Spekulativt köp: Nokia
2013-04-07 23:56, Edited at: 2013-04-19 08:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Finska mobiltelefontillverkaren Nokia verkar inte gå så dåligt som man kan tro, och det finns stora värden i bolaget som gör att aktien ser billig ut.
Sammanfattning
Om man tex vore något av de stora amerikanska riskkapitalbolagen (såsom TPG, KKR eller Blackstone) skulle det till och med kunna vara värt att lägga bud på Nokia och köpa hela bolaget såsom kalkylen ser ut:
Nokias börskurs ligger i skrivande stund i 21,47 kr (slutkurs fre 5 apr 2013) motsvarande ett börsvärde på ca 80 miljarder kr.
I bolaget finns bla följande:
• En kassa på 37-38 miljarder kr.
• En ägarandel på 50% av bolaget Nokia-Siemens Networks (NSN) som gör utrustning för mobiltelefoninät. Ägarandelen kan värderas till ca 25-30 miljarder kr enl Societe Generale och Morgan Stanley.
• En patentportfölj värderad till 26 miljarder kr enl Forbes.
• Amerikanska kartbolaget Navteq (som Nokia köpte år 2007 för 52 miljarder kr).
Genom Navteq får väl Nokias kunder tillgång till en navigeringstjänst via Nokia-mobiltelefoner vilket då blir en strategisk pusselbit för Nokia i konkurrensen om mobiltelefon-kunderna.
Även om man antar att Nokia betalade ett överpris för Navteq och att värdet av Navteq i dagsläget är noll kr, så blir alltså värdet av kassan, NSN och patentportföljen tillsammans 90-95 miljarder kr.
Bara det "slaktvärdet" för Nokia skulle alltså motivera en börskurs på 23-25 kr jämfört med dagens börskurs på 21-22 kr.
Då har alltså Nokias kärnverksamhet (mobiltelefonerna) värderats till noll kr. Och även Navteq (trots att Navteq säkert skulle vara strategiskt värdefullt för andra att äga och därmed kan antas ha ett betydande värde).
Varumärket Nokia
Varumärket Nokia kan även sägas ha ett separat värde (oavsett den ekonomiska utvecklingen för Nokia just nu). Enl amerikanska varumärkes-konsultfirman Interbrand är varumärket Nokia värt 21 miljarder dollar (135 miljarder kr) enl Interbrands årliga genomgång per 2 okt 2012: http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/2012/Best-Global-Brands-2012-Brand-View.aspx
Enl Interbrand är Nokia därmed världens 19:e mest värdefulla varumärke.
I och för sig så innebär 21 miljarder dollar en minskning med 16% från 25 miljarder dollar 2011 då Nokia var världens 14:e mest värdefulla varumärke enl Interbrand.
Och det var i sin tur en minskning med 15% från 29,5 miljarder dollar 2010 då Nokia var världens 8:e mest värdefulla varumärke enl Interbrand.
Som mest (i alla fall under de senaste 12 åren) bedömdes Nokias varumärke vara värt 36 miljarder dollar (över 240 miljarder kr) vilket var Interbrands genomgång år 2008.
Men med ett kvarvarande varumärkesvärde på 135 miljarder kr är bara varumärket Nokia värt mer än hela Nokias börsvärde på 80 miljarder kr!
I praktiken har väl ett varumärke inget helt fristående värde oberoende av ett bolags börsvärde och ekonomiska utveckling, men när Interbrand i okt 2012 sa att varumärket Nokia är värt 135 miljarder kr så stod Nokia-aktien i 17-18 kr och sedan dess har börskursen stigit med över 20% till 21-22 kr - så i så fall borde varumärket idag vara värt ännu mera än 135 miljarder kr?
Vad oroar aktieinvesterarna?
Det som skrämmer aktieinvesterare är väl just utvecklingen för Nokias kärnverksamhet med mobiltelefonerna. Den har mer än halverat intäkterna från nästan 280 miljarder kr år 2010 till under 140 miljarder kr under 2012.
Kapitaltillskott till den verksamheten under krisåren 2011 och 2012 har väl bidragit till att Nokias kassa har krympt kraftigt från 67 miljarder kr i slutet av 2010 till 50 miljarder kr i slutet av 2011 och 38 miljarder kr i slutet av 2012.
Det beror väl även på bla en del kapitaltillskott till NSN som haft problem genom åren (men nu tycks ha frisknat till).
Kommer mobiltelefon-verksamheten att ha fortsatt kraftigt fallande intäkter framöver vilket gör att kassan kommer att fortsätta krympa kraftigt?
Även om kassan har krympt en hel del (väl bla beroende på strukturåtgärder etc) så har i alla fall det bokförda rörelseresultatet för mobiltelefon-verksamheten inte varit så dåligt. Under 2010 var det en rörelsemarginal på 10%, under 2011 en rörelsemarginal på 7% och under 2012 en rörelsemarginal på -5%.
Dvs på pappret är 2012 det enda året med förlust för verksamheten och då uppgick rörelseresultatet till -6 miljarder kr.
Men ok, förändringen av kassan är kanske ett bättre mått på det "verkliga resultatet" som i så fall uppgick till -17 miljarder kr för 2011 och -12 miljarder kr för 2012.
Förhoppningen är väl nu att Nokia ska kunna stoppa blodflödet bla genom sin nya smartphone-serie Lumia med bla fokusering på nischen billigare smartphones än amerikanska konkurrenten Apples paradprodukt iPhone.
Ser man på aktieanalytikernas genomsnittliga förväntningar så räknar de med fortsatt förlust för Nokia under 2013 motsvarande nästan -1,30 kr i resultat per aktie, men 2014 väntas det bli en mindre vinst på 0,50 kr per aktie följt av över 1,30 kr under 2015.
Börskursen på 21,47 kr värderas därmed till ett p/e-tal på 16 räknat på förväntat resultat per aktie år 2015.
Men drar man ifrån kassan på ca 10 kr/aktie blir börskursen ca 11-12 kr och p/e-talet då 8-9 räknat på förväntat resultat per aktie år 2015.
Nyckelfrågan är då om kassan kommer att fortsätta krympa pga behov av fortsatta kapitaltillskott till mobiltelefon-verksamheten, eller om dess utveckling nu börjar vända så att den snart börjar gå med vinst igen utan behov av fortsatta kapitaltillskott.
Nästa hållpunkt för att se hur det går för Nokia blir resultatrapporten för första kvartalet 2013 som ska offentliggöras tors 18 apr 2013 (dvs inte i veckan som kommer nu utan i veckan därpå).
//Tillägg 11 apr 2013
Som guidning inför första kvartalet 2013 har Nokia (i sin resultatrapport för q4/2012 daterad 24 jan 2013) sagt följande:
• Mobiltelefon-verksamheten väntas under första kvartalet 2013 ha en rörelsemarginal på -2% (+/-4 procentenheter, dvs det kan bli en rörelsemarginal alltifrån -6% till 2%).
• NSN väntas under kvartalet ha en rörelsemarginal på 3% (+/-4 procentenheter, dvs det kan bli alltifrån -1% till 7%).
