Post entry

Köpläge i Odd Molly-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det är bara en tidsfråga när Odd Mollys nya vd Anna Attemark får fart på bolaget.

I ett tidigare blogginlägg (från 28 okt 2011) fick Odd Molly-aktien köprekommendation tack vare att Anna Attemark utnämnts till ny vd i Odd Molly: http://www.redeye.se/aktiebloggen/vd-byte-koplage-i-odd-molly

Det byggde på att jag råkar känna till henne lite sedan tidigare och vet vilken drivkraft hon kan vara, hennes kreativitet, intelligens, känsla för kläder, och att hon dessutom är bra med folk och omtyckt av alla etc.

Hennes pappa är Björn Wahlström som skapade stålbolaget SSAB och hennes bror är affärsmannen Bo Wahlström som blivit mångmiljonär på IT-/telekombolag som Telelogic och Song Networks. (Nu är Bo Wahlström via sitt bolag Metroland storägare i börsnoterade sjukvårdsbolaget Global Health Partner: http://www.globalhealthpartner.com/)

Då i okt 2011 låg Odd Molly-aktien i 36 kr varefter den steg till nästan 50 kr i feb 2012.

Men nu idag (ons 28 mars 2012) har aktien fallit tillbaka igen till 34 kr som lägst efter besked om att försäljningen av Odd Mollys kommande höst- och vinterkollektion gått dåligt.

Dålig försäljning

Liksom för andra börsbolag är kvartalsrapporterna viktiga för Odd Molly, men ännu viktigare är de två gånger per år då bolaget redovisar hur det har gått med införsäljningen av bolagets kommande klädkollektion.

I det tidigare blogginlägget från okt 2011 ställdes frågan om Attemark (som formellt tillträdde som Odd Molly-vd i dec 2011) skulle kunna hinna med att applicera sin magi så att det kan bli en ökad försäljning redan av höst- och vinterkollektionen 2012 (jämfört med försäljningen av Odd Mollys motsvarande kollektion året innan), eller åtminstone en oförändrad försäljning.

Detta mot bakgrund av följande:

• Införsäljningen av Odd Mollys höst- och vinterkollektion 2011 uppgick till 140 miljoner kr (-20% jämfört med året innan).
• Införsäljningen av vår- och sommarkollektionen 2012 uppgick till 114 miljoner kr (-31% jämfört med året innan).

Tidigare hade Odd Molly sagt att bolaget den 4 apr 2012 skulle redovisa siffror för införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2012. Men det tidigarelades så att siffrorna presenterades idag (ons 28 mars 2012).

Och det visade sig vara för mycket begärt att hoppas på att Attemark skulle få till en ökning eller åtminstone oförändrad införsäljning. Istället blev utfallet följande:

• Införsäljningen blev 87 miljoner kr vilket var -36% jämfört med motsvarande kollektion ett år tidigare.

Dvs om något verkar läget förvärras ytterligare.

På Odd Mollys hemsida kan man själv bedöma höst- och vinterkollektionen 2012 i ett videoklipp med modevisning: http://oddmolly.com/press/downloads/catwalk-movies#

Enl Odd Mollys pressmeddelande från idag om införsäljningen så väntas bolagets resultat nu bli "betydligt sämre" under 2012 jämfört med 2011: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/E9/77/wkr0001.pdf

Under 2011 blev Odd Mollys resultat per aktie 2,48 kr så nu kanske man kan tolka det som att det åtminstone blir vinst under 2012.

Potential

Dock positiva saker med Odd Molly i nuvarande läge:

• Kläderna: Bolagets kläder har en väldigt speciell och fantastisk design. Det är bara att se på kläderna tex i Odd Mollys egen webbshop: http://boutiqueonline.oddmolly.com/ Temat är väl typ en bohemisk men väldigt vacker stil, ofta med broderier etc. Kläderna håller högsta kvalitet, och tack vare de höga priserna blir väl marginalerna höga. Odd Mollys stil lär inte vara en "dagslända" utan kommer alltid kunna vara attraktiv. Nu gäller det bara att sprida kännedomen om kläderna runt om i världen.

