Ja kära aktiebloggare..I mina ögon har vi sett en angenäm höjning av oljepriset under hösten..Skrev redan i en tidigare blogg under hösten att jag förväntar mig ett pris på olja på runt 100 dollar fatet under 2010..

Anledningen till det är att efterfrågan från Asien ökar för varje dag som går..Efterfrågan i USA börjar stiga och allt fler länder i världen har passerat bäst före datum när det gäller oljeproduktion..

Har även tidigare skrivit att en ökad penningmängd i USA givetvis kommer föra med sig stigande priser på råvaror. Man kan inte öka penningmängden med 2-3 ggr och tro att råvaror som prissätts i dollar inte kommer att stiga..Marknaden reagerar på en ökad penningmängd och priset stiger..Den fundamentala prissättningen på råvaror ändras i och med detta..

Under hösten har vi kunnat se råvaror stiga i pris fast lagren växt runt om i världen..Det som har gjort att priset har pressats upp över 80 dollar fatet är det kalla vädret..Vidare har vi även fått in bra statistik från Kina..

Vintersäsongen när det gäller olja varar från november månad till mars där man oftast kan se en peak i januari månad..Precis det ser vi nu då det kalla vädret i Nordöstra USA gör att efterfrågan på eldningsolja har ökat kraftigt..Lagret av eldningsolja har fallit under sex veckor till 44,4 miljoner fat, vilket är den längsta perioden av nedgångar sedan april 2008.

Under recession 2008-2009 sjönk den globala oljeproduktionen från drygt 86 miljoner fat dag till 82-84 miljoner fat dag..Efterfrågan rasade mest i USA som stod för 1/3 av raset i efterfrågan..Dtn intressanta när man studerar grafer som IEA har släppt är att Indien och Kina höll uppe sin konsumtion på olja trots recessionen..Även när oljan peakade på runt 145 dollar fatet så var efterfrågan konstant…I USA och Europa rasade efterfrågan..

Det vi ser nu i slutet på 2009 är att i Europa och USA så har efterfrågan på olja slutat falla och har börjar gå vågrätt igen..Har man tillgång till data så kan man även se att antal körde mil på motorvägarna i USA också börjar öka i slutet på 2009 så trenden ser väldigt bra ut..

“Interestingly, the pattern in which miles driven changes has defined every recession since the 1970s and defines the latest recession as V-shaped”

Med andra ord kan man utläsa väldigt mycket från den statistiken..

Ett oroande tecken när man studerar graferna är att “The industri oil demand inte har planat ut än”..Den är fortfarande på nedgång..

Det finns endel goda tecken och endel lite sämre signaler..

Varför kommer då oljan stiga under 2010 och nå 100 dollar fatet?

Jag tror att det är Asien som kommer vara den drivande faktorn..Det har växt fram en kinesisk medelklass som vill ha samma levnadsstandard som oss i västvärlden..Importen av olja ökar till Kina. Bilförsäljningen fullständigt rusar!

Oroligheterna i Iran bådar inte alls gott..Om jag inte minns helt fel så står Iran för 4% av världens oljeproduktion..Bryter det ut en revolution i Iran så kommer oljepriset att öka mycket kraftigt.! Det är ingen högoddsare att problemen blir värre under 2010..

Det finns länder i världen som Norge och Mexico som har en kraftig decline i sina fält..De försöker inte heller dölja dem..Varje dag som går producerar de länderna mindre olja..

Det kanske bästa argumentet är en svag valuta. Jag syftar då på dollarn..Har svårt att se hur man skall lyckas stärka dollarn..Konverteringen från statspapper och valutor till dylika råvaror ökar..Att börsen går bra i USA kan också vara ett tecken på en ökad inflation då investerare helt enkelt inte vågar ha sina pengar på banken med risk för att dollarn kommer sjunka kraftigt..Man kanske helt enkelt vill ha ett fat olja snart istället för 80 dollar..:-)

Produktionen kontra efterfrågan är oerhört skör och minsta problem i världen gör att oljan stiger..Det kan vara kallt väder i USA eller att en konflikt blossar upp i mellanöstern. Vi har kommit in i den fasen där små konflikter och klimatet kommer få stora verkningar på priset..

I nästa råvarunummer som jag utger med jämna mellanrum så kommer det handla om naturgas..Är det verkligen nått att ha?

På den frågan svarar jag självklart..Det är framtiden..Bifogar en link till en intervju med Toyotas President and chief operating officer och vad han tror att framtiden för med sig och vad man skall satsa på framöver..

http://www.youtube.com/watch?v=yVEZE2vM2oM

Ses snart igen..

Mvh/ warren