Pharmiva - angår alla!
2021-07-31 12:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Om du är är kvinna så vet du! Om du är man och inte vet - fråga dina kvinnliga vännerlite diskret. Vaginal hälsa är viktigt för alla. Pharmiva förbereder sig för kommersiell lansering av under hösten.
Pharmiva är ett "femtech bolag" med en innovativ drug delivery teknik för vaginal hälsa. Bolaget noterades våren 2021 och har per dags dato ett market cap på ca 70 msek, ca 40 % under introduktionsvärdet. Potentialen är stor på medellång sikt.
Bolaget har utvecklat en receptfri produkt, Vernivia, mot bakteriell vaginos. Vernivia är en specialkomponerad mousse som är baserad på den egna drug delivery tekniken Venerol. Denna patenterade teknikplattform möjligör utveckling av ett flertal produkter över tid. (se även nedan)
Vernivia
• Behandlar och förebygger bakteriell vaginos
• Snabb lindring av onormala flytningar och dålig lukt
• Kliniskt bevisad effekt
• Tilll skillnad från andra produkter är Vernivia antibiotika-fri vilket ger flera fördelar.
Pharmiva ska bidra till att minska:
• lidandet för den som drabbas av bakteriell vaginos
• risken för antibiotikaresistens
• risken för onödiga komplikationer som en konsekvens av antibiotikabehandling
Verniva fakta:
• Vernivia har tagits fram för att efterlikna vaginans naturliga försvar. I en frisk vagina finns både mjölksyra samt små mängder väteperoxid.
• Det unika med Vernivia är att det är en mousseformulering som täcker hela slidans insida samtidig och därmed inte lämnar någon yta obehandlad.
• Vernivia bidrar till att återställa den vaginala hälsan genom att både hämma skadliga bakterier samtidigt som de goda bakterierna, laktobacillerna, ökar i antal.
Två kliniska studier av Vernivia pågår i bakteriell vaginos, dels en användarstudie i Sverige som kommer avrapporteras under kommande månader. Syftet är främst att uppnå ytterligare kunskaper inför den kommersiella lanseringen.
Vidare drivs en studie i Skottland. Studien, som klassas som en post-market clinical follow-up (PMCF) studie, är randomiserad, dubbelblindad och placebokontrollerad och avses omfatta över 100 patienter med diagnosticerad bakteriell vaginos. Studien är en multidosstudie designad att möta FDAs krav och skall vara avslutad under Q1-22.
Inom bakteriell vaginos finns idag antibiotika och antiseptika. Den placebo kontrollerade studien ovan avser att visa bättre resultat.
Infektioner i vaginan är huvudsakligen av två typer, bakteriell vaginos och vulvovaginal candida (svampinfektion), den senare ofta som en bieffekt av användningen av antibiotika. Bolaget avser att starta studier i den senare under 2022 med samma teknikplattform.
Längre fram planerar man att gå vidare med studier kopplat till sexuellt överförbara sjukdomar då man i prekliniska studier visat att Venerol har antimikrobiell effekt på gonokocker. Förutom detta är det intressanta att plattformen kan användas som drug delivery teknik för andra läkemedel mot t ex menssmärta och endometrios.
Finns det någon marknad inom de två första applikationerna - ja, utan tvekan.
Hos fertila kvinnor ligger prevalensen på ca 30% för bakteriell vaginos. Många har sjukdomen flera gånger i livet. Minst 75% av kvinnor har någon gång i livet en svampinfektion. Inom det området sker viss innovation efter lång tid av bruk av icke så effektiva läkemedel.
Det är bara att räkna - många potentiella kunder är det. Tricket för bolaget är utöver fortsatt utveckling/regulatorisk kontroll, att marknadsexekvera.
Styrelsen i bolaget har en bra bakgrund för detta. Sagna har den tekniska plattformskompetensen.Heiman har 15 års erfarenhet av egenvård, bl a som ordförande för Svensk Egenvård. Blom från Enzymatica och Rydhström med lång erfarenhet från digitalisering/e-handelsförsäljning. Regulatoriskt har Ingvar en utsökt bakgrund. Bryder kan kvinnohälsa som VD för Invent Medic. Ordförande Zaunders har corporate M&A bakgrund som kan komma väl till pass i många avseenden.
VD Christina Östberg-Lloyd, med bakgrund som gynekolog och inom big pharma, känns mycket exekutiv och kan på ett fascinerande sätt beskriva bolagets mål och visioner och hur de skall genomföras.
Nyligen tecknade Pharmiva ett första avtal med Apoteket om försäljning av Vernivia inför lanseringen som till att börja med sker i Sverige. Apotek och fristående e-handel ses som de främsta marknadskanalerna med support via sociala medier.
Mycket ser intressant ut för Pharmiva - undertecknad har egentligen bara en tveksamhet och det är patent situationen i Europa. Något gör att patent godkännandet dröjer. Enligt uppgift lägger den nya ledningen stor vikt och energi på denna punkt vilket är lovande. Med det löst har bolaget definitivt en ljus framtid framför sig.