//
//Tillägg 12 apr 2013
Aktieanalytikerna räknar i snitt med att Nokia kommer att redovisa ett resultat per aktie på -0,11 euro för första kvartalet 2013 när bolaget 18 apr 2013 offentliggör sin resultatrapport för kvartalet. Det skriver nyhetsbyrån Direkt med hänvisning till SME Direkt: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1978601&source=
Ett resultat per aktie på -0,11 euro under första kvartalet 2013 motsvarar -0,93 kr.
Eftersom Nokia har ca 3,7 miljarder utestående aktier innebär ett resultat per aktie på -0,93 kr att Nokias totala nettoresultat väntas uppgå till -3,5 miljarder kr för kvartalet.
Resultatet före skatt väntas dock vara belastat med engångsposter på -3,0 miljarder kr.
Mer om analytikernas förväntningar inför Nokias resultatrapport för första kvartalet 2013 enl nyhetsbyrån Direkt med bla hänvisning till SME Direkt: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1978825&source=
• Där framgår att analytikerna i snitt räknar med en rörelsemarginal på -2,1% för mobiltelefon-verksamheten och 3,9% för NSN under första kvartalet 2013.
• För andra kvartalet räknar analytikerna med en rörelsemarginal på -0,4% för mobiltelefon-verksamheten och 6,0% för NSN.
Särskilt funderar analytikerna på hur många Nokia har sålt av sin smartphone-serie Lumia (Nokias framtidshopp) under första kvartalet 2013.
Under fjärde kvartalet 2012 sålde Nokia 4,4 miljoner Lumia-telefoner.
• Credit Suisse räknar med 4,7 miljoner st sålda Lumia-telefoner under q1/2013.
• Handelsbanken tror på 5,0 miljoner st.
• Nordea tror på 6,5 miljoner st.
Nordea är optimistiskt om Nokias q2/2013 och räknar med att Nokia då kommer att sälja 10 miljoner Lumia-telefoner.
En annan fundering hos analytikerna gäller utvecklingen av Nokias kassa som totalt uppgick till ca 38 miljarder kr i slutet av 2012.
I snitt räknar analytikerna med att kassan hamnade på 31 miljarder kr i slutet av q1/2013. (Det innebär en kassaförbränning på 27 miljarder kr/år.)
//
//Tillägg 12 apr 2013
Nokias finanschef Timo Ihamuotila sa i samband med Nokias presentation av resultatrapporten för q4/2012 (24 jan 2013) att Nokias kassa på 38 miljarder kr kommer att "minska något" under q1/2013: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1960175
Dvs att "minska något" skulle man kunna tolka som en minskning till kanske 35-36 miljarder kr men inte så långt ner som till 31 miljarder kr.
//
Här blir bedömningen att Nokias mobiltelefon-verksamhet ganska snart (säg från år 2014) kommer att börja gå med vinst igen och att kassan tills dess kanske minskar med ytterligare max 10 miljarder kr innan kassan börjar öka igen.
Det kanske inte blir någon jätteförbättring av mobiltefon-verksamhetens utveckling under de kommande åren, men bara det att den verksamheten upphör att gå med förlust och visar en långsiktig stabilitet gör att Nokia-aktiens motiverade värde i så fall ligger klart högre än nuvarande börskurs tack vare stora värden i form av övriga tillgångar osv.
Intro
Såg Telias tv-reklam i pausen i dagens fotbollsmatch Halmstad-Elfsborg (sön 7 apr 2013).
Då var det mobiltelefoner från LG, HTC, Samsung och Sony det gjordes reklam för.
Dvs varken Nokia eller Apple.
Ska man tex tolka det som att Nokias mobiltelefoner inte är heta just nu?
Nokia nu värt ca 80 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs på 21,47 kr.
Och Nokia hade en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 37-38 miljarder kr i slutet av 2012. Mycket positivt med en så stark finansiell ställning.
Nokias verksamheter:
• mobiltelefoner
• 50% ägarandel i bolaget Nokia-Siemens Networks (NSN) som gör utrustning för mobiltelefoninät (i konkurrens med bla Ericsson)
• övrig verksamhet
Verksamheternas utveckling under 2012:
• Mobiltelefonerna:
Intäkter på 137 miljarder kr (-34% från 2011).
Rörelseresultat på -6 miljarder kr.
• NSN:
Intäkter på 120 miljarder kr (-2%).
Rörelseresultat på 7 miljarder kr.
• Övrig verksamhet:
Intäkter på 10 miljarder kr (+1%).
Rörelseresultat på 1 miljard kr.
Sammantaget ledde detta (inkl övriga resultatposter) till att Nokias resultat per aktie uppgick till -1,48 kr under 2012 (jämfört med nuvarande börskurs på 21,47 kr).
Dvs det ser väl inte så tokigt ut om det går att få ordning på mobiltelefonernas ekonomiska utveckling. Men det är kanske det som är haken också. Kommer det bli fortsatta storförluster för den verksamheten i flera år framöver? Och därigenom kapitaltillskott från Nokia till den verksamheten, som gör att Nokias kassa krymper?
Mobiltelefon-verksamheten
Utvecklingen för Nokias mobiltelefon-verksamhet över flera år:
Intäkter:
2010: 278 miljarder kr (+5%)
2011: 216 miljarder kr (-18%)
2012: 137 miljarder kr (-34%)
Rörelseresultat:
2010: 32 miljarder kr
2011: 15 miljarder kr
2012: -6 miljarder kr
Rörelsemarginal:
2010: 12%
2011: 7%
2012: -5%
Dvs så sent som år 2010 ökade intäkterna inom Nokias mobiltelefon-verksamhet samtidigt som lönsamheten var helt ok med en rörelsemarginal på 12%.
Intäktsutvecklingen därefter är skrämmande med intäkter som mer än halverats från 2010 till 2012. Men positivt är att det ändå inte blivit jätteförluster på flera tiotals miljarder kr utan att det fortfarande var vinst 2011 och trots allt en ganska så begränsad förlust 2012.
Nokias mål för mobiltelefon-verksamheten är att intäkterna ska växa snabbare än totalmarknaden och att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 10%.
