Långsiktigt köp: Odd Molly
2013-05-21 04:51, Edited at: 2013-06-09 22:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Tecken på vändning för klädföretaget Odd Molly. Aktien verkar billig.
Sammanfattning
Under Odd Mollys rekordår 2008, 2009 och 2010 hade bolaget:
• intäkter uppåt 300-400 miljoner kr/år
• en rörelsemarginal på ca 15-25%
• ett resultat efter skatt på 40-50 miljoner kr/år
• ett resultat per aktie på 6-9 kr/år
Sedan dess har utvecklingen försämrats kraftigt. Nu har bolaget:
• intäkter kring 200 miljoner kr/år
• ett resultat som innebär förlust
Men skam den som ger sig. Enl resonemang nedan kan man anta följande scenario för Odd Molly inom 2-3 år:
• intäkter på 250-300 miljoner kr/år
• en rörelsemarginal på 10%
• ett resultat per aktie på 3-4 kr
• att aktien då värderas till ett p/e-tal på 10-15
• att börskursen därmed ligger i 30-60 kr
Vid nuvarande börskurs på knappt 30 kr är Odd Molly värt 160-170 miljoner kr på börsen, så om bolaget kan komma tillbaka till sin forna form är uppgångspotentialen i börskursen stor.
Dessutom är bolaget (ännu så länge) finansiellt urstarkt med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 60-70 miljoner kr (motsvarande 12 kr/aktie).
Försämringen
Hur kunde det bli en sådan försämring av utvecklingen?
Det har väl bla varit tal om att bolagets klädkollektioner sett ungefär likadana ut genom åren och folk som gillar Odd Molly-kläder har därmed tillräckligt med dem redan i sina garderober.
Ett annat skäl kan vara att medgrundaren Per Holknekt (som fortfarande är marknadschef i bolaget) verkar ha lättat på gasen vad gäller sin involvering i bolaget sedan år 2010 då han började sälja av sina Odd Molly-aktier (då kursen fortfarande nästan låg i 100 kr): http://www.di.se/artiklar/2010/8/27/grundaren-per-holknekt-saljer-i-odd-molly/
Idag har han sålt ut nästan alla sina aktier i Odd Molly.
Bolaget har även gjort felsatsningar såsom USA-etableringen inkl egen butik på bästa adress i Los Angeles, men USA-försäljningen tog aldrig fart och LA-butiken är numera stängd.
Det var i sep 2009 som Odd Molly meddelade att butiken skulle öppnas i feb 2010 på Robertson Boulevard "mitt i stadens trendiga modedistrikt": http://news.cision.com/se/odd-molly/r/odd-molly-oppnar-butik-pa-robertson-boulevard-i-los-angeles,c449493
Men i sep 2011 kom besked om att butiken stängs: www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=211008
Lett av Holknekt försökte Odd Molly även lansera herrkläder under nya varumärket "Post fire dew" (fritt översatt; "rökdimmor efter skogsbrand"). Även det gick dåligt och är numera nedlagt.
Positiva tecken
Men en del positiva tecken har dykt upp sedan en tid:
• I dec 2011 tillträdde stjärnan Anna Attemark från H&M som ny vd för Odd Molly.
• I mars 2013 kom besked om att Odd Mollys orderingång äntligen börjat öka igen.
• I maj 2013 tillträdde Anna Bonnevier från H&M som ny chefsdesigner för Odd Molly, och under våren 2013 börjar även Kent-Jonas Lundqvist från Levi's Europa-organisation som ny försäljningschef för Odd Molly.
Attemark är optimist och sa tex i q1/2013-resultatrapporten (som kom 25 apr 2013) att även om det är bra att orderingången har börjat öka igen så har bolaget "siktet betydligt högre inställt" än dessa orderingångs-nivåer och att "långsiktigt ska vi nå betydligt högre nivåer": http://mb.cision.com/Main/495/9405983/116444.pdf
I årsredovisningen för 2012 (som är daterad 20 mars 2013) skrev Attemark att "mycket av grundarbetet i det förnyade Odd Molly är gjort men vi planerar att över tid åstadkomma väsentligt mer för att återta den starka position Odd Molly ska ha": http://mb.cision.com/Main/495/9389204/105310.pdf
Attemark fokuserar väl nu bla på följande strategier:
• att förnya Odd Mollys klädsortiment, och även att bredda det till yngre målgrupper och till kläder med lägre prislapp (utan att ge avkall på Odd Mollys unika design och varumärke)
• att styra upp försäljningskanalerna så att Odd Mollys kläder finns i de bäst lämpade butikerna och får bra exponering i butikerna
• att satsa på Odd Mollys egna "flaggskepps-butiker" och försäljningen via internet
Bla framkom i q1/2013-resultatrapporten (som kom 25 apr 2013) att Odd Molly har sagt upp avtalen med befintliga försäljningsagenter i Norge och Danmark för att byta till ett annat upplägg för försäljningen i dessa länder (där Odd Mollys intäkter inte har utvecklats särskilt väl). Dvs det är väl dessa försäljningsagenter som i sin tur har kontakt med de butiker i respektive land där Odd Mollys kläder säljs.
Nya storägare
Och även om grundarna Per Holknekt och Karin Jimfelt-Ghatan säljer ut sina Odd Molly-aktier så har välrespekterade finansmännen Rutger Arnhult och Patrik Tillman klivit in som nya huvudägare i bolaget.
Tillman har nu en ägarandel på 18% och Arnhult en ägarandel på 16%. Tillman är även Odd Mollys styrelseordförande.
Det var hans fru Christina som tidigare var vd för Odd Molly åren 2005-2011.
• Tillman var tidigare prisbelönt aktieanalytiker (med inriktning på aktier i banker och försäkringsbolag) på aktiemäklarfirman Alfred Berg.
Tillman är nu aktiv i finansfirman Lenner & Partners.
• Arnhult för sin del var tidigare också aktieanalytiker (men med inriktning på aktier i fastighetsbolag) på aktiemäklarfirman Öhman.
Han har sedan 1990-talet byggt upp ett fastighetsimperium och är bla huvudägare i de börsnoterade fastighetsbolagen Corem och Klövern (varav han även är vd för det sistnämnda).
Och Arnhults fru Mia är styrelseledamot i Odd Molly.
Dvs finansmän som Tillman och Arnhult borde veta vad de gör när de har investerat i så pass stora ägarandelar i Odd Molly (med litet förbehåll för att det är deras fruar som har övertalat dem att göra det).
Och enl Finansinspektionens insynsregister har de fortsatt öka sina ägarandelar i Odd Molly även under 2012 och 2013: http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=824&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2012-05-21&tomdate=2013-05-21
Ägarandelar i slutet av 2011:
• Tillman: 18,08%
• Arnhult: 15,64%
Ägarandelar i slutet av apr 2013:
• Tillman: 18,25%
• Arnhult: 16,15%
Vilken framgångssaga
Per Holknekt (nu 53 år) föddes i Falun år 1960 och växte upp där men flyttade på 1980-talet till Kalifornien i USA där han blev skateboard-världsmästare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Holknekt
Här åker han skateboard i en tävling i San Francisco i ett videoklipp från 1984: http://www.youtube.com/watch?v=CDYce4VJ6sE
Sedan flyttade han hem till Sverige igen, fick alkoholproblem och blev uteliggare och gick runt och sålde tidningen "Situation Stockholm" till folk på stan för att tjäna några slantar.
