Spekulativt köp: Odd Molly (uppdatering nr 3)
2014-12-18 07:55, Edited at: 2014-12-22 23:15Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Är aktien i klädföretaget Odd Molly köpvärd eller ej?
Tv-reklam
Hörde på håll tv-reklam om Odd Molly (utan att jag såg själva reklamen).
Potential till att det kommer att lyfta Odd Mollys intäkter för q4/2014?
(Samtidigt ev risk pga högre marknadsföringskostnader?)
Tv-reklamen verkade handla om att man kan köpa Odd Molly-kläder via e-handelssajten Boozt.com.
Googlade på Boozt.com och då framkom följande webbadress: http://www.boozt.com/eu/en/
Där finns massor av klädmärken, bla Odd Molly:
http://www.boozt.com/eu/en/odd-molly
Även Google-annons om svensk version av Boozt.com:s avdelning med Odd Molly-kläder: http://www.boozt.com/se/sv/odd-molly?gclid=CIWG37DQzsICFeHOcgode28AqA
Enl Google-texten:
Odd Molly Boozt - Stort Utbud av Odd Molly Kläder - boozt.com
www.boozt.com/Odd+Molly+Boozt
REA upp till -70%. 1-2 dagars lev!
...Där ser man på första raden stickade Odd Molly-koftor för ca 1 900 kr per st.
...Även Odd Molly-långkoftor för ordinarie pris ca 2 300 kr (men nedsatt till ca 1 400 kr, dvs billigare än de vanliga koftorna!)
...På andra raden bla tunna, korta Odd Molly-dunjackor i snygga färger för ca 2 000 kr st.
...På tredje raden bla kortärmade bomulls-undertröjor från Odd Molly för ordinarie pris ca 1 000 kr, men nedsatt till ca 600 kr per st.
...Även en "koft-jacka" med blixtlås från Odd Molly för ordinarie pris ca 2 500 kr men nedasatt till ca 1 500 kr.
Dvs snygga/"charmiga" men dyra damkläder från Odd Molly hos Boozt.com.
Verkar vara från Odd Mollys vinterkollektion 2014/2015.
//Edit: Tex har Odd Molly-vd:n Anna Attemark pratat i q4/2013-resultatrapporten om att nyckel-ord för Odd Molly-kläderna är:
färg
mönster
hantverk
attityd
twist
Så här skrev hon i den resultatrapporten:
Orubbat av alla förändringar kvarstår grunden i Odd Molly; ett tydligt stilkoncept som bygger på färg, mönster och hantverk – alltid med attityd och en twist.
http://mb.cision.com/Main/495/9538880/211982.pdf
Risk för att Odd Molly-kläderna tappar sin "själ" sedan bolagets medgrundare och designchef Karin Jimfelt-Ghatan nyligen slutat?
Ev risk för att Odd Molly-kläderna fått sin unika prägel när hon "lagt sin hand" vid dem?
Nya ansvariga för Odd Mollys design tydligen (enl bolagets q1/2014-resultatrapport):
Designteamet leds även i fortsättningen av
...Jennie Högstedt Björk, vice VD och ansvarig för sortimentsutveckling
...samt Anna Bonnier, bolagets designchef.
http://mb.cision.com/Main/495/9575879/238117.pdf
Lustigt: I Odd Mollys q1/2013-resultatrapport hette hon Anna Bonnevier:
Vi fortsätter att stärka organisationen och välkomnar Anna Bonnevier som i maj tillträder som Odd Mollys designchef.
Hon kommer att arbeta parallellt med Odd Mollys kreativa designchef Karin Jimfelt-Ghatan och ansvara för designteamets arbete.
Anna kommer närmast från en position som konceptdesigner inom H&M.
http://mb.cision.com/Main/495/9405983/116444.pdf
Dvs är det en felstavning att hon nu plötsligt heter Anna Bonnier i q1/2014-resultatrapporten, eller har hon gift sig med en Bonnier?
//
Ska man tolka rabatterna som att kundernas efterfrågan på Odd Molly-kläder inte är särskilt stark?
De ovannämnda rabatterna är i alla fall på nästan 40% från ordinarie pris (som i och för sig innebär väldigt höga ordinarie prisnivåer).
Odd Mollys ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:
Intäkter:
q1/2012: 96 miljoner kr
q2/2012: 22 miljoner kr
q3/2012: 71 miljoner kr
q4/2012: 34 miljoner kr
q1/2013: 77 miljoner kr (-19%)
q2/2013: 34 miljoner kr (+51%)
q3/2013: 70 miljoner kr (-2%)
q4/2013: 47 miljoner kr (+38%)
q1/2014: 83 miljoner kr (+7%)
q2/2014: 51 miljoner kr (+52%)
q3/2014: 88 miljoner kr (+26%)
Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):
q1/2012: 13%
q2/2012: -71%
q3/2012: 15%
q4/2012: -20%
q1/2013: 2%
q2/2013: -39%
q3/2013: 2%
q4/2013: -30%
q1/2014: 4%
q2/2014: -13%
q3/2014: 10%
Nettoresultat (resultat efter skatt):
q1/2012: 9 miljoner kr
q2/2012: -12 miljoner kr
q3/2012: 9 miljoner kr
q4/2012: -3 miljoner kr
q1/2013: 1 miljon kr
q2/2013: -11 miljoner kr
q3/2013: 2 miljoner kr
q4/2013: -11 miljoner kr
q1/2014: 3 miljoner kr
q2/2014: -6 miljoner kr
q3/2014: 7 miljoner kr
Nettoresultat per aktie:
q1/2012: 1,55 kr
q2/2012: -2,07 kr
q3/2012: 1,54 kr
q4/2012: -0,50 kr
q1/2013: 0,17 kr
q2/2013: -1,83 kr
q3/2013: 0,27 kr
q4/2013: -1,98 kr
q1/2014: 0,44 kr
q2/2014: -1,00 kr
q3/2014: 1,18 kr
Dvs:
...Man ser tydligt säsongsmönstret för Odd Molly:
q1 och q3 är de starkaste kvartalen
q2 och q4 är de svagaste kvartalen
...Att q1 är starkt beror väl på att huvuddelen av införsäljningen då sker av kommande vår-/sommarkollektion.
...Och att q3 är starkt beror väl på att huvuddelen av införsäljningen då sker av kommande höst-/vinterkollektion.
...Q2 och q4 blir sedan mellankvartal då de utomstående butiker som säljer Odd Molly-kläder gör vissa kompletterande inköp från Odd Molly.
...Positivt att intäktstillväxten verkar ha tagit fart med intäktsökningar under fyra kvartal i rad.
...Lönsamheten är ännu lite si och så men positivt att rörelsemarginalen förbättrats under alla de tre kvartalen hittills under 2014.
...Det har även gjort att nettoresultatet (och nettoresultatet per aktie) förbättrats under tre kvartal i rad.
