Det ljusnar för Pricer -Aktien värd 1,40 kr!
2010-09-22 16:27, Edited at: 2010-09-23 11:18Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
3:e storordern på några veckor...Mer kommer!!! ”Pricer-VD räknar med skördetid de närmsta åren” (Pricers f.d VD Charles Jackson i feb… Realtid.se.)
Dagens rekord -order/avtal på 300 Mkr med Carrefour är en fingervisning om att vi sannolikt är i början på ett decennium av genomgripande ESL-förändringar / installationer inom detaljhandeln. Penetrationen för elektroniska hyllkantsetiketter, s.k esl, är idag blott 1%. Uppsidan något de flesta branscher bara kan drömma om. I en tidigare blogg, maj månad, hänvisar undertecknad till en intervju med Nils Hulth på Pricer. “a new generation of electronic shelf labels (ESL’s) have the potential to create an entirely new category of display, and revolutionize the shopping experience on a global level-as the truly "volume display application" of the decade.”
http://www.redeye.se/aktiebloggen/7756/application-of-the-decade
Det som i första hand kommer driva på denna utveckling nu och framåt:
- Manuell prissättning kostar och kräver tid. En stormarknad ändrar i genomsnitt 7.000-10.000 priser per vecka. Efter Esl-systemens dramatiska prisnedgång sedan slutet av nittio-talet är återbetalningstiden idag blott 12-18 månader. Nu tjänar butiksägare pengar på esl. Den generella automatiseringstrenden inom handeln har redan påbörjats. ESL är, och förväntas bli, en större del av hela denna trend. För Pricer har frågan hela tiden varit när… inte om. Med några knapptryck från kontor eller högre ort förändras priserna i hela butiken. Endast ESL klarar att hantera detta.
- I stort sett alla butiker har stora svårigheter med prisskillnader mellan hylla och kassa. Konsumentverket presenterade i januari 2010 en omfattande marknadsundersökning som visar på stora brister med prisfel på mellan 5-15% av varorna. http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Dagligvaruhandeln-slarvar-med-priser/ Bristerna i butikerna är givetvis inget nordiskt fenomen. Problemet är globalt och den enda lösningen på problemet är ESL. En tidsfråga innan kraven på butikerna skärps. Fram till dess förstår de flesta ledningsgrupper hos de stora kedjorna att rätt pris är en konkurrensfördel.
Pricer & konkurrenterna
Automatiseringstrenden inom handeln kommer att vara viktig, om inte grundläggande, för hela ESL-branschen, eftersom de nya så kallade bistabila etiketterna endast förbrukar energi när bilden på etiketten förändras. Pricers system har utformats för att kunna hantera de nya etiketterna. Deras pixelegenskaper ger en flexibel och pappersliknande lösning utan de operativa och marknadsföringsmässiga begränsningar som segmentbaserade lösningar har. Flera etikettillverkare har tagit sig in vertikalt på ESL-marknaden (Sharp, Seiko, ZBD). De har underskattat systemkraven och valt något som de tror är standardradionät. Deras lanseringar har misslyckats och mestadels bara stört marknaden. De kan inte erbjuda segmentsbaserade produkter (vilket skulle innebära andra systemsvårigheter). De är således för tidigt ute och dåligt rustade för att erbjuda en skalbar lösning.
Pricer är den tydliga teknikledaren inom elektroniska hylletiketter och det enda företag som har en bevisat skalbar plattform för både bistabila (pixelbaserade) och segmentsbaserade lösningar.
Kombinationen av dessa två typer av etiketter kommer att få marknaden att växa. När de bistabila displayerna blir allt vanligare kommer marknaden att bli ännu större. ESL-företagen blir då en naturlig del av detaljhandeln och ESL-branschen kan expandera horisontellt inom alla segment. Med runt 60% av alla installerade butiker fram tills idag är Pricer en marknadsdominant. Pricer har vidare en korrekt (2-vägs kommunikation), lång livslängd (8 + år batteritid) och med 200,000 prisjusteringar per timme en för branschen extrem snabbhet.
Från delårsrapporten Q1:
""Vi är nöjda med att första kvartalet blev starkare än föregående år. Den ökade orderingången på de flesta marknader och vår orderstock bildar en stabil grund för 2010.
Stora detaljhandelskedjor är på väg att fatta beslut om ESL-lösningar och vi satsar på att vinna samtliga av dem runt om i världen.”
För undertecknad betyder "runt om i världen" betydligt fler marknader än frankrike där Pricer nu skördar framgångar.
Vi som följer bolaget noga vet att gör-det-själv-kedjan Castoramas senaste beställning till ”19 butiker med ett ordervärde på 57 Msek” bara är början på ett Ram-avtal som i förlängningen kommer att ge flera hundra miljoner framöver. Ja faktisk upp mot miljarden ifall alla europeiska butiker inom koncernen kompletteras i ett senare skede.
Nedanstående kedjor och samarbetspartners, vilka de flesta redan har gjort installationer i olika antal med Pricers system – betyder Pricer har ”halva inne”, är ett litet axplock av de som i närtid kan skriva avtal med Pricer om större omgående beställningar och/eller omfattande Ram-avtal. Utöver dessa finns hundratusentals butiker som alla förr eller senare kommer fatta beslut kring esl.
Casino Group (9.364 butiker bara i Frankrike)
- Castorama (105 butiker i Frankrike – 660 butiker i hela Europa)
- E. Leclerc (580 stormarknader varav 505 i Frankrike)
- Praktiker (340 butiker bara i Tyskland)
- Metro (2,100 outlets. Alla 58 st Cash & Carry i Tyskland har Pricer)
- Supa IGA (1,200 stormarknader i Australien)
- Soriana (470 butiker i Mexico)
- Pickn Pay (400 butiker i Sydafrika)
- Metcash (178 cash & carry + 14 köpcentra Sydafrica)
- Spar (800 stormarknader i Sydafrica)
- Tesco (2.482 butiker bara i UK)
- Coop (962 butiker i Norden)
- Carrefour (15.500 butiker world wide)
- Spar (18.000 butiker i Europa)
- Ishida (Pricers partner i Japan där man redan dominerar)
Pricers börsvärde - 760 Msek vid börskurs 0,75 kr
Pricer har sedan några år tillbaka nått kritisk massa och kommer år 2010 leverera vinst 4:e året i rad. 2008 var något av ett rekordår med 107 Msek efter skatt. Många är ovetandes om att pricer varit ett av stockholmsbörsens bästa bolag sedan finanskrisen startade i juli 2007. Pricer + 50 % Omx – 30 %
Samtidigt som det underliggande intresset i branschen accelererar på bred front, finns möjligheter till ett resultat nära rekordet redan under 2010. Q4 kommer bli brutalt. Men det riktigt roliga ligger 2011 och framåt. Det genomsnittliga p/e-talet på stockholmsbörsen är i skrivande stund ca 14-15. Notera även att det finns stora värden i de gamla förlusterna på över 1 miljard. Bolaget är även skuldfritt med en kassa på 100 Msek. Blir utvecklingen som branschfolk tror, d.v.s massinstallationer kommande år, lär Pricer få en omsättnings- och vinsttillväxt som får Kinas bilförsäljning att se riktigt blek ut.
Pricer kan göra det som strålknivsföretaget Elekta gjorde under förra årtiondet. Stiga 40 ggr startkursen eller 4.000 %. En inledande riktkurs får bli 1,40 kr vilket i börsvärde räknat är en fjärdedel av bv-rekordet från 1997 då Pricer med stora förluster v��rderades till mellan 5 - 6 mdr.
--- Fortsatt Starkt Köp! ---