Post entry

Opus Prodox - vd: "100-200 procent i aktieuppgång från dagens nivå"

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har mailat lite med Opus prodox vd Magnus Greko:

Här kommer i varje fall lite svar:

- Nordea Småbolagsfond har inte ändrat sitt ägande i Opus, se tabellen nedan från 2010-12-31 för exakt information. (Tabellen är tagen från bolaget hemsida)

Däremot har under november och december några större ägare som kom in via Nordea i nyemissionen sålt ett större antal aktier vilket tyvärr pressat kursen.

Den ”utförsäljningen” skall vara avklarad nu.

- Kongressbeslutet om EPA-förslaget är dessvärre uppskjutet till mitten av 2011.

Det är tråkigt men det är inte mkt vi kan göra. Det är politik.

När förslaget går igenom kan det innebära att många delstater eller "counties" måste införa miljökontroll av fordon.

Det kan på 5 års sikt innebära en fördubbling av marknaden i USA.

- Vi är också med i flera upphandlingar i flera länder, tyvärr har några försenats, också av politiska själ.

Vi hoppas att vi får anledning att komma med några positiva besked under 2011.

- Flera av aktörerna är nu på gång i Sverige när det gäller den avreglerade bilprovningsmarknaden. Carspect öppnar inom kort ett antal stationer och även Dekra och Applus har börjat röra på sig.

Jag kan inte kommentera kring hur vi agerar men generellt är vi alltid intresserade av att vara med i en fungerande marknad.

Vår bedömning är att vi är konkurrentkraftiga mot övriga aktörer med egen IT- och utrustningsteknologi.

Sen vill jag också kommentera att jag tror många mindre aktiesparare inte förstått att vi överavskriver vår IP med 20 MSEK per år vilket drar ner våra nettoresultat på pappret.

Fördelen är att vi sparar skatt och har ett kassaflöde på ca 25 MSEK som vi använder till att amortera vår lån med och göra investeringar.

Om två år är förvärvslånen helt betalda och avskrivningarna gjorda och då kommer nettoresultatet att bli mkt bra då vi får mkt låg skatteeffekt tack vare den här planeringen.

Tyvärr ser inte alla igenom detta, men de som gör det och har ett två års perspektiv kan troligen göra 100-200 procent i aktieuppgång från dagens nivå.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?