Analys à la Peter Lynch
2008-07-23 21:44, Edited at: 2010-06-11 11:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Marco Dolenic har i kväll bloggat om "Vad tjejer tänker på varje minut".
Det är en intresseväckande rubrik som lockade till läsning. Det mynnar ut i något seriöst när han berättade om att han utfört ockulärbesiktning (sett med egna ögon) hur kläderna såldes i butik. Det är precis som aktiegurun och författaren Peter Lynch säger att det skall gå till.
Han var ofta ute i shoppingcentera och tittade på vad folk köpte. Han frågade sina döttrar och iaktog dem "var" de handlade och "vad" de handlade. Han kollade vilka restaurangkedjor de besökte för pizza och hamburgerätande och så vidare.
Var klädfirmorna eller restaurangkedjorna börsnoterade så var dessa iaktagelser viktiga för analys av bolaget. Han ger i sina böcker exempel på fina aktieköp som i initialskedet blev aktuella endast genom att kolla på stan.
Det är också intressant det Marco säger om kvinnor och shopping. Där finns pengar att tjäna för duktiga entreprenärer och affärsmän.
Det är ofta svårt för män att förstå detta som han skriver att kvinnor i stort sett alltid har funderar kring kläder, sina egna och vad andra kvinnor har på sig och vad som finns nytt i butik, vad veckotidningarna presenterar i sina klädreportage.
Att det resulterar i shopping (kvinnornas klädintresse) är en viktig iaktagelse. Det är inte bara "enkelspåriga brudar" (förlåt uttrycket) som gör så här.
Jag har hört att svenska kvinnliga statsråd och verkställande direktörer karriärkvinnor på högsta nivå) oftast vid resor lägger in en ledig förmiddag för just shopping.¨
Det är ju uteslutet att en manlig dito skulle prioritera sin tid så.
Kvinnor vill ha nya kläder och är beredda att lägga ner rätt så mycket pengar på detta.
Det företag som får sålt mest till kvinnorna, ger också betydande avkastning till aktieägarna/investerarna.
Marco Dolenic har sett något väsentligt och det är imponerande att läsa om hans undersökande om vad kvinnor tycker om Odd Mollys kläder.
Jag har läst om entreprenörer som gjort det som en vana att regelbundet promenera fram och tillbaka på t.ex Kungsgatan i Stockholm. Där syns affärstrender om iaktelser görs om vilka butiker som måste slå igen och vilka butiker som kommer till. Vilka branscher som slås ut och vilka branscher som är på tillväxt.