Utvecklingen för Nokias mobiltelefon-verksamhet de senaste kvartalen (omräknat till kr med den genomsnittliga valutakurs för euron som gällde under respektive kvartal, men procentuella förändringar enl Nokia utifrån eurosiffror):
Intäkter:
q1/2010: 66 miljarder kr (+8%)
q2/2010: 66 miljarder kr (+3%)
q3/2010: 67 miljarder kr (+4%)
q4/2010: 78 miljarder kr (+4%)
q1/2011: 63 miljarder kr (+6%)
q2/2011: 49 miljarder kr (-20%)
q3/2011: 49 miljarder kr (-25%)
q4/2011: 55 miljarder kr (-29%)
q1/2012: 38 miljarder kr (-40%)
q2/2012: 36 miljarder kr (-26%)
q3/2012: 30 miljarder kr (-34%)
q4/2012: 33 miljarder kr (-36%)
Rörelseresultat:
q1/2010: 8,0 miljarder kr
q2/2010: 6,2 miljarder kr
q3/2010: 7,0 miljarder kr
q4/2010: 8,9 miljarder kr
q1/2011: 6,2 miljarder kr
q2/2011: 3,3 miljarder kr
q3/2011: 2,0 miljarder kr
q4/2011: 2,7 miljarder kr
q1/2012: -1,1 miljard kr
q2/2012: -3,3 miljarder kr
q3/2012: -2,2 miljarder kr
q4/2012: 0,4 miljarder kr
Rörelsemarginal:
q1/2010: 12%
q2/2010: 10%
q3/2010: 10%
q4/2010: 11%
q1/2011: 10%
q2/2011: 7%
q3/2011: 4%
q4/2011: 5%
q1/2012: -3%
q2/2012: -9%
q3/2012: -7%
q4/2012: 1%
//Tillägg 11 apr 2013
Som nämnts ovan har Nokia i sin q4/2012-resultatrapport gett guidningen att mobiltelefon-verksamhetens rörelsemarginal under q1/2013 väntas ligga på -2% (+/-4 procentenheter, dvs det kan bli en rörelsemarginal alltifrån -6% till 2%).
//
Intressant att utvecklingen ovan tuffade på stabilt till och med första kvartalet 2011, men sedan from andra kvartalet 2011 försämrades utvecklingen plötsligt kraftigt.
Intäktsminskningarna (jämfört med samma kvartal ett år tidigare) verkar inte ha avtagit, men positivt att mobiltelefon-verksamheten faktiskt visade positivt rörelseresultat under fjärde kvartalet 2012. Bra gjort att uppnå det trots de kraftiga intäktsminskningarna.
Bla så steg faktiskt enl ovan mobiltelefon-verksamhetens intäkter från q3/2012 (30 miljarder kr) till q4/2012 (33 miljarder kr). Frågan är om det kan tolkas som ett långsiktigt trendskifte eller om det är tillfälligt pga säsongsmönster pga hög försäljning i samband med julen varje år. Både under 2010 och 2011 steg intäkterna från q3 till q4 enl ovan.
Det framgår även av siffrorna att det trots allt bara är 3 enskilda kvartal som Nokias mobiltelefon-verksamhet gått med förlust.
Nyckelfrågan nu är väl hur intäkterna kommer att utvecklas framöver för mobiltelefon-verksamheten och om den kan fortsätta undvika förlust.
Volym och pris
Ovannämnda intäktsförändring per kvartal för Nokias mobiltelefon-verksamhet kan delas in i förändring av antalet sålda mobiltelefoner respektive förändring av snittpris per såld mobiltelefon:
Antal sålda mobiltelefoner:
q2/2011: 88,5 miljoner st (-20%)
q3/2011: 106,6 miljoner st (-3%)
q4/2011: 113,5 miljoner st (-8%)
q1/2012: 82,7 miljoner st (-24%)
q2/2012: 83,7 miljoner st (-5%)
q3/2012: 82,9 miljoner st (-22%)
q4/2012: 86,3 miljoner st (-24%)
Snittpris per såld mobiltelefon:
q2/2011: 559 kr (+2%)
q3/2011: 467 kr (-22%)
q4/2011: 482 kr (-23%)
q1/2012: 451 kr (-22%)
q2/2012: 428 kr (-23%)
q3/2012: 363 kr (-16%)
q4/2012: 388 kr (-15%)
(Snittpriser omräknade till kr med de genomsnittliga eurokurser som rådde under respektive kvartal. Förändringar av snittpriser enl Nokias siffror utifrån europriser.)
Dvs intäktsminskningarna beror både på minskat antal sålda mobiltelefoner och fallande snittpriser per såld mobiltelefon. Under de senaste kvartalen har volymminskningarna varit större än prisminskningarna.
Övriga mobiltelefoner respektive smartphones
Nokia delar in mobiltelefon-verksamheten i övriga mobiltelefoner samt smartphones.Trots allt prat om smartphones så svarar faktiskt Nokias övriga (billigare) mobiltelefoner för merparten av mobiltelefon-verksamhetens totala intäkter.
De två delarna har haft följande intäktsutveckling de senaste kvartalen:
Intäkter övriga mobiltelefoner:
q2/2011: 23,0 miljarder kr (-20%)
q3/2011: 26,6 miljarder kr (-14%)
q4/2011: 27,6 miljarder kr (-23%)
q1/2012: 20,5 miljarder kr (-32%)
q2/2012: 20,4 miljarder kr (-11%)
q3/2012: 20,0 miljarder kr (-19%)
q4/2012: 21,3 miljarder kr (-19%)
Intäkter smartphones:
q2/2011: 21,4 miljarder kr (-32%)
q3/2011: 20,2 miljarder kr (-39%)
q4/2011: 25,0 miljarder kr (-38%)
q1/2012: 15,1 miljarder kr (-52%)
q2/2012: 13,7 miljarder kr (-34%)
q3/2012: 8,2 miljarder kr (-56%)
q4/2012: 10,6 miljarder kr (-55%)
Dvs kraftigast minskningar för smartphones-intäkterna. Vilken slakt det har varit.
En uppfattning är att Nokia går så dåligt för att Nokia missade smartphone-tåget vilket tex Apple och Samsung klivit på. Men negativt att Nokias intäkter även minskar för övriga billigare mobiltelefoner. Det kan ju förstås bero på att mobiltelefon-köpare generellt numera i allt högre grad snarare väljer smartphones istället för billiga mobiltelefoner. Men även på tex prispress från sydkoreanska konkurrenten Samsung?
Fördelningen av mobiltelefon-verksamhetens intäkter på Nokias övriga mobiltelefoner respektive smartphones (andelar av mobiltelefon-verksamhetens totala intäkter):
Övriga mobiltelefoner:
q2/2011: 47%
q3/2011: 54%
q4/2011: 51%
q1/2012: 54%
q2/2012: 57%
q3/2012: 66%
q4/2012: 64%
Smartphones:
q2/2011: 43%
q3/2011: 41%
q4/2011: 46%
q1/2012: 40%
q2/2012: 38%
q3/2012: 27%
q4/2012: 32%
Dvs mot slutet av 2012 har intäktsfördelningen varit att övriga (billigare) mobiltelefoner svarar för ca två tredjedelar av mobiltelefon-verksamhetens totala intäkter, medan smartphones svarar för ca en tredjedel.
Frågan är om man ska vara orolig över att de övriga billiga mobiltelefoner fortfarande svarar för en så stor del av Nokias mobiltelefon-intäkter, om folk inom några år bara kommer att köpa smartphones.
