Måndagsraketen har bränsle kvar
2012-05-30 14:34, Edited at: 2012-05-30 21:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Måndagsraketen Precise Biometrics har börjat tappa luft men räkna med snar bränslepåfyllning och ytterligare kursuppgångar.
För att myndighetsanställda i USA skall kunna nå känslig information, som t ex öppna krypterad e-mail eller signera e-dokument, tvingas de autentisera sig via deras PIV-kort alternativt CAC-kort(militärens). Detta innebär att det krävs en smartkortsläsare.
Den nya generationens PIV-kort, som enligt ett beslut från ifjol kommer att börja utfärdas i år, och som enligt Precise spås omfatta 15 – 20 miljoner personer inom de tre kommande åren, kommer även att innehålla Match-on-Card(MoC). MoC är en teknik inom biometrin där fingeravtryck matchas mot ett smartkort och här är Precise biometrics världsledande med ca 160 miljoner kontrakterade licenser. På meritlistan finns nationella ID-kortsprojekt i bl a Nigeria, Thailand, Portugal och Venezuela samt amerikanska myndigheter såsom NASA, FAA och Department of State.
I måndags meddelade Precise att deras säkra mobilskal(Tactivo) för iPhone och iPad blivit certifierad av Apple och att de första leveranserna från kontraktstillverkaren Flextronics hade inletts. Tactivo är en kombinerad fingeravtrycks- och smartkortsläsare som enkelt fästs på en iPhone och som möjliggör att användaren på ett smidigt sätt kan komma åt känslig information, med t ex sitt PIV/CAC-kort. Tactivo anpassad för andra populära varumärken är under utveckling men den initiala fokuseringen på Apples produkter är taktiskt smart eftersom myndighetsanställda i USA nu i ökad utsträckning går över från Blackberry:s till iPhones.
Ifjol när Precise släppte ett avslöjande pressmeddelande om vad som var på gång gällande Tactivo informerade bolaget att samarbeten inletts med tänkbara kunder. I Q1-rapporten avslöjades därutöver att merparten av försäljningen i år kommer att bestå av Tactivo. Det är naturligtvis högintressant information och i måndagens pressrealease avslöjas att Tactivo-försäljningen spås bli omfattande med orders redan under sommaren.
För att amerikanska myndighetsanställda skall kunna komma åt känslig information via sin mobila enhet(smartphone/läsplatta) behöver de bära med sig en smartkortsläsare. Dessutom införs nu alltså fingeravtryckstekniken MoC i den nya generationens PIV-kort. Tactivo förefaller således som klippt och skuren för ändamålet.
Det finns visserligen på marknaden idag mobila skal med smartkortsläsare(bluetooth) men här gör blåtandsfunktionen en säkerhetsrisk som elimineras med Tactivo. Med fingeravtrycket kan du dessutom enkelt nå olika appar då det sannolikt kommer att vara möjligt att förprogrammera fingeravtryck från olika finger till diverse program med syfte att öka användarvänligheten.
Tactivo möjliggör dessutom att anställda har möjlighet att använda sin egen personliga smartphone/läsplatta i jobbet. Denna trend kallas för BYOD ”Bring Your Own Device) och blir allt populärare bland företag och myndigheter. Cisco har nyligen genomfört en studie som visar att besparingarna med BYOD blir 300 – 1 300 usd per år och anställd beroende på position i företaget. Ur detta hänseende känns inte priset för Tactivo på 249 usd som dyrt utan snarare som ett förmånligt och lockande säkerhetsalternativ för företag och myndigheter. Vi vet dessutom sedan tidigare att MoC ger Department of State besparingar på 200 usd per år och anställd enbart inom lösenordshantering.
Om vi riktar in oss på uttalandet angående att Tactivo kommer att utgöra merparten av Precise försäljning i år framstår aktien som lockande. Ifjol omsatte Precise ca 20 Mkr vilket var ett år fyllt av besvikelser jämfört med 2010 då försäljningen landade på 45 Mkr. Försäljningen bestod i huvudsak av licensförsäljning till befintliga vunna NID-projekt samt små hårdvaruleveranser. Förväntningarna var däremot stora då lundabolaget flaggade för stora hårdvaruorders(Precise Sense-läsare) till amerikanska myndigheter vilka dessvärre försenades pga den långsamma budgetprocessen. Dessa finns däremot kvar i pipeline och spås bli aktuella under det andra halvåret varför omsättningen kan bli väsentligt högre än ifjol.
Ytterligare räknar Precise med order till Nigerias nationella ID-kortsprojekt och i telekonferensen i samband med bokslutsrapporten avslöjades dessutom att hårdvaruorders till Thailands NID-projekt väntas. Detta projekt vann Precise redan 2005 och utrullningen bör nu ha nått den fas där det sannolikt börjar bli aktuellt med större implementeringar av kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsare, t ex för användande i samband med folkomröstningar. Hur stor årsomsättningen kommer att bli, exklusive Tactivo-försäljningen, är givetvis svårt att förutspå men med tanke på ovanstående är det inte alls omöjligt att nå 40 – 60 Mkr, vilket skulle innebära att försäljningen av Tactivo skulle bli minst lika stor om uttalandet om ”merparten av försäljningen” skall kunna besannas.