Men vilka otroliga talanger han hade inom sig. År 2002 grundade han klädföretaget Odd Molly tillsammans med designern Karin Jimfeldt-Ghatan och finansiären Christer Andersson som styrelseordförande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Odd_molly
Under 2007 börsintroducerades bolaget. Inför börsintroduktionen såldes aktier ut till aktieinvesterare i maj 2007 för en teckningskurs på 40 kr/st.
Och redan under hösten samma år nådde aktien toppnivåer på 200 kr vid 3 olika tillfällen (i okt, nov respektive dec) och bolaget var då värt över 1 miljard kr på börsen.
Vilken bedrift med all den konkurrens som finns i klädbranschen.
Videoklipp (upplagt 17 maj 2011) där Holknekt berättar om sitt liv (på engelska): http://www.youtube.com/watch?v=_ZEScCq6z3Y
Videoklipp (upplagt 13 jun 2011) där Holknekt berättar om hur bolaget Odd Molly fick sitt namn: http://www.youtube.com/watch?v=D31-QyrPuHA
Enl vad han säger var den verkliga Odd Molly en av tjejerna som hängde kring skateboard-proffsen i Kalifornien på 1980-talet, men medan de andra tjejerna ansträngde sig för mycket för att få killarnas uppmärksamhet gjorde denna tjej ingenting - och det var därför henne som alla killarna ville vara med.
Som Holknekt förklarar det är detta även utmärkande för hela varumärket Odd Molly; att Odd Molly-kläderna bidrar till att göra tjejer beundrade för dem de verkligen är och att hjälpa till att få fram det.
Grundartrion kvar
• Per Holknekt är tydligen fortfarande marknadschef för Odd Molly men har numera sålt av det mesta av sina aktier i bolaget.
• Karin Jimfelt-Ghatan är fortfarande Odd Mollys chefsdesigner och har ett aktieinnehav motsvarande en ägarandel på 7-8% (även om hon också säljer av sina aktier).
• Och Christer Andersson sitter fortfarande i Odd Mollys styrelse och har kvar en ägarandel på 15%.
https://oddmolly.com/investors-sv/bolagsstyrning/management
https://oddmolly.com/investors-sv/bolagsstyrning/board-of-directors
https://oddmolly.com/investors-sv/investor-relations/ownership-structure
Nuvarande största ägarna
Ur ägarlistan i den sistnämnda länken ovan:
• Patrik Tillman står bakom bolaget Kattvik Financial Services som är Odd Mollys största aktieägare (med en ägarandel på 18%).
• Rutger Arnhult står bakom bolaget M2 Capital Management AB som är näst största aktieägare (med ägarandel 16%).
• Och Christer Andersson står bakom bolaget A.T.V Holding Aktiebolag som är 3:e största aktieägaren (med ägarandel 15%).
Ägarandelarna är per 30 apr 2013.
I ägarlistan finns även:
• Lennart Björk som står bakom bolaget New Moon Förvaltning AB som är Odd Mollys 6:e största aktieägare med en ägarandel på 4%. Han var tidigare storägare (och i många år även vd och styrelseordförande) i klädföretaget Gant. Nu sitter han i Odd Mollys styrelse.
Bla är det väl tack vare Björk som Gants tidigare finanschef Henrik Fredin nu är finanschef i Odd Molly sedan nov 2012.
Positionering
Kläder och klädföretag kan ju delas in i olika kategorier utifrån tex följande dimensioner:
• låga priser - höga priser
• låg modegrad - hög modegrad
• generell design - nischad design
• kvinnor - män
• unga - gamla
Tex kan man göra följande indelning:
• H&M: Låga priser, hög modegrad, generell design, mest unga kvinnor.
• Odd Molly: Höga priser, nischad design, mogna kvinnor.
Odd Molly har ju lyckats mycket bra med sin inriktning.
Ett synsätt är att Odd Molly-kläderna inte främst är inriktade på hög modegrad utan har en mer tidlös design med kläder i en folkdräkts-liknande stil (åt hippie- eller "boho-chic"-hållet), ofta med väldigt fina detaljer i form av tex broderier på kläderna eller stickade kläder i fina mönster.
Tex Odd Mollys sommarkollektion för 2013: http://oddmolly.com/collection/summer
De senaste kläderna från Odd Molly: http://oddmolly.com/new_arrivals
Videoklipp med tidigare Odd Molly-kollektioner:
• vår-/sommarkollektionen 2007: http://www.youtube.com/watch?v=9_EZR0aPF0o
• vår-/sommarkollektionen 2009: http://www.youtube.com/watch?v=lQj3P364IIY
• vår-/sommarkollektionen 2010: http://www.youtube.com/watch?v=RNmp1mgsZy0
• vår-/sommarkollektionen 2011: http://www.youtube.com/watch?v=4wF7OH6lVL8
• höst-/vinterkollektionen 2011: http://www.youtube.com/watch?v=ygE-R-plklQ
• höst-/vinterkollektionen 2012: http://www.youtube.com/watch?v=OY5cV2E-8X4
• höst-/vinterkollektionen 2013: http://www.youtube.com/watch?v=Ap0m4R_p7_g
Verksamhetens upplägg
• Odd Molly är baserat i Stockholm och har knappt 60 pers anställda (enl resultatrapporten för q1/2013 som är daterad 25 apr 2013): http://mb.cision.com/Main/495/9405983/116444.pdf
De jobbar bla med design, inköp, marknadsföring/försäljning samt ekonomi.
• Odd Mollys kläder sys upp av utomstående företag i Indien, Portugal,
Kina, Marocko och Turkiet.
• Odd Molly-kläderna säljs sedan främst via över 1000 utomstående klädföretag i 35 länder runt om i världen.
Dessa återförsäljare är alltifrån "personliga modebutiker", "trendiga designerbutiker" och "välkända varuhus" (enl Odd Mollys årsredovisning för 2012): http://mb.cision.com/Main/495/9389204/105310.pdf
• Men Odd Molly har dessutom några egna butiker samt försäljning av kläderna via internet.
Det är 4 egna butiker och 3 "shop-in-shops" (avdelningar inom andra butiker) i Sverige och Danmark.
>Av de 4 egna butikerna är 2 st "riktiga" butiker (1 i Stockholm och 1 i Köpenhamn) medan de 2 andra är outletbutiker (för försäljning av utgångna kollektioner till rabatterade priser?) varav en i Järfälla (utanför Stockholm) och en i Kungsbacka (utanför Göteborg).
>De 3 shop-in-shopsen ligger i Stockholm (i varuhuset Åhléns), i Uppsala (i varuhuset Rådhuset) och i Köpenhamn (i varuhuset Illum).