• Vd: Som nämnt har Anna Attemark alla förutsättningar för att få Odd Mollys intäkter att börja växa framöver. Hon har tidigare haft en framgångsrik karriär med många år på H&M (där hon var utvecklingschef på H&Ms inköpsavdelning). Både Attemark själv och vice vd Jennie Högstedt Björk har omfattande optionsprogram som gör att de kommer att bli mångmiljonärer om Odd Molly-aktien stiger till klart högre kursnivåer. Höst- och vårkollektionen 2012 lär inte ha varit något som Attemark hunnit påverka i någon större omfattning sedan hon blev Odd Molly-vd i dec 2011. Det är alltså från och med nu hon på allvar kan prägla kollektionerna och få Odd Mollys utveckling att förbättras.

• Ekonomin: Trots att Odd Mollys försäljning vacklar så är det positivt att bolagets ekonomi ändå inte är i kris. Odd Molly går fortfarande med vinst och den finansiella ställningen är mycket stark. I slutet av 2011 hade bolaget över 80 miljoner kr i kassan och bolaget var i princip skuldfritt. Det kan jämföras med att Odd Molly är värt under 200 miljoner kr på börsen (vid nuvarande börskurs 34 kr), dvs kassan utgör nästan hälften av bolagets börsvärde.

Alla förutsättningar finns därför för att Odd Molly på sikt återigen ska nå upp till tidigare framgångar, tex toppåret 2008 då resultatet per aktie blev 8-9 kr.

I tex slutet på 2007 hade Odd Mollys börskurs toppnivåer på över 160 kr.

Säg att Attemark kan få ordentlig fart på bolaget så att börskursen kan nå dit igen inom 3-5 år?

Mot den bakgrunden är det alltså klart köptillfälle i Odd Molly-aktien under dagar som idag då den faller kraftigt pga negativa nyheter om det som har hänt historiskt.

Dock pekar Attemark både i Di-intervjun och årsredovisningen på att det kan ta tid innan Odd Mollys utveckling förbättras.

Så här säger hon i Di-intervjun: "...jag har arbetat med det här i 20 år och man gör det inte på en säsong. Det kommer att ta lite tid tills det har vänt."

Men samtidigt är hon optimist enl årsredovisningen. Hon beskriver där sitt uppdrag som Odd Molly-vd som bla "att så snart det går vända försäljningsutvecklingen och skapa långsiktigt lönsam tillväxt".

"Vi arbetar hårt för att vända försäljningstrenden genom bättre sortimentsammansättning, målinriktat försäljningsarbete och ökad
kontroll i egna försäljningskanaler. Jag är mycket optimistisk - och realistisk", skriver hon i årsredovisningen.

Utifrån en ganska försiktig bedömning kan man tex tänka sig att 2012 blir ett stabiliseringsår för Odd Molly, att det blir viss intäktstillväxt 2013, och att intäktstillväxten sedan börjar ta mer ordentlig fart från och med år 2014 och framåt med en långsiktig intäktstillväxt på 10%/år.

Odd Mollys finansiella mål är bla följande (enl årsredovisningen):

• en intäktstillväxt över 20%/år
• en rörelsemarginal på över 12%

Det kan jämföras med 2011 då intäktsförändringen blev -18% och rörelsemarginalen blev 7%. (Det räckte ändå till för att generera ett resultat per aktie på ca 2,50 kr.)

Förändring av produktsortimentet

Så här kommenterar Attemark införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2012 i pressmeddelandet från idag (ons 28 mars 2012):

"Höst- och vinterkollektionen 2012 har fått ett positivt mottagande vad gäller en av våra två viktigaste varugrupper – stickat – men det räcker inte. Som helhet når kollektionen inte upp till våra och våra kunders förväntningar.

