Post entry

Odd Molly - konkurrenter

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Odd Molly har konkurrenter. Vilka är de?

De Svenska klädföretag som befinner sig i samma prissegment som Odd Molly, och därmed kan betraktas som direkta konkurrenter är Acne, Filippa K, Hunky Dory, J Lindeberg och Whyred.

Det finns även ett antal mindre varumärken i Sverige som tex Carin Wester, Dagmar, Hope, Linnea Westerlund och Ylva Lijefors. Även de kan betecknas konkurrenter. Visserligen skiljer sig design åt, men eftersom att samma kunder köper Odd Mollys kläder som ovanstående varumärken så är de ändå att anse som konkurrenter.

Internationella konkurrenter varierar från marknad till marknad, men inom Odd Mollys prissegment kan nämnas Anna Sui, Antik Batik, Baum und Pferdgarten, Betsey Johansson, By Malene Birger, Citizens och Humanity, Custo Barcelona, Day Birger et Mikkelsen, Drykorn, Ella Moss, Ivana Helsinki, Juicy Couture, Marc Jacobs, No-Li-Ta, Scrapbook, True Religion och Z-Brand.

---

Efterapningar

Det är knappast så att de som handlar på Hennes & Mauritz, KappAhl eller Lindex plötsligt skulle vara beredda att köpa dyra kläder. Däremot så försöker dessa lågpriskedjor att locka några från "högprissegmentet" till sig, genom efterapningar.

Ett exempel:

I ett utspel anklagar Odd Mollys vd Christina Tillman konkurrenterna Lindex, Ellos, Josefssons samt italienska Italy Kids och franska Stella Forest för att ha kopierat Odd Mollys kollektioner och hon kräver att de nu dras tillbaka.

- Våra ögon finns överallt och de som stjäl från oss kommer att åka fast. Och stoppas, skriver Odd Molly på sin hemsida.
Christina Tillmans kritik riktar sig inte mot att lågpriskonkurrenter inspireras av Odd Molly utan att de, enligt Odd Molly, helt plagierar både mönster och material.

- För oss är det viktigt att visa att vi inte accepterar att aktörer kopierar vår design och har därmed skrivit brev till berörda företag. Detta problem är stort för många mindre designers och entreprenörer. Det är även viktigt ur våra kunders perspektiv som har köpt våra kläder och sedan ser kopior säljas billigt på marknaden, säger hon.

Enligt Christina Tillman har hon fått tips från missnöjda kunder som har köpt Odd Molly-kläder och som året därpå får se likadana kläder i en postorderkatalog från Ellos eller Josefssons.

Odd Molly har kontaktat både jurister och de flesta av utpekade bolagen för att förmå dem att dra tillbaka sina kollektioner. I några fall har produkterna också dragits tillbaka.

I exemplen kritiserar Odd Molly bland annat Lindex som sägs ha kopierat designen för en kortärmad vävd blus.

- Vår blus har vi gjort i samma modell i ett flertal olika tyger. Spetsen runt ringningen, korsstygnen och stråveckan samt den lilla rosetten är kopierade. Vår blus kostar beroende på material mellan 900 och 1000 kr i butik.

Lindexledningen hymlar inte om att bolaget har kopierat sin mindre konkurrent. Tvärtom medger Lindex i praktiken att bolaget har plankat Odd Molly och Ledningen har i brev till Odd Molly uppgett att blusen nu ska återkallas.

Affärsvärlden har sökt Lindexchefen Göran Bille för en kommentar.
- Vi har en brevväxling med Odd Molly och vill inte kommentera den offentligt, säger informationschefen Sara Carlsson.

Ellos och Josefsson har kopierat en mönstrad stickad bomullscardigan:

- Hela tröjan är kopierad med undantag för ärm-mudden, säger Odd Molly-chefen.

Odd Molly-kritiken mot kopiatörerna riktar sig också mot Italy Kids, som tog sig friheten att göra barnkläder av en Odd Molly-design och mot franska Stella Forest som har kopierat en tunn stickad cardigan med broderad text.

------

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?