Post entry

Köpläge i Opus Prodox

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bilprovnings-bolaget Opus Prodox siktar på hög expansiontakt och höga marginaler, och är dessutom konjunktur-okänsligt.

Det gör Opus Produx-aktien köpvärd vid nuvarande börskurs 1,22 kr.

Tex anser analysfirman Redeye att Opus Prodox-aktien är värd 1,70 kr enl en analys från feb 2012. I och för sig kanske Opus Prodox har betalat Redeye för att göra den analysen, men ändå.

Om Opus Prodox når sina mål har aktien absolut potential att åtminstone dubblas inom 3-5 år.

Sammanfattning

Opus Prodox föddes i början på 90-talet med inriktning på utrustning för mätning av fordons-avgasutsläpp.

Bolaget som är baserat i Göteborg har i dagsläget ca 330 pers anställda och intäkter på 400-450 miljoner kr/år.

Av intäkterna utgörs 150-200 miljoner kr/år av utrustning för bilprovning. Bla har Opus Prodox levererat 80% av utrustningen till Svensk Bilprovning i Sverige.

På utrustningsområdet ligger marginalen på 5-10% för själva utrustningen och 10-15% för service (typ reservdelar etc?).

Efterfrågan på bilprovnings-utrustning påverkas av den allmänna konjunkturen, men Opus Prodox försöker minska den konjunkturkänsligheten genom att öka andelen löpande försäljning av förbrukningsvaror etc.

Resten av Opus Prodox intäkter kommer från bilprovnings-tjänster, dvs att bolaget åtar sig att sköta bilprovningen i ett visst land eller en viss region.

Det här är här som Opus Prodox ser den stora potentialen för sin framtid.

Marginalen för bilprovnings-tjänster ligger på 30, 40 eller till och med 50%, dvs klart högre än för själva utrustningen.

Dessutom är bilprovning inte konjunkturkänsligt. Tex under finanskrisen i samband med Lehman-kraschen påverkades inte alls efterfrågan.

Ännu så länge är Opus Prodox främst verksamt i USA med bilprovnings-tjänster.

Totalmarknaden för bilprovnings-tjänster i USA ligger enl bolaget på 2,5 miljarder kr/år, varav Opus Prodox i dagsläget har en marknadsandel på 9%.

Totalmarknaden väntas dubblas till 5 miljarder kr/år tack vare ökade miljökrav vad gäller avgasutsläpp etc. I dagsläget är det inte ens alla delstater i USA som har bilprovning. När George W. Bush var USA:s president hände inget på miljöområdet i USA, men nu med Barack Obama som president har miljökraven börjat skärpas vilket även leder till ökat behov av bilprovning.

Opus Prodox siktar på att bli störst i branschen för bilprovnings-tjänster i USA. Det förutsätter en marknadsandel på åtminstone typ 25%.

Dels väntar ett antal stora upphandlingar inom kort där Opus Prodox hoppas vinna uppdrag i USA att sköta bilprovningen inom olika geografiska områden i USA.

Och dels finns möjligheter att köpa konkurrenter. Tex har amerikanska telekombolaget Verizon en bilprovnings-verksamhet med en marknadsandel på 13%, och den verksamheten är till salu. Bara genom att köpa den skulle Opus Produx komma upp i en marknadsandel på över 20% i USA.

Generellt är konkurrenterna bolag som bara har bilprovning som sidoverksamhet som inte prioriteras i de koncerner de ingår i, vilket ger förvärvsmöjligheter för Opus Prodox.

Det öppnar för Opus Prodox långsiktiga planer att bli den aktör som kan bli störst i världen på bilprovnings-tjänster, och kan fokusera på det som huvud-affärsidé och bli riktigt bra på det.

Utöver USA erbjuder sig Opus Prodox att sköta bilprovningen i tex u-länder som ännu inte haft någon bilprovning. Upplägget kan vara att Opus Prodox gör ett helhetsåtagande om bolaget får ensamrätt på att sköta bilprovningen i landet under tex 10-20 års tid. Det kan tex vara i Latinamerika eller Afrika.

I Europa finns aktörer såsom Finlands före detta statliga bilprovning A-Katsastus som köpts av brittiska riskkapitalbolaget Bridgepoint. A-Katsastus har expanderat utomlands och finns nu i 7-8 länder i Europa och har intäkter på ca 1,8 miljarder kr/år.