Den lägre orderläggningen ska förstås även ses i ljuset av generellt svåra marknadsförhållanden för många av våra återförsäljare, men ansvaret för kollektionssammansättningen är vårt eget."

Hon ger fler kommentarer i en artikel på Di.se: http://di.se/Artiklar/2012/3/28/262961/Odd-Mollys-hemlaxa/

Där säger Attemark bla att man inte kan skylla på allmänt låg aktivitet i detaljhandeln, utan att det är Odd Mollys klädsortiment som måste förbättras.

Hon pratar om att förbättra "balansen" i sortimentet. Idag är Odd Mollys stickade produkter populära, men Attemark vill även öka intresset för andra Odd Molly-plagg.

Att förbättra balansen handlar enl henne även om att för alla plagg kunna erbjuda både dekorerade och ej dekorerade plagg.

Attemark berör även detta med "balans" i Odd Mollys kollektioner i bolagets årsredovisning som också kom idag (ons 28 mars 2012): http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/E9/65/wkr0001.pdf

Där pratar hon i vd-ordet bla om att "skapa balans i kollektionerna - såväl vad gäller prissättning, sortimentstruktur och volymer."

"Vi är idag mycket starka på vissa varugrupper, medan andra bara är i sin linda. Här har vi stora möjligheter till utveckling", säger hon.

Ska man tolka det som att Odd Molly framöver kommer att sikta på att med sin speciella design även försöka locka bredare kundkretser i lägre priskategorier?

Även enl årsredovisningen:

"Balanserade kollektioner: Odd Molly ska designa vackra kläder för kvinnor och skapa kollektioner som har en bra balans mellan volym, pris och mode."

"Under 2011 lanserades en tydligare indelning av kollektionen för att skapa en bättre balans mellan de mest detaljerade och varumärkesbyggande designplaggen och de volymskapande produkterna. Det bidrar bland annat till enklare bearbetning av olika typer av återförsäljare."

Det indikerar alltså ganska tydligt Odd Mollys avsikt att utöka andelen enklare plagg med lägre pris, vilket det tydligen är lättare att få återförsäljare till än de dyra plaggen.

Internationell expansion

Och av årsredovisningen framgår bla också att Odd Mollys försäljning ännu inte alls är särskilt spridd runt om i världen. Här borde det finnas fortsatt stor potential.

Så här fördelade sig Odd Mollys intäkter under 2011:

Sverige 43%
Norge 9%
Tyskland 8%
Danmark 7%
Schweiz 5%
Italien 4%

I årsredovisningen beskriver Anna Attemark strategin för Odd Molly bla så här:

"Målet är att bygga en stabil verksamhet som kan växa konceptuellt
och geografiskt på lång sikt."

Dvs geografisk expansion är en av de saker som prioriteras.

En spekulation på sikt är att Odd Molly inom fem år blir uppköpt av H&M, varefter Anna Attemark tar över som H&M-vd efter Karl-Johan Persson.

Attemark är välkänd inom H&M efter hennes många framgångsrika år där, och med H&M i ryggen kan Odd Molly etableras internationellt fullt ut.

Egna försäljningskanaler

Odd Molly är baserat i Stockholm och hade knappt 60 pers anställda i slutet av 2011.

Totalt säljs Odd Mollys kläder i ca 40 länder runt om i världen.

Nästan all Odd Mollys försäljning till kund sker via oberoende återförsäljare med sina butiker. Enl årsredovisningen säljs Odd Molly-kläderna nu via över 1 300 återförsäljare. I ca 30 av länderna når Odd Molly ut till återförsäljarna via agenter (15 st) och distributörer (5 st).

