Personligen är undertecknade av uppfattningen att systemet med PPM där den enskilde individen själv kan placera en del av sitt pensionssystem en utmärkt idé, men nästan som vanligt när det gäller statlig och kommunal verksamhet är det tungrott och mödosamt när något skall ändras.

Följande pressmeddelande finns nu på PPM´s hemsida:

“Pengarna placeras på ditt konto enligt din senast valda fondfördelning och handeln sätts igång 9 maj. I normalfallet pågår fondhandel sedan 3-5 handelsdagar. Det betyder att fondhandeln för de allra flesta är avslutad den 16 maj.

Under pågående handel kan inga ytterligare fondbyten genomföras. Byten som beställs under denna period läggs i kö och genomförs först efter att handeln avslutats. Den som vill göra ett fondbyte innan återbetalning inleds måste lägga ett fondbyte före klockan 18 torsdagen den 8 maj.”

Samtidigt som den statliga myndigheten uppmanar PPM spararen att vara aktiv och utföra fondbyten klaran PPM inte av att hantera detta i sitt system. Detta är under all kritik. Den aktiva fondspararen vill också att det går att handla under en rimlig tidsperiod och det är det inte nu.

Hur PPM skall lösa problemet vet jag inte, men ett mer begränsad fondutbyte eller att inhämta information från Nordnet, Avanza eller någon annan utomstående kanske vore något.

Idag kommer även Björn Borg rapporten och vi håller tummarna.