Den i Uppsala verkar ha öppnas hösten 2011 medan de i Åhléns och Illum öppnades under våren 2012. Det är mindre butiker men ändå Odd Mollys "egna" butiker där Odd Molly kan styra hur de ska se ut osv.
>Odd Mollys försäljning av sina kläder via internet säljer till folk från hela Europa.
Ekonomisk utveckling de senaste åren
Intrycket är att det har varit lite av "upp som en sol, ned som en pannkaka" för Odd Molly.
Som nämnt var börskursen uppe i 200 kr under hösten/slutet av 2007 medan den nu ligger i under 30 kr (slutkurs idag mån 20 maj 2013; 29 kr).
I och för sig har bolaget betalat ut aktieutdelningar på totalt 15,50 kr under dessa år, men även om man återlägger dem hamnar börskursen "bara" på 44,50 kr.
Intäkter:
2008: 268 miljoner kr (+105%)
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
Dvs goda ökningar fram till toppåret 2010 men därefter ganska kraftiga minskningar.
En teori är väl att folk på Odd Mollys huvudmarknad (Norden) har tröttnat lite på Odd Molly för att kläderna inte har förändrats så mycket i design och de som gillar dem redan har tillräckligt med Odd Molly-kläder i garderoben.
Rörelsemarginal:
2008: 25%
2009: 18%
2010: 14%
2011: 7%
2012: 0%
Dvs rörelseresultatet har krypt ner till noll kr 2012. Vill man se det positivt kan man säga att det är bra gjort av bolaget att inte gå med förlust trots de kraftiga intäktsminskningarna under 2011 och 2012.
Resultat efter skatt:
2008: 50 miljoner kr
2009: 43 miljoner kr
2010: 37 miljoner kr
2011: 14 miljoner kr
2012: 1 miljon kr
Resultat per aktie:
2008: 8,66 kr
2009: 7,48 kr
2010: 6,30 kr
2011: 2,48 kr
2012: 0,52 kr
Otroligt att resultatet per aktie var uppe i 8-9 kr 2008 och även goda 7-8 kr under 2009. Kan bolaget nå upp till de nivåerna igen är ju aktien billig vid nuvarande börskurs under 30 kr.
Aktieutdelning för respektive år (utbetalad under våren året därpå):
2008: 3,00 kr
2009: 3,50 kr
2010: 4,50 kr
2011: 3,00 kr
2012: 1,50 kr
Kassa (i slutet av respektive år):
2008: 78 miljoner kr
2009: 85 miljoner kr
2010: 89 miljoner kr
2011: 81 miljoner kr
2012: 77 miljoner kr
Obs alltså att aktieutdelningen på 1,50 kr/aktie för 2012 nu har utbetalats i samband med Odd Mollys bolagsstämma i apr 2013 vilket har minskat kassan med 8-9 miljoner kr (allt annat lika).
Men otroligt att den kvarvarande kassan på knappt 70 miljoner kr ändå är väldigt stor i relation till att Odd Molly är värt knappt 170 miljoner kr på börsen (5,8 miljoner aktier gånger börskursen 29 kr).
Aktieutdelning som utbetalats under året i totalt antal kr (vilket har minskat kassan med lika mycket):
2008: 0 kr
2009: 17 miljoner kr
2010: 20 miljoner kr
2011: 26 miljoner kr
2012: 17 miljoner kr
Förändring av kassan respektive år om aktieutdelningen ej hade utbetalats:
2008: +48 miljoner kr
2009: +24 miljoner kr
2010: +7 miljoner kr
2011: -3 miljoner kr
2012: -13 miljoner kr
Alltså rekordstort positivt kassaflöde på nästan 50 miljoner kr år 2008. Tänk om det går att nå dig igen fast Odd Mollys börsvärde nu bara är knappt 170 miljoner kr!
Men under de senaste åren har bolaget som synes haft ökande negativa kassaflöden (trots att det bokförda resultatet som nämnt inte varit negativt).
Fortsätter de negativa kassaflödena kommer ju kassan snart vara slut och bolaget måste då antingen söka finansiering (lån eller kapitaltillskott från aktieägarna) eller lägga ner verksamheten.
Men bolaget har väl säkert förhoppningar på att innan dess vända kassaflödena till att bli positiva igen.
Mer om positiva tecken
Även om det under de senaste åren alltså har gott utför för Odd Molly, så finns det positiva tecken i bolaget:
• Ny vd från H&M
15 juni 2011 skickade Odd Molly ut ett pressmeddelande om att bolagets vd Christina Tillman slutar och ersätts av Anna Attemark som ny vd.
Tillman var vd för Odd Molly från år 2005.
Så här beskrevs Attemark i pressmeddelandet från juni 2011:
"Hon är idag utvecklingschef på H&Ms inköpsavdelning och kommer att tillföra mångårig erfarenhet och stor kunskap om ledarskap, sortimentsutveckling och arbetsmetoder inom den globala modeindustrin."
Vi är "mycket nöjda över att ha lyckats rekrytera en toppkraft i form av Anna Attemark, som med sin bakgrund och profil kommer att tillföra mycket värdefull erfarenhet och kompetens till Odd Molly", sa Christer Andersson som då var Odd Mollys styrelseordförande.
Anna Attemark "är för närvarande utvecklingschef på H&Ms inköpsavdelning och har gedigen erfarenhet av att framgångsrikt leda arbetet med att utveckla kollektioner för den internationella modemarknaden. Anna är 42 år och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm."
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/15/5B/49/wkr0001.pdf
Attemark tillträdde sedan i dec 2011 och hennes första resultatrapport som vd för Odd Molly blev q4/2011-rapporten (som kom i feb 2012).
I sitt vd-ord i den rapporten hade hon följande rubriker:
"Fantastisk potential – men det kommer ta tid"
"Utgångspunkten är bra"
"Trenden ska vändas"
"Potentialen är enorm"
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/59/2A/wkr0001.pdf
• Ny designchef från H&M
Förutom att Anna Attemark från H&M tidigare börjat som Odd Mollys vd så har Anna Bonnevier från H&M tillträtt som ny designchef för bolag från maj 2013.
Karin Jimfelt-Ghatan som tidigare varit Odd Mollys designchef får istället titeln "kreativ designchef" i bolaget och ska tydligen jobba tillsammans med Bonnevier.
Enl Odd Mollys resultatrapport för q1/2013 (som kom 25 apr 2013):
"Vi fortsätter att stärka organisationen och välkomnar Anna Bonnevier som i maj tillträder som Odd Mollys designchef.
Hon kommer att arbeta parallellt med Odd Mollys kreativa designchef Karin Jimfelt-Ghatan och ansvara för designteamets arbete.
Anna kommer närmast från en position som konceptdesigner inom H&M."
http://mb.cision.com/Main/495/9405983/116444.pdf
Enl rapporten har dessutom Kent-Jonas Lundqvist (från amerikanska jeansmärket Levi's Europa-verksamhet) anställts som ny försäljningschef i Odd Molly.