Därutöver har Odd Molly några egna butiker; en i Stockholm och en i Köpenhamn. Det är "flaggskeppsbutiker" för att visa upp hela Odd Mollys sortiment. Och sedan har Odd Molly två outlet-butiker; en utanför Stockholm (i Barkarby) och en utanför Göteborg (i Kungsbacka). Syftet med outlet-butikerna är väl att därigenom sälja av osålda kläder med rabatt?

Hösten 2011 lanserade Odd Molly även sin egna webbshop: http://boutiqueonline.oddmolly.com/

I årsredovisningens vd-ord pratar Anna Attemark om potentialen med att utveckla Odd Mollys egen försäljning via egna butiker och internet etc:

"...vi har börjat ta kontroll över försäljningen genom egna kanaler; butiker,
shop-in-shops och webbhandel. Här ser jag en stor möjlighet att utveckla vår förmåga att aktivt driva försäljning på ett tydligt sätt.

Webbshopen har haft en mycket bra utveckling sedan starten i höstas, och vi öppnar successivt upp för fler marknader.

Med större kontroll över försäljningen får vi ökad flexibilitet och samtidigt också större kunskap om vår slutkonsument. Vi får ett eget öra mot rälsen, vilket är en stor tillgång för all affärsutveckling.

Basen för försäljning av Odd Mollys plagg är alltjämt utvalda externa återförsäljare."

Risk

En risk på kort sikt är att Odd Mollys börskurs kan fortsätta falla under 2012 då bolagets kvartalsrapporter lär bli fortsatt dåliga med fallande intäkter och resultat ett tag till.

I och med dagens pressmeddelande så är det ju redan känt att införsäljningen av både vår- och sommarkollektionen 2012 samt höst- och vinterkollektionen 2012 blev klart lägre än i fjol. Införsäljningen är Odd Mollys "orderingång" som senare visar sig i faktisk fakturering i kvartalsrapporterna.

Och genom pressmeddelandet är det nu även känt att Odd Mollys resultat för 2012 kommer att bli betydligt sämre än 2011.

Men trots att det därmed är känt att det kommer att bli fallande intäkter och resultat för Odd Molly ett tag framöver, så kan det bli en extra psykologisk effekt när kommande dåliga resultatrapporter presenteras som då får aktieinvesterarna oroliga vilket får till följd att börskursen då faller ytterligare.

En strategi kan därmed vara att börja köpa Odd Molly-aktier redan nu, men att fortsätta köpa fler om kursen utifrån ovanstående faller ytterligare under 2012.

"Man ska aldrig försöka fånga en fallande kniv" är dock en gammal tumregel på börsen, dvs man ska aldrig försöka panikköpa fler aktier i ett bolag bara för att aktiekursen fortsätter falla. Det är förvisso en klok tumregel, men enl resonemangen i detta blogginlägg finns det goda skäl att räkna med att Odd Mollys ekonomiska utveckling kommer att bli väsentligt bättre förr eller senare.

Att Odd Mollys nettokassa är så stor som över 80 miljoner kr lär dämpa Odd Molly-aktiens ev fortsatta kursnedgång, eftersom bolaget som nämnt redan nu är värt bara knappt 200 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 34 kr. Själva klädrörelsen värderas därmed i dagsläget till bara ca 120 miljoner kr exkl kassan.

Men man kan alltså behöva räkna med att de kommande fyra resultatrapporterna kommer att visa fallande intäkter och resultat för Odd Molly innan det vänder uppåt.

• Som nämnt föll ju införsäljningen av vår- och sommarkollektionen 2012 med 31%, och det är väl den införsäljningen som senare visar sig i kvartalsrapporterna för q1/2012 och q2/2012. (Delvis kanske i och för sig även införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2011 visar sig i q1-rapporten, och som nämnt minskade den kollektionens införsäljning med 20%.)
• Och införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2012 som föll med 36% enl dagens besked visar sig väl i Odd Mollys kvartalsrapporter för q3/2012 och q4/2012 (även om vår- och sommarkollektionen 2012 kanske även berör q3).

