Post entry

Orson Welles 1984

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Övervakningssamhället nu i var mans depå...Vem är du och vad är dina avsikter ?

Läser i Privata affärer om penningtvättlagen och frågorna som jag redan svarat på vid inloggningen en gång i våras så blev jag iskall. Dom har kommit på mig :o( FBI kommer snart och knackar på min dörr...Are you Mr Kalles farsa ??? Zap ! Bojad och klar för transport...

Sedan den 15 mars gäller den nya penningtvättlagen som baseras på EU:s tredje penningtvättdirektiv. Som distanskund har jag redan för länge sen svarat på frågorna och det var bara att gilla läget om jag inte skulle ut i arbetslöshet. A-kassa ? he he... Neka svara och depån blir inte längre tillgänglig för handel...Utpressning ? Nja, inte riktigt kanske men ganska nära...En lag är en lag är en lag och den måste ju följas...Inget står över lag...Ingen förordning eller annan lokal eller regional regel...

Här är några av frågorna som ställs av Nordnet till sina kunder :

Vilken anställningsform har du? Den var lätt. Har ingen ;0) Arbetslös.. Varifrån kommer pengarna du sätter in på depån? Lika lätt. Asketiskt leverne . (DT) Vad är syftet med placeringen? Den var ju ganska rolig tycker jag. Eh, tjäna pengar kanske.Få kapitalet att växa ...Bor du utomlands och har du i så fall varit eller är statschef/parlamentsledamot/domare i Högsta domstolen/hög officer? Räknas lumpen ? Har visserligen dömt några korpmatcher i fotboll för hundra år sen...Pass på dom frågorna blev det... Det är några fler exempel på frågor som Nordnet kräver att kunderna ska bevara. Dom frågar också om beloppen man har till sitt förfogande genom ett hur mycket har du...100K- 250K etc...Det ska ni skita i tänkte jag direkt och drog till med ett fejkbelopp. Tänkte att jag skulle få en reprimand eftersom dom ju ändå ser hur mycket pengar och aktier det finns i depån, men inte ett ljud, än så länge ;0)

Frågorna måste även besvaras i ungarnas depå och där hade jag riktigt roligt ett tag faktiskt.

Yrke ? Student -Var får du pengarna ifrån ? Veckopeng och presenter vid födelsedagar -Vad är syftet ? Fråga farsan för jag vet inte riktigt vad aktiehandel är än, mer än att farsan säger att när jag är stor så kommer jag att ha en rejäl kaka att ta av. Läste några kommentarer om penningtvättlagen och dess konsekvenser och dom negativa skyller på EU som om Sverige inte är med i EU.Man får det att låta som om det är något annat ont land i EU som bestämmer över Sverige. Sverige är EU..Beslutet om den nya lagen är väl tagen i sann demokratisk anda och då har vi inget annat val än att följa detta. Eljest bli portad...Om Sverige skulle varit utanför EU så ska ingen inbilla mig att vi inte skulle ha varit tvungna att signa ett liknande hängavtal med EU för att överhuvudtaget kunna göra "bissniss" as usual.

Jag är inte speciellt road av lagen som sådan men så länge jag inte kan komma på ett bättre sätt att jaga tvättade kriminella pengar på så får man gilla läget helt enkelt...Alla som handlar med aktier kommer att snällt svara på frågorna. Kommer du att vägra ? Trodde inte det nä...

EU och Usa sätter spelreglerna och alla mindre oberoende länder har inget annat val än att haka på om man vill vara en handelspartner till dom stora unionerna. Skatteparadisen världen över faller en efter en efter påtryckningar från EU och Usa. Syftet med penningtvättlagen är ju ädelt i all dess former, men frågan är hur långt det kan gå ??

Penningtvättskatt för depåinnehavare nästa ? Traderskatt ? Höjd moms på tvättmaskiner ?

Angående min egen penningtvätt så finns det faktiskt ursäkter. Jag glömde helt enkelt en hundring i fickan på jeansen innan dom åkte in i tvättmaskinen. Fanns inget att göra och jag hoppas på en friande dom...

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?