Ovanstående kvartalssiffror blir följande i årstakt under senast rapporterade 12 mån:
Intäkter:
okt 2012-sep 2013: 215 miljoner kr
okt 2013-sep 2014: 270 miljoner kr (+25%)
Rörelsemarginal:
okt 2012-sep 2013: -17%
okt 2013-sep 2014: -9%
Nettoresultat:
okt 2012-sep 2013: -11 miljoner kr
okt 2013-sep 2014: -8 miljoner kr
Nettoresultat per aktie:
okt 2012-sep 2013: -1,89 kr
okt 2013-sep 2014: -1,39 kr
Dvs positivt att intäkterna tagit fart.
Negativt att Odd MOlly fortfarande går med förlust.
Men positivt att förlustnivån i alla fall minskar.
Och mer lär den förhoppningsvis minska och bytas till vinst i årstakt om intäkterna fortsätter öka.
Vad kostar då detta kalaset på börsen?
Odd Molly-aktien i skrivande stund i 37,80 kr (slutkursen på Stockholmsbörsen ons 17 dec 2014).
Det finns knappt 6 miljoner st utestående Odd Molly-aktier.
Vid börskurs 37,80 kr är bolaget därmed värt totalt drygt 200 miljoner kr på börsen.
Vem vill köpa ett bolag för över 200 miljoner kr om bolaget har:
...intäkter på 200-300 miljoner kr
...och visar förlust
I och för sig kan det väl finnas skäl att intäktstillväxten fortsätter och bolaget därmed snart börjar visa vinst.
Då kanske aktien till och med är billig idag om man ser det som en aktieinvestering på några års sikt?
Man kan tex zooma ut och titta på Odd Mollys ekonomiska utveckling de senaste åren:
Intäkter:
2007: 130 miljoner kr
2008: 268 miljoner kr (+105%)
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
2013: 228 miljoner kr (+2%)
2014 (9 mån): 222 miljoner kr (+23%)
Rörelsemarginal:
2007: 14%
2008: 25%
2009: 18%
2010: 14%
2011: 7%
2012: 0%
2013: -11%
2014 (9 mån): 2%
Nettoresultat:
2007: 13 miljoner kr
2008: 50 miljoner kr
2009: 43 miljoner kr
2010: 36 miljoner kr
2011: 14 miljoner kr
2012: 3 miljoner kr
2013: -19 miljoner kr
2014 (9 mån): 4 miljoner kr
Nettoresultat per aktie:
2007: 2,39 kr
2008: 8,66 kr
2009: 7,48 kr
2010: 6,30 kr
2011: 2,48 kr
2012: 0,52 kr
2013: -3,38 kr
2014 (9 mån): 0,62 kr
Odd Molly grundades tydligen år 2002.
En fantastisk utveckling följde med en peak under åren 2008, 2009 och 2010.
År 2008 nåddes ett resultat per aktie på 8-9 kr.
Även hög nivå 2009 på 7-8 kr.
Och även 2010 på över 6 kr.
Men luften hade då redan börjat pysa ut och därefter blev det nästan en total kollaps med brakförlust 2013.
Och därifrån verkar läget ha börjat förbättras igen så sakteliga.
En avgörande faktor för förändringen är säkert Anna Attemark (stjärna från klädjätten H&M) som i slutet av 2011 tillträdde som ny vd för Odd Molly.
//Edit: Om Attemark på Odd Mollys hemsida:
Anna Attemark
Född 1968.
Verkställande direktör sedan 2011.
Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm med lång erfarenhet från detaljhandeln.
Startade sin karriär på (herrkalsongbolaget mm) Björn Borg.
Började 1994 arbeta på Hennes & Mauritz och har arbetat i flera olika befattningar, bland annat som
...sektionschef
...divisionschef
...operativ designchef
...inköpschef
...samt utvecklingschef för Hennes & Mauritzs inköpsorganisation
http://oddmolly.se/investors-sv/management
//
Samt de nyckelpersoner (från bla H&M) som hon tagit in i Odd Molly.
//Edit: Tex Odd Mollys vice vd Jennie Högstedt Björk.
Om henne enl Odd Mollys hemsida:
Jennie Högstedt Björk
Född 1975.
Sortimentschef och vice VD sedan 2011.
Civilekonom från Stockholms universitet.
Har tidigare arbetat på Hennes & Mauritz och har bakgrund som
...business controller
...sektionschef
...divisionschef
...samt som Online ansvarig på inköp.
http://oddmolly.se/investors-sv/management
//
Det verkar ha varit nästan "hjärtstillestånd" för Odd Molly, medan Attemark fått gripa in med omfattande åtgärder för att få liv i patienten.
Det har väl bla handlat om uppgraderingar/förändringar i Odd Mollys klädsortiment och säljkanaler.
Fokus för sortimentsförändringen har bla varit:
...fler "volymprodukter"
...lägre snittpris per produkt
för att på så vis uppnå högre genomsnittligt ordervärde per order från de utomstående (andras) butiker som säljer Odd Molly-kläder.
//Edit: Om säljkanaler
Bolag vill ju gärna ha kontroll över alla viktiga delar i verksamheten som påverkar sannolikheten för framgång (dvs en god framtida ekonomisk utveckling, dvs tex god förbättring av intäkter och resultat).
Vad är det för delar?
Tex:
...produktutveckling, design
...tillverkning
...försäljning
Dvs man kan låta utomstående bolag sköta delar av verksamheten, men då finns alltid risken att det är någon som inte bryr sig särskilt mycket som sköter respektive del.
Tex framgångsrika klädföretaget H&M har ju stor kontroll över alla delar i sin verksamhet:
...design av klädesplagg
...tillverkning (I och för sig syr H&M inte upp sina kläder självt, men gör det i nära samarbete med utvalda underleverantörer.)
...försäljning via H&M:s egna butiksnät
Odd Molly för sin del sköter väl självt design och precis som H&M låter utomstående underleverantörer sy upp kläderna under noggrant överinseende.
Men nackdelen med Odd Molly är att bolaget låter utomstående sköta försäljningen.
Dvs det mesta av Odd Mollys intäkter kommer från försäljning av Odd Molly-kläder i andras butiker.
Risk då att Odd Molly-kläderna hamnar i någon undanskymd del av butiken bland en massa andra kläder, och att det där bara finns ett dåligt sortiment av Odd Molly-kläder (udda Odd Molly-plagg i udda storlekar).
Då är det en fördel för Odd Molly att ta större kontroll över sin försäljning för att öka sannolikheten för en god utveckling.
1) Dels har Odd Molly öppnat flera egna Odd Molly-butiker.
2) Även nya hela Odd Molly-butiker som drivs av externa franchisetagare.
Tex ska en sådan startas under q1/2015 i Qatar.
3) Tillfälliga Odd Molly butiker ("pop-up-butiker")
Tex fanns en sådan tillfällig pop-up-butik i Los Angeles under några veckor i aug 2014.
4) Ett särskilt "shop-in-shop"-koncept för separata Odd Molly-avdelningar (både de som drivs av Odd Molly självt respektive andra) i andras butiker/varuhus.