Sedan består väl inte Odd Mollys intäkter bara av tidigare direkta kollektions-införsäljningar, utan även ev kompletterings-beställningar som återförsäljare löpande kan göra. Visar det sig tex att kollektionerna blir populärare än återförsäljarna räknat med, så säljer plaggen snabbt slut ute i butikerna så att återförsäljarna måste beställa mer. Så kan det bli även om man förstås inte kan räkna med det.

Nästa hållpunkt är Odd Mollys resultatrapport för q1/2012 som ska presenteras 26 apr 2012.

Samma dag kommer även Odd Mollys bolagsstämma att hållas på Södra Teatern i Stockholm.

Största aktieägare, styrelse

Som sagt kanske en hel del av de förväntade kommande dåliga kvartalsrapporterna för Odd Molly redan är "inbakade" i nuvarande låga börskurs 34 kr, vilket i så fall (utöver Odd Mollys stora kassa) dämpar fortsatt kursnedgång.

Och även om Odd Molly-grundarna Karin Jimfelt-Ghatan och Per Holknekt löpande säljer av sina aktieinnehav i bolaget, så ökar hela tiden storägarna Mia och Rutger Arnhult samt Patrik Tillman. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister: http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=824&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2011-03-28&tomdate=2012-03-28

• Jimfelt-Ghatan gjorde sin senaste försäljning av Odd Molly-aktier i januari 2012, och har därefter kvar drygt 500 000 aktier i bolaget.
• Holknekt gjorde sin senaste försäljning i dec 2011 och har därefter kvar drygt 70 000 aktier i bolaget.
• Mia och Rutger Arnhult gjorde sitt senaste köp av Odd Molly-aktier i dec 2011 och äger därefter 900 000 aktier i bolaget.
• Patrik Tillman gjorde sitt senaste köp i dec 2011 och äger därefter drygt 1 miljon aktier i bolaget.

Jämfört med att det totalt finns ca 5,75 miljoner utestående Odd Molly-aktier så har Tillman en ägarandel på 18%, Arnhult 16% och Jimfelt-Ghatan 9%.

Dessutom har hotell- och restaurangföretaget ATV en ägarandel på 15% av Odd Molly.

Rutger Arnhult har bla berörts i ett tidigare blogginlägg (från 16 mars 2012) om fastighetsbolagen Corem och Klövern där han är engagerad: http://www.redeye.se/aktiebloggen/corem/koplage-i-corem-aktien

Mia Arnhult är hans fru som bla sitter i Odd Mollys styrelse: http://oddmolly.com/investors-sv/boardofdirectors

Där sitter bla även Tillman, Jimfelt-Ghatan och klädföretaget Björn Borgs tidigare vd Nils Vinberg.

Patrik Tillman är före detta aktieanalytiker på aktiemäklarfirman Alfred Berg. Han var inriktad på bankaktier och blev i många år utnämnd till bästa aktieanalytiker med inriktning på svenska (nordiska?) bankaktier. Han är nu engagerad i finansrådgivningsfirman Lenner & Partners: http://www.lennerpartners.com/

Han borde väl veta vad han gör om han investerar så stora belopp i Odd Molly-aktier. Även Arnhult är fd aktieanalytiker. Han var inriktad på aktier i fastighetsbolag men nu har byggt upp sitt eget fastighetsimperium. (Det handlar väl inte bara om att de övertalats av sina fruar att köpa Odd Molly-aktier?)

Det var Tillmans fru Christina Tillman som var vd för Odd Molly före Anna Attemark.

ATV företräds i Odd Mollys styrelse av ATV:s vd Christer Andersson som även är Odd Mollys styrelseordförande. (Äger han ATV?) Enl Finansinspektionen sålde ATV/Andersson Odd Molly-aktier i maj 2011 men började sedan köpa på sig en del aktier igen i nov 2011.

