Novus sysslar med marknadsundersökningar och startade 2006. Novus affärsidé är att kombinera traditionell undersökningsmetodik med nya medier och strategier och var ex först ut med sms undersökningar vid valet 2006. I november 2013 kom PMet

””Project ignorance” Gapminders studie som utvecklats tillsammans med och genomförts av Novus, till syfte att kartlägga den allmänna kunskapsnivån om de viktigaste globala trenderna.

Den svenska delen uppmärksammandes stort av bl.a. Dagens Nyheter som gjorde en stor artikel om mätningen och presenterade den på förstasidan.

Igår presenterades den engelska delen av mätningen i form av en dokumentär i brittiska BBC där studien presenteras av Hans Rosling. BBC dokumentären följs idag upp i brittisk press.

Dokumentären fick ytterligare draghjälp av bl.a. Microsoft grundaren Bill Gates som rekommenderade programmet för sina 13 miljoner följare på twitter.

- Att Novus fått uppdraget av Gapminder att tillsammans med dem utveckla och genomföra denna typ av internationella studier är ett kvitto på vår kompetens och att pålitliga undersökningar kräver specialistkompetens. Att mätningen också får en stor nationell och internationell uppmärksamhet visar på kraften i bra undersökningar som en faktakälla, säger Torbjörn Sjöström VD Novus”

I Fredags släpptes halvårsrapporten där Q4 2013 visade en nettoomsättning på ca 12 mkr och ett resultat på ca 1,2 mr vilket är ett tecken på att Novus kan göra en kraftig turnaround. Slås Q4 resultatet ut på årsbasis så blir p/s talet ynkliga 0,35 och p/e 3,5 vilket kommer resultera i en kraftig uppvärdering med ungefär 150 % endast på fundamental basis där eventuell tillväxt ej inkluderas.

Så min slutsats är Novus har en stor uppsida och dessutom gynnas marknadsföringsmässigt av att det är valår 2014.