Den finska nationalklenoden inom design och mode, börsnoterade Marimekko har under det senaste året fått en rejäl ansiktslyftning som kan göra aktien till en framtida vinnare. Det är således bra läge att ta in bolaget i portföljen.

Marimekko är ett välkänt varumärke i de nordiska länderna och uppskattas av många kvinnor, särskilt medelålders. Det populära blommiga mönstret ”Unikko” har under de senaste åren börjat synas lite här och var, från enkla billigare prylar såsom plånböcker, vattenkannor och grytlappar till mer exklusiva gardingobelänger och klädesplagg. Att t.ex. Marimekkos badhanddukar nuförtiden även konkurrerar med pocketböckerna framför kassan i livsmedelsbutiken förstärker tron på att varumärket verkligen uppskattas bland konsumenterna. Det råder alltså inte någon tvekan om att Marimekko lyckats surfa på den 70-tals nostalgivåg som nu successivt erövrar modevärlden.

Marimekkos egna produktsortiment omfattar kläder, inredningstextilier samt väskor och accessoarer. Ytterligare har bolaget med framgång under de senaste åren licensierat ut varumärket till tillverkare inom ett brett spektra såsom vykort, husgeråd, sportartiklar och badrumstextilier.

Trots ökad internationell popularitet sker dock den största försäljningen fortfarande i hemlandet (72 %). Försäljningsutvecklingen för hemmamarknaden har dock varit relativt stabil så man kan anta att den börjar bli mättad. Studerar man dock de internationella tillväxtmöjligheterna så borde det finnas betydande möjligheter för bolaget om man beaktar förhållandet mellan Finland och övriga världen i försäljningsstatistiken. Den internationella försäljningen ökade visserligen med ca 20 % under Q3 jämfört med föregående år, men om man beaktar att detta är från en relativt låg nivå så känner flera förhoppningsfulla aktieägare säkert sig en aning besvikna över att bolaget än så länge inte lyckats prestera bättre. Under det senaste halvåret har Marimekko dock fått en rejäl nytändning vilket ger förhoppningen om att tillväxten kan komma att ta rejäl fart under nästa år.

Det blåser nu nya vindar i bolaget sedan stafettpinnen i Marimekko nu lämnas över från Kirsti Paakkanen till den kände bankmannen Mika Ihamuotila som har bred erfarenhet från expansiva och lönsamma satsningar, bl.a. som VD för Mandatum och Sampo Bank. Således förväntas han även lyckas med liknande scenario inom Marimekko när bolaget nu förväntas gå in i en mer expansiv fas. Det som även var uppseendeväckande med VD-bytet var att Ihamuotila även köpte ut Paakkanens tjugoprocentiga andel i bolaget samt ytterligare 3 % av pensionsbolaget Varma. VD-bytet väcker även frågeställningen vad en bankman har för möjlighet att utveckla ett så kreativt och konstnärligt bolag som Marimekko?, men hos Ihamuotila ligger dock skapandets förmåga i blodet då han är son till textilkonstnären Kristiina Malmivuo. Före det uppmärksammade VD-bytet lyckades dock Paakkanen lämna ett förtjänstfullt testamente till bolaget.

Det som väcker stor uppmärksamhet för Marimekko nu är att H&M i vår kommer att lansera en kollektion med Marimekkomönster i 28 länder. Mönstren som är utlicensierade till H&M kommer att finnas på ett 50-tal plagg mestadels för damer. Via denna kollektion kommer Marimekko att nå en bredare samt även yngre målgrupp och avtalet förväntas generera betydande licensintäkter under nästa år. Det är dock inte kollektionsförsäljningen i sig som kommer att gynna Marimekko mest utan framförallt efterföljden då varumärket kommer att få en rejäl vitamininjektion via H&M:s marknadsföring och breda marknad.

Ytterligare kommer en av världen mest framstående modedesigners inom skor, Manolo Blahnik, att lansera de klassiska Marimekkomönstrena mini-Unikko och BonBon i samband med hans vår/sommarkollektion nästa år.

Är aktien då värd att köpa? Troligtvis, framförallt för att de kommande lanseringarna rejält kommer att förbättra Marimekkos internationella varumärkesuppbyggnad men även för att aktiens värdering känns attraktiv. Aktien handlas nu med en vinstmultipel på 18 beräknat för de tolv senaste månaderna. Det är inte dyrt med tanke på vad bolaget står inför. Beaktar man därtill att Marimekko delar ut minst 50 % av vinsten i dividend, samt kontinuerligt öppnar nya konceptbutiker inom attraktiva marknader såsom Japan och Nordamerika, känns aktien attraktiv.

Det som är en aning oroande är dock att licensieringen via olika tillverkare resulterat i att det finns produkter inom ett så brett sortiment samt inom flera prissegment, vilket på sikt kan riskera att få en urvattnad effekt på varumärket. Dessa produkter finns dock framförallt i Finland där marknaden troligtvis är mättad och där varumärket rider på det kollektiva nationalistiska identitetsförhållandet mellan konsument och varumärke. Det som talar för Marimekko är dock att 70-tals modet successivt erövrar mer och mer av modevärlden vilket passar bolaget som handen i handsken. Räkna därför med att Marimekko kommer att prestera betydligt högre internationella tillväxtsiffror de närmaste åren.