Ont om plats på Malmbanan
2010-11-26 18:44, Edited at: 2010-11-26 18:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Northland Resources Planerar att trafikera Malmbanan 2013 men har de räknat med att Malmbanan måste byggas ut och att de måste kanske vara med att förskottsbetala utbyggnaden för att den inte skall dra ut på tiden. LKAB förskottsbetalar alltid utbyggnaderna för att spara tid och inte komma i otakt med utbyggnaderna LKAB kommer att kräva att Northland Resources delar den kostnaden annars är de inte vidare smart när projektet är i hamn får bolagen tillbaks pengarna men de skall ligga ute med dessa pengar först.
Lägg till om man är tvungen att bygga dubbelspår vilket kommer att bli mycket dyrt och måste förankras hos regeringen vilket inte blir gjort i brådrasket och byggtiden blir inte kort.
LKAB äger malmhamnen i Narvik så Northland Resources måste först bygga en provisorisk för att komma igång någonlunda i tid, LKAB äger marken där Northland Resources skall bygga är LKAB villig att sälja? en komplett fungerande Malmhamn kommer säkert att ta 5 år minst att bygga. Sedan måste Northland Resources bygga en lastnings anläggning som kommer att bli dyrare än de tänkt för det är högtryck i Malmfälten och inte lätt att få personal och maskiner.
LKAB utbyggnad av Malmhamnen beräknades år 2005 till 970 milj kr men landade på 2 miljarder när den invigdes 2009.
Transporten på väg måste lösas en total vikt på 170 ton kräver dispans plus att vägen måste förstärkas de håller knappt för vanlig trafik, vad händer vid tjäl lossningen?