Odd Molly på auktionssajten tradera
2008-08-21 10:13, Edited at: 2010-06-11 11:34Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Ett tämligen enkelt, och objektivt sätt att mäta intresset för Odd Molly kläder är att regelbundet kontrollera aktiviteten på auktionssajten - tradera.
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=Odd+Molly&search_category=-1
Just nu ger en sökning på "Odd Molly" drygt 500 träffar. En stor andel av kläderna annonseras som "nya", eller "aldrig använda".
Eftersom att jag aldrig tidigare mätt kläders popularitet på detta sätt vet jag inte riktigt vad som händer, när intresset avtar.
Kommer utbudet av begagnat då att öka? Eller är det tvärtom så att när försäljning i butik går trögare, så kommer butiksägarna i högre grad än tidigare att saluföra kollektionerna via nätet?
Kanske är det helt enkelt så att när intresset för Odd Molly dalar, så kan man se det i antalet träffar på tradera?
300 träffar skulle då indikera att "det tidlösa" modeplaggets storhetstid håller på att dala. 100 träffar vore rena dvalan.
I vart fall tycker jag att "traderametoden" för att mäta försäljningens popularitet borde ge ett säkrare utslag, i jämförelse med att hastigt gå in i en slumpmässigt vald butik, och fråga första bästa expedit hur Odd Molly säljer.
Aktien kostar i skrivande stund 63 kronor.
Kommentera gärna!