Den myndighet som sannolikt nu förbereder en beställning av mobilskal är naturligtvis Department of State. Myndigheten med sina ca 50 000 anställda vid ambassader och konsultat runt om i världen har sedan många år tillbaka använt Precise kombinerade läsare för logisk(till arbetsstationen) och fysisk access. Eftersom DoS redan använder MoC och då Tactivo är det enda mobila skalet av sitt slag på marknaden samt då Precise dessutom avslöjat att samarbeten inletts med potentiella kunder, faller det sig i sin naturlighet att DoS bör ligga högt uppe på kundlistan. Därmed kan vi nästan räkna med att det ligger en dryg 50-miljonersorder i kulisserna som nu kan börja träda fram i ljuset tack vare Apple-certifieringen.
En ytterligare tänkbar kund på kort sikt är NOAA(The National Oceanic and Amospheric Administration) med 20 000 anställda. Myndighetens informationsansvarige avslöjade i februari att iPhone och iPads kommer att börja implementeras hos anställda under mitten av maj. Tidsperioden sammanträffar med Precise PM angående certifieringen tillsammans med avslöjandet att leveranser påbörjats, varför NOAA mycket väl kan vara en tänkbar kund.
I slutet av februari rapporterade även en federal webbsida att armén nu planerar att börja tillämpa BYOD-principen, tillsammans med nya autentiseringsverktyg, där bl a blåtandsläsare förs fram som alternativ. Det rör sig i huvudsak om 700 000 civilt anställda som inte använder sig av ”ruggade” mobiler som vanligtvis brukas i fält. Här framstår givetvis Tactivo som ett konkurrenskraftigt alternativ då Precise mobilskal är såväl säkrare och billigare än t ex bluetoothskalet BAI 3000 som idag saluförs mot militären och som saknar fingeravtrycksfunktion. Skalet kan dessutom anses som ruggad då Tactivo är omgärdat av gummi och skyddar den mobila enheten från stötar. Raytheon har t ex redan utvecklat appar där soldater i fält via en iPhone har möjlighet att få info var andra soldater befinner sig.
Vid amerikanska Interagency Advisory Board:s möte gällande säkerhet för mobila enheter som inföll i slutet på februari fördes även Tactivo fram som ett av de bästa alternativen idag på marknaden där det även poängterades att konkurrerande bluetooth-läsarna hade säkerhetsrisker. Precise framstår således ligga i vinnarspåret inför upploppet och kommande slutförhandlingar.
Tactivo bör dessutom vara högintressant för myndighetssektorn i andra länder, framförallt i Nigeria och Brasilien som valt MoC till deras nationella ID-kort som nu börjar rullas ut, där korten blir flerfunktionella med bl a betalmöjlighet och därutöver avslöjar Precise att det finns intresse för Tactivo utanför myndighetssektorn. Ungefär en tredjedel av alla större företag delar idag ut smarta kort till sina anställda varför de kan betraktas som potentiella kunder till Precise. Oljeservicejätten Halliburton med 70 000 anställda meddelade t ex i februari att de dissar Blackberry till förmån för iPhones där till en början 4 500 Blackberry:s skall ersättas under de kommande två åren.
Slutsats
Det kommer alltså högst troligtvis att dyka upp orders på Tactivo av omfattande karaktär. Dessutom väntas större hårdvaruorders av traditionella kombo-läsare till amerikanska myndigheter under det andra halvåret tillsammans med order till Nigeria och Thailand samt eventuellt andra nationella ID-projekt, t ex Brasilien. Nyhetsflödet ser alltså ut att bli mycket starkt framöver varför aktien självfallet ser intressant ut då kursen idag är på samma nivå som vid årsskiftet.
Dessutom förväntar sig Precise att merparten av årets försäljning kommer att omfatta Tactivo. För att detta skall kunna inträffa behöver betydande leveranser kunna ske för att hinna landa i böckerna innan årsskiftet varför det tidsmässigt finns skäl att förvänta sig stora order relativt omgående. Den beviljade kreditlinan på 30 Mkr skvallrar även om att order är nära och Precise sitter även med ett stort lager av traditionella läsare(varulager 17 Mkr sista mars) redo för leverans och som kommer att ge en positiv kassaflödeseffekt.
Därför finns det skäl att tro på VD:s uttalande om att ingen nyemission behövs i detta skede. Jag är däremot övertygad om att det kommer att bli aktuellt med kassapåfyllning längre fram men detta lär annonseras ut efter att aktiemarknaden smörats med genombrottsorders som kan mynna ut i en ketchupeffekt, vilket sannolikt kommer att ge kursrallyn och begränsa utspädningseffekten. Precise Biometrics har således förutsättningar att bli sommarens kursraket särskilt då VD:n fortsätter att ge ut lockbetet att Mid Cap-listan hägrar senast under 2015.
Den 6-7 juni kommer slutligen Cisco att lansera ”BYOD Smart Solution”, där inledningsvis den amerikanske jätten skriver kring produktlanseringen; ”Only the BYOD Smart Solution brings together all the technologies and resources you need to provide a superior BYOD solution”. Med tanke på att Precise flaggat för att nyheter kommer att släppas från partners som utvecklar appar för Tactivo kan ett samarbete med Cisco komma att annonseras i samband med produktsläppet. Under tiden kan aktieägarna glädjas åt de hundratals webbplatser som nu publicerat nyheten om Apple-certifieringen vilket gett bolaget gratis marknadsföring och förhoppningsvis fått en hel del tekniknördar att falla för mobilskalet.