Post entry

Hur man får 100kr att bli 14kr

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För att förbättra sig och ta lärdom kan det vara nyttigt att titta i backspegeln på investeringarna där man har träffat helt fel. Två av mina sämsta köp är NSP (köpt mitten på 2007 på kurs motsvarande 98kr efter omvänd split) och Empire (köpt sep 2006 på kurs 12kr).

Tyvärr har jag inga anteckningar för hur jag resonerade då när jag köpte in mig bolagen, men lite kommer jag ihåg. Detta är en lärdom jag har dragit, att föra anteckningar kring varför jag köper och hur jag resonerar även om det är utifrån någons annans analys.

Ok, varför gick jag in i NSP i början av 2007?

Först och främst trodde jag att ett bolag i snabbmatsbranschen var samma sak som ett hyfsat oberoende bolag i förhållande till konjunkturen. Det första jag kan konstatera var att jag helt ”missade” bolagets balansräkning och lönsamhet. Läget 2006-12-341 var följande:

Omsättningen ökade under 2006 med 55 % till 387 MSEK och EBITDA ökade ifrån 4,5 MSEK till 22,5 MSEK. Kanon, lönsamheten och omsättningen är starkt stigande och bolaget verkar inom en av dem minst konjunkturoberoende branscher som vår herre har skapat? P/e tals värdering låg på min ingångskurs på ca 11 för föregående år. Jag fattade dock inte vikten av att kolla balansräkningen & hur tillväxten skett.

NSP var ett mycket ungt bolag som enbart byggts upp genom att förvärva snabbmatsrestaurang kedjor. Detta hade gjorts i en rasande takt och balansräkningen var extremt svag med ett eget kapital på 97 MSEK i förhållande till goodwill på hela 140 MSEK.

Jag insåg inte hur sårbara bolaget var vilket jag skulle få betala dyrt för visade det sig.

Vad hände?

Man stötte på patrull 2008 för bolagets danska Burgerking resturanger vilket fick till följd att man behövda göra en nyemission nov 2008. Kursen hade åkt i backen både av utvecklingen i bolaget samt den allmänna paniken som rådde hösten 2008. I detta läge var man alltså tvungen att genomföra en nyemission och plocka in 28,8 MSEK + teckningsoptioner som vi d fullt tecknade gav ytterligare 28,8 MSEK. Till råga på allt så missade jag att teckna så mitt innehav späddes ut ordenligt, teckningskursen var 8kr. Men även om jag hade tecknat så hade NSP varit en enorm förlust. Jag sålde tidigare i somras med en fantastik förlust på 86 %.

Senaste bokslutet omsatte man 698 MSEK med ett resultat efter skatt -8,5 MSEK.

Så det jag lärde mig på denna läxa var bara för att ett bolag handlas till ett lågt p/e tal och verkar i konjunkturokänslig bransch så innebär det inte att man är safe. Balansräkningen, hur ser den egentligen ut? Goodwill som överstiger eget kapital är väldigt sårbart om resultatet börjar falla.

Vore intressant att höra om era sämsta investeringar?

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?