Post entry

Pandoras ask

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Danska smyckebolaget Pandora hör hittills till kursvinnarna globalt under 2012. Kan kursuppgången fortsätta?

Pandora gjorde entré häromåret från ingenstans, med en börsintroduktion 2010 som blev jättesuccé och ett bolagsvärde på en massa miljarder.

Det var bla tal om att riskkapitalbolaget EQT fått chans att investera tidigt i Pandora, men gett bolaget nobben och därför gått miste om den jättestora värdeökningen.

Nordea däremot hade någon riskkapitalfond som hoppade på Pandoratåget tidigt (alltså före börsintroduktionen), och drog en vinstlott på det när Pandoras aktiekurs sedan sköt i höjden på Köpenhamnsbörsen.

Pandora verkade vara ett nytt "H&M" med ett nytt koncept för billiga damsmycken varigenom man bla kan plocka ihop sina egna smycken i form av armband och halsband med berlocker etc.

Aktieinvesterarnas optimism om Pandora visste knappt några gränser, och i början av 2011 nådde aktiekursen över 360 danska kr motsvarande ett börsvärde på totalt nästan 50 miljarder danska kr.

Men så började aktiekursen dala utför med flera kursras på vägen, särskilt i mars 2011, maj 2011 och augusti 2011.

I okt 2011 nåddes så en bottennivå på 34,30 danska kr, och sedan dess har utvecklingen uppåt tagit fart igen. Vid nuvarande kursnivå 97 danska kr har aktien nästan trefaldigats från bottennivån, och Pandora är nu värt värt 12-13 miljarder dkr på Köpenhamnsbörsen. Bara idag (tors 19 jan 2012) steg Pandora-aktien med 9%!

Bolagets prognoser för helåret 2011:

• Intäkter på 6-7 miljarder dkr (dvs oförändrat från 2010).
• Ebitda-marginal på drygt 30%.

Pandoras q3 såg inte så bra ut:

• Intäkter 1,6 miljarder dkr (-12%)
• Ebitda-marginal 34%
• Resultat efter skatt 341 miljoner dkr (-41%)

Däremot var det bättre än analytikernas förväntningar på q3 som var följande enl SME Direkt:

• Intäkter 1,5 miljarder dkr (-18%)
• Ebitda-marginal 26%
• Resultat efter skatt 240 miljoner danska kr (-58%).

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1865993

Aktieanalytikerna räknar nu med följande ekonomiska utveckling för Pandora:

Intäkter:
2011: 6610 miljoner danska kr (-1%)
2012: 6505 miljoner danska kr (-2%)
2013: 6849 miljoner danska kr (+5%)
2014: 7739 miljoner danska kr (+13%)
2015: 8622 miljoner danska kr (+11%)

Ebitda-marginal:
2011: 32%
2012: 24%
2013: 23%
2014: 25%
2015: 24%

Resultat per aktie:
2011: 13,40 danska kr (-9%)
2012: 8,30 danska kr (-38%)
2013: 9,02 danska kr (+9%)

http://www.4-traders.com/PANDORA-6705882/financials/

Dvs vid nuvarande börskurs 97 danska kr blir p/e-talet 11-12 med förväntat resultat per aktie för 2012.

Tydligen räknar analytikerna med fallande intäkter för Pandora under 2012, men framför allt en kraftigt krympande ebitda-marginal vilket bidrar till att resultatet per aktie faller nästan 40%.

Dvs visst kanske tex Pandoras q3-resultat var bättre än väntat, men tydligen bör man alltså räkna med en försämring av bolagets utveckling 2012 innan det blir bättre från 2013 och framåt.

Om analytikerna har rätt i sina prognoser ser det alltså ut som att man bör avvakta med köp av Pandora-aktien till hösten 2012 (inför att bolaget börjar visa tillväxter i intäkter och resultat från och med 2013 och framåt). Dvs om prognoserna för 2012 förverkligas finns risk för fortsatta besvikelser bland aktieinvesterarna, och därmed kursnedgångar i aktien.

Postivt är att Pandora har en låg skuldsättning med en nettoskuld (skulder minus kassa) som enl analytikerna väntas ha uppgått till ca 800 miljoner danska kr i slutet av 2011, jämfört med att hela bolaget är värt 12-13 miljarder danska kr på börsen.

Går man in på Pandoras hemsida http://www.pandora.net/da-dk uppmanar bolaget folk att där bli medlem i Pandoras klubb. I så fall får man vara med i ett lotteri om en "spännande gåva", man får ta del av Pandora-tidningen "Pandora Magazine", kan laborera med Pandoras smycken på hemsidan och skriva en önskelista med sina favoritsmycket etc. Det kanske är en bra idé för att öka kundintresset.

Av hemsidan framgår tex att Pandoras smycken säljs i 239 butiker i Sverige.

