Smartast vinner
2010-06-18 16:32, Edited at: 2010-06-18 18:25Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det är nya regler på marknaden. Du skall inte längre vara branschens ”Red Bull” och springa så snabbt som möjligt. Idag skall du istället vara branschens ”Apple” och göra de smartaste sakerna.
Det är giganten Bwins VD Manfred Bodner som 2009 uttalade sig gällande internetspelbranschens framtid. Några vinstvarningar i Nokia senare kan man väl konstatera att det ligger något i det han säger och att visdomen går att applicera på de flesta branscherna inom teknik. Nokias vinstmarginal har på tre år gått från 16 procent till dagens 9 procent. Det låter inte så smart om du frågar mig. Kan det bli sämre? Investerarlegenden George Soros har sett ett köpläge i Nokia. Hans investmentfond har storhandlat. När hela analytikerkollektivet säger sälj kan det ofta vara köpläge. Konkurrenten Apple är dock smartare och har ännu en potentiell storsäljare på gång. Iphone4 hade 10 gånger fler förbokningar än sin föregångare den första dagen i USA.
Under veckan så har det varit julafton i data- och tv-spelsbranschen. Det är den årliga E3-mässan (Electronic Entertainment Expo) jag talar om. I bloggen på Forbes kunde man på tisdagen se rubriken ”Nintendo pulls an Apple”. Nintendo är tillsammans med Apple det bolag som jag ser mest upp till. De gör allt rätt. Det är inte en tillfällighet att Nintendo under de senaste åren har dominerat både den bärbara och stationära konsolmarknaden. Om man ser till antalet sålda konsoler så har Nintendo 49 procent av den stationära konsolmarknaden och 69 procent av den bärbara. Redan i början av 2007 så haussade jag Nintendo i denna textspalt och man kan sannerligen konstatera att de lyckades i sin strategi med att locka nya målgrupper.
Nintendo är smartare
Hemelektronikjättarna med Sony och Samsung i spetsen kämpar för fullt med att trycka in 3D budskapet i konsumenternas hjärnor. Efter framgångarna med 3D-filmen Avatar, som snabbt blev den mest inkomstbringande filmen på bio genom tiderna (ej inflationsjusterat), så måste väl alla vilja ha tekniken hemma? För att få in 3D tekniken i soffan måste du dock köpa en ny TV, en ny Blu Ray spelare och 3D-glasögon. Innan massmarknaden har kunnat ta till sig detta budskap så finns risken att 3D-eran är ett minne blått. Är verkligen konsumenterna beredda att uppgradera sin utrustning för mängder med pengar där hemma endast på grund av några lustiga 3D effekter? Och har de tänkt sig att hela familjen skall köpa varsitt par dyra 3D glasögon?
De tror inte Nintendo. De är nämligen lite smartare än alla andra. Under sin presskonferens i tisdags så visade de upp sin nya bärbara konsol Nintendo 3DS som visar 3D effekter utan glasögon. En kamera som tar 3D bilder och möjlighet att se film i 3D var två andra funktioner som uppskattades mycket. Disney, Warner Brothers och DreamWorks kommer alla att ge ut sina 3D filmer till Nintendos konsol. Alla de större spelutvecklarna var även lyriska angående den nya konsolen och utvecklar eller tänker utveckla spel till den. Ett releasedatum är ännu inte fastställt.
Jag kan stolt meddela att jag har både Apple och Nintendo i min portfölj. Den senare köpte jag in så sent som i onsdags. Nintendo- aktien har rusat 17 procent sedan presskonferensen. Om du vill känna dig smart så är det alltid bra att ha smarta företag i portföljen.
Krönikan publicerades i veckans börstidning Trends.