NSP - Burger King..fortsättningen
2010-01-11 10:30, Edited at: 2010-06-11 12:39Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag skrev i mitt förra blogginlägg ”Ta rygg på Ingvar Kamprad” om NSP som driver 43 stycken Burger King restauranger i Sverige och Danmark. Jag tror mycket på deras nya strategi sen 2009 där man växlar om från tillväxt till lönsamhet. Eftersom jag tycker det är väldigt viktigt vem det är som styr bolaget och ska utföra planen kommer här lite information Morgan Jallinder.
Jim Collins skrev för många år sedan en bok som hette Good-to-Great. Hur vanliga medelmåttiga företag ska uppnå mästarklass. Man gjorde en stor studie för att hitta nyckelfaktorerna. En sådan viktig faktor var att övermänskliga kändisledare som kommer utifrån är negativt korrelerade till att förvandla ett företag till mästarklass. Tio av elva Good-to-Great ledare rekryterades internt, men i jämförelseföretagen som inte lyckades i närheten så bra valde man att sex gånger oftare tillsätta VD:n externt. Ett företag behöver en stark ledning som helst också är ägare, såsom IKEA och H & M. NSP har numera både en VD som är internt rekryterad och samtidigt är storägare i företaget. Det ger en viss trygghet åt oss övriga ägare.
VD äger aktier för nästan 20 Mkr i NSP och ytterligare personer i styrelsen är storägare. Sammanlagt äger ledande personer ungefär en tredjedel av bolaget. Det visar att de har en stark tro på sin verksamhet.
Morgan Jallinder tillträdde som VD för NSP i början av 2009. Han har mellan 1993-2006 byggt upp och drivit Burger King restauranger i Danmark. Han var ägare och VD för NSPs Burger King restauranger i Danmark. När han tillträdde sa han: Efter 13 år som BK-entreprenör har jag god kännedom om den operativa verksamheten och vad som krävs för att driva lönsamma restauranger. NSP har goda förutsättningar att genom sin storlek nå stordriftsfördelar och bli riktigt lönsamt. Men det kräver att vi får fokus på kärnverksamheten och drift.
Han svarar på några frågor i en av rapporterna
Varför överger ni satsningen på flera varumärken och Food Solutions?
Verksamheten höll inte vad den lovade. Synergierna i att driva flera parallella koncept samtidigt fanns inte fullt ut i verkligheten och vi tappade istället fokus och blev ineffektiva. All fast food-verksamhet handlar om stora volymer, stenhård kostnadskontroll och uppföljning av alla arbetsmoment. Att driva hamburgerförsäljning i stor skala är en tacksam verksamhet om man vet vad man gör. En nyöppnad hamburgerrestaurang är i princip lönsam från invigningsdagen givet att den ligger i ett attraktivt läge. Investeringen är dessutom rimlig och verksamhetens starka och stabila kassaflöden innebär att vi tål en relativt hög belåning.
NSP har satt lönsamhet i fokus för 2009, vad kommer ni att göra annorlunda och vad är er målsättning?
Vi ser nu över affärsmodell, mål, strategier och framförallt lönsamhet. Innan vi är klara med det kommer vi att ha lyft på varje sten i bolaget. Det vi gör måste vara enkelt att förstå och kommunicera. Jag vill inte förekomma det arbete som redan inletts men min grundinställning är att varje enhet måste vara långsiktigt lönsam och kunna bära sin del av overheadkostnaderna. Den här typen av verksamhet har potential att generera en god vinst, vilket på sikt lämnar utrymme för en stabil utdelning till aktieägarna.
Har NSP en framtid som börsbolag?
Absolut, men vi har en rejäl utmaning framför oss. Aktiemarknadens förtroende för bolagets förmåga är skadat och vi måste vara försiktiga med att, i skenet av nuvarande turbulens, måla upp en framtid som vi inte kan leverera. Mitt främsta fokus är därför att tillsammans med NSPs motiverade och kunniga personal leverera en intjäning som räcker för att skapa en uthållig vinst. Kapitalmarknadens förtroende kommer när vi visar hållbar vinstutveckling. Och då kan NSP-aktien bli en attraktiv placering som lämnar lönsam tillväxt med relativt låg risk i ett välskött food servicebolag.
Morgan Jallinder
Jag återkommer med mer information inom kort.