Nordic Leisure ser en uppsida på 200-500% - Börsens mest undervärderade spelbolag?
2016-03-06 16:02, Edited at: 2016-03-07 09:18Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Av de spelbolag som jag jämför i denna text är Nordic Leisure de som omsätter överlägset mest, gör överlägset minst förlust procentuell samt har överlägset LÄGST värdering. Vågar du sitta utanför när raketen/uppvärderingen startar?
Nordic Leisure är spelbolaget som alla verkar ha missat. Bolaget omsätter ca 200-250 miljoner på årsbasis med nuvarande takt och efter förvärven som genomfördes i slutet av 2015. I dagsläget är bolaget värderat till ca 190 miljoner. Detta anser jag är helt fel, iallafall om man jämför med hur andra spelbolag är värderade.
Nordic Leisure bör vara värderat över 800 miljoner kronor. Det är rimligt i dagens läge, lägg där till att bolaget säkert kommer fortsätta förvärva och ha tillväxt som de haft under hela 2015. Uppsida på i alla fall 200-500% är fullt rimligt.
Spelbolagen har varit väldigt heta och folk verkar köpa hejvilt i småbolag som Netgaming, AHA-World och Playhippo. Det är kul att branschen är het, helt klart. Min undran är om folk bara köper ett bolag för det varit hög handel eller om folk köper efter att ha kollat igenom bolagens siffror?
I ovan nämnda bolag tror jag folk har följt ett flockbeteende och kastat sig in bara för det varit hög omsättning eller aktien varit på vinnarlistan med 30 % upp och forumen gått varma med rekommendationer. Trist för köparna som köpte Netgaming när bolaget hade en värdering på 600-700miljoner ett tag.
Utvecklingen för aktiekurserna i dessa bolag jämfört med ett år tillbaka har oavsett varit väldigt bra, så grattis till alla aktieägare som varit med innan bolagens kurser drog iväg.
Jag vill med detta inlägg bara informera om ett bolag som jag tycker sett till branschen är kraftigt undervärderat och som jag tycker står inför en kraftig uppvärdering.
“Kort om Nordic Leisure: Nordic Leisure äger och förvaltar bolag inom spelsektorn. Bolaget har per januari 2016 en B2C del, den helägda dotterkoncernen Lifland Gaming Group, och en B2B del som bedrivs inom Tain, Betting Promotion och Score 24. Bolagsgruppen har kontor och helägda dotterbolag/verksamheter i Estland, Lettland, Ukraina och på Malta, de svenska kontoren ligger i Stockholm och Sigtuna. I gruppen arbetar omkring 220 personer. Nordic Leisures aktier är listade på Nasdaq OMX First North. Koncernen har för tillfället en pågående licensansökan på en europeisk marknad.
Nordic är ett investeringsbolag inom spelsektorn och vi kommer bredda vår operatörsportfölj när vi finner operatörer som har rätt position för vår strategi och som visar förutsättningar för en stark tillväxt”
Här kommer jag nu dra bolagens siffror för 2015 mycket kortfattat, jag tror inte man behöver gå djupare än så för att få en liten bild av hur skevt värderat Nordic Leisure är enligt mig. Vill ni kika mer är det fritt fram att kolla bolagens bokslutskommunikéer för 2015 på bifogade länkar. Alla siffror är direkt hämtade utifrån varje bolags rapport.
NetGaming
Summa rörelsens intäkter: 10 480 tkr
Resultat: - 5 074 tkr
Likvida medel: 2 451 tkr
Eget kapital: -1.042 tkr
Värdering 3/3-16: 351 miljoner kronor
http://aktietorget.se/pressdocs/FishnchipsHolding/77061/481779.pdf
Playhippo
Summa rörelsens Intäkter: 8 292 tkr
Periodens resultat: - 5 326 tkr
Kassa: 14 tkr
Eget kapital: 25 623 tkr
Värdering 3/3-16: 69,7 miljoner
http://aktietorget.se/pressdocs/UnitedMediaSweden/77162/483132.pdf
Aha-World
Intäkter: 15.390 tkr
Periodens resultat: - 4 451 tkr
Kassa: 6 960 tkr
Eget kapital: 8 250 tkr
Värdering 3/3-16: 83,3 miljoner kronor
http://aktietorget.se/pressdocs/Ahaworld/77060/481543.pdf
Nordic Leisure
Intäkter: 111.399 tkr (Förvärven slutet av 2015 kommer göra att koncernen framöver omsätter 200-250miljoner på årsbasis)
Periodens resultat: - 13.057 tkr
Kassa: 57.1 miljoner kr
Eget kapital: 125.8 miljoner kronor
Värdering 3/3-16: 189.4 miljoner kronor
http://www.nordicleisure.se/wp-content/uploads/bokslutskommunike-2015.pdf
Först och främst, alla bolag ovan går minus just nu. Procentuellt går såklart Nordic Leisure överlägset minst back. Tillväxten är också mycket god och tillsammans med en rejäl kassa är det OK för mig att bolaget går back när tillväxten är fin. För den som är orolig över det negativa resultatet kan vd:s ord kanske lugna lite:
”Vi kan även utifrån historiska nyckeltal förstå att koncernen, inklusive nyförvärvade dotterbolag, uppvisade negativt resultat under föregående år. Därmed blir den finansiella målsättningen att, inom kort, genomföra nödvändiga förändringar för att nå lönsamhet.”
