NSP-Stockpicker rekommenderar köp med riktkurs 3:50
2007-10-18 09:36, Edited at: 2010-06-11 10:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Läser med förtjusning att Stockpicker tagit in NSP bland sina "Top Picks" med riktkurs 3,50 för 2008.
De kommer fram till samma VPA (0,28 kr) som jag får fram utan sektorsänkning för 2008 och således ett p/e-tal på 12,5 med riktkurs 3,50.
Jag vidhåller dock fortfarande att sektorsänkning kommer genomföras och att det mesta slår ned på sista raden i RR och får en VPA på 0,42 kr för 2008. (Jag kan dock reservera mig för att allt inte slår igenom på RR, men det kommer isf att uppvägas mot att jag tror att ledningens kunnighet inom området ger en EBITDA överstigande 8%, borträknat påverkan socialavgifter. Dessutom har Taco Bar betydligt högre marginaler (14%) mot bla BurgerKing (6%)och med större expansion av Taco Bar under 2008, så tror jag 8% nås med lätthet.)
Således har jag, med ett p/e-tal på 12,5 (vilket en del anser mycket lågt), en riktkurs på NSP för 2008 på minst 5,25 kr.
Kändes lite surt att jag inte hade fyllt på min KF med likvider i veckan och köpt in ytterligare NSP på kurser runt 2,50...
...kommer troligtvis fylla på KF i början av nov-07 med pengar från en bostadsaffär och då blir det köp av NSP och SJR.
Ha det gott alla.