OptiFreeze - Hett i frysen med VD Westman (UPPDATERAD)
2015-09-07 10:34, Edited at: 2015-09-30 09:17Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Trots ringa tid noterat på Aktietorget har bolaget tecknat två avtal om samarbete tillsammans med Orkla & JBT Technology. Bolaget har även sökt patent om ny metod som förlänger hållbarheten av frukt & grönsaker utan nedfrysning.
Kära läsare,
Efter två dagars härlig vistelse i innovationsstaden Lund uppdaterar jag nu denna intervju med kompletterande frågor och svar. Syftet med resan var ett studiebesök hos OptiFreeze .
Vacker vy över centrala Lund.
Dagen präglades av lång resa för att sedan tillbringa 1,5 timma tillsammans med Team OptiFreeze på Skiffervägen 12. Som stolt aktieägare var man tvungen att bjuda Teamet på god tårta:
Det blev ett väldigt avslappnat möte tillsammans med VD Fredrik Westman samt metodutvecklarna Eda Demir & Katarzyna Dymek. Jag är djupt imponerad över kunskapen, professionalismen och arbetsmoralen hos forskarteamet. Många frågor och många svar. Det var ett riktigt bra möte och nu känner man sig som aktieägare otroligt stolt vad bolaget nu håller på att skala upp.
Utöver sedvanlig rundtur i lokalen fick jag bland annat se en relativt stor "frys" från John Bean Technology som forskarteamet jobbar med på plats. Forskaren och metodutvecklaren Eda Demir har utöver hennes kompetensområde tillgång till direkta möten med JBTs högre chefer där de diskuterar utmaningarna och processen i uppskalningen.
Utöver kundnytta för OptiFreeze produkter pratade vi mycket om matsvinnet som ligger mellan återförsäljare (Coop, Maxi m.fl) samt distributörerna av frukt & grönt. Att OptiFreeze metod kan förlänga hållbarheten i distributörsled på produkter är värt många stålar.
Just nu jobbar bolaget med spenat, jordgubbar palsternacka. Varför? Dels med efterfrågan från Orkla men också pga den hissnade marknadspotentialen inom respektive område.
Team Arc Aroma Pure satt i möte men åt upp större delen av tårtan. :)
Innan ni läser den uppdaterade intervjun nedan rek. att ni läser mina tidigare blogginlägg:
http://www.redeye.se/aktiebloggen/optifreeze/optifreeze-hett-i-frysen
http://www.redeye.se/aktiebloggen/optifreeze-hett-i-frysen-del-2
----------------------------------------------------------------
Kan du berätta om företagets historia och om er verksamhet
Grunden lades i och med några nyfikna forskare som undersökte varför vissa växter kollapsar vid kyla och varför andra överlevde. Det man fann var att sockerarter och/eller proteiner skyddade cellerna från att sprängas i och med att iskristallerna inte växer sig så stora att de förstör cellen. Forskarna fann en metod för att överföra forstskyddande egenskaper till frukter, bär och grönsaker som normalt inte tål kyla. Man lämnade in patent och bildades bolaget bildades.
Vilket eller vilka är ert bolags viktigaste projekt i dagsläget?
Det drivs en rad olika projekt, men låt mig framhålla tre väsentliga:
1. Uppskalningen vilket vi kommer att genomföra tillsammans med JBT är ett ytterst viktigt projekt. I arbetet är såklart Orkla och Arc Aroma Pure involverade. Sannolikt kommer fler aktörer att involveras.
2. Marknadstesterna (konsumentperspektiv) vilket vi inlett tillsammans med Orkla är väsentligt. I detta arbete medverkar självklart JBT.
3. Metodutveckling där vi skaffar oss förmågan att behandla fler produkter, såväl vad gäller frysning, samt även kopplat till vår nya patentansökan som rör kylning. Arbetet sker ju i huvudsak internt av våra metodutvecklare, men koordineras med våra samarbetspartners. Forskarna på Lunds Tekniska Högskola oc Arc Aroma Pure ger input vad gäller PEF. Vi har även kontinuerliga samtal med JBT och Orkla kring vilka produkter som vi ska fokusera på.
Beskriv marknadspotentialen på tre års sikt för er produktportfölj
Detta kan jag tyvärr inte uttala mig om. Men potentialen har så klart förbättrats på sikt vilket kan kopplas till hur vi arrangerat de olika samarbetena.
Vilka styrkor finner ni bolaget?
