Ja, rubriken är faktiskt seriös och ett tänkbart scenario som på nytt börjar bli aktuellt att snegla på. Jag brukar ha för vana att ha koll på hur börsen ser ut i ett övergripande perspektiv och veckografen är då ett utmärkt hjälpmedel. OMX har nu konsoliderat under rätt många månader och volatiliteten har minskat en hel del från när det var som värst under hösten. Om det här bara rör sig om en paus i nedgången så ser det tyvärr mörkt ut för resten av året.

Jag lägger här in en veckograf där jag har skissat lite på ett scenario. Jag ser det mest som en övergripande skiss och det hänger lite på hur närmsta 1-2 månaderna utvecklar sig, men scenariot kan vara/bli högaktuellt. Framför allt visar det vikten av att inte stressa in alltför tungt på köpsidan. Kanske är en botten på gång, men risken på nedsidan är påtaglig och ska inte ignoreras.

Det är faktiskt flera saker som pekar mot ungefär samma nivå för OMX del och det är så långt ner som 350. Det är en nedgång på runt 45% från dagens nivå vilket kanske kan låta överdrivet. Man ska dock komma ihåg att 600 kändes avlägset när index var kring 1000-nivån, men det kan gå fort och så här långt är nedgången betydligt mindre än efter toppen år 2000. Det finns en risk med att extrapolera en trend allt för mycket, så det gäller förstås att vara vaksam på att det mycket väl kan vända tidigare än de mål man sätter upp.

Jag ser det som att det var en långvarig bear market som startade vid toppen år 2000. USA satte visserligen högre toppar 2007, men inflationsjusterat var det en betydligt lägre topp. Hela rörelsen 2000 fram till nu liknar ju också tidigare perioder i historien då börsen gått “sidledes” under 10-20 år, bland annat mitten av 60-talet fram till början av 80-talet.

En nedgång till 350 ger en lika lång nedgång, både i procent och i tid, som från toppen 2000 till botten 2002. Tittar man på säsongsmönstret ligger vi nu strax över nivån från sista oktober (639) och OMX har inte riktigt orkat lyfta vilket är ett svaghetstecken. De år där det starka halvåret (nov-april) istället varit svagt har det inneburit kraftiga fall under sommarhalvåret, vilket vi såg förra året då utvecklingen följde snittet med ruggig precision. Så drar OMX ner mot säg 600 under april är det en varningssignal och troligt är då att vi ser runt 30-40% ner, vilket vi även fick maj-okt 2002 i den sista nedgångsfasen. Då hamnar vi nånstans kring 350-400 i oktober-december.