Antal sålda övriga mobiltelefoner, snittpris per såld övrig mobiltelefon
Ovannämnda intäktsförändring per kvartal för Nokias övriga (billigare) mobiltelefoner kan delas in i följande förändringar av antalet sålda mobiltelefoner respektive snittpris per såld mobiltelefon:
Antal sålda övriga mobiltelefoner:
q2/2011: 71,8 miljoner st (-16%)
q3/2011: 89,8 miljoner st (+8%)
q4/2011: 93,9 miljoner st (-1%)
q1/2012: 70,8 miljoner st (-16%)
q2/2012: 73,5 miljoner st (+2%)
q3/2012: 76,6 miljoner st (-15%)
q4/2012: 79,6 miljoner st (-15%)
Snittpris per såld övrig mobiltelefon:
q2/2011: 325 kr (-3%)
q3/2011: 293 kr (-20%)
q4/2011: 291 kr (-24%)
q1/2012: 292 kr (-18%)
q2/2012: 276 kr (-14%)
q3/2012: 262 kr (-3%)
q4/2012: 268 kr (-3%)
Dvs antalet sålda övriga mobiltelefoner fortsatte minska ganska kraftigt de senaste kvartalen, men lite positivt i alla fall att prisfallen verkar ha avtagit.
Antal sålda smartphones, snittpris per såld smartphone
Ovannämnda intäktsförändring per kvartal för Nokias smartphones kan delas in i följande förändringar av antalet sålda smartphones respektive snittpris per såld smartphone:
Antal sålda smartphones:
q2/2011: 16,7 miljoner st (-34%)
q3/2011: 16,8 miljoner st (-38%)
q4/2011: 19,6 miljoner st (-31%)
q1/2012: 11,9 miljoner st (-51%)
q2/2012: 10,2 miljoner st (-39%)
q3/2012: 6,3 miljoner st (-63%)
q4/2012: 6,6 miljoner st (-66%)
Snittpris per såld smartphone:
q2/2011: 1280 kr (+2%)
q3/2011: 1199 kr (-2%)
q4/2011: 1273 kr (-9%)
q1/2012: 1266 kr (-2%)
q2/2012: 1346 kr (+7%)
q3/2012: 1310 kr (+18%)
q4/2012: 1605 kr (+33%)
Dvs fortsatt kraftiga minskningar av antalet sålda smartphones, men en ljuspunkt i alla fall i form av att Nokia har fått upp den genomsnittliga prisnivån för sina sålda smartphones under de senaste kvartalen.
Frågan är om det är en medveten strategi från Nokia att undvika prissänkningar mer än tidigare, och sedan får antalet sålda mobiltelefoner bli vad det blir. Dvs för både övriga mobiltelefoner och smartphones har prisfallen bromsats upp och för smartphones har det alltså till och med blivit prishöjningar de senaste kvartalen, men antalet sålda enheter har fortsatt falla kraftigt för båda kategorierna (övriga mobiltelefoner respektive smartphones).
Lite märkligt att Nokia under fjärde kvartalet 2012 som nämnts ovan rapporterade om att det totala snittpriset per såld mobiltelefon förändrades med -15% (jämfört med fjärde kvartalet 2011), medan Nokia samtidigt anger att snittpriset per såld övrig mobiltelefon förändrades med -3% och snittpriset per såld smartphone förändrades med +33%. Hur går det ihop? Men det är så det står i Nokias resultatrapport för kvartalet: http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q4e.pdf
Lika märkligt står det i resultatrapporten för tredje kvartalet 2012 att snittpriset då förändrades med -16% samtidigt som snittprisförändringen uppgavs vara -3% per övrig mobiltelefon och +18% per smartphone: http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q3e.pdf
Ur siffrorna ovan
Intressant av siffrorna avseende tex fjärde kvartalet 2012:
• Tar man det totala antalet sålda mobiltelefoner under fjärde kvartalet 2012 gånger 4 (för att få årstakt) låg Nokias försäljningstakt under fjärde kvartalet 2012 på ca 345 miljoner st sålda mobiltelefoner per år.
• Härav uppgick antalet sålda övriga mobiltelefoner till ca 318 miljoner st.
• Och antalet sålda smartphones uppgick till ca 26 miljoner st.
Dvs:
• Övriga mobiltelefoner svarade för ca 92% av Nokias totala antal sålda mobiltelefoner.
• Smartphones svarade för ca 8% av Nokias totala antal sålda mobiltelefoner.
Det kan alltså jämföras med att fördelning av intäkterna var följande under fjärde kvartalet 2012:
• Övriga mobiltelefoner svarade för 64% av mobiltelefon-verksamhetens totala intäkter.
• Smartphones svarade för 32%.
Så skillnaden mellan produktkategorierna är alltså betydligt större mätt i antal sålda enheter än mätt i intäkter.
Orsaken är förstås den stora skillnaden i snittpriset per såld mobiltelefon i de två produktkategorierna:
• Det totala snittpriset per såld mobiltelefon uppgick till ca 388 kr för Nokia under fjärde kvartalet 2012.
• Härav svarade snittpriset per såld övrig mobiltelefon för ca 268 kr/st.
• Och snittpriset per såld smartphone uppgick till 1605 kr/st.
Dvs Nokias genomsnittliga smartphone-pris var 6 gånger högre än snittpriset för de övriga mobiltelefonerna. Alternativt uttryckt så svarade snittpriset för Nokias övriga mobiltelefonerna för ca 17% av snittpriset för Nokias smartphones under fjärde kvartalet 2012.
//Tillägg 11 apr 2013
Mot bakgrund av att Nokia under q4/2012 enl ovan kan sägas ha tillverkat 345 miljoner mobiltelefoner i årstakt kan nämnas att Nokias största mobiltelefon-fabriker tydligen är 2 st i Kina och 1 st i Indien varav den i Indien ligger i Chennai på indiska sydostkusten.
Fabriken i Chennai har enl en uppgift nu (i länken nedan) den högsta produktionstakten av dessa 3 fabriker, med en tillverkningstakt på över 100 miljoner mobiltelefoner/år.
Fabriken har 8 000 pers anställda varav 70% kvinnor.
http://www.natronix.net/i107.html
Som jämförelse hade Nokias mobiltelefon-verksamhet plus huvudkontoret totalt 33 200 pers anställda i slutet av 2012.
NSN hade 58 400 pers anställda i slutet av 2012.
Det innebär stora minskningar av antalet anställda.
Mobiltelefon-verksamheten och huvudkontoret hade 49 700 anställda i slutet av 2011, dvs på ett år har antalet anställda där minskats med 16 500 st (33%).
NSN hade 73 700 pers anställda i slutet av 2011, dvs där har antalet anställda minskats med 15 300 pers (21%) på ett år.
Både mobiltelefon-verksamheten och NSN har stora kostnadsbesparings-program som ska vara genomförda i slutet av 2013.
Nyhetsbyrån Bloomberg skriver (12 apr 2013) bla om att Nokia ska minska antalet anställda inom mobiltelefon-verksamhetens avdelning för forskning och utveckling med upp till 40% (från ca 16000 pers ner till som lägst ca 10 000 pers): http://www.bloomberg.com/news/2011-04-12/nordic-daybook-nokia-workers-face-steepest-job-cuts-in-20-years.html
Enl Nokias hemsida har Nokia totalt 7 fabriker plus ännu en fabrik som är under uppförande: http://www.nokia.com/global/about-nokia/about-us/production-facilities/production-facilities/
Den 8:e fabriken ska nu vara klar enl signaturen "Lycka Till!" på Avanzas aktieforum: www.avanza.se/aza/press/forum/trad.jsp?threadId=1383580
Fabriken uppges ligga i Vietnam med en produktionskapacitet på 45 miljoner mobiltelefoner/år. Enl signaturen går det inte att få lägre tillverkningskostnader än i Vietnam.
