Portföljvärde ca 90 000
Fortum -risk låg 28,8 % ( +2.75%)
Stabil direktavkastning på ca 1 euro per år och värdering på 13-14 gånger årsvinsten känns som ett ganska defensivt och säkert kort . Topp noteringen från år 2007/2008 på 30 EURO kan dock ta ett tag. 25 EURO är däremot ingen omöjlighet. Avregleringen av elmarknaden i Ryssland kan bli en trigger i framtiden, än så länge gör dock den ryska verksamheten förlust.
Investor -risk låg 15 % (-5.14%)
Behöver ingen närmare presentation, risken är låg och rabatten är rekordhög. Speglar min andra defensiva aktie. Stora positioner i Ericsson, Astra, Atlas, SEB, SAAB med flera. Avskyr dock att Investor har 1 % av sitt innehav i förlust boet TRE.
Nokia -risk medel 10 %(-3.66%)
Köpte nokia i februari för ca 9,5 euro. Var nöjd då aktien snabbt steg till 12,5 euro. Dum som jag var sålde jag inte. Dock låg värdering sett på nästa års prognos och relativt bra direktavkastning samt god historik. Min riktkurs är på 20 euro. Vinstvarningen Q2 sänkte aktien rejält då företagets modelller har svårare än väntat hävda sig bland smartphones. Ny serie skall kommer under Q4 vilka skall vara mer konkurenskraftiga mot de dyraste modellerna. I mid och low segmentet är Nokia fortsatt överlägsen ledare.
Vostok Nafta -risk medel/hög 8 %(-7.46%)
Behöver ingen närmare presentation, går Ryssland bra kommer detta gynna Vostok och vice versa. Bolaget har en viss rabatt och tillgångar som borde kunna värderas upp mot 100 kronor aktien sett på några år.I orostider får Vostok mycket stryk. Innehaven i Rusforest och BEF kan ha påverkats negativt av bränderna men det är inget jag i dagsläget vet någonting om.
Faberge -risk låg 6,5 % ( +5.45%)
Per kvadratmeter är värdet ungefär 20 0000 per kvadratmeter ställt mot marknadspriser som i dagsläget ligger på 50-60 tusen per kvadrat. Lämnar dessutom en stabil avkastning på dryga 5 procent per år. Dock vissa problem med skatteverket vilket sänkt kursen. Gott om köp rek från olika mäklarhus höjer kursen.
Alfa Laval -risk mellan 6 % ( -2.14%)
Det bästa av verkstadsbolagen med en hög marginal, god historisk tillväxt och hög exponering mot tillväxtmarknaderna. Värderingen är inte låg men kvalitén är hög. 150 kr per aktie sett på lite sikt är ingen omöjlighet.
D/S TORM - risk hög 5 %( -8%)
Tjänade mellan perioden 2005-2009 i genomsnitt 4,8 dollar per aktien eller drygt 34 SEK per per aktie (räknar på 7 kr per dollar) ställt mot dagens kurs på 47 DKR eller 62 SEK, vid toppen 2008 värderades bolaget i 240 DKR per aktie. Bolaget är dock sen cykliskt vilket innebär att framtida vinster snarare uppkommer i bästa fall 2011/2012. Årets förlust beräknas bli mellan 2,5 - 6 SEK per aktie . Rederiets vinst är framförallt beroende av spot rates på oljepriset samt för transport av Kol och Stål vilka har sjunkit drastiskt sedan toppen. Dessutom har bolaget för tillfället ett antal problem som bland annat dyr upprustning av fartyg, Grekiska storägare och överkapacitet på marknaden. Värderingen känns ändå i mitt tycke för låg med tidshorisont 3-4 år.
Substans rabatten är på över 50 procent eller PJEK 88 DKR/aktie vilket innebär att den befarade förlusten gott kompenseras. Skulle vinsten om några år hamna runt 2005/2006 års nivåer på runt 3-4 dollar kommer vinsten ligga på mellan 21-28 sek aktien vilket är realistiskt. Dock lär toppnivåerna från 2008 på 11 dollar eller 77 SEK per aktie knappast återkomma inom rimlig tid. Skulle vinsten enligt min prognos slå in är aktien minst en dubblare.
Värmlands Finans Sverige B -risk hög 4,2 %( -10.62%)
Varför köpte jag Aktien: Lönsamheten är otroligt god och expanderande, dessutom är direktavkastning relativt bra, värderingen är låg och placerare verkar ha fått upp ögonen för bolaget. Personlig riktkurs är 12 kronor aktien.
Rapportkommentar: Q2 rapporten visade på en förlust på 44 tusen om vi bortser från värdeförändringen i intressebolag. Resultatet var väll ingen katastrof däremot sänktes avkastningskraven på EK till 20 procent.
Amhult 2 -risk mellan 4,6 % ( +4.74%)
Skuldfritt och värderas till 42 procent av bokfört värde med en kassa på 32 miljoner. Visar vinst på nuvarande verksamhet, trigger är när byggnationen äntligen kan börja, ledningen signalerar dett bör ske i höst någon gång.
SEB -risk mellan 3 %(-5.41%)
Näst billigaste av bankerna men den med högst potential kontra historisk värdering. Enligt denna bör bankens värde dubblas.
Opcon -risk mycket hög 2,2 %( -16.37%)
Ett av få miljöteknikbolag som faktiskt gör vinst, potentialen är stor, detta gäller också risken. Q2 visade på förlust på nästan 50,3 miljoner, detta är dock härförligt till nedgången aktiekurs i intressebolaget Enerji Ltd på 49,9 miljoner. Orderstocken ökade med 22 procent mot första halvåret förra året och det verkliga resultatet blev -0,5 miljoner.
Ny Opus Prodox - risk hög 2,3 % (-4 %)
Inköpt 23/8 - pris 0,97
Se min final analys, låg värdering och hög tillväxt samt vändande konjuktur bör kunna ge hävstång på 2011/2012. Avregleringen av bilmarknaden är en annan sak som kan ge trigger i närtid. Vändningen i europa stundar inför dörren med två kvartal av svarta siffror. I USA gäller att systech får nya kontrakt, ett vanns i juli men betydligt mer är förhoppningsvis att vänta.
Ny2 E group risk medel/hög: 1,88 %(+8 %)
Inköpt 15/8 pris 14,1
Bra historiska vinster sett mot dagens värdering, Wallmans kommer fortsätta gå svagt under Q3 men har nästan hela sin vinst under Q4. Hansens orderstock ser bra ut inför 2011 vilket enligt bolaget borde innebär en mindre vinst sett på nästa år. 2 Entertainment är beroende på föreställningar vilka borde sälja bättre under Q3, enligt preliminära siffror är intresset stort.
Valuetree -risk mycket hög 0,86 %( +1.69%)
Har potential att mångfaldigas, bra track record på ledning, vinsterna ligger dock i framtiden och värdering kontra tillgångar i bolaget är högt. Gjorde ökad förlust under Q2 till följd av invensteringar och renodling av lagret, även borträknat dett gjorde bolaget en förlust.
OMX under mätperioden:-5,5 procent Min portfölj; -2 procent
Kommentar:Mitt stora innehav i fortum bidrog klart postiv till min portfölj när index blev oroligt. Även faberge bidrog medan Investor, Torm och Vostok agerade sänken. VSF kom med en överlag svag rapport liksom mitt förhoppningsbolag Valuetree.