Ta rygg på Ingvar Kamprad!
2010-01-08 19:28, Edited at: 2010-06-11 12:38Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Nordic Service Partners Holding (NSP) på small Cap är nordens största franchisetagare till Burger King. Aktien har inte gjort någon glad än så länge men nu är en förändring på väg. Det är en klassisk turn-around kandidat och jag anser att det är ett av börsens bästa case.
Man har en ny VD sen början av 2009 och har utformat en ny strategi. Man har övergett satsningen på att driva flera olika varumärken och har erkänt att man tappade fokus och blev ineffektiva. Nu har man ändrat fokus – från tillväxt till lönsamhet och huvudfokus ligger på driften av lönsamma Burger King restauranger.
Man driver i nuläget 43 BK, främst i Sverige men också i Danmark där lönsamheten är bättre. Jag satsar personligen nästan aldrig i förlustföretag då det är ett visst tänk som skiljer dem från företag som går med vinst som man inte ska underskatta. Skillnaden här är att större delen av restaurangerna är mycket lönsamma och har en bra kostnadskontroll men ett visst antal är inte lönsamma och drar ner helhetsresultatet. Det är dessa man nu håller på att lägga ner och man har redan kommit en bit på vägen under 2009.
Jag är själv med och driver en hamburgerrestaurang så jag kan branschen innan och utantill. Konkurrensen är stenhård, främst mellan McDonalds, Max och Burger King. Men även Frasses, Sibylla och lokala gatukök är med i fighten. Alla har sina personliga favoriter men skillnaden mellan de tre är ändå hårfin då de erbjuder väldigt likartade produkter. Därför är läget en av de viktigaste faktorerna och omsättningen per enhet för de stora ska helst ligga mellan 12-15 Mkr för att uppnå en hög lönsamhet och det är ungefär på den nivån BK vill att man ska ligga. Det är svårt att veta när man öppnar en ny restaurang vart man kommer hamna. Skillnaden på vinsten kan vara enorm. En årlig omsättning på 10 Mkr kan innebära att restaurangen går med förlust medan 13 Mkr kan innebära en vinst på 2 Mkr netto. Marknadsföring har en stor betydelse då man vill höja omsättningen men beroende på lokala preferenser kan BK eller Max bli mest populär i olika städer. Det finns en X-faktor där man inte vet exakt varför en annan enhet går bättre än den andra – det bara är så. När en av restaurangerna blivit mest populär är den positionen svår att rubba. Burger King har många sådana kassakor runt om i landet men också några dåliga där utvecklingen blir svår att vända. Nu blir det stenhård fokus på lönsamhet. När man stänger ner dem som drar ner resultatet kommer NSP generera stora vinster. För några år sedan gjorde McDonalds sitt första förlustkvartal någonsin och bolaget var i kris. Man hade tappat bort sig och var för fokuserad på tillväxt. Man öppnade för många nya restauranger i lägen som inte var tillräckligt bra. Man började återigen fokusera på sina kassakor och numera går det väldigt bra för dem igen.
Tidningen Börsveckan rekommenderade köp för ca en månad sen och aktien stack iväg till 17 kr. Men nu har kursen fallit tillbaka och stabiliserats runt 14.50 kr. Björn Davegårdh har ansetts som en av Sveriges bästa börsanalytiker. Han driver numera en fond som har gått samman med Gustavia. Båda har aktien i sin fond och äger nästan 5 % av NSP. En annan kändis som äger ca 1 % av bolaget är Ingvar Kamprad. Dessvärre var hans timing i detta fall fel och han har gjort en mycket dålig affär än så länge, så nu hoppas både jag och Ingvar på en snar vändning.
Jag återkommer med mer fakta inom kort.