Officiellt från Nokia om Vietnam-fabriken som ligger i Hanoi: http://mynokiablog.com/2013/04/16/nokia-officially-opens-new-hanoi-city-factory/
//
NSN
För NSN är målet en rörelsemarginal på 5-10% (jämfört med att det blev 5-6% under 2012).
Positivt med talet om att NSN kan komma att säljas av tex genom separat börsintroduktion. Vad kommer prislappen för NSN i så fall att bli? Och kommer Nokia då att sälja hela sin ägarandel i NSN eller behålla en del?
Franska banken Societe Generale räknar med att NSN kommer att börsnoteras separat och att Nokias ägarandel på 50% av NSN är värd 1 euro per Nokia-aktie. Det skrev nyhetsbyrån Direkt 4 apr 2013 med hänvisning till nyhetsbyrån Bloomberg: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1976615
1 euro per Nokia-aktie motsvarar alltså 8-9 kr per Nokia-aktie vars börskurs ligger i 21,47 kr.
Amerikanska investmentbanken Morgan Stanley anser enl besked i mars 2013 att förutsättningarna för börsintroduktion av NSN har förbättrats och att NSN kan värderas till totalt motsvarande 54 miljarder kr varav Nokias hälft motsvarar 0,80 euro per Nokia-aktie (6-7 kr per Nokia-aktie): www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1973815
Enl ägaravtalet mellan Nokia och Siemens får de båda sälja sina respektive ägarandelar i NSN from apr 2013 om de så önskar.
Navteq
Som nämnts inledningsvis köpte Nokia amerikanska kartbolaget Navteq för 52 miljarder kr år 2007.
Frågan är då om det var ett motiverat pris eller om Nokia betalade ett överpris för Navteq.
Nokia sär-redovisade Navteqs ekonomiska utveckling i Nokias kvartalsvisa resultatrapporter till och med tredje kvartalet 2011.
Så här såg Navteqs ekonomiska utveckling ut under de senaste kvartalen till och med tredje kvartalet 2011 (omräknat till kr från euro med den genomsnittliga eurokurs som gällde per kvartal, men förändringssiffrorna är Nokias eurobaserade siffror):
Intäkter:
q1/2010: 1,9 miljarder kr (+41%)
q2/2010: 2,4 miljarder kr (+71%)
q3/2010: 2,4 miljarder kr (+52%)
q4/2010: 2,8 miljarder kr (+37%)
q1/2011: 2,1 miljarder kr (+23%)
q2/2011: 2,2 miljarder kr (-3%)
q3/2011: 2,2 miljarder kr (-4%)
Rörelseresultat:
q1/2010: 0,4 miljarder kr
q2/2010: 0,5 miljarder kr
q3/2010: 0,7 miljarder kr
q4/2010: 0,9 miljarder kr
q1/2011: 0,5 miljarder kr
q2/2011: 0,5 miljarder kr
q3/2011: 0,6 miljarder kr
Rörelsemarginal:
q1/2010: 22%
q2/2010: 20%
q3/2010: 29%
q4/2010: 32%
q1/2011: 23%
q2/2011: 22%
q3/2011: 28%
Dvs under de sista 4 kvartalen som Navteq sär-redovisades hade bolaget intäkter på drygt 9 miljarder kr och ett rörelseresultat på 2,5 miljarder kr (motsvarande en rörelsemarginal på goda 27%).
Med en skattesats på 30% av rörelseresultatet innebär i så fall ett pris på 52 miljarder kr ett p/e-tal kring 30 för Navteq.
Med en skattesats på 22% blir p/e-talet 26-27.
Dvs 52 miljarder kr verkar inte ha varit en helt orimlig värdering av Navteq.
Som synes har bolaget historiskt haft mycket god intäktstillväxt, men dock hände något under andra och tredje kvartalen 2011 som gjorde att intäkterna krympte något.
Även om man tar i och räknar med en skattesats på 30% och ett p/e-tal på 10 borde alltså Navteq vara värt 17-18 miljarder kr (räknat på det rörelseresultat på 2,5 miljarder kr som Navteq genererade under de 4 kvartalen till och med tredje kvartalet 2011).
Efter q3/2011 sär-redovisar Nokia inte längre siffror för Navteq utan Navteqs siffror bakas tydligen därefter in i det som ovan kallats "övrig verksamhet" med intäkter på motsvarande 10 miljarder kr (+1% jämfört med 2011) och ett rörelseresultat på 1 miljarder kr.
Av intäkternas storlek att döma verkar det alltså som att Navteq svarar för det mesta av intäkterna för området "övrig verksamhet".
Nedan de intäkter och rörelseresultat som Nokia redovisar (enl ovan kallat "övrig verksamhet") from q4/2011:
Intäkter:
q4/2011: 2,8 miljarder kr (+15%)
q1/2012: 2,5 miljarder kr (+19%)
q2/2012: 2,5 miljarder kr (+4%)
q3/2012: 2,2 miljarder kr (-6%)
q4/2012: 2,4 miljarder kr (-9%)
Rörelseresultat:
q4/2011: 0,3 miljarder kr
q1/2012: 0,3 miljarder kr
q2/2012: 0,4 miljarder kr
q3/2012: 0,3 miljarder kr
q4/2012: 0,3 miljarder kr
Rörelsemarginal:
q4/2011: 9%
q1/2012: 13%
q2/2012: 14%
q3/2012: 14%
q4/2012: 14%
Det blir alltså intäkter på 9,6 miljarder kr och ett rörelseresultat på 1,3 miljarder kr (motsvarande en rörelsemarginal på 14%) för helåret 2012.
• Med en skattesats på 30% och ett p/e-tal på 10 kan den verksamheten alltså värderas till 9-10 miljarder kr.
• Med en skattesats på 22% och p/e-tal 15 blir värderingsnivån 15-16 miljarder kr.
Det kan alltså jämföras med Nokias totala börsvärde kring 80 miljarder kr.
Dvs slutsatsen blir alltså att det är fel att värdera Navteq till noll kr även om man kan tycka att Nokia betalade för mycket med en prisnivå på över 50 miljarder kr vid köpet av Navteq år 2007.
Enl Nokias resultatrapport för q4/2011 lanserade Nokia sin nya navigeringstjänst "Here" för mobiltelefoner i nov 2012 och det som ovan kallats "övrig verksamhet" ("Location & commerce" med Nokias terminologi) kommer att istället heta Here i Nokias resultatrapporter from nästa rapport (som alltså avser q1/2013).
Positivt även enl Nokias senaste resultatrapporter att Navteq har ansedda övriga kunder för sina karttjänster, bla med stora biltillverkare som kunder som använder Navteqs kartor i bilarnas navigeringssystem.
Det är biltillverkare som Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Peugeot och Volkswagen som är kunder till Navteq inom det användningsområdet. Dvs i så fall måste Navteq ha ett bra erbjudande med sådana kunder.
