Post entry

Pandan och Lejonet

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Blogginlägg från 2017-10-31 gällande LeoVegas förvärv av det brittiska spelbolaget Royal Panda.

Kort om Royal Panda

LeoVegas förvärvade Royal Panda efter två års sökande efter en kandidat som låg i linje med bolagets tillväxtstrategi. LeoVegas har betalat 60 miljoner euro med en möjlighet om ytterligare 60 miljoner euro om Royal Panda uppfyller följande kriterier;

  • Minst 50 miljoner euro i NGR
  • EBITDA 15 miljoner euro
  • 68 % av NGR ska komma från UK (34 MEUR)
  • EBITDA om minst 5 MEUR från UK

För det tredje kvartalet hade LeoVegas spelintäkter om 6,67 miljoner euro från UK (12 % av totala spelintäkter) där Royal Panda för samma kvartal hade spelintäkter om 4,9 miljoner euro. 

Royal Pandas intäkter har växt med 61 % för Q3 YoY, med 50 % av dess intäkter från UK. 65 % av intäkterna kommer från mobilspelandet. Förvärvet, menar LeoVegas, kommer stärka deras position i UK genom Royal Pandas premium brand, tillväxt och effektiva marknadsföring.

Spelintäkter och UK:s andel

Fördelningen av spelintäkter för 2017 års kvartal kan ses i bilden nedan.

fördelning av spelintäkter

Intäkterna från UK har legat på en relativt stadig nivå om 12–14 % för året. Kollar man på fördelningen av spelintäkter och jämför med 2016 var tillväxten den följande;

tillväxt i spelintäkter per region

Storbritannien är den marknad som idag bidrar minst till intäkterna, men det är ingen liten marknad. Onlinespelandet i UK omsätter idag 5,1 miljarder euro, vilket utgör cirka tredjedel av det totala spelandet i landet. Det faktum att mer än två tredje delar inte är på mobilspelandet visar på att det finns stora andelar att kunna få över till just den plattformen.

Slutsats

Förvärvet är en signal på att bolaget kan, och faktiskt följer sin tillväxtstrategi. Förutom att det ökar intäkterna till LeoVegas Group kan det också uppstå andra synergier, exempelvis att Royal Pandas mobilapp kan förbättras och utvecklas till att hålla samma mått som LeoVegas app. Jag vet dock inte direkt hur Royal Pandas mobilapp håller sig jämfört med LeoVegas och hur mycket som skulle kunna förbättras, men eftersom LeoVegas app har vunnit priser är det inte ett orimligt antagande.  

Under 2017 har nu LeoVegas gjort sitt första och andra förvärv – det italienska spelbolaget Winga och detta. Bolaget tar mark och marknadsför sig kraftigt. Marknadsföringskostnaderna ligger i snitt omkring 50 % av de rörelsekostnaderna, vilket är över branschsnittet – även om man ser till exempelvis hur marknadsföringskostnaderna i relation till rörelsekostnaderna låg för Kindred och Betsson när de befann sig i samma tillväxtfas som LeoVegas. Självklart är det ju förstås svårt att veta hur mycket mer man måste lägga på marknadsföringen idag, kontra då, för att vara effektiv.

Det intressanta med LeoVegas är när de nått punkten då de faktiskt kan börja sänka rörelsekostnaderna och således låta rörelsemarginalerna leta upp sig omkring och över 20 %. Det ska bli intressant att följa hur deras (hittills) två förvärv visar sig bidra till bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?