Post entry

Gott nytt 2012. Det kan ju bara bli bättre.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

2011 var för mig ett hundår. Det gäller ekonomiskt och personligen. Den ena märkliga och/eller obehagliga nyheten har avlöst den andra. MEN, nu är det över och Y\_T har äntligen hittat "hem".

Februari 2011 - Ett över tre år långt förhållande i kras. Nödvändigt men fruktansvärt ändå. Började förstå varför man säger att det inte finns några lyckliga skillsmässor.
Total likgiltighet inför skolan och andra viktiga saker runt omkring. Började i stället sabla ner aktieportföljen för att resa runt i landet och Tyskland för att hälsa på gamla vänner och bekanta. Relationer som man bittert började inse att man kanske försakat under några år.
Samtidigt flyttade jag över innehaven i de "relativt stabila" bolag jag hade investerat i till betydligt mer riskfyllda sådana. Om Northland Resources är högrisk, vad är Integra då? ;-) Kändes självdestruktivt och bra...

Det blev vår även detta år, trots allt. Saker och ting började rulla min väg kändes det som. Hade dessutom turen att få en drömanställning vid Göteborgs botaniska trädgård under sommaren. Ska man ha ett löntagararbete så är det vid ett liknande ställe man ska vara. Lönen är ett skämt men vad gör väl det när man har gott om tid att logga in via smartphonen titt som tätt för att kolla till portföljen...
Men först några veckors välbehövligt sommarlov i Smålandsskogen. Integras rapport skulle dyka upp vilken dag som helst med siffror som skulle visa att det här minsan skulle täljas guld med smörkniv. Allt fanns där. Erfaren ledning, infrastruktur, politiker på rätt sida, spännande geologiska förutsättningar.
Visste egentligen allt om bolaget, det enda stora frågetecknet var; hur bra ska det bli? 20, 30, 40, 100 % upp?

**virveltrumma!** SMACK! minus 60 % i ett enda hårt slag. Jaha ja... Klickade på uppdateringsknappen några gånger för att utesluta eventuella datorfel. Det enda som hände var att kursen backade ytterligare några procent. Stängde av datorn och gick och fiskade i stället. Kände märkligt nog inte så mycket. En mindre förmögenhet var borta i ett nafs men insåg att jag hade tagit chansen/risken helt och hållet medvetet och det var bara att svälja stoltheten och rädda det som räddas kunde.
Varför jag hade gjort detta kunde jag dock inte riktigt begripa. Det hade gått emot allt förnuft.
Först nu börjar jag inse att jag handlade utefter känslan att jag inte hade något att förlora. Vilket givetvis var HELT fel. Tar man en titt på min portföljrapport visar det sig nämligen att jag hade EN HEL DEL att förlora...

Slutsats: Ta inga beslut om investeringar när du känner dig som The devil might care. Oavsett om du tycker att du är påläst eller ej.

Började arbeta i juli i Göteborg och det var ju en tröst att det fortfarande fanns något sätt att dra in pengar på. Även om det innebar att man skulle stiga upp kl 6 varje morgon för att sedan stressa ihjäl sig bort till spårvagnen.
Var inneboende hos en släkting som jag länge räknat som en vän trots våra olikheter. Visade sig vara en riktig trampmina och uppenbarligen lever facistpartiet kvar även i vårt avlånga land.
Kändes trist i ungefär 30 minuter, men vissa bekantskaper avyttrar man ju med glädje.
Blev i stället erbjuden att bo hos en god vän som också finns här på redeye.se; detnaturligaurvalet. Brukade sitta uppe för sent om nätterna och förfäras över utvecklingen i våra bolag. Euron var ju stendöd och domedagen nära. Ångesten botades med vin och internetpoker.

September och tillbaka vid Sveriges lantbruksuniversitet igen. Portföljen förde en fortsatt tynande tillvaro. Hoppet hade satts till Värmlands finans. Ett bolag med tråkig historia men intressant affärsidé och en vändning var i sikte med ett stort avtal på plats och en ny lovande VD med erfarenhet från storbanksvärlden.
Såg lovande ut på alla sätt måste man säga.
Tills det dök upp ett PM om att den fantastiska nya VD:n "slutat".
Detta var dock bara bra (man måste ju älska hur vissa bolag får även det största bakslag att verka som om manna faller från himlen) eftersom det skulle innebära en stor kostnadsbesparing för Värmlands finans. (Haaahaa! Ta och avveckla säljavdelningen också och flytta ner kontoret till ägarens källarvåning)

Vid det här laget hade jag fått nog av aktier för ett tag. Började fundera över vad jag höll på med och kom fram till att jag skulle lägga av om det ändå bara resulterade i förluster.
Försökte hitta tillbaka till magkänslan jag haft tidigare och insåg rätt snart att jag hade handlat alldeles för mycket med bolag som jag inte riktigt förstått.
Det var dags att gå tillbaka till det som fungerat förut dvs. råvarorna. Valet föll på Northland Resources. Ett bolag jag tjänat bra på tidigare och med en så pressad kurs trots positiva nyheter som avlöste varandra så var det inget svårt val.

Där har det fyllts på allt eftersom och jag börjar tycka det är kul med aktier och investerande igen. Bolaget utvecklas som jag tänkt mig och VD Waplan är en riktig klippa. Han har under de åren som jag följt honom i bolagen Endomines och Northland ALLTID levererat och till och med levererat I TID. Något som inte alltid är så självklart inom gruvbranchen.
Ser fortsatt köpläge i Northland gott och väl upp till 15 nok. och flera triggers finns under Q1 2012, bland annat skall en lönsamhetsstudie släppas för en högintressant järn/koppar/guld-fyndighet.
Ett annat bolag jag börjat kika på igen är Dignitana. Det ser ut att bli deras år i år.

Hösten har annars varit en del upp, en del ner. Fått många nya vänner genom klubbmäseriet på universitetet men också såklart några mentala snytingar. Shit happens when you party naked. Det är bra, man ska veta att man lever.

Dessutom. Den charmigaste människan jag någonsin träffat flyttade in på studenthuset för ett par månader sedan. Märkligt det där. Grafen i min aktiedepå korrelerar nästan exakt med hur livet i övrigt går. ;-)

Så, efter ett riktigt hundår kan man säga: Things are looking up! Både här och där ser det ut som.

Gott nytt år till hela communityt inklusive redaktionen. Ni gör ett bra jobb här tycker jag. Men jag vill efterlysa fler tävlingar! Skulle nog få ännu mera snurr på siten.

Extra tack till Kalles farsa, Ture tratt, Kim Dahlström som bloggar bra.
Hoppas ni fortsätter med det. Bara det inte går ut över Tures livsstil allt för mycket. Det är det inte värt.

Med vänliga hälsningar.

/ Your_Therapist

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?