Bla har en Odd Molly-shop-in-shop öppnats i Tyskland och drivs av utomstående franchisetagare.
Bara under q3/2014 öppnades tre nya Odd Molly-shop-in-shops i Sverige (Malmö, Göteborg och Uppsala) som drivs av utomstående.
5) Ökad satsning på att sälja Odd Molly-kläder via internet med Odd Mollys egen webbshop.
//Edit: Tex ur Odd Mollys q4/2013-resultatrapport:
mycket positiv utveckling i våra egna försäljningskanaler – särskilt i Odd Mollys webbshop
Ur q1/2014-resultatrapporten:
Utvecklingen i våra egna kanaler var fortsatt positiv under kvartalet, inte minst för webb-shopen som växer mycket starkt.
Vi når konsumenter i hela Europa och efter påsk (våren 2014) lanserade vi också möjligheten att handla via webben i USA.
Och:
Odd Molly öppnade i april (2014) bolagets webbshop för konsumenter i USA.
Och ur q2/2014-resultatrapporten:
Odd Mollys webbshop fortsätter växa starkt.
//
6) Ökad kontroll i grossistledet genom tex övertagande av ansvarig Odd Molly-grossist i olika länder.
Det handlar väl om att kolla upp att det är rätt grossister som säljer Odd Molly-kläder i respektive land, och att de säljer till rätt butiker.
Samt ev om möjlighet finns att Odd Molly självt tar över och sköter grossistverksamheten i olika länder.
Annars är det väl lätt hänt att Odd Molly-kläderna säljs på fel sätt i utomstående butiker som inte bryr sig, och att det i respektive land är fel grossister som sköter försäljningen till dessa butikerna.
Antal egna Odd Molly-butiker:
2009: 1 st
2010: 5 st
2011: 5 st
2012: 5 st
2013: 6 st
Det är dock ännu försumbara siffror jämfört med det totala antalet utomstående (andras) butiker som säljer Odd Molly-kläder.
...Enl q4/2011 sålde Odd Mollys kläder då i 1 300 utomstående butiker i ca 40 länder.
...Idag verkar Odd Molly ej ange antalet utomstående butiker där Odd Molly-kläderna säljs, men att det är i ca 30 länder.
Dvs Odd Molly verkar ha ökat fokus på ett färre antal länder.
//
Förhoppningsvis kommer Attemark stanna kvar i Odd Molly i flera år till och se det "nya Odd Molly" blomma ut i full blom (och förhoppningsvis bräcka tidigare intäkts och resultatrekord).
//Edit: Bla har hon och vice vd Jennie Högstedt Björk (också med H&M-bakgrund) 150 000 Odd Molly-optioner var.
Optionerna ger dem rätt att köpa lika många nya Odd Molly-aktier för 43 kr per st per slutet av nov 2015.
...Dvs om börskursen då står lägre än 43 kr är optionerna värdelösa.
...Men ju högre än 43 kr börskursen står i slutet av nov 2015, desto mer är optionerna värda.
Som jämförelse står börskursen alltså nu per slutet av ons 17 dec 2014 i 37,80 kr.
Optionerna lär ju förhoppningsvis göra att Attemark och vice vd gör allt för att få börskursen att stiga framöver åtminstone tom slutet av nov 2015.
De har dessutom själva betalat drygt 200 000 kr var för optionerna (dvs 1,36 kr per option gånger 150 000 optioner = 204 000 kr var), vilket lär göra det extra viktigt för dem att aktiekursen slutar över 43 kr i slutet av nov 2015.
Annars går förlorar de dessa insatser.
Antag tex att börskursen ligger i 60 kr i slutet av nov 2015.
Då blir vinsten per person:
60 kr minus 43 kr = 17 kr
gånger
150 000 st optioner
= 2,55 miljoner kr
Om kursen står i 80 kr blir vinsten i stället 5,55 miljoner kr per person.
(Från dessa vinster får man sedan även dra inbetalda optionspremier 204 000 kr per pers.)
Men om kursen står i noll kr blir vinsten noll kr (och dessutom de inbetalda optionspremierna på 204 000 kr per pers kastade i sjön).
Edit: På Odd Mollys bolagsstämma i apr 2014 fattade tydligen beslut om ett nytt optionsprogram på totalt 100 000 st optioner att fördelas på "ledande befattningshavare".
De nya optionerna ger rätt att under maj 2017 köpa nya Odd Molly-aktier för en börskurs som ligger 145% över Odd Mollys genomsnittliga börskurs under andra halvan av apr 2014.
Den genomsnittliga börskursen under andra halvan av apr 2014 låg på 51,14 kr.
145% av det blir alltså 74,15 kr.
För att optionerna ska ha något värde måste alltså Odd Molly-aktien ligga över 74,15 kr i maj 2017.
Och som jämförelse ligger aktien alltså nu i knappt 40 kr.
Enl Finansinspektionens insynsregister har hittills 75 000 st av de 100 000 st nya optionerna sålts ut.
Det är följande tre personer som köpt de 75 000 st nya optionerna:
Henrik Fredin 50 000 st
Kristin Roos 15 000 st
Kent Jonas Lundqvist 10 000 st
...Henrik Fredin verkar vara Odd Mollys finanschef.
...Kristin Roos (enl Odd Mollys hemsida):
Kristin Roos
Född 1964.
Product Manager sedan oktober 2008.
"Formgivare för textilindustrin" från Lennings Textiltekniska Institut 1989.
Stockholms Tillskärarakademi 1984-1985.
Lång erfarenhet från textilbranschen såsom
...mönsterkonstruktör/inköpare Marc O´Polo 1990-1997
...inköpare/produktionschef Peak Performance 1997-2005
...samt Produktionschef J. Lindeberg 2005-2008.
http://oddmolly.se/investors-sv/management
Dvs hon verkar vara Odd Mollys produktchef.
...Om Kent-Jonas Lundqvist enl Odd Mollys hemsida:
Kent-Jonas Lundqvist
Född 1972.
Global Sales Director sedan juni 2013.
Kent-Jonas har lång erfarenhet av modeindustrin och där främst inom försäljning av varumärken till både wholesale & retail distribution.
Han har tidigare arbetat på olika positioner för Levi Strauss & Co. såsom Sales Manager för Sverige och Finland, Key Account Manager för Norden och Area Account Manager för Göteborg och Stockholm.
Kent-Jonas är utbildad på IHM Business School inom marknadsföring.
http://oddmolly.se/investors-sv/management
Dvs han är tydligen Odd Mollys försäljningschef med bla bakgrund från amerikanska jeansmärket Levi's.
Dessutom har Odd Mollys ledande befattningshavare även möjlighet till bonus (vilket kan ge extra motivation utöver optionerna).
Enl kallelsen till OM:s bolagsstämma år 2014:
Ersättning till verkställande direktör och övriga personer i företagsledningen skall utgöras av
...fast lön
...i förekommande fall rörlig lön
...övriga förmåner
...samt pension.
