Som jag skrev i min förra post är jag inte expert på oljemarknaden, men jag tycker det är viktigt att försöka förstå vad som sker och varför, eftersom det inte bara berör energisektorn utan även börshumöret som helhet. Tills vidare tror jag fortfarande att oljepriset kommer förbli högt, men om fakta ändrar sig, gäller det att ändra sin prognos.
Därför tyckte jag det var mycket intressant att på mitt favorithak (bland nördiga ekonomibloggar i alla fall) CalculatedRisk hittta följande guldkorn:
Yesterday (egen anm: 23 maj 2008) the Department of Transportation reported that Americans drove 11 billion fewer miles in March ‘08 than in March ‘07.
http://calculatedrisk.blogspot.com/2008/05/us-vehicle-miles-vs-real-gasoline-price.html
Department of Transportation mäter trafiken på amerikanska vägar genom ett nätverk av mätpunkter utspritt över USA. Statistiken sägs inte vara jättepålitlig, eftersom antalet mätpunkter är litet relativt USAs stora yta, men ger ändå en indikation. För den vetgirige sägs orsaken till fallet i mars främst vara färre motorvägsresor, dvs. långresor, och jag har ingen information om det kan finnas en kalendereffekt pga påsk.
I alla fall, för att räkna om till något användbart;
- 11 miljarder miles i mars = 355 miljoner miles per dag
- 355 miljoner miles per dag = 14 miljoner gallons med bensin per dag @ 25mpg (se min tidigare blogg på olja ang. mpg)
- 14 miljoner gallons med bensin = 0,7 miljoner fat raffinerad olja per dag
Hur mycket är 0,7 miljoner fat olja per dag?
- 0,85% av världskonsumtionen av olja 2007
- 3,4% av USAs konsumtion 2007
- 11% av Kinas komsumtion 2007
- Dubbelt så mycket som Sveriges konsumtion 2007
- Ca 30-40 bolag av PA Resources storlek räknat som produktion
Man, that’s a lot of oil.
Men naturligtvis spelar den här typen av konsumtionsändringar relativt sett mindre roll, därför att dom främst kan antas bero på höga priser.
Efterfrågan ner => oljepriset ner => bilresandet upp igen
För att se långsiktiga prisförändringar, letar jag istället efter tecken på strukturella förändringar, såsom
- Mer urbanisering
- Högre bränsleeffektivitet i nya bilmodeller
- Högre marknadsandel för bränslesnåla bilmodeller
- Kulturella förändringar (“Olja är pengar till USAs fiender”)
Sånt är naturligtvis inte lätt, men jag tycker mig märka ett visst skifte under punkt 4) redan nu, särskilt bland republikaner. Insikten om att olja inte bara gynnar “gamla fina bolag i Texas” utan även USAs fiender - Islam, Ryssland, Venezuela - verkar börja växa.
Punkt 1 tar för lång tid, och punkt 2 och 3 har jag ännu inte hittat bra data på.