Post entry

Precise & ledtrådar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det som är kul med Precise Biometrics är att bolaget brukar ge ut ledtrådar om vad som komma skall. Den 3 mars kablade Precise ut på hemsidan under rubriken ”Nyheter” att Department of State var på väg att utöka användningen av biometri och att målsättningen var att rulla ut ett ID-kort med kombinerad funktion för både logisk och fysisk access. Med tanke på att Precise valde att publicera detta på hemsidan kunde man underförstått gissa att biometribolaget var delaktiga i detta projekt vilket även sedan avslöjades den 8 juli i samband jätteordern på 6,1 MUSD. Finns det då några fler ledtrådar att spekulera i?

Precise avslöjade i samband med nyheten om nyemissionen att bolaget behöver kapital för att kunna ta emot fler orders i liknande storlek som DoS-ordern. Det är väl inget märkvärdigt med detta kan man tycka men då VD i Q2-rapporten avslöjar att de räknar med order inom segmentet bank samt att Thomas Marshall bokstavligen uttrycker; ”det kommer att krävas kapital för att kunna hantera framtida förväntade order av liknande dignitet” som DoS-ordern, kan det alltså vara fler jätteorders på ingång.

Visserligen var nyheten om Interswitch och genombrottet för Match-on-Card inom bankkort av rätt kraftig magnitud men kanske det ändå inte var detta Thomas syftade på, för det finns faktiskt ett annat projekt som är värt att ägna en tanke åt.

Den 2 april skickade Precise ut ett PM om att de tillsammans med världens största smartkorttillverkare, Gemalto, utvecklat ett ID-kort med MoC-funktionalitet för företag, Gemalto .NET Bio. Det var även denna nyhet som var startskottet till årets fantastiska kursuppgång på drygt 300 procent. Det intressanta är dock att utvecklandet av kortet faktiskt från början var ett uppdrag från en av världens största finansiella institutioner, AXA. Därmed var alltså också den första kunden säkrad och kortet rullades även ut till dotterbolaget AXA Technology Services som har 3 500 medarbetare.

Läser vi prospektet till nyemissionen avslöjar dock Precise att AXA nu utvärderar möjligheten att utöka användningsområdena av lösningen och detta är givetivs inget man skall underskatta eftersom koncernen består av 135 000 medarbetare. En bred utrullning av kortet skulle således möjliggöra en ytterligare stororder, för sannolikheten att koncernen väljer Precise kombinerade fingeravtrycks- och smartkortläsare till korten måste ju anses som mycket stor. Räknat på ordervärdet på DoS-ordern, beräknat på antalet anställda, skulle detta innebära ett potentiellt ordervärde på 13,7 MUSD eller ca 96 Mkr. AXA-projektet är alltså en liten intressant möjlighet som kan uppenbara sig i fler orders om korten faller på rätt.

Nyhetsflödet har även varit rätt hyfsat under sommaren med en hel del mindre nyheter som kan bidra till ”många bäckar små-syndromet”, bl a har OKI meddelat att de nu kör igång volymproduktion av en ny elektronisk krets innehållande Precise teknologi. Samarbetet med OKI har dock gått rätt trögt men med tanke på att Precise avslöjade i samband med den första lanseringen för ett par år sedan, att full volymproduktion beräknas ge bolaget licensintäkter på 100 000 – 160 000 USD per månad, kan samarbetet med OKI självklart på sikt bli mycket betydelsefullt. Ytterligare har Precise ingått partnerskap med datasäkerhetsföretaget McAfee Security där Precise Match-on-Card nu integrerats i säkerhetsprogrammet McAfee Endpoint Encryption.

Det som även börjar bli värt att tänka på nu, delvis som ett försök för att försvara bolagets höga börsvärde, är att andelen repetitiva intäkter ökar i takt med orderingången.

Livslängden för ett smartkort är 3-5 år för employee-ID och 5-10 år för nationella ID-kort. Detta innebär alltså att korten regelbundet behöver förnyas vilket alltså innebär att Precise erhåller repetitiva årliga licensintäkter på cirka 20 procent från varje projekt. Desto fler projekt, desto tryggare intjäning alltså. Dessutom är vinstinnehållet för licensförsäljningen hög med en bruttomarginal på minst 90 procent.

Idag har bolaget 100 miljoner kontrakterade licenser. Förenklat med en beräkning på 1 krona per licens skulle detta alltså innebära återkommande licensintäkter på 20 Mkr per år efter att samtliga kort utrullats. Med tanke på att bolaget uppskattar att ungefär 1 miljard nationella ID-kort baserade på smartkortsteknik kommer att utfärdas under de närmaste 5 åren samt att en mycket stor del av dessa specificerar Match-on-Card som krav, skulle alltså andelen repetitiva intäkter kunna komma att öka drastiskt. Leker vi dessutom med tanken att Precise skulle vinna upphandlingarna i Mexikos samt Nigerias nationella ID-kort skulle antalet kontrakterade licenser snabbt passera 300 miljoner. Dessutom känns det ju som att även ID-kort med MoC-funktionalitet för företag och myndigheter nu börjar ta fart på allvar, där licensintäkten per användare är minst 10 ggr högre.

Att således åtminstone börja drömma om att Precise på sikt har möjlighet att nå repetitiva licensintäkter på 60 Mkr per år är således kanske inte alltför våghalsigt. Dock behöver ju Precise vinna de där viktiga upphandlingarna inom NID för att denna dröm skall bli verklig. Å andra sidan har jag ju inte ens fingrat på den potentiella försäljningen inom hårdvara (fingeravtrycksläsare), bankkort, hälsokort, OKI och flygindustrin. Samlar vi ihop allt detta tillsammans med nyhetsflödet känns detta för bra för att vara sant - och det är ju då man skall dra öronen åt sig - för exkluderar vi DoS-ordern har ju egentligen inte så mycket hänt i orderväg. Jag tror dock att mycket kommer att kunna hända och följetongen AXA blir till en början högintressant att följa...

Slutligen kan det vara intressant att ge Artimplant en blick under de kommande veckorna. Som bekant har vissa småbolag rusat rejält på sistone, ofta i samband med köprekommendationer eller andra nyheter. Den 15 september kommer Dagens Nyheters riksupplaga att innehålla en tematidning, Friska ben & leder, där bl a Artimplants implantat Artelon MTP Spacer kommer att vara i rampljuset. Det är dock inte en självklarhet att detta kommer att påverka aktiekursen men med tanke på hur småbolagen betett sig under den senaste tiden finns det givetvis en möjlighet till ett litet rally.

http://www.artimplant.com/files/Events/vykort_friskaben_150ppi.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?