Den sammanlagda ersättningen skall vara marknadsmässig och konkurrenskraftig samt stå i relation till ansvar och befogenheter.
Den i förekommande fall rörliga lönen skall
...utgå i kontant ersättning
...baseras på utfallet i förhållande till definierade och mätbara mål
...samt vara maximerad i förhållande till den mållön som fastställts.
Den rörliga lönen skall aldrig kunna överstiga den fasta lönen.
Den sammanlagda rörliga lönen före skatt för samtliga medlemmar i ledningsgruppen kan under 2014 uppgå till högst 1 566 000 kronor beroende på måluppfyllelse.
http://mb.cision.com/Main/495/9559909/226394.pdf
//
Ännu är det dock för tidigt att blåsa faran över.
Även om Odd Molly visar tydliga tecken på att tillfriskna, är det fortfarande lång väg kvar att gå.
Och man vet ännu inte säkert att "turn arounden" kommer att lyckas.
Ev negativt i det perspektivet att Odd Molly-aktien redan stigit ganska kraftigt.
Odd Molly-aktiens historiska kursutveckling:
...Aktien verkar ha börsintroducerats år 2007 och började då handlas i 60-80 kr.
...Sköt snabbt i höjden till toppar på 200 kr i slutet av 2007.
...Kraftig nedgång till 30-40 kr under hösten 2008 (då bla den globala finanskrisen var som värst).
...Kraftig uppgång till ny topp på 160-170 kr i slutet av 2008.
...Sedan pyste luften ur allt snabbare och en botten skulle inte nås förrän i 20-25 kr under hösten 2012.
...Sedan började investerarna andas morgonluft och aktien steg på nytt kraftigt till en topp på nästan 60 kr under våren 2014.
...Därefter har aktien sedan fallit tillbaka till nuvarande nivå under 40 kr.
www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/85228/odd-molly-international
Om "Attemark-vändningen" får fart de kommande åren kan man tex räkna med följande siffror i årstakt för Odd Molly inom 4-5 år:
...intäkter 350 miljoner kr
...rörelsemarginal 12%
...nettoresultat drygt 40 miljoner kr (givet inga räntekostnader, samt skattesats 25%)
...nettoresultat per aktie 5-6 kr (givet oförändrat 5-6 miljoner st utestående Odd Molly-aktier)
Om aktien då värderas till ett p/e-tal på 10-15 ger det en motiverad börskurs på ca 55-80 kr inom 4-5 år.
Det gör väl aktien åtminstone långsiktigt köpvärd vid nuvarande börskurs under 40 kr?
Balansräkningen
Positivt att Odd Molly verkar ha en stark finansiell ställning med
...en kassa på över 20 miljoner kr
...inga räntebärande lån
per slutet av sep 2014.
Det fanns samtidigt en ganska stor ospecificerad post "kortfristiga skulder" på över 40 miljoner kr.
Men den var ungefär lika stor per slutet av 2013 och bestod då mest av leverantörsskulder och kundförskott mm (dvs ej räntebärande lån).
Odd Molly verkar alltså ha en nettokassa (kassa minus räntebärande lån) på över 20 miljoner kr motsvarande 10% av börsvärdet (eller 3-4 kr av börskursen 37,80 kr).
Sedan kan man ev oroa sig över att Odd Mollys tidigare riktigt stora kassa har sjunkit ihop genom åren.
Odd Mollys kassa per slutet av respektive år (period):
2007: 30 miljoner kr
2008: 78 miljoner kr
2009: 85 miljoner kr
2010: 89 miljoner kr
2011: 81 miljoner kr
2012: 77 miljoner kr
2013: 49 miljoner kr
2014 (9 mån): 21 miljoner kr
Det innebär följande förändring av kassan per år (period):
2008: +48 miljoner kr
2009: +7 miljoner kr
2010: +4 miljoner kr
2011: -9 miljoner kr
2012: -4 miljoner kr
2013: -28 miljoner kr
2014 (9 mån): -28 miljoner kr
Dvs kassaminskningar de senaste tre åren plus hittills under 2014.
De kassaförändringarna har dock påverkats negativt av Odd Mollys ganska generösa aktieutdelningar genom åren.
Odd Molly har haft följande aktieutdelningar per aktie:
Avseende 2007 (utbetald våren 2008): 0 kr
Avseende 2008 (utbetald våren 2009): 3,00 kr
Avseende 2009 (utbetald våren 2010): 3,50 kr
Avseende 2010 (utbetald våren 2011): 4,50 kr
Avseende 2011 (utbetald våren 2012): 3,00 kr
Avseende 2012 (utbetald våren 2013): 1,50 kr
Avseende 2013 (utbetald våren 2014): 0 kr
Det har lett till följande totala utbetalningar av aktieutdelningar:
2008: 0 kr
2009: 17 miljoner kr
2010: 20 miljoner kr
2011: 26 miljoner kr
2012: 17 miljoner kr
2013: 9 miljoner kr
2014 (9 mån): 0 kr
Och det ger i sin tur följande kassaförändringar för Odd Molly, exkl utbetalda aktieutdelningar:
2008: +48 miljoner kr
2009: +24 miljoner kr
2010: +24 miljoner kr
2011: +17 miljoner kr
2012: +13 miljoner kr
2013: -19 miljoner kr
2014 (9 mån): -28 miljoner kr
Dvs även exkl utbetalda aktieutdelningar var det ett ganska stort negativt kassaflöde under 2013 och ännu större hittills under 2014.
Risk för att Odd Molly kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott framöver?
...Den kvarvarande kassan var ju som nämnt bara drygt 20 miljoner kr enl senaste resultatrapporten per slutet av sep 2014
...och som synes har Odd Molly haft en kassaminskning på nästan 30 miljoner kr bara under jan-sep 2014.
Visst verkar Odd Mollys intäkter ha börjat öka, men kommer det att räcka till för att stoppa de stora negativa kassaflödena?
//Edit: Odd Molly har haft följande kassaförändringar de senaste kvartalen (kassans nivå per slutet av respektive kvartal, minus kassans nivå per slutet av närmast föregående kvartal):
q4/2013: +13 miljoner kr
q1/2014: -24 miljoner kr
q2/2014: -7 miljoner kr
q3/2014: +2 miljoner kr
Det blir en kassaförändring på -15 miljoner kr under dessa fyra kvartal ihop (dvs under senast rapporterade 12 mån; okt 2013-sep 2014).
Dvs Odd Molly under senast rapporterade 12 mån (okt 2013-sep 2014):
...intäkter 270 miljoner kr (+25%)
...rörelsemarginal -9%
...nettoresultat -8 miljoner kr
...nettoresultat per aktie -1,39 kr
...kassaförändring -15 miljoner kr
...kassa 21 miljoner kr per slutet av sep 2014
...börsvärde 217 miljoner kr vid börskurs 37,80 kr (per slutet av ons 17 dec 2014)
Dvs är detta bolagsvärde motiverat med ovannämnda förutsättningar.
Ev på lång sikt.
