Jag har trott mycket på NSP tidigare, som driver 42 Burger King restauranger, men nu har jag sålt av mitt innehav. Huvudanledningen är att man inte lyckas höja sin omsättning. I vintras skyllde man på att det var för kallt och därför var försäljningen dålig. Det argumentet köper jag, men nu i juli var det för varmt och därför hade försäljningen backat med 7 % trots en stor reklamkampanj. Samtidigt som Max ökade sin försäljning med några procent under samma månad. Möjligheterna för NSP är fortfarande mycket stora med ett börsvärde på cirka 100 Mkr och en försäljning på nästan 700 Mkr. Men man är helt enkelt för ineffektiva. Det är inte omsättningen som är för låg, man har helt enkelt för höga kostnader, då syftar jag främst på personalkostnaderna. Man har för mycket personal på enskilda pass. Jag åt på BK för en vecka sedan, då fanns det fem personer som ville beställa och av vad jag kunde se, 10 personer som arbetade. Antingen måste man höja intäkterna eller sänka kostnaderna. Att öka försäljningen väsentligt från den här nivån verkar bli väldigt svårt. Då återstår att se vad man gör med kostnaderna, jag tror inte man har tagit i ordentligt för att sänka dem – jag köper tillbaka när jag ser att det händer något.

En annan risk är att de rödgröna vinner valet. Jag varken hoppas eller tror det, men i nuläget är det otroligt jämnt. Alliansen har sänkt arbetsgivaravgifterna för ungdomar under 26 rejält. Om de rödgröna skulle ta bort dessa fördelar så är NSP en stor förlorare.