Brasilien får arrangera dom olympiska sommarspelen 2016. Det var väl på tiden att Sydamerika fick arrangera ett OS. Glöm nu inte dina premiepensionspengar !!! När ett land får arrangera ett sommar OS så ökar den ekonomiska aktiviteten fram till invigningsdagen högst avsevärt och Brasilien blir inget undantag, tvärtom…
När Kina fick OS 2008 så valde jag att satsa 35% av mitt PPM-sparande i en ren Kinafond. Fonden steg rekordartat. Nu har jag fördelat om lite i PPM-portföljen och satsat c:a 35% i en Latinamerikafond. Jag hittade ingen ren Brasilienfond, tyvärr, men dom flesta fondförvaltare som satsar på Latin-Sydamerika har lejonparten av portföljen i Brasilien. Övriga länder i Sydamerika är att ses som lilleputtekonomier. OS 2016 är bara ett draglok som kommer att göra Brasilien till den stora vinnaren fram till åtminstonde 2016, åtminstonde. Kina och Indien kommer att tuffa på bra men Brasilien kommer att slå dom med hästlängder.
200 miljoner brasilianare kommer att göra allt för att komma in i dom stora sammanhangen. Redan idag har man en medelklass på 20-25 miljoner och den kommer att dubbleras fram till 2016.
Brasilien är redan idag ett land som betalat av sina lån till IMF=Internationella valutafonden, och är numera en kreditgivare till den samma. Vem hade trott det bara för några år sedan att Brasilien skulle vara långivare till IMF, som i sin tur använder pengarna till att rädda sargade ekonomier i bl.a EU ? Fanns inte på kartan för några år sen, men det svänger fort. Satsningarna inom infrastrukturen särskilt, kommer att vara gigantiska liksom det var inför Kina OS. Vägar, fastigheter, idrottsarenor ska byggas och till det behövs lastbilar, schaktmaskiner etc…En byggboom kommer att råda i Brasilien av sällan skådat slag fram till OS 2016. Infrastsrukturen vad gäller data och telekommunikation kommer också att växa lavinartat. Hotellen kommer att bli många fler m.m Servicesektorn och många mindre underleverantörer till industrin kommer att gynnas under många år framöver…2016…
Det kommer att ge spinoff - effekter på hela ekonmin.
Olympiska kommitén kommer dessutom att pumpa in många sköna miljarder fram till OS 2016. Sponsorerna kommer att ösa in pengar i världens största skådespel. Coca-Cola, Nokia, Ericsson, Nike Mc Donalds, och många många fler…Haka på nu och få en fin resa med dina pensionspengar….
Brasilien är redan idag en av dom största i världen vad gäller livsmedelsexport.Kött, soja bl.a Det statliga petroleumföretaget Petrobrasil är en gigant som i det närmaste är att jämföra med ryska Gazprom. Stora djuphavsfynd av olja har man med beräknade 30-50 miljarder fat. Dom inhemska fordonen drivs nästan enbart av etanol som kommer från dom egna sockerrörsfälten. Slavliknande arbete dock, som ger det hela en mindra angenäm klang.
Brasilien är inte likt många andra kommande ekonomiska stormakter helt beroende av sina råvaror som t.ex Ryssland, utan man har redan en väl fungerande industrisektor med fordonstillverkning, personbilar och lastbilar,anläggningsmaskiner, flygplanstillverkning, och så är landet världens största exportör av järnmalm. Det finns även en enormt stor skogsindustri. Illegal avverkning av regnskog är av ondo, men det finns stora legala s.k träfarmer som genererar massor av arbetstillfällen.Snabbväxande träslag som lämpar sig väl till papperstillverkning som också kommer att öka i användning då utbildningssystemet byggs ut för att öka läskunnigheten bland befolkningen.
Ett land som enbart satsar på sina råvaror kommer aldrig att lyfta riktig då det är i förädlingsledet som dom stora pengarna finns, alltid, och inte i själva råvaran. Att bara kränga råvara är inte en framkomlig väg till ekonomisk välstånd på sikt. Brasilien har skaffat sig flera fina samarbetsavtal med länder som Kina, Indien och man gör allt man kan för att skapa sig bra handelsavtal med EU. Brasilien jobbar brett på flera fronter med sin ekonomi, råvara, export, förädling,egen industri, och nu även OS, och det kommer att visa sig redan om något år hur väl det slår ut. Jag tror på Brasilien…
Jag slår ett slag för Brasilien vad gäller dina PPM -pengar. Köp en andel om 30-40% och sälj månaderna innan OS 2016 drar igång. Jag tror på ett liknande scenario som Kinafonderna uppvisade fram till OS 2008.
En kraftig värdeökning av PPM-pengar satsade i Brailien fram till 2016 är en inte helt vild gissning ;0)…
Kalles farsa