Patentportföljen
Positivt att Nokia i övrigt har en värdefull patentportfölj som säkert innehåller en hel del strategiskt viktiga patent för telekombranschen. Dels kan Nokia på det tjäna licensintäkter från andra bolag i branschen som vill utnyttja patenten, och även skadeståndsintäkter från bolag som säljer produkter med Nokia-patenterad teknologi utan tillstånd från Nokia. När Nokias kris var som värst de senaste åren var det väl tal om att Nokia ev skulle sälja av sin patentportfölj.
Amerikanska tidningen Forbes skrev i jan 2013 om att Nokias patentportfölj kan värderas till 4 miljarder dollar (26 miljarder kr): http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2013/01/02/rim-settlement-shows-there-is-value-in-nokias-patents/
26 miljarder kr motsvarabr /r ca 7 kr per Nokia-aktie (som står i 21,47 kr).
Seekingalpha.com skrev i aug 2012 att Nokias patentportfölj är en "dold guldgruva" och att Nokias licensintäkter från patentportföljen kan väntas växa kraftigt till 40-60 miljarder kr/år inom en inte alltför avlägsen framtid: http://seekingalpha.com/article/820881-nokia-patent-portfolio-an-untapped-goldmine
Ett resonemang där är att Nokias patentportfölj bla är fokuserad på den nya generationens mobiltelefoni för att använda snabbare mobilt internet vilket blir allt viktigare i telekombranschen.
Precis som att Nokia enl ovan väl inte kan sälja av Navteq rakt av eftersom det så skulle drabba Nokias övriga verksamhet negativt, så lär det inte heller gå för Nokia att tex rakt av sälja hela sin patentportfölj till utomstående.
I så fall skulle Nokia säkert behöva betala stora licenskostnader till det separata patentbolaget pga att Nokia behöver använda många av de patenten i sina mobiltelefoner och för NSN:s nätutrustning för mobiltelefoninät.
Men först och främst ger ovannämnda belopp ändå en indikation på de stora värden som finns i Nokias patentportfölj.
Aktieanalytikernas snittprognoser
Enl 4-traders.com hade Nokia i själva verket ett resultat per aktie på -7,31 kr under 2012 med följande genomsnittliga förväntningar för resultaten per aktie under kommande år:
2012 (faktiskt utfall): -7,31 kr
2013: -1,26 kr
2014: 0,50 kr
2015: 1,34 kr
Nokia-aktien fick rekommendationen "spekulativt köp" i ett tidigare blogginlägg från juni 2012 då börskursen låg kring 20 kr: http://www.redeye.se/aktiebloggen/nokia/spekulativt-kop-nokia-0
Då räknade aktieanalytikerna i snitt med följande resultat per aktie för Nokia:
2013: -0,18 kr
2014: 1,07 kr
Dvs jämfört med det är ovannämnda nuvarande snittprognoser för 2013 och 2014 något sämre, men det är ändå inga jätteskillnader utan det viktiga anses här vara den långsiktiga utvecklingen.
Ett intryck är att aktieanalytiker generellt är för optimistiska och alltid räknar med en god utveckling under kommande år för alla bolag, men om ovan infrias innebär det i alla fall att utvecklingen helt klart går åt rätt håll för Nokia.
//Tillägg 11 apr 2013
Enl uppgift (daterad 10 apr 2013) från SIX Market Estimates (SME) har aktieanalytikerna en riktkurs på i snitt 25,80 kr för Nokia-aktien vilket innebär en uppgångspotential på 23% (från en börskurs på ca 21 kr).
Så här skriver SME:
"(...) Nokias vinstförväntning ligger nu på 36 miljoner euro för 2013 jämfört med för sex månader sedan då marknaden räknade med att Nokia skulle
göra en förlust 2013 om cirka 600 miljoner euro."
http://sixnews.files.wordpress.com/2013/04/estimat-q1-2013.pdf
De resultatsiffrorna avser väl Nokias totala resultat före skatt.
I skrivande stund (på eftermiddagen tors 11 apr 2013) ligger Nokia-aktien i 22,10 kr vilket innebär en uppgångspotential på ca 17% till ovannämnda snittriktkurs 25,80 kr.
//
P/e-tals-värdering av Nokia-aktien
Nokia-aktien kan tyckas ganska dyr vid en börskurs på 21,47 kr om bolaget bara kommer att generera ett resultat per aktie på 1,34 kr inom 3 år (dvs år 2015). Det blir ett p/e-tal på 16.
Men obs då att av Nokias börskurs på 21,47 kr svarar bolagets kassa för ca 10 kr, dvs nästan hälften.
Exkl kassan blir börskursen 11,43 kr och då blir p/e-talet 8-9 beräknat på ett förväntat resultat per aktie på 1,34 kr inom 3 år (dvs år 2015). Det är väl ganska billigt?
Haken är dock som sagt om kassan kommer att krympa kraftigt de kommande åren om mera pengar måste pumpas in i mobiltelefon-verksamheten.
I slutet av 2010 uppgick Nokias kassa till 67 miljarder kr. Sedan under 2011 krympte den med 20% till 50 miljarder kr. Och efter det fortsatte den krympa med 22% till 38 miljarder kr i slutet av 2012. Dvs fortsätter kassan krympa i samma takt är det snart inget kvar.
Företagsledningen, strategiska missar
Ett frågetecken för Nokia är företagsledningen. Under 90-talet och en bit in på 00-talet hade bolaget sin storhetstid och kan sägas ha varit ledande i mobiltelefon-branschen med finländaren Jorma Ollila som vd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jorma_Ollila
År 2007 kom sedan Apples nya mobiltelefon iPhone och ritade om hela kartan för branschen med en helt ny typ av mobiltelefon (så kallade "smartphones") med stor pekskärm osv med inriktning på användning av mobiltelefonen inte bara för tal och sms utan även för internet.
Nokia som varit ledande i branschen borde ha förutsett utvecklingen och varit först med denna typ av mobiltelefon, men istället missade Nokia helt trenden och kom alldeles för sent ur startblocken med den typen av mobiltelefoner.
En annan trend som Nokia kan sägas ha missat är surfplattor (kan väl beskrivas som ett mellanting mellan smartphone och bärbar pc-dator) som kan bli det nya stora efter smartphones (eller åtminstone ett stort komplement till smartphones). Återigen kan Apple sägas vara ledande inom surfplattor med sin iPad som lanserades i apr 2010.
Nokia lanserade i och för sig sin surfplatta Nokia 770 redan år 2005: http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_770 Men den var inte alls utformad så att den fick det genomslag som iPad numera har fått.
//Tillägg 12 apr 2013
Nyhetsbyrån Direkt skrev i feb 2013 om att Nokias vd Stephen Elop indikerat att Nokia är på gång att lansera en ny surfplatta: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1963369
//
Skulden för att Nokia har missat ovannämnda trender kan väl läggas på Ollila och hans efterträdare Olli-Pekka Kallasvuo (också finländare) som övertog rollen som Nokias vd i juni 2006. Kallasvuo var även vice vd och finanschef i Nokia under Ollila-tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Olli-Pekka_Kallasvuo
Och Ollila själv var Nokias styrbr /elseordförande ända fram till i maj 2012.
