Malka oil 2009
2009-01-01 17:07, Edited at: 2010-06-11 11:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Innan jag går in på 2009 års prognos på produktionen på olja. Vill jag ge ett utförliggare svar till kristoffer om Fredrik Svinhufvud svar att malka oil klarar sig på ett olje pris på 25-30 usd fatet till och med ner i mot 20 usd. Tittar du på tredjekvarttalets rapport ser du inkommsterna från olja är 57616 TSEK + andra intäkter på 241 TSEK. Produktions kostnader på 50740 TSEK och avskrivningar på faten man tar upp på 5134 TSEK. Om vi struntar i avskrivningarna gick dom pluss 7117 TSEK. Då var snitt olje priset dom fick ca. 114 usd fatet. Fjärde kvarttalet blir det ca.54 usd fatet minus ryska skatten på 18.4 usd fatet. Efter 1 jan. 17.1 usd fatet. Då får dom ca. 35.6 usd fatet. Produktions kostnaden minskar när produktionen ökar, fler fat att dela kostnaden och att ryska valtutan minskat i värde. Gissar med nuvarande pris tjänar dom 10 usd fatet. kanse 15 usd fatet om dom får ner kostnaden till 20 usd fatet. Svårt att säja vad deras produktions kostnader är på säljer i usd, kostnader i rubel, redo visar i sek suck. Jag hoppas han har rätt i sitt svar på 25-30 usd. Men då ska man koma i håg det täcker inga extra utgifter och utbyggnad av fälten. På grund av att där fälten ligger (sibiren) brukar produktionen var högre på vintern lättare komma fram. Vi leker med tanken att dom håller en snitt produktion på 3500-4000 fat första kvarttalet inte omöligt. Vid vinst marginal på 10 usd blir vinsten 3.22- 6.44 miljoner usd. Vid 20 usd 3.68-7.36 miljoner usd. Man ska nog inte räkna på för höga vistmarginaler med tanke på dom ryska skatterna och tror inte på så höga olje priser förstahalvan på året. Andra kvarttalet en snitt produktion på ca.4000-4500 fat. Vinsten vid 10usd fatet i vinstmarginal 3.68-4.14 miljoner usd. 20 usd i vinstmarginal 7.36- 8.28 miljoner usd. Vågar inte mig på att spå andra halvan på 2009. Det är så svårt på nya bolag att beräkna produktion höjningarna så ta det lite med en nypa salt mina beräkningarmen mina slut satser är på inget sätt omöjligt att nå. Intäkterna är det otroligt svårt att räkna på vinsten beroende på dom olicka valutorna. Tror man på dom når målet 30000 fat om några år tjänar dom 27.6 miljoner usd kvarttalet vid vinst marginal på 10 usd fatet. På årsbas 110.4 miljoner usd. Men innan man drömmer om det ska man ha klart för sig det kommer ta tid och pengar. Läser företags presentationen där tror dom på början på 2009 8000fat (blir nog troligare 4000 fat) slutet på 2009 12000 fat max produktion på 30000 fat slutet på 2012. Tyvärr finner jag det är gläde kalyler. Men lyckas dom 2009 höja produktionen bättre än min prognos. Då är dom helt klart köp värda. Men dom har nog en del att bevisa för investerarna. Men lyckas dom kan dom gå upp flera hundra procent. Ska man investera i bolaget ska man ställa sig frågan tror man olje priset ska upp kommer pengarna räka för en tillräkligt snabb utbyggnad inom rimlig tid. Säger som förut vänta lite och se hur det går köp i omgångar om du tror på bolaget. Det är omöligt att pricka botten.