• Orderingången har börjat öka igen
Som nämnt har Odd Mollys intäkter fallit ganska kraftigt under de senaste åren.
Innan Odd Molly får fakturerade intäkter så lägger ju Odd Mollys kunder (främst de över 1000 återförsäljarna) ordrar med vilka beställningar de vill göra.
Så orderingången är ett "tidigare" mått som indikerar hur intäkterna (och därmed även resultatet) därefter kommer att utvecklas.
Odd Molly kallar sin orderingång för "införsäljning" av sina klädkollektioner.
Bolaget lanserar 2 huvudkollektioner per år:
• höst- och vinterkollektionen (besked om ordervärdet kommer kring mars/april varje år)
• vår- och sommarkollektionen (besked om av ordervärdet kring aug/sep varje år)
Så här har orderingången utvecklats för kollektionerna de senaste åren:
2008:
• besked i okt 2007 (vår-/sommarkollektionen 2008): 125 miljoner kr (+158%)
• apr 2008 (höst-/vinterkollektionen 2008): 129 miljoner kr (+58%)
2009:
• okt 2008 (vår-/sommarkollektionen 2009): 138 miljoner kr (+12%)
• apr 2009 (höst-/vinterkollektionen 2009): 158 miljoner kr (+23%)
2010:
• okt 2009 (vår-/sommarkollektionen 2010): 180 miljoner kr (+25%)
• apr 2010 (höst-/vinterkollektionen 2010): 175 miljoner kr (+11%)
2011:
• okt 2010 (vår-/sommarkollektionen 2011): 165 miljoner kr (-9%)
• apr 2011 (höst-/vinterkollektionen 2011): 140 miljoner kr (-20%)
2012:
• sep 2011 (vår-/sommarkollektionen 2012): 114 miljoner kr (-31%)
• mars 2012 (höst-/vinterkollektionen 2012): 87 miljoner kr (-38%)
2013:
• sep 2012 (vår-/sommarkollektionen 2013): 95 miljoner kr (-17%)
• mars 2013 (höst-/vinterkollektionen 2013): 95 miljoner kr (+9%)
Slår man ihop de 2 halvårens orderingång respektive år erhålls följande totala orderingång att levereras och faktureras som intäkter respektive angivna år:
Orderingång:
2008: 254 miljoner kr (+95%)
2009: 296 miljoner kr (+17%)
2010: 355 miljoner kr (+20%)
2011: 305 miljoner kr (-14%)
2012: 201 miljoner kr (-34%)
2013: 190 miljoner kr (-5%)
De siffrorna kan alltså jämföras med de tidigare nämnda faktiska fakturerade intäkter som Odd Molly sedan hade respektive år:
Intäkter:
2008: 268 miljoner kr (+105%)
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
Under alla dessa 5 åren har intäkterna blivit något större eller lika stora som orderingången. Att intäkterna blir något större är väl naturligt om återförsäljare senare under årets gång gör kompletterande beställningar.
Men som synes blev intäkterna för 2011 i slutändan något lägre än orderingången, vilket tyder på inställda ordrar det året.
Och överlag så stämmer förändringen av orderingången rätt väl med den förändring av intäkterna som det senare blev under respektive år.
Intäktsprognos för 2013
Orderingången för 2013 kan alltså sägas utgöra en grov prognos för Odd Mollys intäkter för helåret 2013.
Om man tolkar det som att en minskningen med 5% av orderingången för 2013 även innebär att intäkterna kommer att falla med 5% under 2013, betyder det att Odd Mollys intäkter på 224 miljoner kr 2012 kommer att falla till 211 miljoner kr 2013 (förutsatt att orderingången precis som under 2012 utgör 90% av de slutliga intäkterna för året).
Det innebär i sin tur risk för en förlust under 2013 eftersom Odd Molly hade ca nollresultat under 2012 vid intäkter på 224 miljoner kr.
Och dessutom lär Odd Mollys fasta kostnader ha ökat något pga fler anställda.
• Under 2012 hade bolaget i snitt 54 pers anställda.
• Under q1/2013 hade bolaget i snitt 55 pers anställda (och 57 pers i slutet av kvartalet).
Ekonomisk utveckling per kvartal
Intäkter:
q1/2010: 150 miljoner kr (+10%)
q2/2010: 11 miljoner kr (-22%)
q3/2010: 138 miljoner kr (+10%)
q4/2010: 56 miljoner kr (+5%)
q1/2011: 121 miljoner kr (-19%)
q2/2011: 29 miljoner kr (+156%)
q3/2011: 110 miljoner kr (-20%)
q4/2011: 33 miljoner kr (-41%)
q1/2012: 96 miljoner kr (-21%)
q2/2012: 22 miljoner kr (-22%)
q3/2012: 71 miljoner kr (-35%)
q4/2012: 34 miljoner kr (+4%)
q1/2013: 77 miljoner kr (-19%)
Rörelsemarginal:
q1/2010: 21%
q2/2010: -112%
q3/2010: 22%
q4/2010: 1%
q1/2011: 19%
q2/2011: -26%
q3/2011: 16%
q4/2011: -42%
q1/2012: 13%
q2/2012: -71%
q3/2012: 15%
q4/2012: -20%
q1/2013: 2%
Resultat efter skatt:
q1/2010: 23 miljoner kr
q2/2010: -10 miljoner kr
q3/2010: 23 miljoner kr
q4/2010: 2 miljoner kr
q1/2011: 14 miljoner kr
q2/2011: -6 miljoner kr
q3/2011: 15 miljoner kr
q4/2011: -9 miljoner kr
q1/2012: 7 miljoner kr
q2/2012: -11 miljoner kr
q3/2012: 7 miljoner kr
q4/2012: -3 miljoner kr
q1/2013: 1 miljon kr
Resultat per aktie:
q1/2010: 3,94 kr
q2/2010: -1,79 kr
q3/2010: 3,90 kr
q4/2010: 0,24 kr
q1/2011: 2,79 kr
q2/2011: -0,94 kr
q3/2011: 2,30 kr
q4/2011: -1,68 kr
q1/2012: 1,55 kr
q2/2012: -2,07 kr
q3/2012: 1,54 kr
q4/2012: -0,50 kr
q1/2013: 0,17 kr
Som synes har Odd Molly stora säsongsvariationer i sina siffror från kvartal till kvartal.
Q1 följt av q3 verkar vara de starkaste kvartalen, medan q4 följt av q2 är de svagaste.
• Under q1 faktureras väl det mesta av intäkterna för vår- och sommarkollektionen medan det under q3 faktureras intäkter för höst- och vinterkollektionen under respektive år.
• Q4 och q2 blir sedan mellankvartal med vissa restfaktureringar etc.
Som synes föll intäkterna kraftigt även under q1/2013 (fakturering av årets vår- och sommarkollektion) i enlighet med att orderingången för denna kollektion föll i samma storleksordning (enl besked i sept 2012).
