Har roat mig lite med att titta igenom placeringsguiden nr 3/2008 och blev faktist rätt intresserat när jag började bläddra i denna.

“Finanskrisen” var vid detta tillfälle känd eller borde vara känd för dom flesta som är/skall vara insatta i detta och kurserna hade börjat rasa.

Följande axplock finns att hitta i placeringsguidens utgåva:

Jan Sterner råder till försiktighet - bra råd!

Placeringsråd köpvärda aktier:

NCC kurs 162 (kurs nu 71)
Seco Tools 109 (70)
Rejlers 52 (47)
Acap 122 (42)
Volvo 90 (48)
MTG 394 (219)

Månadens varning Feelgood 2,09 (1,50)

Enda godkända borde vara Rejlers. I övrigt rätt “kassa” köpråd. Man skulle hellre ha köpt månadens varning och då klarat sig bättre.!!

Sedan kommer Peter Malmqvist med sin krönika. Han uttalar “mina indikationer visar att tillväxten sjunker och inflationen börjar ta fart. Det är mycket dårligt för aktier”
Mycket bra Peter. Den “gubben” skall man kanske lyssna på!

Sedan kommer ett intresant inlägg iform av uttalanden från råvaruexperten Niclas Lundqvist, mäklare på UB fondkommision.
Han uttalar bland annat att oljepriset kommer stabiliseras över 100 dollar fatet och har för tillfället inte en enda säljrekomendation på någon råvaru, utan tror att råvarurallyt kommer fortsätta. Hur det sedan gick för dom flesta råvarorna vet vi.

Den tekniska analysen hoppar jag över då den enbart gäller kortsiktigt även om det konstateras att långsiktigt gäller fortsatt utförsbacke.

Som vanligt kommer Björn Davegårdh på slutet och hans rekomendation är att “gå mot strömmen” och köpa aktier nu. Och här “haglar” det med köpvärda aktier.
Lunding mining kurs 49 (nu 20)

Boliden 66 (60). Kan nämnas att boliden har stigit 270% från lägsta.

PARE 48 (32). Även här en stor uppgång sedan botten.

West Siberian 4,66 (5,30)

Malka 4,26 (0,13)

Tanganyika 106 (uppköp kring 200,.)

Observera att eventuella justeringa för nyemissioner eller dylikt är inte gjort.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att dom flesta insatta analytikers som uttalade sig i placeringsguiden vid detta tillfälle inte riktigt ennu kunne förutsätta vidden av finanskrisens påverkan på börsklimatet, även om en del varningstecken höjdes.

Och då hade index för OMX30 rasat med 3-400 puntkter på några månader.

Skall man lyssna på experterna?