Post entry

En hausseblogg om miljöteknikundret

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag fick sån ångest av min senaste baisseblogg om EpiCept att jag känner mig tvungen att göra en kappvändning och skriva en hausseblogg. Jag kan dock inte skriva om EpiCept igen, så jag väljer att författa lite om Opcon, som ekonomijournalisterna jagade med blåslampa under tiden som acceptansperioden pågick för det misslyckade budet på Tricorona.

När det snackas Opcon så snackas det i synnerhet Powerbox, vilket är fullt naturligt då den containerstora trollerilådan har en extremt stor marknadspotential inom ett flertal områden. Det finns dock fler produkter som Opcon sitter på med riktigt hygglig potential som kanske fallit lite i glömska i skymundan av den fantastiska powerboxen.

Det pågår en världsutställning i Shanghai och temat är grönt samt hållbar utveckling osv, vilket bl.a. innebär att bränslecellsfordon är på tapeten där kinesiska biltillverkare stoltserar med sina innovationer. År 2008 fick Opcon en uppföljningsorder från Shanghai Fuel Cell Vehicle Powertrain Co, som är ett dotterbolag till Kinas största biltillverkare SAIC. Ordern gällde luftmoduler till bränslecellsfordon som skulle visas på den pågående världsutställningen i Shanghai och Opcons VD uttryckte stor optimism angående att bolaget hade stora chanser att få bli leverantör till den framtida serie av bränslecellsbilar som planerades av det kinesiska bolaget.

Detta var dock inte någon märkvärdig order eftersom ungefär 50 procent av alla bränslecellsfordon som tillverkats faktiskt är utrustade med luftmoduler från Opcon. Bolaget är alltså idag klar marknadsledare och läser vi kundlistan genom åren finner vi biltillverkare som GM, DaimlerChrysler, Mazda, Toyota samt Hyundai. Problemet är dock att det än så länge är så få bränslecellsfordon som rullar på vägarna och i princip är de bara prototyper som beställts för deras symbolvärde. Dock räknar de stora biltillverkarna med att lansera bränslecellsbilar på allvar kring 2015 vilket alltså skulle kunna innebära stora försäljningsframgångar för Opcon.

Jag läste nyligen att Air France sålde ut billiga resor för 1 000 kronor mellan London och Paris med världens största passagerarflygplan, Airbus 380. I oktober 2008 fick Opcon en order från Liebherr-Aerospace Toulouse gällande utveckling och produktion av högeffektiva kylkompressorer till Airbus 380 och den framtida produktionen bedömdes till ett antal miljoner SEK årligen för Opcon under årtionden framöver. Flygindustrin är alltså ett intressant område för miljöteknikbolaget och i december ifjol fick Opcon även efter ett par års tester den första kommersiella genombrottsordern om 14 Mkr på kärnkomponenter till Cavotec:s nya kalluftsaggregat som används för luftkylning av parkerade flygplan. Den traditionella metoden för att kyla ner planen är APU:s som drar mellan 200-600 liter bränsle i timmen men med Cavotecs kalluftsaggregat sparas både bränslekostnader och miljön. Det intressanta för Opcon här är att bolaget får ungefär 1 Mkr per aggregat och då det krävs 1-2 aggregat per gate kan det bli aktuellt med betydande orders framöver.

Ifjol fick Opcon även en uppföljningsorder på 30 Mkr gällande kompressoraggregat för hantering av naturgas till den ryska olje- och gasindustrin. Kompressorsystemet är konstruerat för att kunna tillvarata gas som tidigare facklats upp och då den ryska duman för diskussioner om att förbjuda fackling av gas fr.o.m. 2011 finns det självfallet en mycket stor potential för kompressoraggregatet. Det intressanta är att Opcon bedömer att ordervärdet per anläggning kan komma att landa kring 100 Mkr vid full utrullning och i årsredovisningen avslöjas även att bolaget nu för diskussioner med flera andra olje- och gasbolag.

Förutom powerboxen ser alltså den övriga pipeline av nya industriella applikationer högintressant ut men det är kanske dock powerboxen som på kort sikt kommer att få en avgörande betydelse för aktiekursen. Innan halvårsskiftet bedömer Opcon att de skall ha funnit en tredjepartsfinansiering för Boxpower. Boxpower fungerar som en elleverantör utifrån Opcon powerbox, alltså bolagets teknololgi att utvinna el från spillvärme. 51 procent av Boxpower kommer vid lämplig tidpunkt att delas ut till aktieägarna och särnoteras. Affärsidén är smart eftersom kunden inte behöver köpa powerboxen utan istället endast köper elen vilket spås resultera i ett rejält försäljningslyft av powerboxar.

Noterbart är alltså att kommande framgångar för Boxpower leder till försäljningsmässiga framgångar för Opcon eftersom Boxpower köper powerboxar av Opcon till marknadsmässiga villkor. Problemet är dock att affärsidén är kapitalintensiv eftersom det först krävs investeringar i powerboxar och det är här som tredjepartsfinansieringen kommer in. Grundtanken har varit en konvertibel på upp till 150 Mkr vilket tillsammans med bankfinansiering skulle kunna räcka till elproduktion från 50-100 powerboxar. Vi får dock snart veta hur finansieringen kommer att se ut men att en lösning på finansieringsfrågan kommer att vara en trigger för aktiekursen kan vi helt klart räkna med samt att försäljningen av powerboxar kommer att börja ta fart på allvar, vilket Opcon även estimerar då de sitter i slutförhandlingar med många kunder i väntan på tredjepartsfinansieringen. Styrelseordförande och draken Mats Gabrielsson verkar även se Opcon som ett riktigt potenspiller och gör jämförelser med Microsoft samt spår att Opcon om fem år kommer att vara ett av Sveriges fem största industribolag. Det ger dock inte aktiekursen sken av idag, men kanske i morgon?

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?