Den främsta styrkan är vår mångsidighet. Den viktigaste kunskapen finns internt, nämligen hur olika produkter bör behandlas för att kunna frysas. Därutöver har vi genom våra samarbeten skaffat förmågan att snabbare industrialisera OptiCept och OptiCap, förmågan att skaffa information om marknaden, global marknadsföring, sälj och support. Vi står väl rustade inför framtiden helt enkelt.
Vilka utmaningar/risker finns i bolaget på kort respektive lång sikt?
Utmaningen består i att snabbt industrialisera våra produkter OptiCept och OptiCap och hantera de tekniska problem som uppstår på vägen.
Finns det konkurrenter inom samma verksamma sektor?
Det finns ett spanskt företag som säljer några olika frysta bär och frukter. De har hittills varit framgångsrika så det finns onekligen acceptans på marknaden. Jag har testat jordgubbar som genomgått deras process och tycker att de var helt okej. Men OptiFreezes har vissa fördelar.
Kan du berätta mer om den nya patentansökan, där ni kan förlänga hållbarheten på produkter utan nedfrysning.
Tekniken vad gäller nya patentansökan är i princip densamma som den som används i syfte att produkter ska bli fryståliga. Vår kärnkompetens ligger i vakuumimpregnering och pulserande elektriska fält. Denna teknologi kan användas för att förlänga produkters (grönsaker, frukter, bär och örter) hållbarhet med tämligen många dagar om de förvaras kylda. Det som är mycket positivt är att en och samma produkt (OptiCept och OptiCap) används i båda fallen, dvs både för att frysa produkter som normalt inte tål detta och att med normal kylning förlänga hållbarheten.
Du kan ju idag köpa exempelvis ruccola och spenat som paketerats i plastpåsar och som förvaras i butikernas kylar. Hållbarheten på dessa produkter kan vi förlänga. Det 3inns en rad marknader för dessa produkter. Ett exempel är salladen du får på snabbmatrestauranger om du väljer bort pommes frites. Men det är uppenbart att det 3inns ett starkt intresse för vår metod eftersom hållbarheten i det närmaste dubbleras oavsett om exempelvis salladen ska användas hemma, på restaurangen eller någon annanstans.
Likt Arc Aroma Pures olika applikationsområden, tittar ni ytterligare produktgrupper att applicera er teknik på? Om, vilka?
Det finns ytterligare applikationsområden varav ett är ytterst intressant. I det fallet handlar det om vakuumimpregnering och pulserande elektriska fält i kombination med en annan teknologi. Men först ska vi utvärdera metoden och de forskningsresultat som uppnåtts. Vi 3ick en rad uppslag när vi var på kongress i Slovenien, däribland den jag nämner ovan. Det 3inns nämligen många bra idéer på universitet runt om i världen, men tyvärr saknar man ofta företag som likt OptiFreeze har förmågan att kapitalisera och industrialisera innovationer.
Kan du beskriva hur samarbetet skiljer sig mellan parterna Orkla Foods & John Bean Technology?
Det finns både likheter och skillnader i samarbetena. Framför allt kompletterar de varandra på ett ypperligt sätt. Orkla kan konsumentmarknaden, livsmedelsproduktlion, distribution, etc. JBT är oerhört kunniga inom frysteknologi (hur produkter fryses ned på bästa sätt), produktion av teknisk utrustning till livsmedelsföretag, de kan livsmedelsmarknaden och känner väl till livsmedelsföretag runt om i världen, osv. De har enorm erfarenhet av att gå från idé via produktion till marknadsföring och försäljning. Vi är supernöjda med våra samarbetspartners.
Vilken respons har ni fått från era samarbetspartners i dagsläget?
Responsen har varit positiv. Framför allt 3inns det en vilja från Orklas sida att addera produkter som behandlats med vår teknologi i en särskild fryst färdigrätt. Vad gäller JBT så kör vi så det ryker nu. Det är full fart framåt med uppskalningen. De är ruskigt effektiva och besitter enorma kunskaper i frysteknologi, samt inte minst kunskaper och erfarenheter när det gäller att ta idé till produkt, marknadsföra och sälja.
OptiFreeze blev inbjuden till 1st World Congress on Electroporation and Pulsed Electric Fields in Biology, Medicine and Food & Environmental Technologies i Slovenien i september månad. Kan du kort berätta syftet med kongressen och vilken roll OptiFreeze presenterade sig på eventet.