Jag är övertygad om att bolaget kommer att bli lönsamt på lite sikt och jag bedömer också att Nordic av alla bolag som nämns här i denna text har klart bäst chans att bli rejält lönsamma. Den låga värderingen är med allra största säkerhet att vetskapen om bolaget inte finns ännu.
Kvartalen 2015:
Nordic Q1 2015: Under första kvartalet uppgick koncernens intäkter till 22,6 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 90 % i jämförelse med samma period föregående år (11,9 MSEK). Antal aktiva onlinekunder uppgick till 13 455 st, motsvarande en ökning om 48 %
Nordic Q2 2015: Under kvartalet ökade koncernens intäkter med 63% och uppgick till 25,2 MSEK (15,5) jämfört med samma period föregående år. Antal aktiva onlinekunder uppgick till 16 910 (10 748), motsvarande en ökning om 57%.
Nordic Q3 2015: Under kvartalet uppgick koncernens intäkter till 29,5 MSEK (17,1), en ökning om 73 % jämfört med samma period föregående år. Antal aktiva onlinekunder uppgick till 20 266 (10 269), motsvarande en ökning om 97 %.
Nordic Q4 2015: Under kvartalet uppgick koncernens intäkter till 34,1 MSEK (22,6) en ökning med 50,9% jämfört med samma period föregående år. Antal aktiva onlinekunder uppgick till 24 399 (13 274), motsvarande en ökning om 83,8%.
Varje kvartal 2015 hade god tillväxt. Slutet av 2015 förvärvade bolaget Score24 och Betting Promotion som kommer göra att bolaget på årsbasis kommer omsätta mellan 200-250 miljoner. Förvärven kommer garanterat ge fina kostnadsbesparingar på lite sikt också. Tittar ni på hur antal aktiva kunder per kvartal är det tydligt vart utvecklingen går, det är mycket stabilt uppåt och de gör även intäkterna.
Några negativa saker är likviditeten i aktien, den är låg men det beror på att ledningen inte kommunicerar något alls mer än vad som krävs av ett noterat bolag. Branschkollegorna är mycket bra på att visa upp sig och därför har deras tåg redan gått. Ledningen och storägarna sitter på 75% av aktierna så det är svårt att få tag papper med liten free float.
Nordics IR arbete har varit under all kritik och väldigt få vet ens om att bolaget existerar. Det har kommit indikationer att IR arbetet under våren kommer att bli avsevärt mycket bättre när allt arbete med förvärven som genomfördes i slutet av 2015 börjar lätta lite. Man skall vara på det klara med att Nordic kommer fortsätta förvärva när bra tillfällen ges och man har helt klart musklerna för det. Jag tror att bolaget kommer bli en mycket stor aktör och det enda som kommer “hindra” detta är om bolaget blir uppköpt. Konsolideringen i branschen är känt och stora bolag kommer säkerligen förvärva mindre bolag för att växa och vad tror ni då dom köper? Ett litet bolag som omsätter noll och ingenting eller en rejäl spelare som Nordic?
Tror det finns goda chanser att få vara med i ett spelbolag som ännu inte har dragit iväg men som helt klart borde göra det då alla siffror talar för det.
Detta inlägg är inte tänkt att vara en analys utan mer en upplysning om ett bolag som verkar i en glödhet bransch men som inget vet om. Var och en får kolla upp siffrorna själv och göra en bedömning men jag är tämligen övertygad att alla aktieägare i de mindre spelbolagen kommer att vilja lägga pengarna på Nordic om man vet om att bolaget finns. Nedsidan är minimal i Nordic, det är upp vi ska och jag hoppas att detta lilla inlägg har skapat ett intresse för bolaget och att ägare av mindre bolag i samma bransch tänker en och två gånger innan man köper sina spelbolagsaktier.
Stort lycka till alla!!