Senast rapporterade 12 månader
Utifrån kvartalssiffrorna ovan har Odd Molly haft följande utveckling under senast rapporterade 12-månadersperiod (apr 2012-mars 2013):
• intäkter på 205 miljoner kr (-23% från 12-månadersperioden dessförinnan)
• en rörelsemarginal på -5% (jämfört med 3% för 12-månadersperioden dessförinnan)
• ett nettoresultat på -6 miljoner kr (jämfört med 8 miljoner kr för 12-månadersperioden dessförinnan)
• ett resultat per aktie på -0,86 kr (jämfört med 1,23 kr för 12-månadersperioden dessförinnan).
Man kan alltså säga att Odd Molly nu går med förlust på 12-månadersbasis.
Men det är ingen katastrof ännu, dels för att förlusten är ganska liten och dels tack vare att bolaget har en stor kassa och därför har råd att rida ut stormen. Och tack vare att orderingången har börjat öka så bör de fakturerade intäkterna även börja öka nu from q3/2013 så att resultatet därmed också snart återigen börjar visa plussiffror.
Värdering av Odd Molly-aktien
Som nämnt är Odd Molly värt 160-170 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs på knappt 30 kr.
Och bolagets kassa uppgår till ca 60-70 miljoner kr (motsvarande ca 12 kr/aktie).
Men som nämnt väntas Odd Molly visa fallande intäkter för helåret 2013 och en mindre förlust.
Förhoppningsvis kommer bolaget sedan kunna visa ökade intäkter och vinst 2013, och sedan fortsatt ökade intäkter och vinst 2014 osv.
Säg att bolaget inom 2-3 år (dvs år 2015 eller 2016) kommer att kunna nå intäkter på 250-300 miljoner kr/år och en rörelsemarginal på 10%.
Med en skattesats på 25% och 5,75 miljoner utestående aktier innebär det ett resultat per aktie på 3-4 kr/år inom 2-3 år.
Säg att bolaget åren därefter kan öka intäkterna med 5-10%/år i 5-10 år.
Då bör man väl kunna värdera aktien till ett p/e-tal på åtminstone 10-15 (säkert högre när bolaget kan visa upp några goda år i rad).
I så fall blir alltså Odd Molly-aktiens motiverade värde p/e-talet 10-15 gånger förväntat resultat per aktie på 3-4 kr/år inom 2-3 år, dvs en börskurs på 30-60 kr inom 2-3 år.
Något extravärde i form av Odd Mollys stora kassa i dagsläget är väl inte värt att räkna med eftersom kassan kan behövas för att täcka ev förluster under de kommande 1-2 åren tills bolaget börjar gå med vinst igen.
Nästa hållpunkter
Nästa hållpunkt blir resultatrapporten för q2/2013 som ska komma 20 aug 2013.
Men enl ovan är q2 ett mellankvartal, så den stora frågan blir hur utvecklingen var under q3/2013 då införsäljningen av höst-/vinterkollektionen 2013 ska faktureras.
Och som nämnt innebar orderingången för denna kollektion en ökning med 9% jämfört med samma kvartal 1 år tidigare (faktiskt 11-12% exkl valutaeffekter).
Förhoppningsvis kommer allstå Odd Molly kunna börja visa en intäktstillväxt i den storleksordningen under q3/2013.
Resultatrapporten för det kvartalet ska komma 18 okt 2013.
Men innan dess kommer ett annat viktigt besked, nämligen orderingången för vår- och sommarkollektionen 2014 som ska meddelas 27 sep 2013.
Om allt går som det ska så kommer väl även den orderingången att visa en ökningstakt med ca 10% jämfört med orderingången för samma kollektion ett år tidigare.
Dvs:
• 20 aug 2013: resultatrapport för q2/2013
• 27 sep 2013: orderingång för vår-/sommarkollektionen 2014
• 18 okt 2013: resultatrapport för q3/2013
Geografisk fördelning av intäkterna
Odd Mollys intäkter på 224 miljoner kr under 2012 fördelade sig enl följande per land:
Sverige 48%
Tyskland 9%
Danmark 7%
Schweiz 5%
Norge 4%
Storbritannien 4%
övriga 23%
- - -
Summa 100%
Dvs hemmamarknaden Sverige är det klart största landet för bolaget och svarar för nästan hälften av intäkterna.
Därefter följer 5 länder med Tyskland i spetsen följt av en restklump av övriga världen.
Som nämnt tidigare uppgick Odd Mollys orderingång för höst-/vinterkollektionen 2013 till 95 miljoner kr (+9% jämfört med samma kollektion året innan).
I Odd Mollys q1/2013-resultatrapport visas ett diagram med föSammanfattningrdelningen av denna orderingång per land enl ungefär följande:
Sverige 53%
Tyskland 11%
Danmark 7%
Schweiz 4%
Storbritannien 4%
Norge 3%
övriga länder 19%
- - -
Summa 100%
Orderingång per land (förändring jämfört med samma kollbr /• I dec 2011 tillträdde stjärnan Anna Attemark från Hektion ett år tidigare):
Sverige 48 miljoner kr (+22%)
Tyskland 10 miljoner kr (+8%)
Danmark 6 miljoner kr (0%)
Schweiz 4 miljoner kr (-20%)
Storbritannien 3,5 miljoner kr (+30%)
Norge 3 miljoner kr (0%)
övriga länder 17 miljoner kr (-13%)
- - -
Summa 95 miljoner kr (+9%)
Dvs det har väl legat närmast till hands för bolaget att lägga mest krut på att få fart på försäljningen på hemmamarknaden Sverige och det närliggande storlandet Tyskland.
Synd att det verkar vara svårt att få fart på försäljningen i de övriga nordiska länderna Danmark och Norge. Och Finland är inte ens med på listan.
Negativt även med Schweiz som minskar ganska mycket (men å andra sidan positivt att Schweiz över huvud taget är med på listan).
Och positivt även med den kraftiga ökningen i det modemedvetna Storbritannien.
Liten handel i aktien
En nackdel med Odd Molly-aktien är att det kan vara liten handel i den på börsen, vilket gör att det kan var svårt att snabbt köpa eller sälja aktier för större belopp utan att kursen rör sig kraftigt.
Tex idag (mån 20 maj 2013) handlades det totalt 1551 st Odd Molly-aktier på börsen för 28,70-29 kr/st. Dvs det var aktier för totalt ca 45 000 kr som handlades denna dag.
Och i förra veckan handlades följande antal Odd Molly-aktier på börsen:
mån 13 maj 2013: 1200 st
tis 14 maj 2013: 22 st
ons 15 maj 2013: 399 st
tors 16 maj 2013: 6120 st
fre 17 maj 2013: 0 st
Dvs åtminstone en dag uppgick handeln till över 180 000 kr.
Går man längre tillbaka verkar det åtminstone handlas aktier för 40 000-50 000 kr/dag men vissa dagar kan det bli mycket högre belopp såsom fre 3 maj och mån 6 maj 2013 då det handlades Odd Molly-aktier för 2,7 miljoner kr/dag. Och det var med bara 13 affärer 3 maj och 3 affärer 6 maj!
