Post entry

Online Brands Nordic – 168 % fundamental uppsida på kort sikt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Online brands nordic (OBAB) är definitivt med i min aktieportfölj för 2016. Den senaste tiden har vi fått se en ökad omsättningstillväxt samtidigt som det negativa nettoresultatet har krympt. Om man dessutom applicerar att omsättningen för 2016 nästan kommer dubblas med god lönsamhet så krävs det inget geni för att förstå vart vi är på väg.

Jag har uppmärksammat att fler skribenter har skrivit om OBAB här så jag tänker inte gå in djupt om bolaget. Istället tänker jag ta med den relevanta informationen som missats, samt göra en uträkning på vart kursen kan stå i slutet på året.

Svensk e-handel av smycken står för 2-3 % av den totala handeln av smycken. I USA står den i 15-17 %. Det finns alltså en stor potential, och enligt OBAB är köpupplevelsen i butik en viktig faktor som kommer att gynna internet handeln.

(http://www.7ha.se/boras/hedbergs-guld-vaxer-med-ett-par-nya-butiker/)

”Efter genomförda förvärv av totalt två butiker beräknas Online Brands att omsätta ca 30 mkr med god lönsamhet.”

(https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html)

Tillsammans med förvärven förväntas bolaget omsätta 30 mkr med god lönsamhet. Men vad är god lönsamhet? Det senaste förvärvet har en nettovinstmarginal på 22 %.

Förvärven finansieras genom säljarrevers, Almi företagslån och en emission av konvertibla skuldbrev. Om samtliga konvertibla skuldbrev konverteras innebär det en utspädning på 41 % av aktiekapitalet.

Vid en vinstmarginal på 10 % skulle det innebära 3 miljoner kronor i ren vinst. Ett lågt P/E på 20 motsvarar en kurs på 2,47 kr per aktie. Det är 168 % uppgång inom loppet av 6-12 månader och då har jag räknat på maximal utspädning av antalet aktier:

3 000 000 / (17 216 766 * 1,41) = 0,1235

0,1235 * 20 = 2,47

P/E 20 är lågt räknat för att vara ett tillväxtbolag, men jag tar hellre det säkra före det osäkra. Sist OBAB omsatte cirka 30 miljoner och gjorde en vinst på 3 miljoner var 2011, och då låg kursen mellan 2-3kr (justerat för nyemissioner).

På lång sikt är målet att ta position som marknadsledande av onlineförsäljning för smycken och armbandsur i Skandinavien. Det skulle innebära ett börsvärde på flera miljarder och en uppgång med flera tusen procentenheter.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?