Post entry

NSP - Taco Bar byter stil

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Detta är i mina ögon absolut en förändring till det bättre och i och med den kommande expansionen (dubbling av antalet Taco Bars inom ungefär ett år) så kommer förändringen i helt rätt läge:

2007-09-12 16:01

Taco Bar svidar om Casual dining är framtiden för Taco Bar. Snabbmatskedjan står inför en massiv expansion och genomför en ompositionering av varumärket. Från saloonartad snabbmatrestaurang till sittande måltider i tidsenlig storstadsmiljö.

Skiss över hur Taco Bars ny lokaler kan komma att se ut. - Vi ska göra Taco Bar till ett mer planerat besök. Inte ett ställe dit man bara går för att få i sig kalorier utan där man sitter ned och äter i lugn och ro, beställer tillbehör, och kanske en latte efter maten, säger Johan Ronnestam kreativ chef på Foreign, som har förändringsuppdraget.

I dag är Taco Bar en snabbmatskedja bland andra. Konkurrensen är massiv och kunderna otrogna. 75 procent av kunderna bestämmer sig inom 500 meter från restaurangen.

Nordic Service Partners, NSP, köpte i mars 2006 varumärket med tolv restauranger. Sedan dess har ytterligare tre restauranger öppnats och nyligen slog NSP på stora trumman. 15 restauranger ska öppnas inom ett år i och samtidigt genomförs en ompositionering av varumärket.

Taco Bars nya logga. Reklambyrån Foreign fick uppdraget att sköta ompositioneringen som omfattar ny design på logotype samt nytt inrednings koncept för restaurangerna. Allt under det nya kommunikativa konceptet "A small piece of Mexico".

Förvandlingen innebär att gå från snabbmat till casual dining, ett lite avslappnat middagsupplägg som vinner mark i andra delar av Europa, är förlagan. I Storbritannien är förebilderna Yo Sushi och Pizza Express.

- Casual dining kommer mer och mer. Folk är trötta på snabbmat. I Storbritannien kan man se att folk lägger 150 kronor på en lunch för att det är lite bättre service, lite bättre kvalitét på råvarorna, säger Johan Ronnestam.

I Sverige är det glesare mellan aktörerna i glappet mellan snabbmat och riktig restaurang och NSP ser här en plats. Ny logotype, inredning och slogan har under våren arbetats fram av Foreign. Kärnvärdena är medvetenhet i val av råvaror, inspirerande meny och engagerande service. Målet: att ta Taco Bar från upplevelserestaurangernas något nittiotalsskimmrande hörn och in i framtiden.

- Idag befinner sig varumärket på en spelplan där extremerna är Hard Rock Café och TGIFs säger Peder Mårtensson, projektledare och vd på Foreign.

"Nya" Taco Bar ska tilltala en yngre storstadsmålgrupp. De huvudsakliga målgrupperna är unga vuxna, barn och mammorna, som ofta styr besluten i familjen. Ålderspannet är 15-40-åringar med fokus på 29-åringen. Förhoppningen är att förändringen till ett trendigare format inte ska skrämma iväg dem som i dag gillar maten på Taco Bar.

- Det finns alltid en risk med en ompositionerning, men det har NSP kalkylerat med. De ser att denna plats på marknaden är mer attraktiv och långsiktig. Konkurrensen är mindre och kunderna trognare, säger Peder Mårtensson.

Arbetsgrupp på Foreign för Taco Bars ompositionering är Peder Mårtensson: projektledare Johan Ronnestam: creative director Jonas Teder: art director Ulrika Schreil: produktionsledare Ya-sin Chahimi: copywriter Erik Westerberg Fler texter skrivna av Erik Westerberg

Hela artikeln: http://www.bequoted.com/investor/company/external/nsp_extern_070912.asp

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?