Q4/2011

Odd Mollys resultatrapport för q4/2011 presenterades 17 feb 2012. Det blev den första resultatrapporten som Attemark presenterade som vd.

Även om Odd Mollys resultat per aktie blev 2,48 kr för helåret 2011 så blev resultatet per aktie -1,68 kr för fjärde kvartalet.

Så här blev Odd Mollys q4/2011:

Intäkter 33 miljoner kr (-41%)
Rörelsemarginal -42%
Resultat per aktie -1,68 kr

Odd Mollys resultat efter skatt uppgick till -9 miljoner kr under q4/2011, men belastades av en engångskostnad på 5 miljoner kr pga bla nedskrivning av bokfört lagervärde.

Ur nya vd:n Anna Attemarks vd-ord i q4-rapporten:

_"Fantastisk potential"

"Potentialen är enorm"

"Odd Molly har en fantastisk potential i sina fina produkter, starka varumärke och duktiga människor."

"jag är mycket optimistisk"

"Jag har som uppgift att vända försäljningen och skapa tillväxt"_

Enl q4-rapporten föreslås aktieägarna en aktieutdelning på 3 kr per Odd Molly-aktie (motsvarande nästan 9% av Odd Molly-aktiens börskurs 34 kr).

Odd Mollys bolagsstämma ska hållas tors 26 apr 2012. För att få aktieutdelningen måste man väl köpa Odd Molly-aktien senast på bolagsstämmodagen och behålla aktien åtminstone över natten till nästa börsdag (fre 27 apr 2012).

Föreslagen aktieutdelning på 3 kr per aktie kommer att leda till en utbetalning på 17 miljoner kr från Odd Molly senare i vår (vilket då minskar bolagets kassa med lika mycket).

Säsongsvariationer

En synpunkt är att Odd Mollys resultat efter skatt för q4/2011 blev -4 miljoner kr före engångskostnader, och i och med att intäkterna väntas falla under kommande kvartal lär resultatet efter skatt inte förbättras (om inte Odd Molly börjar skära ner på kostnaderna).

En invändning mot det resonemanget är att Odd Mollys intäkter och resultat är säsongsmässigt starkast under q1 varje år, följt av q3. Det svagaste kvartalet varje år är q2 följt av q4.

Dvs bara för att Odd Molly visade förlust under q4/2011 kan man inte rakt av dra slutsatsen att bolaget nu går med förlust i årstakt.

Säsongsvariationerna är mycket stora mellan kvartalen för Odd Molly:

• Tex under 2011 hade bolaget intäkter på 121 miljoner kr under q1/2011 och 33 miljoner kr under q4/2011.
• Resultatet efter skatt uppgick till 14 miljoner kr under q1/2011 och -9 miljoner kr under q4/2011 (varav q4-resultatet belastades av engångskostnader på ca 5 miljoner kr).

Dock lär intäkterna falla ganska kraftigt i q1/2012 jämfört med q1/2011. I det sammanhanget är det positivt att en ganska stor del av Odd Mollys kostnader verkar vara rörliga och inte fasta.

Kostnaderna

Icke desto mindre kan det vara värt för Odd Molly att hålla koll på kostnaderna. I q4-rapporten sa Attemark bla att "vi...analyserar hela kostnadssidan". Under 2011 hade bolaget rörelsekostnader på drygt 270 miljoner kr varav de största posterna var följande:

handelsvaror 47%
övriga externa kostnader 37%
personalkostnader 14%

"Övriga externa kostnader" består främst av följande poster:

agentprovision
marknadsföring
varudistribution
lokal- och hyreskostnader för butiker och kontor

Odd Molly anlitar underleverantörer i Indien, Portugal, Kina, Marocko, Turkiet som syr upp bolagets kläder, så Odd Mollys egna ca 60 anställda (som kostade knappt 40 miljoner kr 2011) avser väl folk inom design, försäljning, administration och företagsledning.