Konkurrenter
I Odd Mollys årsredovisning för 2012 (som är daterad 20 mars 2013) varnar bolaget för riskerna med konkurrens:
"Odd Molly är verksamt i den starkt konkurrensutsatta modebranschen
där flera av konkurrenterna är mycket stora och kapitalstarka vilket
ger dem stora möjligheter att anpassa verksamheten till förändringar
i kundefterfrågan, avsätta väsentliga resurser till marknadsföring och
design av sina produkter samt uppnå större varumärkeskännedom.
Odd Molly har hittills hävdat sig väl i konkurrensen men det finns inga
garantier för att bolaget även fortsättningsvis kommer att kunna hävda
sig väl mot såväl nuvarande som framtida konkurrenter.
Ökad och fortsatt konkurrens kan leda till prispress och minskade marknadsandelar, vilket kan ha en betydande negativ inverkan på Odd Mollys verksamhet, resultat och finansiella ställning."
https://mb.cision.com/Main/495/9389204/105310.pdf
I Odd Mollys årsredovisning för 2010 (daterad 15 mars 2011) namnger bolaget ett antal konkurrenter:
"På den nordiska marknaden kan Odd Molly finnas i samma butiker som t ex:
_Acne
Bruuns Bazaar
Dagmar
Day Birger Et Mikkelsen
Filippa K
Hunky Dory
Nolita
Rützou
Stella Nova
Tiger
Twist & Tango
Whyred
Odd Mollys internationella konkurrenter varierar från marknad till marknad. Bland internationella varumärken inom Odd Mollys prissegment på den europeiska marknaden kan nämnas:_
_Antik Batik
Custo
Desigual
Essentiel
Isabel Marant Etoile
Nolita
Patricia Pepe
Paul&Joe
Scotch & Soda
Sister
Sandro
See by Chloé
Stella Forest
Vanessa Bruno athé
Velvet
Och på den amerikanska marknaden:_
Free People
Juicy Couture
Leifsdottir
Marc by Marc Jacobs
Replay
Paige Denim
True Religion
Z-Brand"
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/36/27/wkr0001.pdf
Tidigare blogginlägg
Odd Molly-aktien har fått köprekommendationer flera gånger tidigare i bloggen mm:
• 28 okt 2011: http://www.redeye.se/aktiebloggen/vd-byte-koplage-i-odd-molly
Då låg börskursen i 36 kr.
• 28 mars 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/koplage-i-odd-molly-aktien
Då låg börskursen i 34 kr.
• 15 feb 2013: www.avanza.se/aza/press/forum/trad.jsp?threadId=1345232
Då låg börskursen i 29 kr.
Och nu ligger börskursen i 29 kr (slutkurs mån 20 maj 2013). Men till det bör då även läggas erhållna aktieutdelningar sedan ovannämnda inlägg skrevs:
• Sedan det första inlägget (från 28 okt 2011) har aktieutdelningar på 3 kr plus 1,50 kr utbetalats. Så börskursen på 36 kr då bör förenklat jämföras med 33,50 kr nu (nuvarande börskurs 29 kr plus 3 kr plus 1,50 kr).
• Sedan det andra inlägget (från 28 mars 2012) har aktieutdelningar på 3 kr och 1,50 kr utbetalats. Så börskursen på 34 kr då bör förenklat jämföras med 33,50 kr nu (nuvarande börskurs 29 kr plus 3 kr plus 1,50 kr).
• Sedan det tredje inlägget (från 15 feb 2013) har aktieutdelningar på 1,50 kr utbetalats. Så börskursen på 29 kr då bör förenklat jämföras med 30,50 kr nu (nuvarande börskurs 29 kr plus 1,50 kr).
Dvs trots att vändningen har tagit längre tid än väntat så har den justerade börskursen i princip legat oförändrad eller till och med stigit något.
Temat för köprekommendationerna har varit att H&M-stjärnan Anna Attemark tillträdde som vd för Odd Molly i slutet av 2011 och lär kunna få ordning på bolaget igen efter den trista utvecklingen 2011 och 2012.
Hon underströk i och för sig själv i sin första resultatrapport (för q4/2011 som kom 16 feb 2012) att "det kommer ta tid" att vända bolaget: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/59/2A/wkr0001.pdf
Och med facit i hand kan man konstatera att vändningen har tagit längre tid än vad som antogs i ovannämnda blogginlägg.
Men ett första tecken på vändning var beskedet från 27 mars 2013 om att Odd Mollys orderingång har börjat öka igen: http://mb.cision.com/Main/495/9391874/107062.pdf
Dvs det kommer kanske ändå inte bli någon "quick fix" men är man långsiktig ser potentialen god ut i Odd Molly-aktien.
Uppköp?
En spekulation är att H&M-nyckelpersonerna Anna Attemark och Anna Bonnevier kommit till Odd Molly som en förberedelse inför att H&M kommer att köpa Odd Molly som ett led i att diversifiera H&M till fler varumärken.
Under H&M:s paraply får Odd Molly dessutom förutsättningar för en rejäl global expansion.
H&M
H&M-aktien fick säljrekommendation i ett tidigare blogginlägg från 8 maj 2013 (då H&M-aktien stod i 230 kr): http://www.redeye.se/aktiebloggen/hm/salj-hm-aktien.
Ännu så länge har den rekommendationen inte stämt för H&M-aktien har sedan dess stigit med 3% till 237,10 kr (slutkurs mån 20 maj 2013).
H&M behöver diversifiera sig?
Men ett resonemang är i alla fall att H&M har en ganska skral utveckling för närvarande medan det tex går bättre för spanska konkurrenten Inditex, vilket bla kan förklaras med att Inditex lyckats bättre med sin diversifiering till flera varumärken än sin huvudkedja Zara.
Medan Inditex nu har över 6 000 klädbutiker fördelat på 9 olika kedjor (varav Zara svarar för ca 30% av det totala antalet butiker), så har H&M knappt 3 000 butiker varav 95% fortfarande utgörs av H&M-butiker och bara de övriga 5% är andra varumärken.
Köpet av FaBric Scandinavien AB
H&M:s övriga varumärken utgörs i dagsläget av:
COS
Monki
Weekday
Cheap Monday
& Other stories
Härav har H&M självt startat varumärkena COS och & Other stories, medan Monki, Weekday och Cheap Monday kom in via förvärvet av bolaget FaBric Scandinavien AB i mars 2008.
Bolaget hade då en mycket god utveckling med:
• 300 pers anställda
• intäkter på 400 miljoner kr/år (+60% från året innan)
• en rörelsemarginal på knappt 30%
H&M köpte i första skedet 60% av FaBric Scandinavien AB för 500-600 miljoner kr. Och i nov 2010 köpte H&M resterande 40% för 8 miljoner kr.
Grattis till grundarna Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Andersson och Linda Friberg.
