 2016-10-04 13:50Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
"I think this is going to be the largest selling electronic product in history," said John White, CEO Compass Marketing.
Inflexionspunkten är nådd. Handlarna tjänar nu pengar på att installera den nya generationen ESL. En av flera datapunkter under det senaste året var Media-Markts miljardinstallation. När ESL är på väg att bli norm kommer alla att följa efter. Ett typexempel på detta är Fingerprint. När några smartphonetillverkare levererar fingeravtryckslösning måste alla andra haka på för att vara med i matchen.
Electronic Shelf Labelling (ESL) är på väg att bli hjärtat i den digitaliseringstrend som startat inom dagligvaru- och detaljhandel. Kostnads- och systemutvecklingen under senare tid har gjort ESL till den centrala tekniken för de två största detaljhandelstrenderna just nu: Enastående kundupplevelse och att förbättra genomförandet av butiksverksamheten. Att märka och korrigera priser manuellt hör till det förgångna. I dag kan man dessutom få en mängd kringtjänster som förbättrar och förenklar det dagliga arbetet i en butik samtidigt som det ger kunden en större shoppingupplevelse.
Flera branschexperter förutspår nu massiva installationer på ett globalt plan. Denna 9-mån gamla analys pekar på 600 % tillväxt under de kommande 5 åren. Slår detta in kan Pricer utvecklas på ett sätt inte helt olikt det vi kunnat uppleva i Fingerprint. Penetrationsgraden idag är endast 1,5-2%.
http://www.edisoninvestmentresearch.com/research/report/pricer/full/
En som fattat galoppen är den finske uppfinnaren och supermiljardären Göran Sundholm. Han har köpt Pricer över börs och är sedan en tid, med 10 % av aktierna, störste ägare i bolaget.
En inte ointressant detalj i detta sammanhang är att Sundholm under de senaste åren utvecklat produkter inom ESL däribland en särdeles intressant mini-digital etikett ämnad för världens alla klädbutiker. En produkt med närmast obegränsad potential. En vink om denna möjlighet kan skönjas i delårsraporten från H&M som kom i fredags i förra veckan. Bolaget meddelar att de är intresserade av RFID och datainsamling.
Pricers styrelseordförande indikerade i våras att man tittar på bolag som kan addera värdeutveckling för Pricer. Huruvida Sundholms produkter är något som finns med i planerna framgår emellertid inte. Då Pricer idag är världsledande inom sitt gebit är det ändå en intressant tanke att de två skilda bolagen skulle ha god nytta av varandra. Vad har annars Sundholm tänkt med sitt innehav i Pricer?
Kul kuriosa i en investerares perspektiv är att fantominvesteraren CrowHater nyligen köpt Pricer. Han intervjuades i podden Fill or Kill. En fascinerande resa med Fingerprint som till slut belönades med en hisnande värdeutveckling överstigande 200 ggr den kursnivå som gällde bara för några år sedan. I intervjun framkommer att CrowHater köpt aktier till sina barn i ett annat svenskt teknologibolag med en liknande historia. Bolaget var just Pricer.
Pricer har idag en etablerad lönsamhet. Bolaget är helt skuldfritt med en kassa överstigande 100 mkr. Marginalerna har bottnat och är på väg uppåt. Antalet pilotinstallationer har aldrig varit fler och under vinterhalvåret väntas ett flertal större upphandlingar. Styrelseordförande Bo Kastensson ökade nyligen på sitt innehav.
Under de allra flesta år har de två huvudaktörerna Pricer och franska SES-Imagotag skuggat varandra i såväl installationstakt som marknadsandelar. En enkel relativ jämförelse visar att SES Idag värderas till 2,5 ggr Pricer. En märklig värderingsskillnad som knappast kan bli uthållig. Särskilt inte som Pricers system visat bättre stabilitet, har tvåvägskommunikation och längre livstid. Pricer gör dessutom långt fler prisuppdateringar per minut än sin konkurrent. Pricer kan även erbjuda fler kringtjänster som exempelvis den nyligen prisbelönta produktpositioneringsmöjligheten via mobilen. Tidigare VD Jonas Vestin uttalade i Januari månad följande: "Pricer är det enda företag som erbjuder de tre grundläggande komponenterna för digitalisering av butiken; positionering av personer, positionering av produkter samt möjligheten till interaktion vid hyllkanten”
Det är nog dags att ta Pricer på allvar.
Lite Länkar:
"I think this is going to be the largest selling electronic product in history”
http://www.baltimoresun.com/business/bs-bz-powershelf-retail-shelves-20150202-story.html
http://www.compassmarketinginc.com/bios/jwhite.html
CrowHater
http://fillorkill.se/avsnitt-67-intervju-crowhater-160712/
H&M uttalande om RFID
Pricers största aktieägare Göran Sundholm och hans bolag