Jag har aldrig hort talas om ett foretag startat av en kvinna och drivet av kvinnor som blivit succe.
I dag finns det manga foretag som har kvinnor i chefspositioner och agare. Men alla dessa bolag har startats av en man.
Nar kvinnor forsoker blir det fel:
Programchefen for Sveriges Radio hade ju stor framgang som producent i SVT. Sa startade hon Kunskapskanalen. Det blev en sjusjungades forlust for bland annat Investor som satsat stort.
Efter den stora forlusten ar hon nu programdirektor for SVT. I dag ser jag i Dagens Media: Passion for Business lanserades i maj 2008 som den första affärstidningen för kvinnor. Grundare var Anna Carrfors Bråkenhielm och Carina Nunstedt, som dock lämnat skeppet. Tidningen hade under 2008 intäkter på 5,2 miljoner kronor. Det räckte inte för att täcka upp kostnaderna för lanseringen - som under året uppgick till drygt 8 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev därmed -2,9 miljoner.
Anna Carrfors Brakenhielm hyllades som stor portalfigur for kvinnliga chefer nar hon basade pa Strix. Men da fanns Robert Aschberg i bakgrunden. Anna Carrfors har gett tips till “kvinnor som vill gora karriar”: Se till att ni backas upp en stark man!
Sa ar det ju. Jag utlyser en forfragan har pa Redeye. Jag har gjort det flera ganger. Det finns ingen kvinnlig chef i Sverige som drivit ett av henne sjalv startat bolag till en vinstmaskin av stora dimmensioner. Ett blivande storbolag.
Nu svarar alla att det jag skriver ar fel. Kvinnor ar lika duktiga pa att starta och driva foretag. Svara da vilket?
Jag kommer sjalv faktiskt pa Gumaelius reklambyra som startades av en kvinna och drevs av samma kvinna hela livet. Detta bolag blev Sveriges storsta annonsbyra.
Undantaget som bekraftar regeln.
Jag vet hur arga folk blir nar nagon skriver detta. En man som inte klarar av kvinnliga chefer o.s.v.
Varfor skriver jag detta. Jag vet hur missforstatt det blir.
Jag stravar efter arlighet. Jag tror att samhallet inte gar framat om man inte ser och sager saker som det ar.