Bla var väl bomullspriset ganska högt under delar av 2011 men har fallit sedan dess, vilket kanske kan bidra till viss kostnadsminskning för Odd Molly under 2012.

Enl ett prisdiagram hade bomullspriset en topp på ca 230 USA-cent/viktpund i mars 2011 och föll sedan till ca 100 USA-cent/viktpund i slutet av 2011: http://www.google.se/imgres?q=cotton+price+graph+2011/2012&um=1&hl=sv&client=opera&rls=en&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=GCCdcQBGUQrVHM:&imgrefurl=http://johnmercerlondon.wordpress.com/&docid=Wwj_7t7oJY9egM&imgurl=http://johnmercerlondon.files.wordpress.com/2012/01/cotton-prices-cents-per-lb-falling-2010-2011-effect-on-clothing-inflation1.jpg&w=1200&h=525&ei=HIBzT_XTBKzP4QSCofisDw&zoom=1&iact=hc&vpx=260&vpy=172&dur=5521&hovh=148&hovw=340&tx=198&ty=65&sig=111264709419580119864&page=1&tbnh=84&tbnw=193&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1247&bih=647

28 mars 2012 slutade tydligen bomullspriset i ca 93 cent/viktpund: http://www.google.se/imgres?q=cotton+price+graph+2012&um=1&hl=sv&client=opera&sa=N&rls=en&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=KLM6Wb_3gSotNM:&imgrefurl=http://dow-futures.net/commodity/cotton.html&docid=7hCUe9WKglQstM&imgurl=http://charts.futurespros.com/gen_candlestick.php%253Fcandles%253D100%2526pair_ID%253D8851%2526style%253Dcandles%2526chart_width%253D630%2526chart_height%253D420&w=630&h=420&ei=sYFzT9fDM6z04QTY56C1Dw&zoom=1&iact=hc&vpx=554&vpy=154&dur=23&hovh=183&hovw=275&tx=166&ty=92&sig=111264709419580119864&page=1&tbnh=133&tbnw=199&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:2,s:0&biw=1247&bih=647

Av Odd Mollys årsredovisning framgår inte hur mycket bomullskostnaden var för bolaget under 2011, men det står följande:

"Odd Mollys sortiment framställs huvudsakligen av naturmaterial som bomull, ull och silke och ofta görs flera moment i plaggen för hand."

"Priser på råvaror såsom bomull, siden, ull mm kan öka på grund av ökad efterfrågan samt minskad tillgång, vilket kan leda till ökade inköpskostnader."

Utöver fallande bomullspris räknar Odd Molly med att nedläggningarna under 2011 av Odd Mollys USA-butik samt Odd Mollys herrkollektion, sparar in 10 miljoner kr/år. (Å andra sidan kanske det dock även innebär minskade intäkter i viss utsträckning.)

Den kostnadsbesparingen är väl utöver engångskostnaderna på 9 miljoner kr under 2011 (pga nedläggningarna samt lagernedskrivningarna).

Jämför det med att Odd Mollys resultat efter skatt uppgick till 14 miljoner kr under 2011 (motsvarande ett resultat per aktie på 2,48 kr).

Konkurrenter

Odd Molly verkar inte namnge några konkurrenter i årsredovisningen för 2011. I årsredovisningen för 2010 stod det dock följande:

_• På den nordiska marknaden kan Odd Molly finnas i samma butiker som t ex:

Acne
Bruuns Bazaar
Dagmar
Day Birger Et Mikkelsen
Filippa K
Hunky Dory
Nolita
Rützou
Stella Nova
Tiger
Twist & Tango
Whyred

• Odd Mollys internationella konkurrenter varierar från marknad till marknad. Bland internationella varumärken inom Odd Mollys prissegment på den europeiska marknaden kan nämnas:_