Ett intressant avsnitt på hemsidan är beskrivningen av Pandoras historik, "the Pandora story": http://www.pandora.net/da-dk/pandora-company/about-pandora/the-pandora-story Bolaget startades tydligen i början av 80-talet av juveleraren Per Enevoldsen och hans fru Winnie. De reste bla ofta till Thailand för att importera smycken därifrån. Smyckena blev så populära att de efter en tid började sälja dem via grossister, och till slut upphörde de helt med sina egna butiker. Fokus blev egen design och till och med egen tillverkning av smyckena i Thailand. År 2000 lanserade Pandora sitt armbandskoncept, och inledde en internationell expansion. Till och med 2010 hade Pandora fyra egna smyckefabriker i Thailand.

Idag säljs Pandoras smycken i över 65 länder runt om i världen i över 10 000 butiker (varav 550 särskilda Pandora-butiker).

Det här är tydligen Pandoras globala hemsida: http://www.pandoragroup.com/ Där framgår tex att Pandoras vd just nu är den tillfälligt utnämnde Marcello Bottolli.

Av Pandoras företagspresentation i samband med q3-rapporten i nov framgick bla att bolaget skulle öppna 118 nya Pandora-butiker bara under andra halvåret 2011, och satsa mer på expansion i utvecklingsländer. Bla har en särskild Asienchef tillsatts. Pandora öppnar bla butiker i Ryssland och Kina.

Det framgick även att vd Marcello Bottolli gjort en djupanalys av Pandora under hans första två månader på jobbet, och att det pågår en ännu mer omfattande analys med hjälp av konsulter. Enl presentationen har Pandora redan vidtagit olika åtgärder för att få bolagets utveckling på rätt kurs, vilket kommer att börja visa sig under 2012.

Geografiskt går det tydligen bra för Pandora i USA, medan det varit lite sämre i Europa (särskilt Storbritannien). Generellt har kunder delvis blivit sittande med osålda Pandorasmycken i lager, särskilt utgående eller upphörda produkter. Där ska Pandora nu agera mer alert framöver och snabbare anpassa sitt sortiment etc.

Höjda råvarupriser har inverkat negativt, medan prishöjningar på Pandoras smycken har inverkat positivt. USA, Storbritannien, Tyskland och Australien svarar för över 70% av Pandoras intäkter. Svagare dollar och pund har inverkat negativt, medan starkare Australiendollar positivt.

Ca 76% av Pandoras intäkter kommer från försäljning av produkter med Pandoras varumärken, medan så mycket som 24% är produkter utan varumärken.

En åtgärd som Pandora jobbar med är vilka butiker som säljer Pandoraprodukter. I många butiker har försäljningen inte utvecklats så bra, men där görs nu en genomgång. Särskilt fokuserar Pandora på egna butiker samt egna avdelningar i andra butiker ("shop-in-shop"-butiker).

Produktsortimentet omarbetas även. Det anses ha varit för smalt och ej anpassat till olika länder och olika butiker. Lanseringar av nya produkter ska göras med mer support från Pandora.

Prisstrategier ses över. En orsak till Pandoras svacka anses bla ha varit för stora prishöjningar under 2010 och 2011. Nu har beslut fattats att Pandora inte ska höja några priser under 2011 och 2012.

Marcello Bottolli tillträdde som tillfällig Pandora-vd i aug 2011, och det förändringsarbete han nu har inlett bedöms ta upp till 1,5 år att genomföra (dvs i början av 2013 ska förändringsarbetet vara klart, vilket stämmer ganska bra med att analytikerna räknar med att Pandora ska börja visa tillväxt igen från 2013 och framåt).

Organisatoriska förändringar har genomförts, såsom att alla regionchefer nu ska rapportera direkt till vd, och att nya vice vd:n Stephen Fairchild har tillsatts.

Pandora satsar fortsatt mycket på marknadsföring.

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4ZFRFB/1640488482x0x520399/979bacd2-b908-4c1a-927a-a56125a927c1/Q3%202011%20presentation%20111122%20FINAL.pdf

I dec kom besked om att Björn Gulden utsetts till ny Pandora-vd från maj 2012. Han har tidigare jobbat på Deichmann Group. http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1870835 Deichmann verkar vara tyska butikskedjan Heinrich Deichmann-Schuhe GmbH som säljer skor och sportkläder i sina butiker: http://en.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Deichmann-Schuhe_GmbH

Här reklamsnuttar från Pandora på temat "unforgettable moments":

http://www.youtube.com/watch?v=6YEc2yh8rWM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1fdQlEhnINE&feature=endscreen&NR=1

Ett kärnkoncept för Pandora är att kunderna själva kan välja vad man ska "hänga på" sitt Pandora-armband form av olika "charms" (berlocker) i silver (eller silverliknande metall) tex i form av djur som sköldpaddor, fiskar och fjärilar eller en liten skattkista, men även berlocker som ser ut att ha stenar i olika färger etc. http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=1g8DyCK0CNw&NR=1

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?