När det stod klart att Nokia blivit förloraren i mobiltelefoni-branschen verkar det ha uppstått total förvirring och handlingsförlamning. Till slut tillsattes kanadensaren Stephen Elop som ny vd i sept 2010 efter att han bla haft en del högre positioner inom amerikanska IT-jätten Microsoft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Elop
Branschens utveckling
Microsoft som är världsledande på datorprogram för pc-datorer har ju sedan länge velat bli stor även på datorprogram för mobiltelefoner utan att riktigt lyckas.
Det dröjde inte länge förrän Elop i feb 2011 offentliggjorde att Nokia ingått ett strategiskt samarbete med Microsoft om att Nokia från att tidigare använt sin egen programvara i sina mobiltelefoner nu skulle börja använda Microsofts programvara istället.
Det kan då ses mot bakgrund av trenden att folk allt mer använder smartphones istället för pc-datorer, vilket delvis även kan sägas ha gjort Microsoft till förlorare med sin inriktning på programvara för pc-datorer.
Vinnarna har istället varit Apple som både gör mobiltelefoner och egen programvara för sina mobiltelefoner, samt amerikanska IT-jätten Google som utvecklat sin programvara Android för mobiltelefoner.
Man kan därför tolka det som att Nokia som blivit förlorare på mobiltelefoner övertagits av Microsoft som blivit förlorare på pc-dator-programvara. Dvs en förlorare (Microsoft) ska komma in och försöka fixa läget för en annan förlorare (Nokia). Det verkar inte särskilt lovande.
Dessutom är väl en uppfattning att särskilt Apple har mycket bättre känsla för vad användarna gillar och att lansera produkter utifrån det, medan Nokia och Microsoft kan betraktas som stela, tjänstemanna-styrda organisationer utan känsla för vad användarna vill ha.
Men frågan är nu om Nokia/Microsoft kan försöka ändra på den utvecklingen och ändå bli en vinnare i branschen.
Nokias nya Lumia-mobiltelefoner
Det stora hoppet står ju till Nokias nya generation av mobiltelefoner kallade "Lumia" som finns i olika versioner med Microsofts programvara.
Den har väl delvis fått ett gott mottagande av kunderna och anses av en del vara mer populär än iPhone numera. En synpunkt är att iPhone-användare tröttnat på att de nya iPhone-versionerna inte inneburit särskilt stora förändringar och att folk därför tröttnat på iPhone och vill ha något nytt vilket innebär en möjlighet för Nokias Lumia-telefoner som kan tyckas ha fräsch design i olika färger osv.
Tex har svenska bloggerskan "Blondinbella" numera bytt från iPhone till en Nokia Lumia 920: http://blondinbebr /lla.se/?s=nokia&submit=S%C3%B6k
Hon har bla skrivit följande i olika blogginlägg på sistone om sin nya Nokia-telefon:
"Är väldigt nöjd med min Nokia Lumia920 med Windows8. Smart och jag kan skräddarsy den efter mitt liv."
"Fotade med min Nokia lumia920, grym kamera."
"Idag sa jag hejdå till min iPhone och sa hej till min nya mobil, en Nokia Lumia 920. Det är Windows 8 som operationsystem. Jag gillar den verkligen! Jag trodde att de skulle vara svårt att få över allt innehåll på min iPhone men det tog två minuter via Bluetooth. Nu ska jag leka lite med den här, kommer med en recension senare!"
Det var tydligen i slutet av feb 2013 som hon bytte.
En debatt gäller nu om om Blondinbella (med sitt stora genomslag som "trendsättare" bland tex unga, svenska kvinnor/tjejer) får betalt för att skriva om Nokia på sin blogg, eller om hon gör det för att hon verkligen tycker att den är så bra (eller kanske både och?).
Oavsett vilket så är det väl bra publicitet för Nokia.
Dock har det tydligen varit komponentbrist etc som gjort att Nokia inte kunnat producera lika många Lumia-telefoner som önskat. Men det är väl i så fall bara tillfälligt.
Programvaran i mobiltelefonen
När folk mer och mer använder smartphones istället för pc-datorer har utbudet av programvara för smartphones blivit en viktig konkurrensfördel som styr vilken smartphone kunderna väljer. Där finns det väl då tre konkurrentgrupperingar; Apple, Google och Microsoft med en viktig konkurrensparameter i form av hur många olika program ("apps" eller "appar" dvs applikationer) som respektive gruppering kan erbjuda sina kunder.
Apple var ju först med apps och har därför historiskt haft flest apps att kunna erbjuda till sina mobiltelefoner.
Men enl besked i tex okt 2012 framkom enl CNET.com att det nu fanns lika många apps för både Apple- och Android-telefoner; 700 000 st vilket var en milstolpe i och med att antalet Android-apps därmed kommit i kapp antalet Apple-apps.
Microsoft låg samtidigt långt efter med 120 000 st vilket då kan sägas utgöra en konkurrensnackdel för Nokia som ju har Microsoft-programvara i sina telefoner.
Dessa siffror är alltså apps som utvecklats dels av bolagen själva (Apple, Google och Microsoft) men framför allt som med bolagens godkännande utvecklats av utomstående för att kunna användas på mobiltelefoner med respektive bolags teknologi.
//Tillägg 12 apr 2013
Nyhetsbyrån Direkt skrev i feb 2013 om att det nu finns 130 000 st appar tillgängliga med Microsoft-programvara via tex Nokias smartphones: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1968987
//
//Tillägg 16 apr 2013
48 av de 50 populäraste mobiltelefon-apparna i världen finns tillgängliga i de mobiltelefoner som har Microsoft-programvara (dvs Windows Phone).
Det säger Terry Myerson i en intervju med Engadget.com. Han är chef för Microsofts Windows Phone-division.
http://www.engadget.com/2013/04/16/microsoft-terry-myerson-on-iphone-android-windows-phone/
//
Marknadsandelar för smartphones
Enl en uppgift från juli 2012 uppgick marknadsandelarna på smartphones till följande för de olika konkurrensgrupperingarna:
Google 56%
Apple 23%
Microsoft 2%
(Dvs smartphones som använder programvara från respektive bolag ovan.)
http://www.onbile.com/info/mobile-operating-system-evolution-in-2012/
http://www.mobilestatistics.com/mobile-devices/
Nokia som ingår i Microsoft-gruppen ligger alltså långt efter de övriga.
Ett tidigare blogginlägg från 14 mars 2013 handlade om fingeratrycks-teknologibolagen Fingerprint Cards och Precise Biometrics: http://www.redeye.se/aktiebloggen/fingerprint-cards/salj-fingerprint-cards-precise-biometrics
Där nämndes en presentation från mars 2013 av Fingerprint Cards med bla följande info om marknaden för mobiltelefoner och smartphones etc:
• I världen finns det nu över 7 miljarder invånare: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_population
• Det har sålts 1,65 miljarder mobiltelefoner det senast rapporterade året.
• Marknadsandelar av totalmarknaden (de största mobiltelefon-tillverkarna):
Samsung 24%
Nokia 22%
Apple 8%
• Av den totala mobiltelefon-marknaden på 1,65 miljarder st/år svarade "smartphones" för knappt 40% (ca 640 miljoner st).
