Post entry

Paradox, Tencent och Kina

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vad som en gång var en ogenomtränglig barriär för västerländska speltillverkare, har på senare tid istället öppnats upp till oändliga möjligheter. Mycket av detta ligger i att västerländska bolag har kvalitetsprodukter, starka ip och även nya genres för den asiatiska marknaden. Asiens största spelare, och för den del världens, har fått upp ögonen för detta, givetvis är det Tencent jag pratar om.

Till att börja med tyckte jag det var coolt att Tencent köpte in sig för en mindre andel i Pdx vid notering. Men det stannade vid coolt för mig, det fanns inga avtal på bordet. Har man en så pass liten andel som 5% i ett redan microskoptiskt bolag, med Tencents ögon, såg jag inte det som en självklarhet att de ska vägleda Pdx in i Kina. Nu med ett avtal i handen och spel redan ute på den kinesiska spelplattformen QQgameQQ, är det andra bullar. Inget säger detta behöver bli succe, vilket marknaden kallt verkar räkna med. Men att bara få in en liten fot och innaför Tencents kontor är otroligt viktigt för frammarschen i öst. Värdet i att evtuellt kunna bli en succeutvecklare i Kina och med Tencent i ryggen är STORT.

We have a lot of experience working with Western developers, having partnered with EA Sports to localize and launche their NBA Live and FIFA franchises as online games in China,” said Wang (Vice president at Tencent)
"Wang said Tencent actively promotes games in China on its extensive mobile and Internet user network and has pro__ven experience in operating games, which helps ensure that games are adjusted to suit local tastes." Urdrag från Fortune (http://fortune.com/2014/09/26/tencent/)

Det som framgår av artikeln är att det är inga nyheter att samarbeta över gränserna för Mr Wang och Tencent. Faktum är att man har ägande i en hel hög med studios som är spridda över hela världen. Riot Games, Robot Ent, Miniclip och mest nyligen finska Supercell. Flera står också under minioritersägande, där ibland Paradox.

I fallet med Riot games, som mest efterliknar Paradox, signades 2008 ett avtal om att deras spel LoL (League of Legends) skulle komma till Kina genom Tencents plattform. Mindre än ett år senare köper Tencent in sig i en finansieringsrunda i bolaget, där 3 bolag gick in med $8 miljoner totalt. 2011 bestämmer sig de kinesiska jättarna för att köpa en majoritetsandel om 93% i Riot Games, sista delen köptes 2015. Det rapporterades in att köpet i efterhand kostat Tencent $231 miljoner. Liknelsen med Paradox är i viss mån haltade, då bolaget är mycket mindre. Men mycket i bolaget kan liknas med Riot. Man äger hela kedjan, gör sina egna spel (mestadels i pdx) och fått in en fot med Tencent.

Det finns flera västerlänska studios som fått pengapåsar i huvudet av kineserna, men den största och geografiskt närmaste oss, är finska Supercell. Här ser resan för Tencent annorlunda ut. Bolaget skapdes i Helsingfors 2010 och redan ett år efter öppnadet av studion knackade det på dörren. Ett amerikanskt bolag investerade $12 miljoner i finnarna. Men de hade ögon på sig från väst och GungHo vars moderbolag är giganterna SoftBank, köpte 51% för $2,1 miljarder, detta bara 3 år efter bolaget startat. Dock tål det att poängteras att det fanns intäkter. Bolaget hade intäkter om $78 miljoner när köpet genomfördes. Hisnande summor som visade sig vara småpotatis då Tencent öppnade pengakistan. Så sent som Juni 2016, köpte Tencent 84% av Supercell med en värdering på bolaget om $10,2 miljarder!