_Antik Batik
Custo
Desigual
Essentiel
Isabel Marant Etoile
Nolita
Patrizia Pepe
Paul&Joe
Scotch & Soda
Sister
Sandro
See by Chloé
Stella Forest
Vanessa Bruno athé
Velvet

• Och på den amerikanska marknaden:

Free People
Juicy Couture
Leifsdottir
Marc by Marc Jacobs
Replay
Paige Denim
True Religion
Z-Brand_

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/36/27/wkr0001.pdf

- - -

Tillägg 29 mars 2012

Odd Mollys medgrundare Karin Jimfelt-Ghatan avböjer omval till bolagets styrelse. Istället föreslås Lennart Björk väljas in i styrelsen. Han var tidigare storägare i klädföretaget Gant som år 2008 blev uppköpt av schweiziska bolaget Maus Freres. http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1895036&source=

Ska man tolka Björks inval i styrelsen som en förberedelse inför ev uppköpsbud på Odd Molly? Dock lär väl inte Odd Mollys storägare vilja sälja bolaget redan nu när bolagets utveckling är i en svacka?

Och varför väljer Björk att gå in i en styrelse i ett (jämfört med tex Gant) så litet bolag som Odd Molly? (Maus Freres köpte Gant för över 5 miljarder kr medan Odd Molly bara är värt ca 200 miljoner kr på börsen.) En koppling kan vara att Odd Mollys vd Anna Attemark är nära bekant med klädföretaget Björn Borgs vd Arthur Engel som tidigare var vd för Gant.

Man kan föreställa sig att Attemark och Engel har talats vid på telefon och konversationen varit i stil med följande:

Engel: Hur går det på nya jobbet som Odd Molly-vd? Är det kul?
Attemark: Det ser mörkt ut. Försäljningen rasar.
Engel: Jag kan fråga Lennart Björk om han kan gå med i Odd Mollys styrelse. Han var alltid ett stort stöd för mig när jag var vd i Gant, inte minst när det blåste motvind. Och i Gant fick vi till en kanonutveckling.
Attemark: Ja, fråga honom gärna.

Mer bakgrund om Gant (innan det blev uppköpt): http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2544438.ece

Intressant om spelet kring uppköpet av Gant: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article282287.ece

Maus Freres pressmeddelande om sitt bud på Gant: http://www.cisionwire.se/maus-freres-s-a-/r/maus-freres-offentliggor-kontantbud-pa-gant-company-ab--publ--om-310-kronor-per-aktie,c318938

Tanken är kanske helt enkelt att Björk ska bidra till att bygga upp Odd Molly till något lika stort som Gant blev?

Och finns det någon koppling mellan Lennart Björk och Odd Mollys vice vd Jennie Högstedt Björk? (Är hon tex Lennarts dotter?)

- - -

Tillägg 30 mars 2012

Spekulation: H&M köper Odd Molly och Björn Borg och börjar sälja bla de varumärkena i H&M:s nya butikskoncept "& other stories": http://di.se/Artiklar/2012/3/30/263174/-other-stories-HMs-nya-butiker/

- - -

Tillägg 31 mars 2012

Även om bomullspriset har fallit kraftigt sedan toppnivån våren 2011 så kan det tidigare höga priset ge en negativ resultateteffekt även in i 2012. Så är det för H&M enl artikel på Di.se om H&M:s q1-rapport som kom i veckan.

Enl artikeln är de kläder som H&M säljer nu gjorda av bomull som köptes in för nästan ett år sedan då bomullspriset var dubbelt så högt som nu.

Först i q3 eller q4 väntas effekten av det tidigare höga bomullspriset mattas av enl artikeln.

http://di.se/Artiklar/2012/3/31/263261/Dystert-kvartal-for-kladforetagen/

Det kan alltså innebära en negativ effekt även för Odd Mollys resultat en bit in i 2012, närmast i q1-rapporten som enl ovan presenteras 26 apr 2012.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?