• Marknadsandelar av smartphones-marknaden (de största tillverkarna):
Samsung 27%
Apple 20%
Nokia 8%
• Smartphones-marknaden väntas ha en god tillväxttakt de kommande åren på i snitt 16%/år till ca 1,2 miljarder sålda smartphones i världen år 2016 (dvs inom 4 år).
Dvs positivt att Nokia trots allt fortfarande är världens näst största mobiltelefon-tillverkare.
Men negativt att Nokia pga det missade smartphone-tåget nu bara är tredje största smartphones-tillverkare med en marknadsandel på bara 8%.
Under det mesta av den moderna mobiltelefonins totala livstid har ju Nokia varit störst i världen på mobiltelefoner (under en stor del av 90-talet och 00-talet).
Tydligen har Nokia-vd:n Stephen Elop pratat om ett mål att Nokia "snart" ska nå en marknadsandel på 10% (på smartphone-marknaden?) vilket skulle vara i linje med Microsofts Windows Phone-chef Terry Myersons uttalande om att antalet mobiltelefoner med Microsoft-programvaran Windows Phone ska som målsättning nå 200 miljoner sålda sådana mobiltelefoner i världen per år: http://nokiapoweruser.com/2013/04/16/windows-phone-head-no-need-for-a-surface-phone-nokia-a-great-partner-aims-200-million-phones-sales/
Enl en uppgift från signaturen "Silversmeden" på Di.se:s aktieforum Börssnack svarar Nokia för 80% av det totala antalet sålda Windows Phone-telefoner i världen vilket skulle göra att målet på 200 miljoner sålda Windows Phone-telefoner/år innebär 160 miljoner sålda Nokia-telefoner med Windows Phone-programvaran per år: http://borssnack.di.se/?f=1&t=2149174#msg14507294
Nokia utan Microsoft?
Om jätten Microsoft nu vill använda Nokia som Microsofts "huvud-plattform" för att stärka Microsofts position inom programvara för mobiltelefoner (och andra mobila enheter) så kan ju det tolkas som positivt för Nokia mot bakgrund av Microsofts enorma storlek (börsvärde över 1 500 miljarder kr), resurser och starka position inom programvara för pc-datorer.
Men enl en uppfattning skulle Nokias utveckling bli mycket bättre om Nokia slapp vara bundet till att använda Microsofts programvara i Nokias mobiltelefoner. Ett alternativ skulle tex vara att Nokia istället använder Googles Android-programvara, vilket då bla skulle ge tillgång till de 700 000 Android-apparna jämfört med att Nokia-kunderna bara skulle begränsas till de 120 000 Microsoft-apparna.
Just nu verkar det väl som att Microsoft och Nokia har ett ganska djupgående samarbete med inriktning på att Nokias mobiltelefoner ska använda Microsofts programvara.
Men om den ekonomiska utvecklingen för Nokias mobiltelefoner fortsätter att vara dålig, lär ett botemedel kunna bli att Nokia åtminstone också får lansera mobiltelefoner med Android-programvara. Det skulle ju Microsoft inte bli särskilt glad över men det kan ju vara enda lösningen för att få fart på Nokias mobiltelefon-verksamhet.
Tex sydkoreanska mobiltelefontillverkaren Samsung är väl en vinnare i branschen numera (förutom Apple) och Samsung har väl huvudsakligen Android-programvara i Samsungs mobiltelefoner.
Frågan är hur pass bunden Nokia är av Microsoft-samarbetet och om Nokia tex inom 1-2 år kan säga till Microsoft: "Nej, det funkade inte med Microsoft-programvara i våra mobiltelefoner. Nu måste vi få ha Android istället!".
En ytterligare uppfattning är att Nokias egen programvara (som användes innan Microsoft-samarbetet och väl bla hette Symbian och MeeGo) i själva verket var väldigt bra och skulle ha kunnat bli framgångsrikt om det getts lite mera tid, men att Elop som företrädare för Microsoft kom in i Nokia och bryskt beslutade att Nokias egen programvara inte kommer att användas längre utan att det numera istället bara är Microsoft-programvara som gäller i Nokias mobiltelefoner.
Där finns det väl fortfarande några Symbian-avhoppare som nu har ett eget pq4/2012: 388 kr (-15%)rogramvaru-bolag och fortsätter utveckla den programvaran, så frågan är om den fortfarande kan vara ett alternativ för Nokia någon gång framöver (åtminstone för vissa nischtelefoner, tex de allra dyraste/bästa) om Microsoft-vägen visar sig dålig inom 1-2 år.
Avhopparnas nya programvaru-bolag heter tydligen Jolla med inriktning på att lansera sin nya programvara Sailfish under 2013: http://en.wikipedia.org/wiki/Jolla
Nokias Lumia-mobiltelefoner
Nokias nya paradprodukt Lumia lanserades i nov 2011. Den finns i olika versioner, bla:
• 500-serien:
Nokia Lumia 510
Nokia Lumia 520
• 600-serien:
Nokia Lumia 610
Nokia Lumia 620
• 700-serien:
Nokia Lumia 710
Nokia Lumia 720
• 800-serien:
Nokia Lumia 800
Nokia Lumia 810
Nokia Lumia 820
• 900-serien:
Nokia Lumia 900
Nokia Lumia 920
Vid lanseringen av Lumia i nov 2011 (offentliggjord i okt 2011) var Nokia Lumia 800 den första versionen. Den är inriktad på att konkurrera i det högre prissegmentet för mobiltelefoner. 800-modellen kostade vid lanseringen motsvarande 4200-4300 kr (olåst till någon operatör).
En konkurrensfördel som Nokias mobiltelefoner anses ha jämfört med Apples iPhone är väl bla bättre inbyggd kamera med lins från ansedda tyska linstillverkaren Carl Zeiss (vilket tex 800-modellen har).
I feb 2012 kom sedan 710-modellen med ett pris på 3100-3200 kr. Den var både större och lättare än 800 men skärmen var densamma (3,7 tum med en upplösning på 800 gånger 480 pixlar).
I apr 2012 kom sedan Nokia Lumia 900 (med inriktning på det dyrare mobiltelefon-segmentet) följd av lanseringen i juni 2012 av 610 (med inriktning på det billigare).
900 hade samma pris som 800 men 900 var förbättrad med bla 4,3-tumsskärm (dock samma upplösning 480 gånger 800 pixlar dvs pixeltätheten var lägre på 900).
Priset för 610-modellen sattes till 1 650 kr dvs ca hälften av 710. De hade samma skärm som 800 (3,7 tum med 480 gånger 800 pixlar).
I nov 2012 kom Nokia Lumia 820 och 920 med Microsofts nya programvara Windows Phone 8, dubbla processorer, trådlös laddning och avsedda för det ännu snabbare mobilt internet (4G). (Tidigare Lumia-modeller använde Microsofts programvara Windows Phone 7.)
Priset för Nokia Lumia 820 var ca 4 100 kr. Skärmstorlek 4,3 tum med upplösning 480 gånger 800 pixlar (pixeltäthet 217 ppi). In… [content has been truncated]