Men innan dess ev risk för att Odd Molly kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott (om inte intäktsökningen fortsätter och det negativa kassaflödet minskar).
Om Odd Molly kommer att be om ett sådant kapitaltillskott kommer ju det ske genom att Odd Molly säljer ut nya Odd Molly-aktier vilket lär leda till kursnedgång pga ökat utbud av Odd Molly-aktier och ökad utspädning av befintlig aktiestock.
Ju fler utestående aktier ett bolag har, desto lägre motiverat värde per aktie (förenklat och allt annat lika).
Dock positivt att Odd Molly har välbeställda storägare som säkert ställer upp med allt det kapitaltillskott Odd Molly ev kommer att behöva (om inte övriga aktieägare vill tillskjuta det).
Odd Mollys största aktieägare (ägarandel per slutet av nov 2014):
...fastighetskungen Rutger Arnhult: 20%
...finansmannen Patrik Tillman: 18%
...affärsmannen Christer Andersson (som var med och la grundplåten när Odd Molly startades): 12%
...klädkungen Lennart Björk: 11%
https://oddmolly.se/investors-sv/investor-relations/ownership-structure
Dessa fyra storägare äger alltså tillsammans nästan 60% av Odd Molly.
Positivt att de alla sitter i Odd Mollys styrelse (utom Rutger Arnhult vars fru Mia istället sitter i styrelsen): https://oddmolly.se/investors-sv/bolagsstyrning/board-of-directors
Det tyder på att de är aktivt engagerade storägare, vilket ökar sannolikheten för en långsiktigt positiv aktieutveckling i ett bolag.
...Tillmans fru Christina var ju tidigare Odd Mollys vd före Attemark.
...Björk blev rik när han sålde tidigare börsnoterade klädföretaget Gant där han var huvudägare. (Nu ska han tydligen även återuppliva gamla insomnade klädmärket Boomerang.)
...I Odd Mollys styrelse (som består av totalt sex pers) även bla klädföretaget Björn Borgs fd vd Nils Vinberg.
//
Bla kan företag med intäktstillväxt sluka kapital i form av ökande rörelsekapital.
Rörelsekapital kan ju förenklat definieras som:
varulager
kundfordringar
leverantörsskulder
= rörelsekapital
...Dvs varje ökning av rörelsekapitalet
leder (förenklat) till
...en motsvarande minskning av kassan.
Men även:
...Varje minskning av rörelsekapitalet
leder (förenklat) till
...en motsvarande ökning av kassan.
Långsiktigt brukar rörelsekapitalet hos företag öka i takt med att intäkterna ökar.
Man kan tex anta att den årliga rörelsekapital-ökningen kommer att uppgå till en viss procentuell andel av de årliga intäkterna.
För att minska den negativa effekten på kassan (av tex rörelsekapital-ökningar när intäkterna ökar) brukar företag därmed:
...försöka hålla nere varulagret på en miniminivå (men ändå tillräckligt hög nivå för att ha tillräckligt med varor i lager för att kunderna ska kunna få en snabb leverans av önskad vara)
...försöka få kunderna att snabbt betala utskickade fakturor så att kundfordringarna hålls nere på en miniminivå
...försöka kunna betala leverantörerna om så lång tid som möjligt så att leverantörsskulderna hålls på en maxnivå
Tex bokfört värde för Odd Mollys varulager per slutet av respektive år (period):
2007: 14 miljoner kr
2008: 19 miljoner kr
2009: 25 miljoner kr
2010: 23 miljoner kr
2011: 28 miljoner kr
2012: 23 miljoner kr
2013: 34 miljoner kr
2014 (9 mån): 46 miljoner kr
Det ger följande förändring av det bokförda varulager-värdet per år (period):
2008: +5 miljoner kr
2009: +6 miljoner kr
2010: -2 miljoner kr
2011: +5 miljoner kr
2012: -5 miljoner kr
2013: +11 miljoner kr
2014 (9 mån): +12 miljoner kr
Dvs stora ökningar till hög nivå per slutet av sep 2014.
Risk för att Odd Molly kommer att behöva göra nedskrivningar av detta bokförda varulager-värde i kommande resultatrapporter (dvs för om bolaget byggt upp stora lager nivåer av kläder som ej kan säljas till förväntade priser)?
Tex enl ovan har ju Odd Molly börjat ge ganska stora rabatter på sina ordinarie priser.
Omvänt kan man ju tolka det som positivt att Odd Molly byggt upp ett så stort varulager för att kunna klara av att leverera förväntade intäktsökningar.
De lär ju inte bygga upp ett så stort varulager beroende på "lösa förhoppningar" om kundernas framtida beställningar?
//Edit: Om varulagret i Odd Mollys q3/2014-resultatrapport:
1) Varulagrets sammansättning speglar en högre andel egna försäljningskanaler
2) och b__estår delvis av en tidig leverans av den kommande vårens varor
3) men också en något högre andel äldre varor än önskat.
http://mb.cision.com/Main/495/9664978/301469.pdf
Dvs varulager-ökningen verkar delvis vara i linje med planeringen, men åtminstone till viss del vara oplanerat hög.
//
Liten handel i Odd Molly-aktien
Liksom de flesta småbolag är det relativt sett liten handel i Odd Molly-aktien (särskilt som en stor del av Odd Mollys utestående aktier ligger på "fasta händer" hos några få storägare enl ovan).
Det gör att det kan vara svårt att snabbt köpa eller sälja Odd Molly-aktier för större belopp utan att börskursen rör sig kraftigt i ogynnsam riktning.
Det sänker det motiverade värdet för en aktie med sådana förutsättningar.
Tex ons 17 dec 2014 handlades det knappt 3 000 Odd Molly-aktier för drygt 100 000 kr på börsen.
Om man hade velat sälja Odd Molly-aktier för större belopp än så, skulle det alltså ha funnits risk för att aktien skulle ha rört sig kraftigt i ogynnsam riktning.
Dessutom stor "spread" (skillnad mellan rådande köpkurs och säljkurs) vilket försämrar lönsamheten i handel med Odd Molly-aktien.
Tex ons 17 dec 2014 slutade
...Odd Molly-aktiens köpkurs i 36,90 kr (dvs den högsta kursnivå aktieinvesterare ville köpa aktien för)
...Odd Molly-aktiens säljurs i 38,20 kr (dvs den lägsta kursnivå aktieinvesterare ville sälja aktien för)
Det innebär alltså en spread på 3-4%.
Dvs bara genom att
1) köpa aktien för lägsta möjliga rådande kurs (38,20 kr)
2) och därefter direkt sälja den för högsta möjliga rådande kurs (36,90 kr)
skulle man ha gjort en förlust på 3-4% av investerat kapital.
Det är en hög spread som minskar investerares lust att handla i Odd Molly-aktien.
En hög spread i en aktie sänker aktiens motiverade värde (mätt tex som p/e-tal).
Även liten handel i aktien (tex ovannämnda knappt 3 000 aktier för drygt 100 000 kr för Odd Molly-aktien ons 17 dec 2014) sänker en akties motiverade värde.
