Odd Molly vs Björn Borg
2008-02-17 20:34, Edited at: 2010-06-11 11:08Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
En osäker konjunkturbild har satt detaljhandelssektorn i rejäl gungning och Stockholmbörsens konfektionsbolag har under den senaste veckan pressats rejält, starkt påverkad av Björn Borgs rapport och den lite suddigare framtidsbild som ledningen målat upp. Nästa bolag till rakning är Odd Molly som släpper sin bokslutsrapport på tisdag. Bolagets aktie har fallit med dryga 20 % sedan årsskiftet och i väntan på rapporten sitter placerarna spända som en högspänningsledning och väntar på offentliggörandet. Frågan är om Odd Molly kommer att skalperas likt Björn Borg gjorde efter rapporten? Eller finns det orsak att vara optimist?
Att direkt jämföra bolagen är i viss mån felaktigt men ett försök kan ju vara rätt så upplysande. Då båda bolag har siktet inställt på den gigantiska amerikanska marknaden känns det intressant att spekulera i framtiden utifrån detta. Jag har således under helgen funderat på hurudana förutsättningar dessa två snabbväxande bolag har och kommit fram till en hel del intressanta slutsatser. Se dock inte detta som någon rekommendation, utan främst som upplysning. Håll till godo!
Odd Molly vs Björn Borg
Se det inte som en självklarhet att ett utländskt bolag lyckas med sitt etableringsförsök på den amerikanska marknaden. Tänk med hjärnan istället för med hjärtat. För oss här i Norden ser vi t.ex. varumärket Björn Borg nästan som en självklarhet eftersom vi under lång tid befunnit oss i Björn Borg-WORLD. Allt från tennisstjärnans framgångar på näthinnan till företaget Björn Borg och bolagets framgångsrika produkter har gjort att vi successivt identifierat oss själva med varumärket och i många fall även byggt upp ett själsligt kontrakt. Men hur skall egentligen den protektionistiska amerikanen identifiera sig med Björn Borg? Är det uttalet Bjoorn Boorg som skall locka eller är det kanske den exotiska svenskheten som skall dra till sig kunden? Det kan ju knappast var frågan om tennisspelaren för han är ju för länge sedan passé för den målgrupp som varumärket till stor del riktas mot? Det går inte heller att se på historiken och jämföra med andra utländska bolag som lyckats i USA eftersom konkurrenssituationen var betydligt behagligare förr. Inte heller kan man räkna med att framgången i kontroversiella Holland innebär fortsatt framgång i andra länder. Orsaken till medgången där härstammar framförallt från att det orangefärgade Holland är det land som trots allt har störst liknelser till de nordiska länderna, därav framgången. När nu alltså Björn Borg ger sig an den amerikanska marknaden innebär det inte någon omedelbar framgång och frågan är om inte aktieägarna bakat in ett alltför lyckligt utfall i deras förväntningar?
För Odd Molly är situationen betydligt behagligare. Det främsta argumentet till varför Odd Molly kommer att fortsätta prestera kraftig tillväxt och ökad vinst är just den amerikanska marknaden. Bolaget har redan satt ner klacken och det ser ut som att fotdynan kommer att landa mjukt men kraftfullt när bolaget tar ut steget till fullo. Trots att framtidsbilden för den amerikanska ekonomin mörknar alltmer kommer bolaget sannolikt att lyckas bra i USA, förmodligen över förväntan. Svaret till framgången finns hos den konsumtionsglada amerikanska kvinnan som trots ett relativt högt pris kommer att lockas av varumärket. För det första så är de ”vilda västern” inspirerade klädesplaggen som klippt och skurna för den amerikanska marknaden. Det är ju som att se ett avsnitt av den populära klassiska TV-serien ”Lilla huset på prärien” och se Laura Ingalls komma springande över catwalken! Strategin är alltså lika nationalistisk som genialisk! Ytterligare rider varumärket på det faktum att allt fler respekttörstande kvinnor ger sig ut på självständighetsuppbyggande äventyr och det är givetvis då lätt att förstå att själva varumärket ”Odd Molly” stärker identitetskänslan. Det är ju som sagt först när du vågar vara ”annorlunda” som du verkligen är någon! Filosofiskt värre, men synnerligen viktigt att beakta. Odd Molly kommer alltså att lyckas i USA och med den amerikanska marknaden i ryggen kommer även bolaget att lyckas internationellt. Med hjälp av den amerikanska marknaden kommer Odd Molly att bli en trendsättare och vi vet alla att en trend som ”exporteras” från USA är betydligt slagkraftigare än vice versa!
Då detaljhandelssektorn alltså är i gungning ser framtidsbilden betydligt dystrare ut för Björn Borg än Odd Molly. Och då vallgraven runt borgen nu alltså plötsligt blivit betydligt djupare och då bron över blir allt mer bräcklig kommer det att ta tid innan alla ”borgare” tagit sig över bron och erövrat världen. Frågan är om de överhuvudtaget lyckas? För Odd Molly däremot, ja hon står som Jeanne d’Arc högt uppe på ”New” Orléans kullar och dirigerar skickligt ut ”fröken annorlunda” på framgångsrika korståg över världen. Så glöm Björn Borg för ett tag. Matchen är över! För Odd Molly däremot, kommer framgången att fortsätta likt en högljudd hårt slående Sharapova. Frågan är, om ens en vikande konjunktur lyckas orsaka en enda setförlust? Möjligtvis då på tisdag, men det blir en temporär sådan, för på sikt kommer det att sluta med ”showtime”!
WELCOME TO MOLLYWOOD!