Opus Prodox är huvudleverantör av bilprovnings-utrustning till A-Katsastus, och en potential skulle kunna vara att Opus Prodox blir uppköpt av A-Katsastus. Bolagen verkar passa bra ihop eftersom Opus Prodox levererar all utrustning som A-Katsastus använder i sin bilprovnings-verksamhet, och geografiskt är A-Katsastus stort i Europa inom bilprovnings-tjänster medan Opus Prodox finns framför allt i USA med sådan verksamhet.

På papperet visade Opus Prodox en förlust under 2011. Det bidrar säkert till att Opus Prodox-aktien ännu är så lågt värderad på börsen. Men man ska inte låta sig avskräckas av förlusten, eftersom den främst är bokföringsmässig pga att Opus Prodox medvetet har valt att göra stora, årliga avskrivningar på bolagets "IP" ( dvs "Intellectual Property" vilket väl är så kallade immateriella anläggningstillgångar som tex goodwill som uppstår när ett bolag köper ett annat bolag för ett pris som överstiger det bokförda värdet på det köpta bolagets tillgångar).

- - -

Opus Prodox-aktien ser intressant ut:

http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2058261#msg13737160

Då när det inlägget skrevs 24 feb 2012 låg Opus Prodox börskurs i 1,20 kr.

Nu ligger den i 1,22 kr dvs nästa samma.

- - -

För övrigt:

Kan det finnas potential för Opus Produx och likaså börsnoterade bolaget Hedson att gå samman? Har de inte på ett sätt produktsortiment som har likheter och kan användas av samma kundgrupp?

• OPUS Prodox AB tillverkar produkter för felsökning av bilelektronik, avgasmätning, elektroniska körjournaler och telecomprodukter. http://www.opus.se/sv/home/

• Hedson Technologies är ett miljö-teknikföretag och världsledande leverantör av tvätt-, tork- och lyft-utrustning. Kunder är biltillverkare, lackeringsverkstäder och ... http://www.hedsontechnologies.se/

Dvs tillsammans kan de bli en starkare aktör?

Opus Prodox värt 230-240 miljoner kr på börsen och Hedson värt knappt 90 miljoner kr. Dvs då kanske det får bli Opus som lägger bud på Hedson vars aktie väl är billig.

Om Opus betalar med nya Opus-aktier kan Hedsons aktieägare få ta del av fortsatt kursuppgång via Opus-aktien etc.

- - -

Videoklipp från 23 feb 2012 där Opus Prodox vd Magnus Greko presenterar bolaget:

http://financialhearings.nu/120223/opusprodox/

Intressant vad Opux Prodox vd Magnus Greko säger i presentationen om att USA-marknaden för drift av bilprovnings-anläggningar ligger i dagsläget på 2,5 miljarder kr/år.

OP (som i dagsläget har totala intäkter på 400-450 miljoner kr/år) har en marknadsandel på 9% för bilprovnings-drift i USA men siktar på att bli störst i den branschen i USA vilket kräver en marknadsandel på typ 25%.

Bla har telekombolaget Verizon en bilprovnings-verksamhet med en marknadsandel på typ 13% i USA, och den verksamheten är till salu.

Och stora upphandlingar är på gång där delstater i USA inbjuder aktörer att inkomma med anbud på att få sköta bilprovningen i ett visst område.

Dessutom väntas den totala USA-marknaden för bilprovnings-drift dubblas från 2,5 miljarder kr/år i dagsläget pga höjda miljökrav vad gäller tex avgasutsläpp.

Det positiva med bilprovnings-drift är att lönsamheten är hög med marginaler på 30%, 40% och tom uppåt 50% av intäkterna.

Dessutom är bilprovnings-driften ej konjunkturkänslig.

Förutom bilprovnings-drift så säljer även OP själva utrustningen för bilprovnings-anläggningar. För utrustningen är marginalen 5-10% på utrustningen och 10-15% på relaterad service (reservdelar etc?).

Av OP:s totala intäkter på 400-450 miljoner kr/år svarar själva utrustningsförsäljningen för 150-200 miljoner kr/år och resten är alltså bilprovnings-drift (främst i USA).

OP har bla levererat 80% av utrustningen som Svensk Bilprovning har i Sverige.

Utrustningsförsäljningen är konjunkturkänslig, men det försöker OP kompensera genom att på utrustnings-området öka andelen service och försäljning av förbrukningsartiklar.