Tencent behöver kvalitetsprodukter till sina plattformar för att kunna hålla intresset uppe hos sina användare. För användare finns det. Tencent äger idag tre av de största sociala mediena i världen. WeChat, QQ och Qzone. Samtliga tre har över 1 miljard registerade användare och tillsammans har de över 2,3 miljare aktiva(!) användare. Vdn har i flera intervjuer pratat om hur de kan "crosssälja" spel över en plattform till en annan.
"Gamers can use a single sign-in to log in to different Tencent products like Mobile QQ and WeChat, the two leading social communications platforms in China. Tencent localizes access to Mobile QQ and WeChat for each game. Developers can also take advantage of in-game payment systems and Tencent analysis of user behaviors and insights to help improve their game’s experience and success. Wang added that Tencent’s aggressive protection for its partners’ intellectual property in a new market is a valuable asset."
http://fortune.com/2014/09/26/tencent/

Det är ingen hemliget att Kina som egen marknad, mer än väl skulle räkna för de flesta gamingbolag, därav intresse att komma in. Steam tex har vuxit otroligt mycket sista åren och har samlat ihop kring 200 miljoner aktiva användare. En rak jämförelse till Tencent motsvarighet, QQgameQQ, har lika många användare och detta är alltså på en nischad marknad mot globalt! Peter Warman, vd för analyshuset Newzoo som inriktnar sig speciellt mot den asiatiska gamingmarknaden, förutspådde att Tencent 2017 kommer ha 10% av alla intäkter på HELA marknaden globalt.

Summeringen av detta är att jag är ytterst överraskad av hur marknaden tagit emot nyheten angående samarbetet mellan PDX och Tencent. Även fast inte blir någon succe, även fast spelen inte kommer sälja för belopp som förändrar PDXs årsredovsningar, har de allt på plats för att det eventuellt ska kunna göra det. Marknaden har helt missat detta. PDX i nuvarande form, med finansiellt stark och trogen målgrupp, breda ipn och ett fungerande team som spottat ut kvalitets produkter i över 10år, är inte dyrt. Å andra sidan tycker jag inte heller det är billigt men, och det är ett stort men, med kontraktet på plats med Tencent ser spelplanen lite annorlunda ut. Man har flera satsningar i företaget som skulle kunna säkra ytterliggare tillväxt. Genom att bredda sig geografiskt då med Tencent främst men en annan satsning marknaden verkar förbise är mobilaenheter. Många av spelen skulle garanterat gå att få intressanta till handhållna enheter. Denna satsning är nu intensifierad och även kommunicerad b.la. genom värvningen av Kim Nordström närmast GM på King.

We have already initiated discussions with external studios to explore the possibility of building mobile versions of our franchises and are on the lookout for more studios as well as key talent to join Kim’s team once he starts in January next year,” said Fredrik Wester"

Denna biten talar också för partnerskapet med Tencent. Kineserna äger flertalet gigantska mobilspels portaler och som redan nämnts har de en samlad skala aktiva användare som motsvara 3 gånger antalet invånare i hela europa. Så jo, jag tror nog det finns möjligheter i detta avtalet. Dessutom tror jag inte de kommer nöja sig med 5% ägande i Paradox. I alla intervjuer med Wester inför notering, lyftes det fram gång efter annan att han inte var intresserad av en exit. Han är väldigt mån om sitt företag och det verkar onekligen som han älskar vad han gör och bolaget han skapat. Detta tror jag gör att en försäljning kan försvåras men efter ha grävt djupare i försäljningarna som skett till Tencent, framgår följande:

"The experience of Riot Games (and to some degree, of Epic) is probably instructive with regard to what happens to Supercell next. Both companies have experienced a very hands-off management approach from Tencent; Riot and Epic have seen minimal interference in their business decisions and company cultures. Finns still traumatised by Microsoft's acquisition and subsequent gutting of the ailing Nokia mobile business can rest easy over the fate of their new tech giant; besides the eye-watering new valuation of the company, Tencent's track record to date suggests that it's not likely that much will change day-to-day at Supercell as a consequenc__e of the deal."
http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-06-24-tencent-is-the-games-industrys-silent-giant"

Ett sådan huvudägare eller kanske tom majoritetsägare tror jag kan öppna helt nya dörrar i Westers huvud för en eventuell försäljning. Jag är förvånad om Tencent inte ökat ägandet i Paradox inom 2 år, då tvivlar jag på det blir enstaka procent. En sak kan vi säkerställa, pengarna finns. Tencent hade intäker på $16 miljarder 2015, de har sannolikt utgifter på kaffe som är högre än hela PDX börsvärde!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?