FaBric Scandinavien AB:s varumärken
Så här beskrevs FaBric Scandinavien AB:s verksamheter i det första pressmeddelandet (från mars 2008):
• Monki
"Monki är ett butikskoncept och ett eget klädmärke som riktar sig till unga tjejer.
Sedan starten i Göteborg 2006 har Monki expanderat till Stockholm, Uppsala, Malmö, Karlstad, Sundsvall och Norrköping och har nu tolv butiker."
• Weekday
"Dotterbolaget Weekday Brands designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av ungt mode.
Det största egna varumärket är Cheap Monday som främst är ett jeanssortiment. Idén bakom Cheap Monday är mode till bra priser, något som passar väldigt väl ihop med H&M:s affärsidé: mode och kvalitet till bästa pris. Cheap Monday säljs i drygt 1 000 butiker världen
över.
Bland varumärkena finns även MTWTFSS Weekday och Sunday Sun.
Butikskedjan Weekday är ett storstadskoncept för tjejer och killar och har totalt sex butiker i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. I mars öppnar den första butiken utanför Sverige, i Köpenhamn."
Kraftig expansion för FaBric Scandinavien hos H&M
Då i mars 2008 fanns det alltså 12 Monki-butiker och 6 Weekday-butiker.
Enl pressmeddelandet från nov 2010 har FaBric Scandinavien AB:s antal butiker ökat från 20 st vid H&M:s första köp våren 2008 till 66 st i nov 2010.
Och enl H&M:s senaste årsredovisning är det alltså nu uppe i 86 butiker:
61 Monki-butiker
21 Weekday-butiker
4 Cheap Monday-butiker
Dvs hyfsad expansion sedan H&M köpte FaBric Scandinavien AB.
Frågan är alltså om Odd Molly kan bli ett ytterligare tillskott till H&M-familjen när det blivit lite bättre utveckling för Odd Mollys intäkter och resultat inom några år?
H&M:s övriga varumärken
De 5% av H&M:s totalt knappt 3 000 butiker som inte är H&M-butiker var fördelade enl följande per slutet av feb 2013:
COS 65 butiker
Monki 61 butiker
Weekday 21 butiker
Cheap Monday 4 butiker
Summa: 151 butiker
Efter feb 2013 har H&M även lanserat sin nya butikskoncept & Other stories. I mars 2013 öppnades 3 sådana butiker med plan att öppna ytterligare 4 butiker under resten av våren 2013.
Så här beskriver H&M sina andra varumärken än H&M (ur H&M:s senaste årsredovisning):
• COS
"Modernt, tidlöst och funktionellt. Med en ständig utveckling av konceptet som sätter stil framför mode, erbjuder COS exklusiv design och hög
kvalitet som lever säsong efter säsong för dam, herr och barn.
Genom att förena traditionella metoder med nya tekniker och innovativa
material skapar COS modeplagg för den samtida garderoben."
• Monki
"Monki står för ett personligt och kreativt uttryck. Här finns individualistiska streetwear-kollektioner för främst unga kvinnor, men Monki handlar om stil, inte ålder.
Plagg och accessoarer presenteras i ett butikskoncept som är en helt egen värld av modeinspiration präglad av storytelling, lekfullhet och färgstark grafisk form."
• Weekday
"Weekday är ett progressivt multibrand-koncept med stort fokus på jeans.
Här säljs:
>egna varumärken som till exempel MTWTFSS Weekday, Weekday Storemade och Weekday Vintage
>externa varumärken som Cheap Monday, Rodebjer och Christophe Lemaire.
Även designsamarbeten presenteras, tidigare bland annat med Stine Goya och Bruno Pieters."
• Cheap Monday
"I Cheap Mondays kollektioner blandas influenser från gatumode och subkulturer med catwalkkänsla.
Stommen i sortimentet är ett ständigt uppdaterat jeanssortiment.
Detta kompletteras med modeaktuella kläder och accessoarer för både dam och herr – allt till priser som gör konceptet tillgängligt för alla."
• & Other Stories
"Här handlar det om hög modegrad med särskilt fokus på personlig stil och styling.
Skor, väskor, smycken och skönhetsprodukter utgör därför, utöver kläder, en betydande del av sortimentet som ger största möjlighet till kreativa modeuttryck.
& Other Stories kollektioner håller mycket god kvalitet med fina material och stor vikt vid detaljer."
Alla dessa 5 koncept säljs i egna butiker och via internet, och Cheap Mondays kläder säljs även delvis via utomstående återförsäljare.
Vd-ersättning, optioner
• Enl Odd Mollys årsredovisning för 2012 fick vd Anna Attemark en grundlön på 2,16 miljoner kr under året (motsvarande en månadslön på 180 000 kr).
Det kan tyckas högt men "smakar det så kostar det", dvs ska man ha duktigt folk så får man väl betala god ersättning.
• Dessutom gjordes pensionsavsättningar för henne på 0,684 miljoner kr under 2012.
Dvs slår man ihop grundlön och pensionsavsättningar fick Attemark en ersättning på ca 2,8 miljoner kr under 2012 (motsvarande 237 000 kr/månad).
• För att öka på Attemarks motivation fick hon i samband med sitt vd-tillträde även köpa optioner som ger rätt att köpa 150 000 nya Odd Molly-aktier för 43 kr 30 nov 2015.
Optionerna fick köpas till marknadsmässigt pris som vid optionsköpet låg på 1,36 kr/st (dvs totalt 204 000 kr).
En synpunkt är att lösenpriset 43 kr sattes för lågt (särskilt jämfört med att Odd Mollys börskurs låg i 30-40 kr i slutet av 2011) och borde ha satts till åtminstone 60 kr för att öka motivationen att börskursen ska komma över den nivån (annars blir ju optionerna värdelösa på förfallodagen 30 nov 2015).
Som det är nu räcker det alltså med att optionerna ligger över 43 kr 30 nov 2015 för att optionerna ska ha något värde.
I och för sig bör väl börskursen även överstiga inköpspriset för optionerna (1,36 kr/st) så att börskursen måste ligga över 44,36 kr 30 nov 2015 för att ge vinst åt Attemark.
Men det är väl även bra att lösenpriset inte sätts för högt så att vd börjar ta onödiga risker för att börskursen kortsiktigt ska stiga till den nivån (med risk för att den därefter faller igen).
Säg att börskursen 30 nov 2015 ligger i 60 kr. Då får Attemark alltså köpa 150 000 Odd Molly-aktier för 43 kr fast aktierna då är värda 60 kr/st.
Det blir en vinst på 60 kr minus 43 kr, och så den mellanskillnaden gånger 150 000 kr = 2,55 miljoner kr.
Och så får man väl dra ifrån de 204 000 kr som hon betalade för optionerna en gång, så att nettovinsten blir 2,55 miljoner kr minus 204 000 kr = 2,346 miljoner kr.
Där kan man tycka att hon borde ha köpt åtminstone 10 gånger så många optioner för att komma upp i en potentiell vinst på ett rejälare belopp på över 25 miljoner kr istället.
