Post entry

Portföljen 2017

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

You win some, you lose some and sometimes you lose a lot. Mitt år då jag fick smaka spark från fingret och tvingades investera "i verkligheten".

Portföljen 2017

Detta blir mitt första icke-bolagsspecifika blogginlägg på Redeye efter att ha valt att skifta skrivandet från min relativt döda blogg till denna plattform. Vi går snart in i nästa år där jag även i början av februari kommer att ha ”varit” på börsen i fem år. Under mer än fyra av dessa fem år ägde jag mer eller mindre enbart bara en aktie, gissa vilken? Hint; jag har en kaffekopp med företagsnamnet på.* Bolaget, och mer därtill – turen att ha snubblat över bolaget, har varit lönsamt och gav mig mer än 500 % avkastning på ett sexsiffrigt belopp. Jag avslutade min ”fooled by randomness high” dagen efter den andra vinstvarningen, det vill säga omkring mitten/slutet av mars tidigare i år. Min portfölj hade då tappat 7 siffrigt i värde sedan toppen. Men skit i det nu! Jag låg likvid i över en månad, drog till Spanien och läste The Intelligent Investor, Zero to One, Köp billigt och sälj dyrt och lite annat – sen kom jag tillbaka och läste igenom det dokument jag färdigställt precis innan min exit ur sekten. Dokumentet behandlade på 30 sidor 13 spelbolag på börsen där jag fastnade för LeoVegas.

*Fingerprint Cards förstås

Jag hade alltså inte en tanke på att ge upp på börsen, utan såg mig snarare som fri att nu äntligen ta tag i att undersöka andra bolag, så att jag förhoppningsvis inom några år kan ta mig tillbaka till min portföljs högsta notering. Efter fått genomlida en (självutlöst) seppuku valde jag att ha ett mer seriöst investerande, och exempelvis inte äga enbart en aktie, vilket ju kunde varit bra mycket billigare att lära sig genom de tiotal böcker jag läst om ämnet investeringar, istället för att uppleva det i praktiken. Nåväl, no buts and no ifs. Frasen ”no ifs” blev i det närmsta ett mantra veckorna efter jag sålde mitt innehav i fingret, tack vare herr Workinn.

När jag återigen gjorde min ”första riktiga” investering, gjorde jag det alltså inte med hela kapitalet utan slängde in kanske 7-10 % av EK i LeoVegas på 42,90 under tiden jobbade jag även på en analys av bolaget och köpte mer och mer. LeoVegas har jag ännu inte sålt, men puttar nog ut hälften av innehavet relativt snart (när vi når 90 kr) och står för en relativt stor andel av det investerade kapitalet. Det investerade kapitalet har under perioden inte heller utgjort mer än omkring 60 % eller mindre än 40 %, jag har alltså inte varit fullinvesterad under denna period. Anledningen till det är mest att jag inte hade bolag som jag kände att jag kunde tillräckligt mycket om för att investera i, och inte heller ville jag vara överviktad i något av de innehav jag hade.

Under de följande sommarmånaderna började jag även tanka lite i Brighter efter att ha träffat två twittrare på Remium när bolaget var där i majmånad och kvacksalvade lite. Jag köpte i omgångar kring 4,20 – 5,15 kronor och sålde även i omgångar när aktien befann sig över 10 kronor, sista skvätten drog jag ur vid 11,65. Jag gjorde också ett mindre köp på 11,25 som sedan såldes på 10,31 vid slutet av november. Brighter stod för en mycket stor andel av det investerade kapitalet under dessa månader och således även en stor del av tjeenen.

I huvudsak har det alltså varit LeoVegas (som jag ännu äger) samt Brighter, vars ledning och kommunikation är under all kritik, som har varit dragloket under perioden och gjorde så att jag under maj till nu, slutet av december, gjort 31 % avkastning med cirka 40 – 60 % investerat. December är för övrigt min första förlustmånad under perioden, man ska ju inte avsluta på topp så man blir för kaxig, avkastningen blev hela -4,16 %. Allt som allt slutar året ändå på minus 30 % på grund av fingret, men jag gläds åt det lilla – som att jag exempelvis undvikit att förlora ytterligare 50 % av kapitalet om jag hade legat kvar i FPC och samtidigt gjort 31 % från maj.

Året, eller snarare perioden maj till december, vilket ju är den period jag väljer att skriva och fokusera på, har givetvis sina illaluktande innehav också. Exempelvis har jag i skrivandets stund -9,23 % på Heliospectra, -33,83 % på IVISYS samt -24,98 % på Enersize.

Heliospectra är det bolag som jag för nuvarande har näst mest i, de två andra bolagens negativa avkastning är dock i relation till EK så pass liten att den inte ens utgör 5 % av EK. Dessa poster, utom Heliospectra, är i det närmsta bevakningsposter. Den minsta posten är Cherry, där med en summa så liten att den inte ens är värd att tänka på och en avkastningen som inte är mer värt en ett restaurangbesök – detta bolag ämnar jag dock att sätta mig in i mer under de kommande veckorna, eller snarare månaderna.

Gott nytt år på er!

Geppy

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?