För att man ska slippa en värderingsrabatt i en aktie (pga liten handel och stor spread) bör man tex komma upp i att aktien handlas för flera miljoner kr per dag med en spread på max 0,1-0,2%.
Tex klädjätten H&M:s aktie handlades för nästan 700 miljoner kr ons 17 dec 2014.
Och H&M-aktiens spread slutade dagen på minimala 0,03% (med köpkurs 310,60 kr och säljkurs 310,70 kr).
Där finns det ingen som helst värderingsrabatt pga liten handel eller stor spread i börskursen.
Men det lär det göra i Odd Molly-aktien.
Det kan man dock tjäna på om man är långsiktig investerare och är redo att vänta några år tills Odd Molly förhoppningsvis vuxit sig större och det blivit mer handel i aktien och lägre spread (vilket då bör leda till lägre värderingsrabatt).
Odd Mollys egen webbshop
Odd Mollys egen webbshop där man kan se alla de kläder bolaget säljer för närvarande: http://www.oddmolly.se/?gclid=CICu6t_9zsICFePPcgodITIAsg
Där finns även lite Odd Molly-kläder inför våren 2015: http://www.oddmolly.se/collection/sensing_spring
Även särskilda säljsatsningar på Odd Mollys webbshop:
Discover our Christmas basket
Our shopping cart has turned into a generous Christmas basket.
Shop now and enjoy free gifts!
Level 1: Shop between 0-1 500 SEK and you'll get a pretty bracelet or a card deck.
Level 2: Shop between 1 501-2 500 SEK and you'll get a lovely pillow case and free shipping.
Level 3: Shop between 2 501-5 000 SEK and you'll get a smashing Odd Molly garment and free shipping
Level 4: Shop between 5 000 or more and you'll get an exclusive bag or cozy blanket and free shipping
Även:
Jobba för din julklapp
Få 200 kr att handla för.
Läs mer här!
Jobba för din julklapp.
För varje sak du väljer att göra här nedan, adderas 50 kr till en värdecheck som du kan handla julklappar för i vår webbshop.
Så ju mer du delar oss, desto större utdelning till dig själv!
1. Anslut till Facebook för att komma igång.
2. Mollyfiera din profilbild (50 kr)
3. Byt cover photo (50 kr)
4. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (50 kr)
5. Dela kampanjen "Jobba för din julklapp" (50 kr)
Man kan även anmäla sig till Odd Mollys nyhetsbrev, och gå med i "Odd Molly Club".
Dvs belöningar ju mer Odd Molly-kläder man köper för, och ju mer man sprider info till andra om Odd Molly.
Tidigare blogginlägg
Tidigare blogginlägg om Odd Molly-aktien (från 19 mars 2014): http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/langsiktigt-kop-odd-molly-micro-systemation
...Då låg aktien i 42,80 kr.
...Ligger nu i 37,80 kr.
Dvs aktien är -12% på ca nio månader.
Stockholmsbörsen som helhet är +7% under samma period.
Dvs Odd Molly-aktien har fallit under perioden, och dessutom haft en sämre utveckling än börsen som helhet.
Ännu så länge har den rekommendationen (spekulativt köp) för Odd Molly-aktien alltså inte stämt.
Dock avser rekommendationerna i denna blogg utvecklingen på några års sikt, och ej utvecklingen på kort sikt (tex bara några månader).
Geografisk fördelning av Odd Mollys intäkter
Som nämnt har Odd Molly haft följande intäkter per år de senaste åren:
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
2013: 228 miljoner kr (+2%)
2014 (9 mån): 222 miljoner kr (+23%)
År 2011 var den geografiska fördelningen av intäkterna följande:
Sverige 43%
Norge 9%
Tyskland 8%
Danmark 7%
Schweiz 5%
Italien 4%
övriga 24%
Summa 100% (292 miljoner kr)
År 2012 var fördelningen följande:
Sverige 48%
Tyskland 9%
Danmark 7%
Schweiz 5%
Norge 4%
Storbritannien 4%
övriga 23%
100% (224 miljoner kr)
År 2013 var fördelningen följande:
Sverige 55%
Tyskland 10%
Danmark 6%
Schweiz 5%
Norge 4%
Storbritannien 4%
övriga 16%
Summa 100% (228 miljoner kr)
Dvs Sverige och Tyskland verkar ha varit de starkaste länderna (minst svaga länderna) för Odd Molly de senaste åren.
Referat av Odd Mollys senaste resultatrapporter
...Q4/2013-resultatrapporten (från 19 feb 2014): http://mb.cision.com/Main/495/9538880/211982.pdf
...Q1/2014-resultatrapporten (från 29 apr 2014): http://mb.cision.com/Main/495/9575879/238117.pdf
...Q2/2014-resultatrapporten (från 20 aug 2014): http://mb.cision.com/Main/495/9630231/276331.pdf
...Q3/2014-resultatrapporten (från 21 okt 2014): http://mb.cision.com/Main/495/9664978/301469.pdf
Ur q4/2013-resultatrapporten bla:
I jan 2014 köpte Odd Molly ett bolag som innebar att Odd Molly tog över rätten att sälja Odd Molly-kläder i Sverige (i grossistledet).
//Edit: Även sep pressmeddelande (från 23 dec 2014) om detta: http://mb.cision.com/Main/495/9516045/196479.pdf
Där står även bla att Odd Molly tidigare under 2013 även tagit över Odd Molly-grossisterna i Norge och Danmark.
Och i Holland har den utomstående Odd Molly-grossisten bytts ut.
//
Dvs övertagandet av utomstående Odd Molly-grossister i Sverige, Norge och Danmark gör ju att ovannämnda kassaminskning och varulagerökning för Odd Molly på sistone, inte blir lika oroväckande.
Det beror ju då bla på dessa företagsköp.
(Tex köpet av den svenska Odd Molly-grossisten uppges kosta 14 miljoner kr vilket slutligen ska fastställas i slutet av 2014.)
Dock samtidigt negativt att det väl innebär att de intäktsökningar Odd Molly visat upp de senaste kvartalen, åtminstone delvis beror på dessa företagsköp?
//Edit: Svar: Nej! Intäktsökningarna beror ej på företagsköp. Se längre ned i blogginlägget.
Edit 2: Dessutom: Tydligen köpte inte Odd Molly Odd Molly-grossisterna i Norge och Danmark, utan istället så avslutade Odd Molly helt enkelt grossistavtalen med dessa bolag varefter Odd Molly började sköta grossistverksamheterna självt i Norge och Danmark.
Dock blev det engångskostnader på 4-5 miljoner kr för att avsluta grossistavtalen i Norge, Danmark och Holland.
Per slutet av 2013 bildades tex ett nytt bolag som from början av 2014 blev Odd Mollys egen grossist i Norge.
//
Ur q2/2014-resultatrapporten bla:
Odd Molly lanserar badkläder och hemtextilier (sängkläder och handdukar/bad-handdukar/badlakan).