Redeye har riktkurs 1,70 kr för OP-aktien, dvs uppgångspotential 40% från nuvarande börskurs 1,22 kr.

Om det inte blir samgående med Hedson är en annan tänkbar samgångspartner finska bolaget A-Katsastus som är fd finska statliga bilprovningen som nu har privatiserats och ägs av brittiska riskkapitalbolaget Bridgepoint. A-Katsastus har expanderat utanför Finland och bedriver nu bilprovnings-drift i 7-8 länder i Europa och har intäkter på ca 1,8 miljarder kr/år.

OP och A-Kasastus skulle komplettera varandra perfekt:

• OP är huvudleverantör av bilprovnings-utrustning till A-Kasastus.
• A-Katsastus är stora i Europa på bilprovnings-drift, medan OP håller på att bli en stor aktör i USA på det området.

Opus Prodox är baserat i Göteborg och har ca 330 pers anställda.

- - -

Opus Prodox nu värt ca 230 miljoner kr på börsen vid börskurs ca 1,20 kr.

Redeye ser (i sin analys daterad 15 feb 2012 http://www.redeye.se/sites/redeye.se/files/private/report_files/2012/02/8030.pdf) potential till kursuppgång med 40-50% från dåvarande börskurs 1,14 kr. Det bygger på att Redeye värderar Opus Prodox-aktien till 1,67 kr. Med nuvarande börskurs 1,22 kr återstår alltså potential till kursuppgång på ca 30-40%.

• Bolagets intäkter väntas enl Redeye mer än dubblas från ca 220 miljoner kr år 2011 till ca 500 miljoner kr år 2013. Intäkterna väntas sedan ligga ungefär oförändrade 2014.

Opus Prodox expanderar bla i USA och har där köpt ett bolag samt vunnit ett kontrakt för bilprovning.

• Rörelsemarginalen väntas öka från -1% 2011 till 9-10% från år 2013.

Långsiktigt (dvs för perioden 2015-2021) räknar Redeye med att Opus Prodox har en intäktstillväxt på 3%/år och en rörelsemarginal på 13%.

• 2011 visade Opus Prodox en smärre förlust, men år 2013 väntas det bli ett resultat per aktie på 0,16 kr (vilket ger ett p/e-tal på 7-8 vid nuvarande börskurs 1,21 kr).

Opus Prodox har en stark finansiell ställning med en nettoskuld på 25 miljoner kr i slutet av 2011 enl Redeye (skulder 40 miljoner kr minus kassa 15 miljoner kr).

Vad gör Opus Prodox?

Enl Redeye:

"En något förenklad beskrivning av koncernen är att verksamheten bygger på två ben:
• utveckling och försäljning av utrustning för miljö- och
säkerhetstest av fordon
• drift av bilprovningsanläggningar"

Enl bolagets hemsida:

_"Om Opus-koncernen

Opus-koncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom
• Automotive Test Equipment
• Vehicle Inspection Systems
• Fleet Management
för den globala marknaden.

Produktområdena inkluderar
• avgasmätare
• diagnosutrustning
• automatiska testlinjer

Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram.

Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 170 medarbetare.

Omsättningen 2010 uppgick till cirka 230 MSEK.

Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX."_

http://www.opus.se/sv/home/

Summa summarum

Det finns säkert potential till fortsatt kursuppgång i Opus Prodox-aktien om Redeyes prognoser för bolaget infrias.

Bolaget har nu en marknadsandel på ca 10% för bilprovning i USA Endast ett par konkurrenter är större (ungefär ca dubbelt så stora). Möjligheter finns att vinna ytterligare bilprovningskontrakt i USA. Opus Prodox finns även i Europa, Asien och Sydamerika.

En fråga man undrar är tex om Opus Prodox vill köpa svenska statens ägarandel på 52% av Svensk Bilprovning. Skulle de ha råd med det?

Opus Prodox är baserat i Mölndal (vid Göteborg) och hade 170 anställda i slutet på 2011 (vilket sedan dess ökat främst genom företagsköp till ca 330 anställda).

Det var Magnus Greko och Jörgen Hentschel som grundade Opus Prodox i början på 90-talet. Nu är Greko vd och Hentschel Asienchef i Opus Prodox. De är tillsammans bolagets största aktieägare med en ägarandel på totalt ca 15-16%. Ägarandelen är värd ca 36 miljoner kr i dagsläget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?