Dags för en liten genomgång av min portfölj med tankar kring mina innehav.

Apple. I mitt tycke var rapporten stabil men marknaden tog fasta på att marginalen förväntas pressas, samt spekulation kring sämre försäljning än väntat vad gäller framförallt iPhones. Med eller utan tillväxt, tittar man nyckeltal är Apple det billigaste bolaget bland de mest köpvärda i min portfölj. Justerat P/E för 2013 beräknar jag till under 9, betydligt lägre än för börsen som helhet för det näst mest värdefulla varumärket i världen.

Avega. Rapporten uppvisade en ok marginal. Aktien har prisat in att marginalerna ska upp mot 10% nästa år. Inget direkt köpläge men jag ligger kvar då bolaget har en fin historik vad gäller tillväxt. Kan dock hända att jag säljer här.

Beiljer Alma. Har gått väldigt starkt på börsen sedan mitt inköp. Antagligen prisas en återhämtning i industrikonjunkturen in. Välskött bolag men knappast något köpläge i dagens läge.

Fortum. Vinster nästkommande år tror jag kommer ligga kring 1,2-1,3 euro per aktie. Jag tycker bolaget är ganska billigt om man tror att elpriset är nära botten. Nu är jag ingen expert på den domänen dock men jag tröstar mig med direktavkastning på 7% så länge.

Hennes & Mauritz. Bolaget fortsätter oförtrutet att expandera men vinsten står och stampar lite. Värderingen förefaller i högsta laget men det handlar ju trots allt om ett av nordens mest välskötta bolag.

Holmen. Står inför stora utmaningar i branschen. Ett av få värdeklipp på börsen. Handlas fortfarande under eget kapital. Äger mycket skog. Fin hedge mot inflation

Investor A. Det har varit ett riktigt trevligt år för oss Investor-ägare. Skrevs mycket bland journalister om hur icke-aktieägarevänligt Investor är men nu har det varit revansch. Substansrabatten har minskat rejält och Ekholm har levererat goda affärer. Jag tror inte Investor kommer outperforma index signifikant den närmaste tiden dock, det mesta är redan taget där.

Kinnevik. Även här har substansrabatten minskat från väldigt höga nivåer. Bolagen går lite knackigt.

Microsoft. Stabil rapport. Handlas till väldigt låga multiplar. Mycket elände inprisat i aktien. Köpläge på nyckeltalen enligt mig!

Nordea. Har gått starkt och rabatten mot de andra bankerna har minskat. Dock finns förbättringspotential kvar i banken vad gäller KPI:er och kreditförluster. Om man hängt med de andra bankerna borde borde kursen vara över 80 kronor. Dock kanske man inte ska gapa efter för mycket här, det har redan varit en fin resa från inköp.

Sampo. Vinsten per aktie har utvecklats väldigt starkt. Dock känns det inte som att IF har speciellt bra priser mot sina kunder vad jag har sett personligen. Knappast köpläge här heller.

Handelsbanken B. Har gått urstarkt på börsen. Riktigt fin och välskött bank. Dock lär uppsidan vara ganska begränsad just nu på kort sikt. Banker handlas sällan till högre multiplar än än P/E 11-12.

Statoil. Handlas till mycket låga P/E-tal men man har lite problem att fylla på med nya oljefyndigheter. Inköpt delvis som hedge mot högre oljepris.

Goldcorp Inc. Guldbolagen handlas väldigt lågt givet det förhållandevis höga guldpriset. Hänger ihop med sämre lönsamhet i branschen pga ökande kostnader. Jag tror det är ett bra läge att ackumulera lite guld- och silverbolag nu. Fortsättning lär följa, jag kollar närmast på Barrick Gold.

Tele2. Svag rapport, men jag behåller pga den goda direktavkastningen.

TeliaSonera. Impopulärt men lönsamt bolag. Har inte alls hängt med börsen upp, därför har jag inhandlat en post. Bra direktavkastning.

Vad gäller alternativa investeringar har jag utnyttjat det fallande silverpriset till att ackumulera en del vad gäller fysiskt silver.

Jag har kvar min stora kronposition som utvecklats väl mot de flesta valutor. Jag funderar nu hur jag ska kunnna säkra hem en del av vinsterna.

Har köpt en del fonder i emerging markets men de har utvecklats ganska svagt. Annars har jag kvar min globalfond och min svenska aktieindex-fond. Kommer jag öka i någon fond så är det i emerging markets som handlas till lägre P/E än Europa och USA.

Just nu är jag endast sugen på att köpa lite mer guldbolag, silver samt emerging markets. Jag funderar på att sälja lite svenska aktieindex och även lockad att sälja bankerna. Dock har mina nyinköp under 2013 utvecklats svagt så det kanske finns mer nedsida innan det vänder.