Planen är att produktsortimentet ej bara ska bestå av damkläder utan "ett fullt livsstils-koncept".
Generellt svåra tider för klädbranschen i olika länder:
en tuff verklighet våra återförsäljare (andras butiker som säljer Odd Molly-kläder) möter på många marknader
Antal anställda
Utveckling av Odd Mollys antal anställda de senaste kvartalen (förändring från samma kvartal ett år tidigare):
q4/2011: 58 pers
q1/2012: 57 pers
q2/2012: 52 pers
q3/2012: 54 pers
q4/2012: 53 pers (-9%)
q1/2013: 57 pers (0%)
q2/2013: 57 pers (+10%)
q3/2013: 61 pers (+13%)
q4/2013: 59 pers (+11%)
q1/2014: 60 pers (+5%)
q2/2014: 68 pers (+19%)
q3/2014: 71 pers (+16%)
Bristande kostnadskontroll eller välkalkylerad expansion?
Jämför tex med ovannämnda utveckling av Odd Mollys intäkter de senaste kvartalen:
Intäkter:
q1/2012: 96 miljoner kr
q2/2012: 22 miljoner kr
q3/2012: 71 miljoner kr
q4/2012: 34 miljoner kr
q1/2013: 77 miljoner kr (-19%)
q2/2013: 34 miljoner kr (+51%)
q3/2013: 70 miljoner kr (-2%)
q4/2013: 47 miljoner kr (+38%)
q1/2014: 83 miljoner kr (+7%)
q2/2014: 51 miljoner kr (+52%)
q3/2014: 88 miljoner kr (+26%)
Dvs åtminstone de senaste fyra kvartalen i rad har intäkterna ökat snabbare än antalet Odd Molly-anställda.
Orderingång
Händelseförloppet i ett företag kan tex beskrivas enl följande:
1) Kunderna gör beställningar av bolagets produkter hos bolaget (dvs att de utomstående butiker som säljer Odd Molly-kläder, beställer nya Odd Molly-kläder från Odd Molly.)
De gjorda beställningarnas värde (antal beställda produkter av respektive produkt gånger pris per produkt) registreras hos bolaget som orderingång.
2) Produkterna tillverkas och läggs i lagret.
3) Produkterna levereras till kunderna, samtidigt som fakturor på överenskomna beställningsvärden (antal beställda produkter gånger pris per produkt) skickas ut till kunderna.
Fakturabeloppen bokförs som intäkt i bolagets resultaträkning.
Varje faktura ska betalas inom en viss fastställd period (tex 30 dagar).
När produkterna levererats men innan fakturan för respektive leverans betalats, bokförs fakturabeloppet som kundfordring.
4) Sedan betalar kunderna fakturabeloppen (förhoppningsvis inom fastställd betalningstid 30 dagar).
Då bokförs en minskning av kundfordringarna med betalt fakturabelopp, samtidigt som kassan ökar.
Dvs som synes registreras bolagets orderingång innan samma beställningar senare bokförs som faktiska intäkter.
Orderingången kan alltså tolkas som en "ledande indikator" som visar hur de faktiska bokförda intäkterna kommer att utvecklas framöver.
Odd Molly brukar (förenklat uttryckt offentliggöra bolagets registrerade orderingång per halvår.
De siffrorna har sett ut enl följande:
- -2007:
första halvåret 2007 (vår/sommar 2007): 49 miljoner kr
andra halvåret 2007 (höst/vinter 2007): 82 miljoner kr
- -2008:
4 okt 2007: första halvåret 2008 (vår/sommar 2008): 125 miljoner kr (+158%)
9 apr 2008: andra halvåret 2008 (höst/vinter 2008): 129 miljoner kr (+57%)
- -2009:
9 okt 2008: första halvåret 2009 (vår/sommar 2009): 138 miljoner kr (+10%)
8 apr 2009: andra halvåret 2009 (höst/vinter 2009): 158 miljoner kr (+22%)
- -2010:
8 okt 2009: första halvåret 2010 (vår/sommar 2010): 180 miljoner kr (+30%)
13 apr 2010: andra halvåret 2010 (höst/vinter 2010): 175 miljoner kr (+11%)
- -2011:
8 okt 2010: första halvåret 2011 (vår/sommar 2011): 165 miljoner kr (-8%)
8 apr 2011: andra halvåret 2011 (höst/vinter 2011): 140 miljoner kr (-20%)
- -2012:
30 sep 2011: första halvåret 2012 (vår/sommar 2012): 114 miljoner kr (-31%)
28 mars 2012: andra halvåret 2012 (höst/vinter 2012): 87 miljoner kr (-38%)
- -2013:
25 sep 2012: första halvåret 2013 (vår/sommar 2013): 95 miljoner kr (-17%)
27 mars 2013: andra halvåret 2013 (höst/vinter 2013): 95 miljoner kr (+9%)
- -2014:
24 sep 2013: första halvåret 2014 (vår/sommar 2014): 120 miljoner kr (+26%)
27 mars 2014: andra halvåret 2014 (höst/vinter 2014): 121 miljoner kr (+27%)
- -2015:
21 okt 2014: första halvåret 2015 (vår/sommar 2015): 110 miljoner kr (+10%)
Siffrorna ska alltså utläsas enl följande:
...Under hösten 2006 fick Odd Molly beställningar på 49 miljoner kr avseende Odd Mollys klädkollektion för våren/sommaren 2007 (för leverans under första halvåret 2007).
...Under våren 2007 fick Odd Molly beställningar på 82 miljoner kr avseende Odd Mollys klädkollektion för hösten/vintern 2007 (för leverans under andra halvåret 2007).
...4 okt 2007 kom besked om att Odd Molly under hösten 2007 fått beställningar på 125 miljoner kr avseende Odd Mollys klädkollektion för våren/sommaren 2008 (för leverans under första halvåret 2008).
Det innebar en orderingångs-förändring på +158% från orderingången för motsvarande klädkollektion ett år tidigare (dvs avseende våren/sommaren 2007).
Osv.
Av siffrorna ser man att den första varningssignalen om att något var fel, kom redan under våren 2010 då besked gavs om att
...orderingången för andra halvåret 2010
blev lägre än
...orderingången för första halvåret 2010
I efterhand visade sig det bli den första halvårsvisa orderingången av fem, då Odd Molly visade fallande orderingång.
Och det första ljuset i tunneln kom på samma sätt under hösten 2012 då det visade sig att
...orderingången för första halvåret 2013
blev högre än
...orderingången för andra halvåret 2013
Dvs Anna Attemark tillträdde som ny Odd Molly-vd i slutet av 2011, och redan under hösten 2012 hade hon lyckats börja vända den dåliga utvecklingen.
Obs att Odd Molly på sistone börjat räkna orderingången på nytt sätt; exkl orderingång till Odd Mollys egna försäljningskanaler (butiker och webbshop osv).
Orderingången för första halvåret 2015 avser alltså endast beställningar från andras försäljningskanaler (dvs andras butiker osv).
