Post entry

Odd Molly

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Odd Molly marknadsför sig för första gången!

Det svenska modeföretaget Odd Molly gör sin första kampanj någonsin och plåtar den danska modellen Helena Christensen. - "Det var vår drömtjej. Hon stod högst upp på önskelistan", säger Per Holknekt, kreativ chef på Odd Molly. I höst satsar Odd Molly mer på införsäljning av kollektionen jämfört med tidigare år. När vi startade var vi en t-shirt leverantör som hade en och annan klänning. I dag ser det helt annorlunda ut, andra förutsättningar och andra konkurrenter.
Per Holknekt vill inte ge för många detaljer om reklamidén men avslöjar att kampanjen ska bestå av fyra ansikten där Helena Christensen är ett. Åldern på modellerna är 16, 26, 40 och 60 år. Annonserna med Helena Christensen kommer att publiceras i ledande modemagasin i länder som USA, England, Italien, Sverige och Danmark. För att få pengarna att räcka lite längre har Odd Molly tänkt till kring medievalet. Vi ska gå i modemagasin som har täckning också utanför sina utgivningsländer. Amerikanska Vouge läses också i Kanada precis som den italienska upplagan läses i Spanien.

USA-lanseringen startar med en påkostad modevisning på Mondrians Sky Bar i Los Angeles. Mode Dragplåstret inför lanseringen, som placerar Odd Molly i 350 amerikanska butiker, är skådespelerskan Daryl Hannah. Hon fanns på plats och inledde kvällen med en dikt, ”Daryl Hannah är en fantastisk person att ha som ansikte utåt. Hon är en vacker person som bryr sig om miljön och som på ett enkelt sätt förkroppsligar kvinnan. Inga krusiduller”, säger Odd Mollys medgrundare och designer Karin Jimfelt-Ghatan och Per Holknekt i ett uttalande.

Vilka kläder har sålt bäst? - Vi är traditionellt ett bolag för överdelar, från hösten 2007 har vi sålt byxor. Under det första halvåret -08 har försäljningen av blusar, stickade tröjor och klänningar gått bra. Byxor börjar öka men det tar tre fyra säsonger att sätta ett sortiment, säger Christina Tillman.
Hon säger att bolaget har ökat försäljningen på alla marknader och att de största uppgångarna har skett i södra Europa och i Sverige.
Vår- och sommarkollektion 2009 har blivit väl mottagen och införsäljningen har börjat bra, enligt Christina Tillman, vd för Odd Molly, till Nyhetsbyrån Direkt. "Tongångarna är glada i leden, men det är alldeles för tidigt att säga någonting i siffror"

Odd Molly vinner Guldknappen 2008 Vinnaren i år är döpt efter en skateboardåkande tjej från Usa: Odd Molly. – Det kan bara inte bli bättre! Det är det största och mest anrika designpriset i Sverige och det känns som en enorm bekräftelse och en härlig egokick, säger Karin Jimfelt-Ghatan, som är en av grundarna till kraftigt växande märket Odd Molly. För första halvåret 2008 har vi en rörelsemarginal på drygt 25 procent säger Christina Tillman.

Odd Mollys kläder säljs genom 1.600 återförsäljare i 38 länder. Under det andra kvartalet stack bolaget ytterligare en flagga i världskartan genom att teckna ett avtal med en distributör i Dubai.

Födelse- och tillväxtstoryn kring Odd Molly har rönt stor svensk och internationell uppmärksamhet och sagan lär, detta till trots, knappt ha börjat!

Ex. p/e-tal baserat på nuvarande kurs 60 kr.

År 2008 vinst på 7,40 kr per ak, p/e 8,10

År 2009 vinst på 13 kr per ak, p/e 4,6

År 2010 vinst på 17 kr per ak, p/e 3,5

Mvh/Salmagundie

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?