Post entry

Brentoljan 130 USD/fat => köpte mer PAR

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Såg att Brent stigit ännu mer nu

http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php

En del av likvididen från PVE-minskningen utnyttjade jag nyss för att öka i PAR. Visserligen är det sannolikt mycket spek inbyggt i oljepriset nu och det kanske därför är lite farligt, men det var det även för 3 år sedan när oljan nådde 70 USD/fat. Börsen riskerar dessutom rekylera nedåt efter att ha varit stark en tid, så det är ett lite vanskligt läge nu.

Men som sagt motsvarar nuvarande oljepris en målkurs t o m så högt som 170 kr i PAR, och den lilla rekylen i PAR räcker alltså för att jag ska vilja öka.

Därmed har en rockad gjorts där nu PAR > 30 % av portföljvärdet och PVE > 15 %. Tyvärr skedde den alltså till betydligt sämre kursrelation än om den hade gjorts nyligen, men man ska se framåt :-).

PVE är så billiga att man kan köpa fler även dyrare i en potentiellt bättre marknad och där oron minskat med minskande kursfallsrisk och trenden mer tydligt svängt till positiv i deras fall och Nordea-utförsäljningarna upphört.

Nuvarande PVE-innehav kan ökas på igen med 1/3 om jag vill det, med den kvarvarande kassan efter PAR-ökningen. Jag avvaktar nog med det ändå, fast inte sällan senaste halvåret har PVE släppt ordernyheter i pressade kurslägen, och kanske sker det igen...

Tyvärr mycket "hattande" i min portfölj när det gäller PAR-PVE-viktningen inbördes...

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?