Därför bör man ej bli särskilt orolig för att
...orderingången för första halvåret 2015
var lägre än
...orderingången för andra halvåret 2014
De siffrorna är alltså nämligen beräknade på olika sätt (exkl respektive inkl orderingång från egna försäljningskanaler).
Det viktiga är istället att
...orderingången för första halvåret 2015
ökade jämfört med
...jämförbara siffror (dvs orderingången exkl egna försäljningskanaler) för motsvarande period ett år tidigare (dvs för första halvåret 2014).
Bra alltså att den positiva trenden fortsätter för femte halvåret i rad (sedan hösten 2012 då besked kom om orderingången för första halvåret 2013).
Hur pass bra har Odd Mollys orderingång varit på att förutspå bolagets kommande faktiska intäkter?
Ovannämnda orderingång per halvår blir följande siffror per helår:
2007: 131 miljoner kr
2008: 254 miljoner kr (+95%)
2009: 296 miljoner kr (+17%)
2010: 355 miljoner kr (+20%)
2011: 305 miljoner kr (-14%)
2012: 201 miljoner kr (-34%)
2013: 190 miljoner kr (-5%)
2014: 241 miljoner kr (+27%)
Obs alltså att detta inte är orderingång (dvs beställningsbelopp) erhållna under respektive år, utan istället är det orderingång som erhållits tidigare men avseende leverans (och därmed fakturering) under respektive år enl ovan.
Som jämförelse har Odd Mollys fakturerade och bokförda intäkter som nämnt uppgått till följande belopp per år (tom senast redovisade resultatrapport, dvs q3/2014-resultatrapporten som kom 21 okt 2014):
2007: 130 miljoner kr
2008: 268 miljoner kr (+105%)
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
2013: 228 miljoner kr (+2%)
2014 (9 mån): 222 miljoner kr (+23%)
Dvs det kan tolkar som att Odd Mollys besked om orderingången är någorlunda användbara för att förutspå hur bolagets intäkter kommer att förändras under de perioder som orderingången avser.
Tex visade orderingången
...en förväntad ökning av intäkterna tom 2010 (dvs 2008, 2009 och 2010)
...Därefter intäktsfall 2011 och 2012 (varav 2012 mer än 2011)
...Sedan spådde orderingången även en intäktsminskning under 2013, men det blev istället i själva verket en mindre intäktsökning (vilket tex tyder på större efterbeställningar än den ursprungliga orderingången).
...Den ökade intäktsökning som orderingången sedan spådde för 2014 har hittills visat sig stämma någorlunda.
Utifrån det kan man alltså tolka det som att
...den orderingång som Odd Molly nu i okt 2014 redovisade avseende första halvåret 2015 (innebärande en förändring på +10%)
...lär leda till att Odd Molly i slutändan ungefär kommer att ha en intäktsökning i samma nivå under första halvåret 2015.
(Dock förbehåll för att den orderingång Odd Molly redovisat avseende första halvåret 2015, är en smalare definition än tidigare och exkluderar som nämnt numera Odd Mollys egna försäljningskanaler.)
Som nämnts ovan användes följande riktmärken för Odd Mollys ekonomiska siffror i årstakt inom 4-5 år, och vad det kan antas innebära för Odd Molly-aktiens framtida börskurs:
...intäkter 350 miljoner kr
...rörelsemarginal 12%
...nettoresultat drygt 40 miljoner kr (givet inga räntekostnader, samt skattesats 25%)
...nettoresultat per aktie 5-6 kr (givet oförändrat 5-6 miljoner st utestående Odd Molly-aktier)
Om aktien då värderas till ett p/e-tal på 10-15 ger det en motiverad börskurs på ca 55-80 kr inom 4-5 år.
Det gör väl aktien åtminstone långsiktigt köpvärd vid nuvarande börskurs under 40 kr?
Och som nämnt hade Odd Molly tex intäkter på 270 miljoner kr under senast rapporterade 12 mån.
Dvs:
1)
För att öka från årliga intäkter på 270 miljoner kr till 350 miljoner kr på 4-5 år krävs en genomsnittlig årlig intäktsförändring på ca 5-7% per år.
Om Odd Molly då klarar av att ligga på 10% så blir ju det ännu bättre.
2)
Dessutom kan man förhoppningsvis anta att om Odd Mollys orderingång (enl den nya definitionen exkl egna försäljningskanaler) är +10% i årstakt, så lär Odd Mollys totala intäkter öka i snabbare takt - eftersom bolaget satsar allt mer på de egna försäljningskanalerna och att de verkar ha en god utveckling (bla Odd Mollys egna webbshop osv).
Edit:
...Kan orderingångs-ökningen på 10% ha att göra med att Odd Molly gjorde företagsköpet av Odd Molly-grossisten i Sverige
...eller avser förändringen "jämförbara enheter"?
Om ökningen (åtminstone delvis) berodde på företagsköpet så är ju det negativt eftersom det inte är någon konst att göra företagsköp och på så sätt öka intäkterna.
Normalt sett är ju som utgångspunkt det enda värdeskapande för aktieägarna (eller åtminstone det viktigaste värdeskapande elementet) i vilken utsträckning ett bolag kan öka sina intäkter av egen kraft ("organiskt") utan företagsköp.
Har per sön 21 dec 2014 skickat mejlfråga om detta till Odd Mollys finanschef Henrik Fredin:
Hej Henrik, en fråga
Hej hur står det till.
1)
Jag har fått det till att Odd Molly har ökat sina intäkter enl följande de senaste kvartalen (förändring jämfört med samma kvartal ett år tidigare:
q1/2014: 83 miljoner kr (+7%)
q2/2014: 51 miljoner kr (+52%)
q3/2014: 88 miljoner kr (+26%)
2)
Och så har ni ju sagt att orderingången (avseende första halvåret 2015) uppgick till 110 miljoner kr (+10%) i grossistledet.
I vilken utsträckning har dessa förändringar påverkats av att Odd Molly köpte grossistverksamheten i Sverige from jan 2014?
Orsaken till att jag frågar är att jag filar på ett blogginlägg om Odd Molly-aktien: http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/spekulativt-kop-odd-molly-uppdatering-nr-2
Och för att kunna bedöma om Odd Molly-aktien är köpvärd eller ej, är det ju intressant om ovannämnda intäkts- och orderingångsförändringar
...beror på företagsköpet
...eller har uppnåtts av egen kraft (och i så fall i vilka proportioner).
Tack & bästa hälsningar!
Hans ev mejlsvar kommer att återges här när det erhålls.
//Edit: Hans mejlsvar kom redan samma dag, dvs sön 21 dec 2014:
Hej (...)
Tack för ditt mail!
Det korta svaret på din fråga är att förvärvet av den svenska agenturen i sig inte påverkat försäljningstillväxten.
Anledningen härtill är att verksamheten tidigare sköttes av en agent som fick provision baserad på försäljningen.
_Försäljningen som sådan har i sin helhe… [content has been truncated]