Några egna Odd Molly-aktier verkar Attemark inte ha köpt. Om hon gjorde det så skulle ju det stärka synen på att hon verkligen tror på en rejäl förbättring för bolaget på sikt om hon köpte aktier för säg åtminstone 5 miljoner kr (gärna med lånade pengar för att visa att hon är villig att ta den risken).
Visst kan det vara svårt att snabbt köpa så många aktier eftersom handeln i Odd Molly-aktien som nämnt ofta är liten, men det går väl att fixa på något sätt?
Jämför med väktarbolaget Securitas huvudägare Gustaf Douglas som väl personligen lånade ut jättebelopp till Securitas vd Melker Schörling för att Schörling skulle köpa Securitas-aktier för pengarna. Och Schörling blev stormrik på kuppen efter god utveckling för Securitas. Där kan man snacka om att Schörling fick fart på motivationen.
Vice vd också från H&M
Redeye skrev i aug 2012 om Odd Molly och Affärsvärlden skrev i okt 2012 om Odd Molly:
http://www.redeye.se/analys/partner/hog-risk-i-odd-molly
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3571030.ece
Redeyes artikel var en "partneranalys" vilket väl innebär att Redeye analyserar en aktie i ett bolag mot ersättning från det bolag som analyseras. Kul att Redeye då gav Odd Molly-aktien rekommendetionen "sälj" vid dåvarande börskurs 28 kr.
Även Affärsvärlden tyckte det var för tidigt att köpa aktien när Affärsvärldens artikel skrevs i okt 2012 (då börskursen låg i 25-30 kr).
Båda nämner att Attemark vid sitt tillträde som vd även tog med sig nyckelpersonen Jennie Högstedt Björk från H&M som har tillsatts som vice vd och "sortimentschef" i Odd Molly.
Och Högstedt Björk har fått köpa lika många optioner som Attemark (och till samma villkor).
Dvs då blir det 3 nyckelpersoner från H&M i Odd Molly; vd Anna Attemark, vice vd Jennie Högstedt Björk och designchefen Anna Bonnevier.
(Är förresten Jennie Högstedt Björk släkt med ovannämnda styrelseledamoten Lennart Björk med bakgrund från Gant?)
Affärsvärlden pekar även på att klädföretaget Björn Borgs tidigare vd Nils Vinberg sitter i Odd Mollys styrelse.
Nyckelpersoner
Dvs det börjar bli många bra nyckelpersoner från klädbranschen i Odd Mollys styrelse och ledning.
• I styrelsen:
Lennart Björk från Gant
Nils Vinberg från Björn Borg
• I ledningen:
Vd Anna Attemark från H&M
Vice vd Jennie Högstedt Björk från H&M
designchefen Anna Bonnevier från H&M
försäljningschef Kent-Jonas Lundqvist från Levi's
finanschef Henrik Fredin från Gant
Konjunkturkänslighet?
Aktier i konjunkturkänsliga bolag bör ju värderas till lägre p/e-tal än konjunktur-okänsliga tillväxtföretag.
Även om konjunkturkänsliga bolag kan tjäna mycket pengar i goda tider finns alltid risken för plötsliga stora resultatförsämringar pga försämrad konjunktur. Och i dåliga tider kan konjunkturkänsliga bolag visa stora förluster.
Tyvärr verkar många börsbolag skylla på dålig konjunktur när det i själva verket är bolagets egen affärsidé och verksamhet som brister.
Utifrån resonemangen ovan i detta blogginlägg är ju intrycket att Odd Molly har en så pass stark affärsidé och effektiv verksamhet att bolaget kan anses åtminstone ha förutsättningar att bli ett relativt konjunktur-okänsligt tillväxtföretag.
Ovan fördes resonemang om vad försämringen av Odd Mollys ekonomiska utveckling under 2011 och 2012 beror på, och endast interna faktorer inom Odd Molly nämndes som tänkbara förklaringar.
Men kan en stor del av förklaringen i själva verket vara generellt sämre konjunktur, och att Odd Molly därmed är ett väldigt konjunkturkänsligt företag?
Vd Anna Attemark har i flera resultatrapporter indikerat att allmänt försämrad konjunktur inverkat negativt på Odd Mollys ekonomiska utveckling.
• Tex i Attemarks första resultatrapport (den för q4/2011 som är daterad 17 feb 2012):
"2011 är ett avslutat år som speglar den tuffa marknadssituation Odd Molly befinner sig i."
"marknaden är tuff"
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/59/2A/wkr0001.pdf
• I årsredovisningen för 2012 (daterad 20 mars 2013):
"(...) vi kan konstatera att det är fortsatt tufft för många av våra kunder på de europeiska marknaderna."
https://mb.cision.com/Main/495/9389204/105310.pdf
• I pressmeddelandet (från 27 mars 2013) om orderingången för höst-/vinterkollektionen 2013:
"(...) inköpsklimatet runt om i Europa präglas av fortsatt försiktighet vilket påverkar återförsäljarnas inköpsbudgetar."
"(...) vi är väl medvetna om att det svaga konsumtionsklimat som råder på många av våra marknader får konsekvenser för våra återförsäljares inköpsförmåga just nu."
https://mb.cision.com/Main/495/9391874/107062.pdf
• I resultatrapporten för q1/2013 (daterad 25 apr 2013):
"Utvecklingen ska också ses mot bakgrund av det alltjämt tuffa marknadsklimatet."
https://mb.cision.com/Main/495/9405983/116444.pdf
Familjen Wahlström
Anna Attemark (som fyller 45 år under 2013) är ju dotter till industrimagnaten Björn Wahlström (som fyller 88 år under 2013) och bror till finansmannen Bo Wahlström, så den intellektuella kapaciteten och ledarförmågan verkar vara stor i familjen.
Björn Wahlström har haft många ledande positioner i svenskt näringsliv under typ 1960-, 1970- och 1980-talen bla i skogsindustrin och stålindustrin.
Bla har han jobbat/varit aktiv inom skogsbolaget SCA, stålbolaget SSAB samt även banken Nordea.
Björn Wahlström anses ha bildat stålbolaget SSAB år 1978 genom sammanslagning av krisdrabbade stålbolagen Norrbottens Järnverk (NJA) i Luleå, Oxelösunds Jernverk (som ingick i Gränges) och Domnarvets Jernverk i Borlänge (som ingick i nuvarande Stora Enso), och fokuserat SSAB:s verksamhet på högkvalitativa stålsorter vilket väl varit en framgång.
Wahlström anses även vara den som på 1970-talet lyckades stoppa statliga mångmiljardsatsningen Stålverk 80 med planerade jätteinvesteringar i ny svensk stålproduktions-kapacitet, vilket var dömt att bli ett fiasko.
Han utsågs senare av dåvarande finansministern Allan Larsson att bli styrelseordförande i Nordbanken (numera Nordea) efter krisen där i början på 1990-talet för att få ordning på den.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Björn_Wahlström
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_Stål_AB
Och finansmannen Bo Wahlström är tydligen Attemarks bror (Björ… [content has been truncated]