Post entry

OPCON - Shipping 2020

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I väntan på nyheter från Off-Grid marknaden i Australien och resten av världen kan det vara bra med en påminnelse om att internationell sjöfart står inför stora effektiviseringar. Opcon PowerBox maringodkändes i somras vilket öppnar nya stora möjligheter för bränslebesparing och sänkta utsläpp till havs. EU röstade nyligen igenom nya hårda krav vilket nu även syns i branschens processarbete "Shipping 2020". Marknaden där Opcon är med bedöms till 1000 fartyg om året. Order är att vänta under 2013 enligt bolagets VD.

På den strategiskt viktiga marinmarknaden togs avgörande steg under 2012. Under sommaren erhölls ett maringodkännande från Lloyd’s Register för Opcons första referensinstallation av två Opcon Powerboxanläggningar, ombord på ett av Wallenius fartyg där anläggningarna nu testas och trimmas. Opcons teknik bedöms av ledande aktörer som MAN Diesel & Turbo SE som unik både utifrån att den kan användas för låga temperaturer och att den kan integreras med mindre fartygsmotorer. I den första referensinstallationen förväntas bränslebesparingen kunna uppgå till 4-6 procent. I andra installationer förväntas tekniken kunna bidra med bränslebesparing på upp till 5-10 procent. Denna besparing av dyrt bränsle ger pengar rakt ned i fickan på fartygsägarna. Bonusen, och den är viktig, blir minskade utsläpp av CO2, NOx, svavel, m.m. Helt i limje med "Shipping 2020"

Idag tillgänglig teknik för spillvärmeåtervinning från andra företag är främst anpassad för riktigt stora fartyg och höga temperaturer, ofta med drivkraft över 25 MW, även om det finns tillgänglig teknik även för andra områden. Opcon bedömer att den adresserbara marknaden är 20.000 fartyg samt att över 1 000 nybyggda fartyg om året skulle kunna ha användning för Opcons Powerboxteknik. Opcon förväntar sig kommersiella order på marina Opcon Powerbox med start under 2013.

"The world’s fleet is changing rapidly as shipowners prepare for 2020. What is certain is the new emission control areas and the energy efficiency design requirements that will soon enter into force

In general, a ship with low fuel consumption is and will be more attractive in the marketplace and can expect to obtain a charter in the future"

För den som orkar läsa Shipping 2020
http://www.nafsgreen.gr/magazine/top-stories/140-top-stories/3552-dnvs-shipping-2020-scenario-study

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?