Deltagandet syftade till att skaffa kontakter bland universitet runt om i världen vilket i sin tur syftade till att knyta kontakter med presumtiva anställda och samarbetspartners. Jag kan konstatera att våra två anställda metodutvecklare är välkända runt om i världen, bland annat tack vare att de varit verksamma länge men inte minst eftersom det 3inns ett större intresse för Opti än jag vågat tro. Det 3inns en lång kö av personer som vill arbeta i OptiFreeze. Det andra syftet var att knyta kontakter med samarbetspartners på andra platser runt om i världen. Skälet är att vi vill kunna nyttja exempelvis forskare och studenter som kan utföra tester på olika sorters produkter åt oss, t ex i Asien eller Sydamerika. Det är också uppenbart att forskare på olika universitet kan vara länken mellan OptiFreeze och de företag som forskaren samarbetar med.
Vad motiverar dig personligen i arbetet?
Jag gillar att arbeta med företag som ligger i framkant inom nya områden och har därför de senaste åren valt att arbeta med företag och produkter inom exempelvis clean tech och medtech. Det får gärna handla om komplexa produkter och tjänster på komplexa marknader. OptiFreeze metod är komplex och det är fantastiskt att se hur forskarna och bolaget tagit kommandot över komplexiteten och att vi är på väg att industrialisera processen. Vi har en metod som öppnar upp nya marknader och nya produkter och vi är på god väg att lyckas.
OptiFreeze huvudkontor på Skiffervägen 12 i Lund. Lokalen delas även tillsammans med systerbolaget Arc Aroma Pure.
Ni har varit listade på aktietorget i snart ett år. Kan du beskriva vilka framgångar och motgångar ni haft under denna listningstid?
Vi har inte haft några egentliga motgångar. Framgång tycker jag är när man uppnår eller överträffar målsättningar och vi har hittills uppnått våra och i några fall även överträffat dem.
Vilka målsättningar och triggers kan aktieägarna förvänta sig på ett års sikt?
Med vår typ av bolag måste man ha tålamod. Det arbetas hårt hela tiden, men under vissa perioder sker oerhört mycket arbete i det tysta. Emellanåt sker det något som ska eller kan kommuniceras och då får bolaget en hel del uppmärksamhet. Triggers på ett års sikt kommer sannolikt att kopplas till produktion, dvs att vi kan visa att vi har förmåga att behandla större mängder frukter, bär och grönsaker med en uppskalad OptiCept och OptiCap.
Hur ser kalkyler ut för vad produkter kommer kosta extra som är behandlat med OptiFreeze teknik.
Detta är något vi håller för oss själva. Frågan är såklart ytterst relevant och viktig, inte minst för att kunna bedöma bolagets potential. Trots att metoden fördyrar produkten en aning så är ”förädlingsvärdet” högt. Genom att addera en behandlad grönsak, frukt eller bär i en befintlig produkt kan livsmedelsföretag höja priset på bland annat färdigmat.
Vilka är era främsta slutkunder?
Det beror på hur OptiFreeze kommer att se ut som företag, hur vår affärsmodell ser ut i framtiden. Jag är tämligen övertygad om att OptiFreezes kärnverksamhet kommer att vara metod- och produktutveckling och att vi tillsammans med en känd samarbetspartner säljer OptiCept och OptiCap. Tillsammans med denna partner kommer vi att tjäna pengar på inte bara produkter, utan även service och support, etc.
Varför ska man investera i OptiFreeze?
Jag vill inte slösa med orden (norrländskt påbrå). Jag tycker det är viktigt att man strävar efter att uttrycka mig försiktigt och undviker att måla upp orimliga målsättningar och förhoppningar. Men jag är övertygad om att OptiFreeze har stor potential. Ett skäl är att livsmedelsföretag framhåller att deras affärsmöjligheter förbättras med hjälp av vår innovation. De kan alltså utveckla befintliga produkter och utveckla nya. Detta är det viktigaste kvittot på att OptiFreeze kan bli en bra investering. Så nu ska vi göra allt som står i vår makt att industrialisera innovationen tillsammans med våra samarbetspartners. Därefter kommer vi att kunna sälja våra produkter.
Om OptiFreeze
Optifreeze har en patenterad teknik som möjliggör att smak, form och struktur hos grönsaker, frukt och bär kan säkerställas genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. Tekniken öppnar för nya affärsmöjligheter för odlare och distributörer samt för företag inom kylteknik och livsmedelsproduktion runt om i världen. Förlängd hållbarhet leder till billigare transporter som i sin tur leder till positiva miljöeffekter, behovet av snabba flygtransporter reduceras. Optifreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Forskargruppens arbete har uppmärksammats på olika sätt och har bland annat erhållit stöd från EU.
www.optifreeze.se